Kaksivuotias ei suostu potalle
Osaisiko joku antaa hyviä neuvoja 2v 3kk pojan pottakoulutukseen. Olemme nyt pidemmän aikaa pyrkineet pitämään tätä kotioloissa ilman vaippaa ja housuja ja rakon hallitseminen tuntuisi kyllä sujuvan oikein hyvin. Poika osaa ilmoittaa kun pissa tulee, eikä vahinkoja pääse oikestaan koskaan sattumaan. Mutta ongelmana on jatkuva kiukuttelu ja tappelu potattamista vastaan.
Esim. tänä aamuna, kun otin vaipan pois, poika alkoi kovalla äänellä vaatia uutta vaippaa. Ilmoitin, että laitetaan vaippa heti kun poika on istunut hetken potalla ja toin potan siihen viereen. Seurauksena oli hirveä raivo- ja huutokohtaus ja vaipan vaatiminen. Potalle ei suostunut sitten millään. En jaksanut kuunnella karjumista ja ajattelin, että eiköhän tuo siihen potalle taivu, jos pissa tulee, mutta ei - lopulta poika pissasi valtavat lammikot olkkarin matolle puolen metrin päähän potasta. Oli itsekin sitten ihan säikähtänyt ja häpeissään.
Mutta mistä ihmeestä voi johtua, että lapsi näin kieltäytyy istumasta potalla ja koko pottatouhu tuntuu olevan tälle niin vastenmielistä ja kamalaa. Jotenkin ei huvittaisi nyt lyödä hanskoja tiskiinkään, kun tämä tuntuu aivan hyvin jo hallitsevan rakkonsa. Tuntuu vain ihan epätoivoiselta tämä touhu, kun kaikki päivät ovat jatkuvaa tappelua pottien ja vaippojen ympärillä.
Kommentit (20)
Mun poika alkoi tuossa iässä pissaamaan vessanpönttöön silleen miehekkäästi seisaalleen. Pissaa ei siis ole koskaan tehnyt pottaan.
Ja vasta kun täytti kolme vuotta, oppi tekemään kakat pottaan. Sitä ennen pyysi aina vaipan johon väänsi kikkareet. Lopulta mä en enää jaksanut ison pojan takapuolta aina olla pesemässä, ja sanoin että nyt on vaipat loppu. Oli sitten päivän kakkaamatta, mutta lopulta oli pakko mennä potalle.
eli pojalle mieluinen ja tärkeä juttu. Sovitte yhdessä, kuinka monen
onnistuneen pottareissun jälkeen palkinto odottaa.
Meillä kolmasluokkalainen muistaa vieläkin " kakkapalkkansa " ; )
Sai toivomansa lelun, kun kakkaaminen onnistui pönttöön muuallakin
kuin kotona. Ikää neidillä oli silloin n. 3 v.
pienentäjä voisi olla hyvä ratkaisu. On kyllä totta, että jos potasta on tullut peikko, pissapaikan vaihtamisesta voisi olla apua. Taidan hankkia tuon pienentäjän...
Toinen ongelma kyllä on sekin, että poika ei useinkaan suostu olemaan ilman vaippaa, vaan raivoaa ja mankuu ja vaatii sitä jatkuvasti, ellei hänellä ole jotain ihan poikkauksellisen kivaa muuta tekemistä.
Joskus kiukutteli potalle, mutta sain monesti houkuteltua, kun aloin kertomaan mitä jännää kirjaa luetaan siinä potalla ja että osisiko lapsi tulla kirjasta näyttämään pöölön kuvan, jne... Sitten tuli aina huomaamatta potalle istumaan ja oppi saman tien kuivaksi. Kakan osaa ilmoittaa (ei puhu vielä, muuta kuin kakka), mutta pissaa ei. Hallitsee kuitenkin rakon ja menemme säännöllisesti lukemaan kirjaa potalle, jolloin pissa aina tuleekin. Ei ole tullut vahinkoja vaan käytämme pikkuhousuja päivisin ja lapsi on tyytyväinen.
Meillä myös kaksivuotias., joka ei suostu potalle tekemään mitään. Meillä yksikään lapsista ei ole ikinä oikein potalle tykännyt tarpeitaan tekemään. Olen itse sitten suoraan siirtänyt pöntölle, kunhan aika on sopiva ja vastarintaa ei esiinny. Esikoisen kanssa aikanaan väkipakolla pakotin tekemään tarpeet pottaan tai pönttöön (tyhmä minä), niin siitä seurasi panttauskierre. Eli lapsi ei suostunut tekemään kakkaa enää mihinkään, vaan jäkitti niin kauan, kunnes se tuli sitten hirveällä huudolla.
Minä teen nykyisin niin, että tarjoan pottaa ja pönttöä aina välillä, mutta jos huuto ja vastarinta alkaa siirrän myöhemmäksi. Toiseksi vanhin lapsemme oppi kuivaksi yhtenä kesänä, niin että ulkoilimme paljon (jotta matot säästyi kuivina) ja pidin lasta siis koko päivän ilman vaippaa. Kun hän tarpeeksi monet housut oli kastellut, niin halusi vapaaehtoisesti sitten itse pöntölle. Oikeastaan hän pyysi, että äiti vie pöntölle pissa tulee.
Tämän nuorimmaisen kanssa aion edetä nyt samoin, eli odottelen kesää välillä potalle tai pöntölle yrittäen.
Samaa kuivaa vaippaa voi käyttää useampana päivänä... Kyllä se vaippa ajan myötä jää pois.
Muutama päivä siinä menee. Yökuivia tuon ikäiset lapset ovat jo varmasti, silloin tällöin toki voi tulla pissa sänkyyn, mutta pääsääntöisesti ei. kyllä se äkkiä oppii minne sen pissan ja kakan pitää tulla.
Pienennin myös on hyväksi havaittu.
mutta meillä syntyy parin kuukauden päästä uusi lapsi ja toivoisin kovasti, että tätä vaippatouhua voisi ainakin yrittää vähentää ennen sitä. Ja kun kyse ei ole siitä, että lapsi ei pystyisi olemaan vaipatta, vaan tämä ei vain jostain syystä halua. Tästä pttailusta on nyt selvästi tullut nyt joku uhmaikäisen valtataistelun paikka.
Vierailija:
Samaa kuivaa vaippaa voi käyttää useampana päivänä... Kyllä se vaippa ajan myötä jää pois.
Eli vaippa ei tosiaankaan pysy kuivana, jos sen antaa olla päällä.
Vanhin tyttö teki kiljumisreaktion heti kun näki potan. Päätimme, että hän sitten oppii pytylle. Niinpä annoimme vaippojen olla vähän pidempään ja niinpä hän oli 2v 11 kk, kun itse nousi pytylle tekemään tarpeensa.
Seuraaville ei siis edes opetettu potalle menoa. Oikeastaan he halusivat olla niin kuin isosiskokin ja seurasivat, miten isosisko käy pytyllä. Niinpä hekin omasta halustaan halusivat oppia suoraan pytylle.
Ostimme sellaisen pienennysrenkaan, mutta sitä lapset eivät oppineet käyttämään. Heistä on helpompaa istahtaa suoraan pytyn ison reiän päälle.
Nuorin opetteli sen verran pienenä pytylle menoa, että nostin hänet istumaan, mutta muuten hän halusi itse istua kunnes minun oli aika pestä peppu.
Kerran uusi lapsi syntyy, niin yleensä lapsi saattaa taantua ja jo opittu taito unohtuu. Eli ei kannattaisi kenties nyt yrittää opetella (tää on vaan mun mielipide) kuivaksi ts. pissaamaan potalle tai pöntölle. Kyllä ne sitten siihen suostuvat kun ovat itse siihen valmiita.
Taidan tosiaan heittää potalla vesilintua ja hankkia sellaisen pienentäjän. Ja täytyy yrittää tehdä pöntöllä käymisestä joku hieno ison pojan juttu, että poika suostuisi siihen mielellään. En vain oikein tiedä mitä tehdä noille jatkuville raivareille, kun vaippa otetaan pois. Vaipan kanssa poika ei tosiaan opi kuivaksi, mutta kun ilmankaan tämä ei halua olla. Ehkä olisi hyvä ilmoittaa vain tylysti, että nyt ei enää kotona käytetä vaippaa, mutta kun jotenkin se tuntuu niin kurjalta, kun poika sitä vaippaa niin kovasti haluaa käyttää.
Tosin vaipattomuus on halvempaa, jos rahasta on pula. Me olemme antaneet vaippojen olla lähemmäs kolmeen vuotta. Keskimmäinen käytti vaippoja pitkään, lähes neljän vuoden ikään saakka. Se ei tosin ollut meidän mielen mukaista. Hänellä ja pikkusiskolla on ikäeroa vain vuosi ja 4kk, joten hän kävi pikkusiskon vaippoja hakemassa. Hän itse ne laittoi päälle, joten vaikka kuinka laitoimme hänelle alushousut, hän itse pani vaipat. Itse hän keksi vajaa neljävuotiaana, että on noloa käyttää vaippoja. Pikkusisko oli tuolloin 2v 5kk ja jatkoi vielä jonkin aikaa vaippojen käyttöä, kunnes hänkin lopetti vajaa kolmivuotiaana.
ja oikeasti, tämä ohje on tullut meidän neuvolasta. Lapsi on valmis kun hän on valmis eikä häntä saa pakottaa.
ja vanhin 3,5 v, eli aikamoinen ikäero, mutta lapsia paljon, pojat yleensä 3 vuoden paikkeilla. Mihin sitä on kiire?
Kun kyseessä on ensimmäinen lapsi on tosi vaikea arvioida onko poika vielä tarpeeksi kypsä. Nyt tuli ihan paha mieli, kun ajattelen, että onko tätä painostettu liikaa. Tuntuu vain, että kaikki lähipiirin lapset ovat olleet tuossa iässä jo kuivia ja sitten tulee näitä ihmettelyitä, että " käytetäänkö teillä TOSIAAN vielä vaippoja, meidän Unto oli täysin kuiva jo yksivuotiaana" .
Huoh, enpä tiedä mikä olisi pojan kannalta parasta. Kun toisaalta tuntuu, että olen huono äiti silloinkin, jos annan pojan kulkea vaipoissa, vaikka selvästi jo osaisi käydä potallakin... Jos tämä nyt onkin vain jotain kaksivuotiaan uhmaa, joka jostain syystä on keskittynyt noiden pissatouhujen ympärille.
Meillä tosin ei vielä edes tajuta pissahätää. Kakan osaa sanoa mutta sitten samantien kun se on tullut. Välillä suostuu hetken istumaan potalla, mutta meillä käytetään vaippoja öin ja päivin normaalisti. Samoin monella tuttavapiirin samanikäisistä pojista ja vanhemmistakin. Aika on kypsä sitten kun on. Meillä myös esikoinen. Vaippojen hinnat hirvittää, mutta ajattelin antaa olla ihan rauhassa ja välillä koittaa josko suostuisi. Kesällä sitten ollaan ilman vaippaa ja katsotaan mitä tapahtuu.
Ihmettelen sitä vastausta että 2v3kk ikäiset on jo yleensä täysin yökuivia? Ei todella ole. Lähes kaikilla tietämilläni on vielä yövaippa käytössä ja meillä ainakin pissat tulee ihan täysin, välillä tosin aamulla on kuiva vaippa mutta sittenkään ei suostu menemään potalle.
Meillä muuten, ap:lle tiedoksi, pienentäjä ei auttanut asiaa ollenkaan - siinä tuli vielä pahempi huuto kuin potalla. Ajattelin, että saa mennä harjoittelemaan isän kanssa pönttöön pissaamista seisaallaan mallin mukaan.
Pehmolelut siinä käy ahkeraan ja sitten hymyilee valloittavsti minulle että eikö ole hienoa =) Joskus istunut housut jalassa 2sekuntia potalla.
pissimään kylpyhuoneen lattialle kaivoon. Ja pallilta suoraan vessanpönttöön. Kakan taisi myös ängätä kylpyhuoneen lattialle. Kesällä hyvä pissiä puskaan. Älä tee potasta pakkoa, ei varmasti väkisin pissi siihen. Anna olla näkösällä, ja pissitä muualle. Lapsi ei välttämättä tarvii pottaa ollenkaan. Osta wc pönttöön pienentäjä.