Mikä on herkkyyden vastakohta?
Entä tunteellisuuden? Tunteeton tietysti, mutta entä olisiko sille synonyymiä?694
Kommentit (48)
Kova.
Esimerkiksi miesasiamiehet ovat oikesti kovia, mutta vain esittävät herkkää.
Kova? Tosin siinäkin on epämiellyttävä, kielteinen sävy, mikä ei välttämättä ollenkaan päde kaikkiin ei-herkkiin ihmisiin.
Mietin tässä lähinnä esim. omaa äitiäni, joka on kyllä herkän vastakohta kaikin tavoin. Ronski tahtonainen, joka on aina ollut sitä mieltä että itku ja ruikutus ei auta mitään, joten siihen ei kannata tuhlata energiaa. Mutta ei hän ole kielteisessä mielessä kova, saati paatunut tms, koska on kuitenkin pohjimmiltaan hyväsydäminen ja vahvan oikeudentajun omaava ihminen. Joka jännä kyllä juuri kovuudellaan on pystynyt auttamaan monia muitakin, kun ei ikinä lähde mukaan sääliin ja surkutteluun vaan toimii ja yllyttää muitakin toimintaan.
Ei herkkyys tarkoita sitä etteikö voisi olla toiminnan nainen. Kyse on siitä että tilanteista palautuminen vaatii enemmän aikaa.
Ai tämä ei ollutkaan yksinkertainen kysymys. Minä ajattelin, että minulla on vain jokin oikosulku, enkä muista herkkyyden vastakohtaa. Ap
Mä olen, mutta en tiedä tilalleni nimeä. Mulla siis vaan on aika todella laimea tunne-elämä. Tyyliin että kun isäni kuoli, niin en tuntenut muuta kuin jonkinlaisen laimean pettymyksen, jota seurasi ajatus: "sellainen tämä maailma on, että ihmisiä kuolee". Samoin mitkään positiiviset tapahtumat ei aiheuta minussa mitään erityisiä tunne-elämyksiä. Suurimman osan aikaa tunnen vain olemassaolemiseni, ja harvakseltaan päässä risteilevät ajatukset, enkä tunne mitään tunteita.
http://www.synonyymit.fi/herkkä
Täältä löytyi myös vastakohtia. Ehkä luja olisi lähimpänä mitä itse ajattelen. Tunteeton tai kylmä esim.eivät ollenkaan
Olipa hyvä kysymys.
Yksinkertainen. Joka ei näe asioiden vivahteita.
Erityiskarkea.
Erityisjäykkä
Erityisyksioikoinen
Saatat olla erityisyksinkertainen, jos et ole moksiskaan yhtään mistään ärsykkeistä, etkä edes huomaa jos ympärilläsi pauhaa kaikki telkkarit, radiot ja monta ihmistä pölöttää yhtäaikaa turhaa paskaa toistensa päälle.
Erityisyksinkertainen ei ymmärrä nyansseja ja ei huomaa yksityiskohtia.
Erityisyksinkertainen ei väsy ja uuvu helposti, sillä hänen hermostonsa ei reagoi mihinkään.
Paatuneisuus.