Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakettien paukuttelu, yksinkertaisten ihmisten puuhaa

Hiljaisuuden ystävä
28.12.2016 |

Rakettien ampumisen perustelut:
"Se nyt vaan kuuluu uuteen vuoteen!"
"Tykkään raketeista!"

Hyvät puolet:
+ hetkellinen kiva värivalo taivaalla

Huonot puolet:
- ihmisiä vammautuu, sokeutuu, jopa kuolee rakettien takia
- stressi luonnonvaraisille eläimille ja lemmikeille
- melusaaste
- hukkaan heitetty raha, jolla esim. moni köyhä söisi vatsansa täyteen
- roska ja jätemäärä
- pihoille ja luontoon unohtuvat rakettiroskat

En voi muuta todeta kuin että täytyy olla mielenlaadultaan kovin yksinkertainen ja typerä, jos noita raketteja on ihan pakko päästä ampumaan. Minulle riittää uuden vuoden juhlistukseksi hyvä ruoka ja juoma hyvässä seurassa hyvän musiikin soidessa, ehkä joku ulkotuli pihalla palaen tunnelmaa luomassa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuuden ystävä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille ei tänäkään vuonna raketteja osteta. Eli en kuulu parjaamaasi kohderyhmään.

Mutta silti en voi olla kysymättä, että haukutko sinä aina kaikki ihmiset tyhmiksi ja yksinkertaisiksi, jos he eivät tee asioita samalla tavalla, tai ajattele samalla lailla?

Minulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, jos joku ajattelee eri tavalla kuin minä. Ongelma on siinä, etteivät rakettien ampujat tunnu ajattelevan kunnolla tätä asiaa. En ole kuullut mitään järkeviä perusteluita rakettien ampumiseen keneltäkään - olettaakseni sen vuoksi, ettei sellaisia ole. "Perinne" ja "kuuluu uuteen vuoteen" eivät minusta ole järkeviä kunnollisia syitä ja pidän tällaiseen vetoamista ja sen pohjalta toimimista yksinkertaisena ja typeränä, suorastaan hölmönä.

Jos haluatte todistaa, ettei rakettien ampuminen tällaista ole, kertokaa toki järkevät perusteet sille, miksi pitää riskeerata ihmisten terveys, stressata eläimiä ja saastuttaa luontoa tällä turhalla paukesaasteella?

Omasta yksinkertaisuudestaan voi aina päästä yli ryhtymällä ajattelemaan. Se, että toimii typerästi (olen minäkin toiminut) ei tee ihmisestä lopuksi ikäänsä typerää. Ainoastaan siihen saakka, että älyää tarkastella sitä toimintaansa kriittisesti ja joko kykenee sen järkevästi itselleen perustelemaan tai lopettaa typeräksi itsekin toteamansa touhun.

Ap

Sorry nyt mutta itsestäsi annat kyllä harvinaisen yksinkertaisen kuvan. Miksi kenenkään pitäisi keksiä sinulle kelpaavia perusteluja rakettien paukutteluunsa? Eihän kukaan penää sinultakaan perusteluja omasta uuden vuoden vietostasi vaan antaa sinun juhlia sitä juuri kuten itse haluat.

Jos joku ilmoittaisi minun juhlimisestani olevan muille haittaa, kuuntelisin kyllä. Tai pyytäisi perusteluita, voisin aika hyvin perustella tapani juhlia. En kokisi tätä ongelmaksi. Sinulla ja minulla taitaa olla hieman eri käsitys yksinkertaisuudesta, mutta meille molemmille oikeus omaan näkemykseeni suotakoon. Minulle yksinkertaisuus on sitä, että toimii ilman, että kykenee kunnella perustelemaan, miksi toimii niinkuin toimii ja suuttuu, jos joku kyseenalaistaa kyseisen toimintatavan ja kehtaa vielä sanoa, että se on huono tapa toimia.

Varmasti minunkin uudenvuoden vietostani olisi löydettävissä epäkohtia. Tosin täällä joku aiheellisesti huomauttikin, että kaikki rakettien ampujat harrastavat noita ihan samoja juttuja sen rakettien ampumisen lisäksi.

Itse henkilökohtaisesti, jos minulla olisi satoja euroja ylimääräistä vaikka taivaalle ammuttavaksi niin mieluummin tekisin mukavan lomamatkan tai lahjoittaisin vähän isompia summia hyväntekeväisyyteen kuin mitä nyt opiskelijabudjetilla kykenen. En moiti, jossei joku näin toimi, mutta toivoisin, että ihmiset osaisivat hieman enemmän arvostaa sitä saavuttamaansa hyvinvoinnin tasoa, eivätkä vaan välinpitämättömästi ampuisi rahojaan melusaasteena taivaalle.

Ilotulitteita voi - kuten sanoin - ostaa ja ampua myös kohtuudella. Mutta sadoille euroille luulisi löytyvän parempaakin käyttöä - vaikka ihan omaksi hyväksi. Jollei ole ihan superyksinkertainen.

Ja nyt joudun valitettavasti poistumaan koneelta, kiitokset mielenkiintoisista keskusteluista. Toivottavasti joku osaa niitä perusteluitakin antaa, eikä vain suutu niiden pyytämisestä. Rattoisaa uuden vuoden odotusta kaikille, myös niille/meille yksinkertaisemmille. :)

Ap

Minulle yksinkertaisuutta on tuo, ettei kykene ymmärtämään että ihmiset ovat erilaisia ja kaikki ihmiset ei ajattele samalla tavalla kuin itse tai saa mielihyvää samoista asioista kuin itse. Itse sanoit, että voisit ylimääräisellä rahalla tehdä vaikka lomamatkan. Ok, se sinulle suotakoon jos kerran saat mielihyvää matkailusta. Joku toinen saa mielihyvää hienosta voloshow'sta mutta sinä haukut häntä typeräksi ja yksinkertaiseksi, joka vain tuhlaa rahojaan eikä ymmärrä hyvän päälle. Matkailu muuten aiheutta aivan valtavan paljon enemmän päästöjä kuin muutamat raketit taivaalle puhumattakaan muista vaikutuksista, joten aivan turha jeesustella.

Vierailija
42/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille ei tänäkään vuonna raketteja osteta. Eli en kuulu parjaamaasi kohderyhmään.

Mutta silti en voi olla kysymättä, että haukutko sinä aina kaikki ihmiset tyhmiksi ja yksinkertaisiksi, jos he eivät tee asioita samalla tavalla, tai ajattele samalla lailla?

Minulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, jos joku ajattelee eri tavalla kuin minä. Ongelma on siinä, etteivät rakettien ampujat tunnu ajattelevan kunnolla tätä asiaa. En ole kuullut mitään järkeviä perusteluita rakettien ampumiseen keneltäkään - olettaakseni sen vuoksi, ettei sellaisia ole. "Perinne" ja "kuuluu uuteen vuoteen" eivät minusta ole järkeviä kunnollisia syitä ja pidän tällaiseen vetoamista ja sen pohjalta toimimista yksinkertaisena ja typeränä, suorastaan hölmönä.

Jos haluatte todistaa, ettei rakettien ampuminen tällaista ole, kertokaa toki järkevät perusteet sille, miksi pitää riskeerata ihmisten terveys, stressata eläimiä ja saastuttaa luontoa tällä turhalla paukesaasteella?

Omasta yksinkertaisuudestaan voi aina päästä yli ryhtymällä ajattelemaan. Se, että toimii typerästi (olen minäkin toiminut) ei tee ihmisestä lopuksi ikäänsä typerää. Ainoastaan siihen saakka, että älyää tarkastella sitä toimintaansa kriittisesti ja joko kykenee sen järkevästi itselleen perustelemaan tai lopettaa typeräksi itsekin toteamansa touhun.

Ap

Sorry nyt mutta itsestäsi annat kyllä harvinaisen yksinkertaisen kuvan. Miksi kenenkään pitäisi keksiä sinulle kelpaavia perusteluja rakettien paukutteluunsa? Eihän kukaan penää sinultakaan perusteluja omasta uuden vuoden vietostasi vaan antaa sinun juhlia sitä juuri kuten itse haluat.

Jos joku ilmoittaisi minun juhlimisestani olevan muille haittaa, kuuntelisin kyllä. Tai pyytäisi perusteluita, voisin aika hyvin perustella tapani juhlia. En kokisi tätä ongelmaksi. Sinulla ja minulla taitaa olla hieman eri käsitys yksinkertaisuudesta, mutta meille molemmille oikeus omaan näkemykseeni suotakoon. Minulle yksinkertaisuus on sitä, että toimii ilman, että kykenee kunnella perustelemaan, miksi toimii niinkuin toimii ja suuttuu, jos joku kyseenalaistaa kyseisen toimintatavan ja kehtaa vielä sanoa, että se on huono tapa toimia.

Varmasti minunkin uudenvuoden vietostani olisi löydettävissä epäkohtia. Tosin täällä joku aiheellisesti huomauttikin, että kaikki rakettien ampujat harrastavat noita ihan samoja juttuja sen rakettien ampumisen lisäksi.

Itse henkilökohtaisesti, jos minulla olisi satoja euroja ylimääräistä vaikka taivaalle ammuttavaksi niin mieluummin tekisin mukavan lomamatkan tai lahjoittaisin vähän isompia summia hyväntekeväisyyteen kuin mitä nyt opiskelijabudjetilla kykenen. En moiti, jossei joku näin toimi, mutta toivoisin, että ihmiset osaisivat hieman enemmän arvostaa sitä saavuttamaansa hyvinvoinnin tasoa, eivätkä vaan välinpitämättömästi ampuisi rahojaan melusaasteena taivaalle.

Ilotulitteita voi - kuten sanoin - ostaa ja ampua myös kohtuudella. Mutta sadoille euroille luulisi löytyvän parempaakin käyttöä - vaikka ihan omaksi hyväksi. Jollei ole ihan superyksinkertainen.

Ja nyt joudun valitettavasti poistumaan koneelta, kiitokset mielenkiintoisista keskusteluista. Toivottavasti joku osaa niitä perusteluitakin antaa, eikä vain suutu niiden pyytämisestä. Rattoisaa uuden vuoden odotusta kaikille, myös niille/meille yksinkertaisemmille. :)

Ap

Olihan sulla tuossa aloituksessakin pitkä lista toisten antamia perusteluja, mutta eivät kelvanneet sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ammutaan raketteja pääasiassa siksi, että lapset pitävät niistä todella paljon. Jos lapsia ei olisi, emme hankkisi niitä, mutta mielelläni silloinkin katselisin muiden raketteja. Niin, mielihyvän takia ne hankitaan, ei siinä ole sen syvällisempää selitystä. Eihän se nyt mikään ekoteko ole, mutta toisaalta emme matkaile lentokoneella lähes koskaan jne., kaikki on suhteellista.

Vierailija
44/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, että minkälaiset perustelut ap:lle sitten kelpaisi. Eihän noilla raketeilla ole mitään muuta funtiota kuin että näyttävät kivalle.

Vierailija
45/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
46/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vuodessa 8 tuntia, jolloin saa ampua raketteja. En ymmärrä itsekään todellakaan satojen eurojen paukuttelua pihassa. Asumme itse aika syrjässä, jossa monet käyvät koko perheen voimin lähellä olevalla rannalla ampumassa muutaman raketin. Sen ei pitäisi haittaa ketään eikä olla keneltäkään pois. Uudessa vuodessa ei Suomessa ole vielä muitakaan perinteitä. Ruokakin on samaa kuin vappuna (nakkeja ja perunasalaattia??) ja ilon aihe on saada juoda ja syödä.

Tässäkin asiassa se pieni huonosti käyttäytyvä osa pilaa muiltakin ilon. Jos kaikki raketteja ampuvat menisivät hieman syrjempään, olisivat selvin päin, käyttäisivät suojalaseja ja keräisivät roskansa, ei minulla olisi valittamista. Lähiössä ei tarvitse kenenkään ikkunan alla paukutella tuntikausia. Keskustassa asuvat voivat nauttia kaupungin tulituksesta.

Ja onhan vielä venetsialaisetkin jolloin saa elokuussa ampua raketteja

Vierailija
47/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen rakettikeskustelu on siis taas alkanut.

Jossain on joku, joka tekee internetin anomuumin körttisaston mielestä jotain turhaa ja jopa mahdollisesti vaarallista. Kaiken lisäksi tämä joku tuhlaa siihen vielä rahaa ja kai siitä körtillekin lopulta jotain kuluja ihan varmasti aiheutuu.

Pahinta kaikessa on se, että tämän jonkun harrastaman turhan hauskanpidon äänet kantautuvat körtin korviin. Röyhkeys on aina huipussaan kun suomalainen ei ymmärrä juhlia ihan hiljaa kotonaan kuten enemmistö itsenäisyyspäivänä.

Niinpä körtti istuu näppiksensä ääreen ja juhannusten, vappujen ja kaikkien urheiluvoittojen juhlinnan terästämän ammattipaheksunnan tuomalla rutiinilla väkertää rakettikieltovaatimuksensa nettiin ja mahdollisesti paikallislehden mielipidepalstalle jos sattuu olemaan oikein energisellä tuulella. 

Keväistä kakkakeskustelua odotellessa...

Vierailija
48/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hukkaan heitetty raha, jolla esim. moni köyhä söisi vatsansa täyteen

Ihmiset käyttää omia rahojaan raketteihin niin en nää tässä järkeä? 

49/56 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo negatiiviset puolet sopii geokätköilyyn lukuunottamatta vammautumisia. Tai no sopii sekin, tuttavan mies putosi kivikkoon etsiessään hankalaan paikkaan piilotettua kätköä. Ja sopiihan nuo ralliin, jalkapalloon ja vaikka SummerUp -festivaaliin.

Huonot puolet:

- ihmisiä vammautuu, sokeutuu, jopa kuolee rakettien takia

- stressi luonnonvaraisille eläimille ja lemmikeille

- melusaaste

- hukkaan heitetty raha, jolla esim. moni köyhä söisi vatsansa täyteen

- roska ja jätemäärä

- pihoille ja luontoon unohtuvat rakettiroskat

Ihan uteliaisuudesta: millä tapaa geokätköily aiheuttaa eläimille stressiä ja saa aikaan melusaastetta?

50/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko ottaa tähän kantaa:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä rakettien paukuttelusta tarvitse itse tykätä ja kyllähän jotkut valitettavasti käyttää niitä väärin ja vaarallisesti (tunkee toisten postiluukuista sisään, ei käytä suojalaseja, ei välitä suojaetäisyyksistä jne.). Mutta antaa kyllä pikkuisen yksinkertaisen ja idiootin kuvan ihmisestä, jos sanoo että kaikki raketteja paukuttelevat ihmiset olisivat typeriä (yksinkertaisuudella en oikein osaa nähdä yhteyttä em. ilmiöihin).

Johtuu lähinnä siitä, että kaikki kuulemani perustelut rakettien ampumiselle ovat sitä tasoa, ettei niihin ole älyllisesti kovin paljoa panostettu. Mikäli haluatte todistaa, että olen väärässä niin kertokaa HYVIÄ SYITÄ AMPUA RAKETTEJA. Se, että valitatte siitä, että minä pidän typerältä vaikuttavaa toimintaa typeränä, ei todista, että olisin väärässä.

Ap

Alamme lähestyä keskustelua elämän tarkoituksesta, jos kerta mielihyvä ei kelpaa syyksi tehdä asioita, joiden tarkoitus on tuottaa tekijälleen mielihyvää.

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta köyhien syömiset, raketteihin laittamani raha ei heille kulkeudu muutenkaan. Oma napa paraa napa, varsinkin hyvänpihvin ja kauniiden rakettien jälkeen.

Mikäli vain oma napa ja oma mielihyvä kiinnostaa ja se pitää muiden hyväksyä, aiheutti se muille merkittävää haittaa tai ei, niin samalla logiikallahan esimerkiksi raiskaus olisi ihan ok, aiheuttaahan se tekijälleen suurta mielihyvää ja se on hänen tapansa harrastaa seksiä.

Pidän aika valitettavana, että itsekkyys on nykyään niin suuressa muodissa. Ei sillä, asioita edistäisi varmaan paremmin toisenlainen lähestymistapa kuin ihmisten haukkuminen.

51/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei ole kyllä ikinä kiinnostanut tuhlata rahoja raketteihin mutta jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee.

Onhan se ilotulitus hienon näköistä, mutta siihen se sitten jääkin. Muutama sekunti väriloistoa taivaalla kamalan paukkeen, roskien ja käryn kera. Ja sitten vielä ne kaikki raketeista aiheutuneet vammat, niitä riittää joka vuosi.

52/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilemies kirjoitti:

5 hengen tiimi, tavoitteenamme räjäyttää 100 postilaatikkoa yössä + extraa roskispaloista ja koirien säikyttelystä. Otamme myös kuvia :)

Varsinaisia älyn jättiläisiä. Olisipa kaltaisianne ihailtavia ihmisiä enemmän.

53/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perinne" ja "kuuluu uuteen vuoteen" eivät minusta ole järkeviä kunnollisia syitä ja pidän tällaiseen vetoamista ja sen pohjalta toimimista yksinkertaisena ja typeränä, suorastaan hölmönä.

Miksi juhannuksena poltetaan kokkoa, miksi jouluna tuodaan sisään kuusi? Miksi  "perinne" ja "kuuluu juhannukseen/jouluun" olisivat näihinkään järkeviä ja kunnollisia syitä, ovatko näistäkin perinteistä pitävät ihmiset yksinkertaisia, typeriä ja hölmöjä?

Oletan myös, ettet juhliessasi pukeudu juhlavaatteisiin. Arkivaatteethan kelpaavat ihan yhtä hyvin, juhlavaatteisiin tuhlatulla rahalla moni köyhä söisi vatsansa täyteen. Sitä paitsi ne rytkyt on todennäköisesti valmistettu epäeettisesti jossain hikipajoissa nälkäpalkalla (jos silläkään).

Vierailija
54/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän kuin tää palstaoli. Aivotonta huvia.

Vierailija
55/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaaja on idiootti

Vierailija
56/56 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sä olet niin pieniälyinen ettet osaa edes oikein kirjoittaa. Uusivuosi on yhdyssana. 

Ps. Meillä on rakettaja yllin kyllin. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän