***HUHTIHURMURIT tiistaina***
Kommentit (35)
Olipa ihanaa että vihdoin joku huhtikuulainen tuli maailmaan.
Simskuko tuolla toivoi ehtivänsä muuttaa ennen kuin vauva syntyy, kiva että joku muu on samanlaisessa tilanteessa, paitsi että meidän talo valmistuu vasta ens kuussa. Kun viime kesänä päätettiin talon rakennuksesta ja rakentaja silloin ilmoitti että n.9 kuukauden päästä talo on valmis, niin naureskelin miehelleni että toiset ne odottaa n.9 kuukautta vauvaa ja me taloa... Muutaman päivän päästä tajusin olevani raskaana :) Tavallaan rasittavaa kun mitään tavaroita ja vaatteita ei voi laittaa mihinkään muualle kuin pahvilaatikoihin, mutta on se kyllä kiva saada lisää tilaa.
Masussa voimistellaan tasaisesti joka päivä ja yöt menee parin tunnin pätkissä.
Tuulia-77, 35+2
***Ellille SUPERISOT Halaukset Pikkuprinsessasta!!! Mahtavaa!!!***
Perhekahvilassa aamu touhuttu, sitten käytiin ostamassa ilmapalloja, muovailuvahaa ja vesivärejä. Kyllä oli kivaa maalailla ja poksautella palloja. Koirakin innostui kunnolla:))) Nyt lapset unilla ja mikä rauha täällä vallitseekaan.
Olipas taas sitten yö tuolla (.):n seudulla. Supisteli niin, että mietin jo unentokkuroissani, että kohta lähdetään. Ihan vakavissanikin. Ihme jos täällä kauan vielä pysytään ehjinä. Tuntemukset on vähän sitä luokkaa, et jotain tapahtuis. Siskokin soitti ja varovasti kysy miten menee.. Hän oli ihan varma et jotain tapahtuu just nyt, oli kait koko päivän ollut sellainen olo. Haluu kovasti lapset yökylään, asuu synnärin vieressä.. Ihanaa, pian se oikeasti on totta. Kun vaan kaikki menis hyvin, ja vauva olisi terve. Vaikka kaikki otetaan vastaan, minkäs voit jos jotain sattuu. Oma on silti aina oma.
Nyt pyykin kimppuun hetkeksi, kakkosen pisut tuli yöllä ylitse..
Lumo 37+1
Olipas kyllä vauhdikas tuo ellin synnytys! Oli kyllä onni matkassa, että lähtivät ajoissa sinne synnärille, ettei se mies tosiaan joutunut kätilöksi! :) Voi kun oliskin itsellänikin noin " kivuton" synnytys.....ettei tarvitsis kärvistellä tunti- tai päivätolkulla! Miten ne synnytykset voikin olla niiiiin erilaisia?!!! Ja vielä yhdellä ihmiselläkin erilaisia? Hassua....
Nyt alkaa kyllä jo tosissaan jännittämään, mitä tuleman pitää....Eilen jo miehelle sanoin, että muistaa nyt sitten pitää koko ajan kännykän niin, että kuulee, jos soitan. Mulla on kaikki siskot syntyneet ennen aikojaan, tosin enpä tiedä, vaikuttaako geenit tässä asiassa. Yliaikaiseksi en tätä vauvelia haluaisi, ihan oman mielenterveydenkin vuoksi...:))Nyt on jo olo niin malttamaton! ja aika kypsäkin jo! Ja vauvasta on ennustettu ihan hyvän kokoista, ettei koon puolesta tarvitsis ainakaan mennä pitkälle...
No täytyy vaan rauhassa ottaa päivä kerrallaan ja keksiä tekemistä. Nyt muuten aina kun jostain ei kuulu vähään aikaan, niin ajattelee, että synnyttämässä varmaan ollaan! Missäs se Annukin on?
No täytyy tästä taas varmaan välillä malttaa poistua ruudun äärestä. Olen sentään päivän kävelylenkin jo tehnyt. Nyt olisi ohjelmassa kantoliinan silitys, on pesun jäljiltä ihan ryppyinen. Ja sitten uuden vauva-lehden lukemista. Toi kantoliina on se, joka tuli ton vauva-lehden tilauksen mukana. En tiedä onko hyvä ja tuleeko käytettyä, mutta kaikkea voi kokeilla. Siinä on mukana ohjeita eri kantotekniikoista. Miten muuten teillä on kokemuksia, kumpi on ollut kätevämpi, kantoliina vai kantoreppu? Kummalla on ollut enemmän käyttöä?
Mimoskainen rv 36+3
Vitsi sentään, aivan mielettömästi onnea koko teidän perheelle!!
Kylläpäs sitä on jo kova hinku saada omakin vauveli sylkkyyn. Vaikka eipä tuo ole vähään aikaan mitään merkkejä tulemisestaan antanutkaan. Nytkin hikottelee kaikessa rauhassa omassa pikku kolossaan.
Mulla oli tänään neuvolakäynti ja kaikki ok. Verenpaine 132/74, hemppa 142 ja painoa oli tullut viime viikkoon lisää 1300g. Terkka kyllä lohdutteli ja sanoi johtuvan turvotuksesta jota on nyt viime päivien aikana vähän tullut.
Nyt on lähettävä hakemaan tyttöä hoidosta!
Myöskin turhamaisten joukkoon luettava Peppinetta 37+1
Olipa tosiaan vauhdikas synnytys! Hui.... alkaa jo itseä jännittää.
Olin tänään neuvolassa ja Kalle on laskeutunut jonnekin lantion uumeniin, neuvolan täti ei enää löytänyt päätä vatsanpäältä tunnustelemalla. Rehellisesti sanottuna siltä tässä on pari päivää jo tuntunutkin, häpyluuta vihloo ihan vietävästi, vatsa osuu reisiin kun istun ja ihme ummetus vaivaa - vatsa ei ole kovalla mutta vauva painaa suolet kasaan niin ettei mitään tule ulos.... Nice! Esikoisesta pääsin niin helpolla näin jälkikäteen ajateltuna, nyt vasta tajuan mitä " olla raskaana" tarkoittaa. Auts ja ouh!
Tähän asti en ole yhtään kiirehtinyt synnytystä, mutta jos loppuajan on tälläinen olo niin pahimmillaan kuukausi vielä kärvistelyä kuulostaa kyllä aika kammolta... Suppareita kyllä ilmeisesti tulee, neuvolantätikin pongasi yhden kun koitti tutkia vatsaa. Itse en huomannut mitään!
Mies on vielä lähdössä Turussa käymään viikonloppuna ja hakee vauvan sängyn, sen jälkeen kaikki on valmista vauvelin tulla :-)Vaaterumba on vihdoin selvitetty ja hain apteekista jotain puuttuvia juttuja, mm. Bebanthenia lisää ja Lansinoh-voidetta rintoihin. Tuo jälkimmäinen maksaa törkeästi mutta on ihan mielettömän hyvää, suosittelen lämpimästi. Pesee Bebanthenin rikkoutuneiden rinnanpäiden hoidossa mennen tullen.
Clara: me pidämme esikoisen (2,5 v) tarhapaikan, alustavasti olemme puhuneet 3 pvä/viikossa. Perustelut ovat ihan itsekkäät: esikko oli aikoinaan huono nukkumaan eikä esim. enää nuku päiväunia. Jos vauva on samaa kaliiberia, mä en yksinkertaisesti selviydy täällä molempien kanssa kun mieskin tekee aika pitkiä työpäiviä. Olen myös palaamassa työelämään heti mammiksen loputtua, emmekä halua repiä tyttöä edestakaisin sillä mahdollisuudet saada tyttö samaan paikkaan ensi vuonna ovat erittäin huonot - saarella on vain tämä yksi ruotsinkielinen tarha ja sinne on pitkät jonot. Plus että tyttö viihtyy tarhassa todella hyvin ja on kovin pidetty. Hoitajat ovat kivoja ja itsellä on ainakin tunne, että siellä on lasten (ja hlökunnan) hyvä olla. Kesä on tietysti sellainen, että taukoa tulee aika paljon mutta maksamme paikasta normaalisti.
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta en enää muista mitä... Taidan mennä väsäämään Lindströminpihvitaikinan valmiiksi ennenkuin vaapun hakemaan tytön tarhasta. Mies on ihan onnesta soikeana kun meillä saa nykyään oikeaa kotiruokaa melkein joka päivä ;-)) Olen sanonutkin, että nauttii nyt sillä kohta tahti muuttuu ja saa kurvata joka päivä jonkun noutopizzan kautta kotiin kun vaimo istuu räjähtäneenä kotona tissit paljaana ja tukka likaisena valmiina pakenemaan heti kun ulko-ovi aukeaa :-)
Pipsukka 37+2
Ellille JÄTTIonnittelut! Syntymä on aina ihme, ei sille mitään voi (eikä tietenkään tarvikaan voida) =) Itse kukin tässä alkaa kaipailemaan vauvaa syliin, mutta itse olen noita loppukuun huhtikuisia (la 19.4.) ja molemmat edelliset ovat syntyneet käynnistettynä vkolla 41. Että ei mitään kiirettä. " Hyvässä" lykyssä tuleekin toukokuinen vauva...
On muuten kävely käynyt aika vaikeaksi. Tai paremminkin niin, että liikkeelle lähtö vihloo ja vetää ja lykkää tuolta lantionseudulta niin, ettei meinaa pystyssä pysyä. Kun vauhtiin pääsee, niin on ihan ok - siihen asti kun pääsee oikein kunnolla vauhtiin. Sitten alkaakin taas sen sortimentin raihnaisuudet, että meinaa vallan puhti loppua. Olen yrittänyt joka toinen päivä käydä vähän kävelyllä, etten ihan petipotilaaksi muutu, mutta aina puolessa matkassa alkaa olla meno niin epämukavaa, että ajattelee senkin vähän liikkumisen loppuvan siihen. Sitten seuraavana päivänä on kyllä hyvä olo ja tuntuu, että noi alakerran kolotuksetkin on vähemmät. Mahtaako olla pelkkää luuloa? Tukivyö on ollut todella ahkerassa käytössä, ilman sitä pienimmätkin matkat tuntuvat tosi hankalilta vihlaisujen yms. takia.
No, tämä tilahan olisi nimeltään KEVEYS, jos se ei olisi raskasta. Vai mitä?
(.) Vauveli on viime päivinä liikkunut aika mukavasti, ei nyt ihan valtavasti, mutta riittävästi. Viime perjantaina meinasi vähän paniikki iskeä, kun liikkeet olivat todella vaisuja. Onkohan vielä tässä vaiheessa mahdollista, että vauva on kääntynyt tonne selkään päin? Seuraavana päivänä nimittäin liikkeet tuntuivat ihan toisenlaisilta (eivät enää vaimeita ja niitä tuntui paljon enemmän).
Laittelin tänään pikkubodyja ja potkareita esille, tein vähän samalla tarkistusta, että mitä on ja mitä ei. No, narubodyjakin oli varmaan 10 kpl ja potkareita vieläkin enemmän (siis kokoa 50/56), ettei tosiaan tarvitse ostaa yhtikäs mitään - vaikka sormet toki syyhyäisivät :I Ihan täysin en ole saanut pidäteltyä itseäni, tuli nimittäin ostettua sellaiset Ruskovillan puuvillapotkuhousut ja -body. Ja tietysti se sellainen silkkimyssy. Voi minua ;) Tamperelaisille tiedoksi, Ruskovilloja saa nyt edullisesti (no, niiden ovh-hintaan nähden) Tehoravinto-nimisestä kaupasta, joka on Koskikeskusta vastapäätä. Kaikki RV:t ovat -30%. Ei, en ole osakkeenomistaja ;)
Fuulis, 34+6
Vauhdikasta menoa teillä! :o)
Olen nyt ollut työttömänä sen kaksi viikkoa, ja vasta nyt sain aikaiseksi tänne sivuille tulla kirjailemaan. Lauantaista alkaen sitten äitiyslomalainen :)
Vaikka vauvelia kaipaakin jo kovasti, en silti IHAN vielä toivoisi hänen päättävän tulla maailmaan, sen verran on vielä kesken tämä meidän valmistautuminen... vauvan vaatteet eikä petivaatteet ole vielä laitettuina, pinnasänky tosin on hankittuna, mutta huone on edelleen täynnä muuta tavaraa varastointia odottamassa. No, toki alkuunsa vaavi nukkuu äitiyspakkauksen kopassa mammansa sängyn vieressä. Mistä muuten löytyisi siihen tukevat jalat? Suvun ensisängyt tuntuvat olevan hukassa.
Nuperoinen liikuskelee melkolailla, sellaista tuntuvaa ja näkyvääkin möyrintää :) Ja se nopea säännöllinen pieni naputus taitaa olla sitä hikkaa... Yöaika alkaa olla kaikkea muuta kuin rauhallista unta, pari vessa reissua ja kyljenkääntäminen on pakollista mutta vaikeaa. Ja tuntuu että herätän ukkokultani siinä samalla. Liikkeelle lähtö yöllä ja aamulla on vaivalloista, selkä jumissa... Laiskasti olen itsestäni huolta pitänyt.
Nyt viikot 34+1, huomenna viimeinen perhevalmennus ja torstaina tutustuminen synnärille!
No, nyt laskunmaksuun...
Hauskaa alkuviikkoa kaikille!
Huliana ja nupero
mistäs mie löytäsin tuon elli81-" vauvan saanti ilmoituksen"
itteä kiinnostaa kovasti, kun itellä 18.4 laskettu aika...voisko joku avittaa...
kiitos.
ensimmäiseksi tietenkin mahtavat onnittelut ellille ja perheelle pienestä nyytistä..
peppiinalle, et ellin vauvansaanti-ilmotus löytyy eilisestä pinosta sivulta neljä muistaakseni..
tänään on ollu koko ajan niin kiire, ettei oo ehtiny edes pinoutumaan ku vasta nyt. Enkä oo kyl mielestäni tehnykään oikeen mitään, mut kai se sitte vie päivää niin paljon ku nukkuu pitkään. Mies kisko kyllä väkisin aamupalalle siinä ennen seiskaa, mut kömmin sit takas sänkyyn ja nukuin kymmeneen asti. Sit oon neulonu niitä villiksiä..kyl toi hahtuvalanka on hankalaa, ku mä saan ainakin sen melko helposti poikki.. Sit oon pessy pyykkyiä ja viikannu kuivia, mailasin parille kaverille ja sit lueskelin eilisen ja tän päivän pinoja ja sit mies jo tuliki koulusta.. en siis ollu tehny edes ruokaa enkä ehtiny lukee vauvalehteä..koko päivä vaan ikään ku katos..
mun vanhemmat lupas viikonloppuna sponsoroida kunnon kameran ja se oli nyt pakko sitte käydä heti ostamassa.. Mies meinas et sit hän osaa ottaa sillä vauvasta hyviä kuvia, ku on saanu harjotella kunnolla.. vaik eihän sitä sitte tiedä, et kuin kauan täs ehtii treenata.. meidän pieni ei oo kyllä antanu mitään merkkejä mihinkään suuntaan, mut näin ensimmäistä odotellessa ei oikeen ees tiä mitä odottaa.. perjantaina on lääkärineuvola, ni jos sitte ois vähän viisaampi..
Tänään vauva ei oo varmaan nukkunu hetkeäkään, ku tuntuu, et koko ajajn joku muljaa ja potkii ja tönii tuolla masussa..viikonloppuna ku oltiin niin rauhassa.. Nukuttua saa onneks edelleen hyvin, kerran yössä riittää vessassa käyminenki..Huomenna mennään taas synnytysvalmennukseen. Se onki sitte viimenen valmennus, et sit pitäis tietää kaikki.. Ei vaan ihan tunnu siltä.. Mut eiköhän nää jutut sitte viimeistään selviä ku on saatu vauva maailmaan.. jos sittenkään, ei näitä elämän mysteereitä saa varmaan koskaan selville..
hipsu + mahan asukas 35+2
Sen nyt kerkesin tästä pinon alusta huomata, että joku on vauvan jo saanut!
Tänään palailimme kotiin Oulun seudulta ja monta pitkää pinkkaa lukematta. Täytyy ottaa huomisen aikana vahinko takaisin ja lueskella kuulumisia. Reissussa tulikin mieleen, että näinköhän pinotovereita on jo synnärillä ähertämässä ja vauvoja kotiuttamassa!
Meillä vointi kömpelö ja paksu, masuveijari muljaa ahkerasti. Supistelee melkolailla ilta-aikaan etenkin, varsinkin eilen ahkeran shoputtelukierroksen jälkeen. (Saalis: yökkärit pimulle ja vauvalle.:)) Mutta lounasta tuli syötyä hartaudella, kuten myös testattua paikallinen kahvila herkkupullineen... Ja kevään muoti on ihanaa, mutta aika turhaa tälle keholle mitään hepeneitä yrittää hommailla. Muutamat kengät jäivät kyllä kaivelemaan...
Mutta hyvää yötä! pinoihin tutustumaan....
Tilp. 33+5
Olipas vauhdikas synnytys, Elli! Puolittain kauhulla todella myös luin, meiltä kun on viime mittauksen mukaan 76km sairaalaan ja siitä puolet tosi huonoa ja mutkaista tietä. Täytyy kysyä, jos tätä ketjua vielä luet, että sinulla ilmeisesti on myös toinen lapsi, miten meni se ensimmäinen synnytys silloin aikanaan??? Hyvän kokoinen vauveli tosiaan kuitenkin, meillä ilmeisesti la:t olisi olleet samoihin aikoihin (mulla 5.4.) ja viikko sitten painoarvioksi sain 2,9-3kg eli suunnilleen varmaan samoissa mennään :) omasi olet jo saanut puntarille =D
Minä käväisin neuvolassa, eipä mitään ihmeempiä paitsi aamulla edessä maksakokeet kun viime raskaudessa minulla oli hepatoosioireita. Nyt ilmeisesti toinen ja vimppa kontrolli, kaiken varalta. En kyllä usko että niissä arvoissa mitään vikaa on tällä kertaa. Verenpaineet oli 124/74 ja hb noussut yhden päivittäisen rautatabletin voimin 120:een, sf-mitta tällä kertaa otettiin vähän huolellisemmin ja se olikin 34 - 2 ja 4 viikkoa sitten 30. Täti meinasi ettei tämä ihan heti synny, kun ei ole kunnolla laskeentunut, mutta itse en voi tuollaisiin arvioihin luottaa yhtään koska esikoinen laskeutui synnytyspäivänä parissa tunnissa, itse ihmettelin että mihin se maha oikein putosi ja mies ja tukihenkilö päivittelivät, että kylläpä voi muoto muuttua äkkiä! Eli sekin voi käydä tosi nopeasti sitten. Sain kyllä unohtaa synnytyssalissa kaikki kiikkustuolissa istuskelut yms. kun en pystynyt taittamaan kroppaa juuri mitenkään alamahan kiristyksien kanssa... Saman th-tädin näen seuraavan kerran 2 viikon päästä ja tuo toivotti tervetulleeksi vielä silloinkin, saa nyt sitten nähdä. Itsestä vähän tuntuu että lähtö voi tulla jo ensi viikollakin, vaikka toivoisin että menisi mahdollisimman pitkälle kuitenkin.
Mutta nyt katsomaan 24:ää... ja sitten nukkumaan. Sain vielä tehtyä tässä inventaariota vaatehuoneessa, missä esikoisen vaatteet ovat monessa kotilaatikossa, laitoin nyt järkevämmin 70-senttisiä yhteen isoon josta sitten helpompi ottaa käyttöön. Harmittaa jos jossain vaiheessa huomaa joidenkin vaatteiden jääneen täysin käyttämättä pelkästään sen takia ettei ole ajoissa löytänyt... huomenna jatkuu kodinraivausoperaatio mikäli puhtia vielä riittää :)
siis aamupinoon...
eikkuli 36+6, pian 37 viikkoa täynnä!
Olihan se nopeaa..:) On minulla 1v 8kk poika, joka syntyi todella kivuliaasti..synnytyksen kesto 5h 15min..joista 2h ihan hirveää tuskaa..vedet kun meni ja epiduraali ei auttanut! Mutta ehkäpä juuri siksi olin ansainnut nyt vähän " helpomman" version!:) ..kannattaa todellakin lähteä varmuuden vuoksikin käymään jos yhtään epäilyttää..teilläkin tuota matkaa aika hurjasti!?
Mutta onnea tulevaan!!! ..(4.4 oli minulla la)
-elli-
Ellille siis: alkoi oikeesti vähän hirvittää, kun esikoinen (2v1kk) syntyi aikanaan 5h13min että kuinkahan nopea tämä voi olla jos päättää nopeasti tulla... tuon ajan tunsin ne supistukset, siitä merkattiin synnytyksen kesto. Täytyy vissiin olla todella tarkkana, kun minulla ainakin silloin ei tuntunut kertakaikkiaan ne supistukset pitkään aikaan missään vaikka käyrien mukaan olivat jo hyvinkin säännöllisiä! Ja nyt tosiaan matkaa on huomattavasti enemmän tuonne sairaalaan. Asiaa ei tosiaankaan paranna se, että naapuripaikkakunnalla syntyi viime kuussa terveyskeskuksessa vauva!
Mutta ihanaa, että tosiaan voi olla kohtuu kivutontakin. Luomuna synnyttelin tämän ensimmäisen ja niin olen toisestakin ajatellut vaikka aika rajua oli sitten loppuvaiheen kivut, saa nyt sitten nähdä mitä tapahtuu tällä kertaa.
Ei kun tsemppiä kuitenkin vauva-arkeen :)
Eija
hei ja onnea pienokaisen johdosta
ihan mielenkiinnosta kyselen, millaista henkilökuntaa lpks:ssä oli, kun olit siellä.itsellä la 4vk päästä ja kemiläisiä myös olen. oliko kätilöt mukavia yms...
Alkaa itsellä olla jännät paikat, ja iso maha, vielä pitäis jonkun aikaa jaksaa :)
hyvät jatkot teille t.peppiina23
reipastuin viikkailemaan vauvan vaatteita, enkä malttanut istua, niin sittenpä kunto (ja innostus) loppuivat kesken. pitää kohta jatkaa.
ihana oli lukea synnytyskertomus ja kuulosti kyllä melko vauhdikkaalta. onneksi elli lähditte ' näytille' silloin aamulla. tuollaiset tapaukset saa aina miettimään, että osaako sitä itse lähteä ajoissa? eihän turhaa käyntiä todellakaan tarvitse hävetä, mutta siihen liittyy (mulla ainakin)niin paljon psyykkisiä juttuja, että henkinen kantti loppuu, jos useamman kerran käy synnärillä kääntymässä (niinkuin minä kuopuksen loppuraskaudessa)
sanoin miehelle eilen, että eikö oliskin mukavaa, kun vaavi jo köllöttelis vaunuissa, kun istuskeltiin illalla sohvalla. (meillä on vaunut odotellut pesun jälkeen käyttäjää tuossa olkkarin nurkassa) miehen vastaus: joo, kaikki ois ainakin PALJON HELPOMPAA kuin nyt. siis tuollainen kommentti kahden pienen lapsen isältä?! arvatkaa vain tajusinko viestin, että tämä mamma osaa olla melko hankala raskausaikana ;)
oliko se lumsku, joka kyseli lentokokemuksista? minä lensin aikoinaan esikoisen (2kk) kanssa ja tissillä ja tutilla pärjättiin hienosti. ja äidin sylissä torkkumalla, kun ei ollut kovin pitkä lento.
-lotta taas-