Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraskieliset saavat aivan liian huonolla suomen taidolla lääkärinoikeudet!

Vierailija
28.12.2016 |

Ärsyttää, jos kohdalle osuu lääkäri, joka ei saa minun puheestani selvää enkä minä hänen.

Ainakin näille pitäisi varata tripla-aika. Mutta parempi olisi vaatia täydellistä kielitaitoa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempiko olis odottaa sitä lääkäriaikaa vielä toinenkin kuukausi?

Vierailija
2/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onko tämä potilastusrvallisuutta haittaava tekijä? Jossian artikkelissa tätä juuri ruodittiin, kun puhuttiin Vaasan sairaalan lakkauttamisesta. Ainakin suomenruotsalaiset perustelivat, että kieli voi haitata turvallisuutta. Eikä tämä koske myös ihan ulkomaalaisiakin lääkäreitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä lääkäriliittoa, joka ahneiden jäsentensä puolesta on tämän nykyisen lääkäripulan aikaansaanut tarkoituksella.

Vierailija
4/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasturvallisuus vaarantuu, kun kumarramme näitä huonokielitaitoisia lääkäreitä ja heidän oikeuttaan toimia lääkärinä.

Suomessa kyllä olisi älykkäitä ihmisiä riittämiin, jos lääkikseen otettaisiin enemmän sisään.

Ja se on vale, että enempää ei voi ottaa, kun pienryhmäharjoittelu muka kärsii poliklinikoilla, kun sinne ei mahdu. Miten sitten pienellä Virolla on tilaa kouluttaa meille valtavasti lääkäreitä? (Olen tavannut virolaisia tänne muuttaneita, joilla on erinomainen kielitaito, jolloin kylllä sopivat lääkäreiksi tännekin.)

Vierailija
5/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaitotestit ovat aivan liian helppoja. Jostain syystä on niin suuri hinku saada tänne ulkomaalaisia lääkäreitä töihin. Miksei heitä laiteta tutkimustyöhön. Eivät sovi potilastyöhön, jollei kieli ole perfekt.

Vierailija
6/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sairaanhoitajan oikeudet. Siinä sitä ollaan sitten, kun ei ymmärrä lääkäri eikä hoitaja eivätkä he keskenäänkään tunnu juuri toisiaan ymmärtävän. Tulee tosi luottavainen olo. Onneksi voi aina aikaa varata kysyä lääkärin nimen ja jos se on ulkomaalainen lääkäri niin voi pyytää toista. Ei tarvitse kertoa minkätakia haluaa vaihtaa.

Vierailija
7/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilasturvallisuus vaarantuu, kun kumarramme näitä huonokielitaitoisia lääkäreitä ja heidän oikeuttaan toimia lääkärinä.

Suomessa kyllä olisi älykkäitä ihmisiä riittämiin, jos lääkikseen otettaisiin enemmän sisään.

Ja se on vale, että enempää ei voi ottaa, kun pienryhmäharjoittelu muka kärsii poliklinikoilla, kun sinne ei mahdu. Miten sitten pienellä Virolla on tilaa kouluttaa meille valtavasti lääkäreitä? (Olen tavannut virolaisia tänne muuttaneita, joilla on erinomainen kielitaito, jolloin kylllä sopivat lääkäreiksi tännekin.)

Lääkärien määrä on ollut kasvussa koko 2000-luvun. Ongelma on laman jälkeisten koulutusleikkausten satoa, mutta parempaan päin mennään. Terveyskeskuksissa puuttuu enää noin 150 lääkäriä, ja vertailun vuoksi sisäänotto on nykyään 750 vuodessa. Lisäksi ulkomailla opiskelee vajaa tuhat tällä hetkellä. Liitto tietysti haluaisi pitää lääkäripulaa yllä, mutta onneksi on toimittu toisin.

Vierailija
8/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla oikeus saada tulkki paikalle jos lääkärin kielitaito ei riitä.

Vierailija
9/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sairaanhoitajan oikeudet. Siinä sitä ollaan sitten, kun ei ymmärrä lääkäri eikä hoitaja eivätkä he keskenäänkään tunnu juuri toisiaan ymmärtävän. Tulee tosi luottavainen olo. Onneksi voi aina aikaa varata kysyä lääkärin nimen ja jos se on ulkomaalainen lääkäri niin voi pyytää toista. Ei tarvitse kertoa minkätakia haluaa vaihtaa.

Ei voi aina tietää.

Helsingissä on eräs Ilari, joka on oikeasti jostain kaukaa etelästä.

Tarkastin, eikä enää olekaan Helsingissä, vaan hiukan pohjoisemmassa.

Kielitaito on kohtalainen, joten sen suhteen pärjää, mutta lääkärin taidot eivät ole täkäläisellä tasolla.

Olen käynyt hänellä ja minulla on lisäksi sisäpiirin tietoa hänestä (Helsingissä halusivat hänestä eroon).

Vierailija
10/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ahdistavaa kun on tärkeä asia ja lääkärin puheesta ei saa tolkkua.  Samoin sairaanhoitaja osastolla ei tajua kysymyksiä eikä osaa jakaa oikein lääkkeitä.   Lääkärille lirkuttelu kyllä onnistuu paremmin kuin suomalaiselta hoitajalta.  Nähty on, valitettavasti.

Vierailija
11/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaapas nusut, ei se suomenkielinen lääkärikään teitä sen kummemmin ymmärrä - paitsi sen että kannattaa ehkä yrittää esittää ymmärtävää. Ällöö jo valmiiksi maanmiehiään jotka ovat itsensä paksuksi lihottaneita nusupettereitä.

Palkkio mielessä, mesi kielessä!

Vierailija
12/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi aina tietää.

Kielitaito on kohtalainen, joten sen suhteen pärjää, mutta lääkärin taidot eivät ole täkäläisellä tasolla.

Olen käynyt hänellä ja minulla on lisäksi sisäpiirin tietoa hänestä (Helsingissä halusivat hänestä eroon).

Minkä alan lääkäreitä? Sairaala?   Minullakin on kokemusta parista lääkäristä ja hoitajasta jotka eivät tajunneet mitä puhuin enkä minä tajunnut mitä he puhuivat.  Ei mitään järkeä mennä sellaiselle lääkärille.

Pelottavaa sairaalassa kun ei mene perille tieto kumpaankaan suuntaan.

Vierailija
13/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityislääkärille ja valitse suomenkielinen.

Ai niin mutta ei sinulla ole rahaa. No, kumpi se on parempi, hoono soomi -lekuri, vai ei lääkäriä ollenkaan? Julkisen puolen lääkärinvirkoja ei saada täytettyä, jos vaaditaan kovin täydellistä suomen taitoa, siitähän tässä vain on kysymys. 

Ja lääkärikoulutusta ei saada lisättyä, siitä pitää huolen Suomen vahvin ammattiliitto eli Lääkäriliitto, jolla on myös eduskunnassa suhteettoman vahva edustus. Kas kun jos olisi enemmän tarjontaa lääkäreistä niin palkat lähtisivät laskuun.

Vierailija
14/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi aina tietää.

Minkä alan lääkäreitä? Sairaala?   Minullakin on kokemusta parista lääkäristä ja hoitajasta jotka eivät tajunneet mitä puhuin enkä minä tajunnut mitä he puhuivat.  Ei mitään järkeä mennä sellaiselle lääkärille.

Pelottavaa sairaalassa kun ei mene perille tieto kumpaankaan suuntaan.

Terveyskeskuksen puolella toimii.

Vierailija
15/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityislääkärille ja valitse suomenkielinen.

Ai niin mutta ei sinulla ole rahaa. No, kumpi se on parempi, hoono soomi -lekuri, vai ei lääkäriä ollenkaan? Julkisen puolen lääkärinvirkoja ei saada täytettyä, jos vaaditaan kovin täydellistä suomen taitoa, siitähän tässä vain on kysymys. 

Ja lääkärikoulutusta ei saada lisättyä, siitä pitää huolen Suomen vahvin ammattiliitto eli Lääkäriliitto, jolla on myös eduskunnassa suhteettoman vahva edustus. Kas kun jos olisi enemmän tarjontaa lääkäreistä niin palkat lähtisivät laskuun.

Parempaan päin mennään ja lääkäreiden asema työehtojensa sanelijana alkaa olla mennyttä. Tämä tiedoksi saatettakoon myös AV:n rahanhimoisille nuorille ja vanhemmille, jotka luulevat pääsevänsä isoon massiin kiinni. Sorry, juna meni jo.

https://www.laakariliitto.fi/uutiset/ajankohtaista/laakareiden-maara-ka…

Vierailija
16/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni perusteella otan aina mieluummin ulkomaalaistaustaisen kuin suomalaisen lääkärin. Ulkkarit tekevät kuitenkin työnsä paljon paremmin ja vaikka eivät tajuaisi mitään, niin ainakin teeskentelevät kuuntelevansa potilasta. Tällaista ylellisyyttä saa suomalaiselta lääkäriltä aniharvoin.

Vierailija
17/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaitotestit ovat aivan liian helppoja. Jostain syystä on niin suuri hinku saada tänne ulkomaalaisia lääkäreitä töihin. Miksei heitä laiteta tutkimustyöhön. Eivät sovi potilastyöhön, jollei kieli ole perfekt.

Ootko käynyt kokeessa ja milloin? Tiedetään asettaa suurempia vaatimuksia.

Vierailija
18/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketiede ei tosiaankaan ole mitään rakettitiedettä. Ei siihen ihmeellistä kielitaitoa tarvita.

Vierailija
19/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lääkäreitä moni kuolisi ennenaikojaan.

Vierailija
20/25 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin huokaisin helpotuksesta kun viimeksi pääsin terveyskeskuksessa suomalaiselle lääkärille. Sitä aikaisemmin olin joutunut kahdelle ulkomaalaiselle. Ei ymmärtänyt minun puhetta kumpikaan enkä minä heidän. Tuli sitten tiuskittua puolin toisin. En muuten hirveän mielelläni lääkärille mene ellei ole ihan pakko niin en jaksa jos on joku kielimuurikin kaiken lisäksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi