Rakettien paukuttelu, yksinkertaisten ihmisten puuhaa
Rakettien ampumisen perustelut:
"Se nyt vaan kuuluu uuteen vuoteen!"
"Tykkään raketeista!"
Hyvät puolet:
+ hetkellinen kiva värivalo taivaalla
Huonot puolet:
- ihmisiä vammautuu, sokeutuu, jopa kuolee rakettien takia
- stressi luonnonvaraisille eläimille ja lemmikeille
- melusaaste
- hukkaan heitetty raha, jolla esim. moni köyhä söisi vatsansa täyteen
- roska ja jätemäärä
- pihoille ja luontoon unohtuvat rakettiroskat
En voi muuta todeta kuin että täytyy olla mielenlaadultaan kovin yksinkertainen ja typerä, jos noita raketteja on ihan pakko päästä ampumaan. Minulle riittää uuden vuoden juhlistukseksi hyvä ruoka ja juoma hyvässä seurassa hyvän musiikin soidessa, ehkä joku ulkotuli pihalla palaen tunnelmaa luomassa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaiset ihmiset myrkyttää itsensä "hyvillä juomilla". Yksi sopii yhdelle toinen asia toiselle. Raketit ovat lapsille ilahduttava tapa juhlistaa vuoden vaihtumista. Lappiin tulevat turistitkin haluaisivat nähdä jo jouluna ilotulituksia..
Lapset pitävät siitä, mitä heille opetetaan. Itse yritin urheasti olla pienenä mukana rakettien ammunnassa, mutta se lähinnä jännitti ja vähän pelottikin. Etenkin tilanteissa, kun turvallisuutta ei noudatettu. Omille lapsilleni aion kertoa rakettien haitoista ja kerron, miksei meillä ammuta raketteja. Voidaan toki käydä katsomassa, kun muut ampuvat, mutta sanon ihan suoraan lapsille, että mieluummin en riskeeraa sitä, että minulta tai isiltä menisi näkö loppuiäksi parin välkkyvalon takia.
Huomautuksesi alkoholin haitoista oli toki aiheellinen, jos nyt puhutaan kohtuuttomista määristä. Kohtuullisella käytöllä (esim. viinilasi illassa) on todettu olevan jopa positiivisia vaikutuksia terveydelle. Ja jokainen voi valita omat "hyvät juomansa" itse ja nauttia vaikka kivennäisvettä, jos tahtoo omaa kehoaan varjella. Toki, jos liikaa viinalla läträä niin siitä on haittaa muillekin, mutta pienemmissä määrin kohtuukäytön lievillä ylityksillä ihminen aiheuttaa valinnallaan haittaa lähinnä itselleen.
Raketeista taas on aina haittaa ympäristölle, eläimelle ja jokaisen raketin laukaisu on periaatteessa terveysriski ampujalle ja katselijoille, jos onkin sutari, lentää väärään suuntaan, tms.
Toki rakettejakin voi ampua kohtuudella. Nuorempana, ennen kuin tulin siihen tulokseen, että koko ilotulitus on aika tarpeetonta, harrastin yhtä paukkua puolilta öin. Se muuttui vähitellen pienemmäksi, kunnes alkoi tuntua turhalta sekin.
Ap
Ei siitä rakettien paukuttelusta tarvitse itse tykätä ja kyllähän jotkut valitettavasti käyttää niitä väärin ja vaarallisesti (tunkee toisten postiluukuista sisään, ei käytä suojalaseja, ei välitä suojaetäisyyksistä jne.). Mutta antaa kyllä pikkuisen yksinkertaisen ja idiootin kuvan ihmisestä, jos sanoo että kaikki raketteja paukuttelevat ihmiset olisivat typeriä (yksinkertaisuudella en oikein osaa nähdä yhteyttä em. ilmiöihin).
Mua ei kiinnosta köyhien syömiset, raketteihin laittamani raha ei heille kulkeudu muutenkaan. Oma napa paraa napa, varsinkin hyvänpihvin ja kauniiden rakettien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tänäkään vuonna raketteja osteta. Eli en kuulu parjaamaasi kohderyhmään.
Mutta silti en voi olla kysymättä, että haukutko sinä aina kaikki ihmiset tyhmiksi ja yksinkertaisiksi, jos he eivät tee asioita samalla tavalla, tai ajattele samalla lailla?
Minulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, jos joku ajattelee eri tavalla kuin minä. Ongelma on siinä, etteivät rakettien ampujat tunnu ajattelevan kunnolla tätä asiaa. En ole kuullut mitään järkeviä perusteluita rakettien ampumiseen keneltäkään - olettaakseni sen vuoksi, ettei sellaisia ole. "Perinne" ja "kuuluu uuteen vuoteen" eivät minusta ole järkeviä kunnollisia syitä ja pidän tällaiseen vetoamista ja sen pohjalta toimimista yksinkertaisena ja typeränä, suorastaan hölmönä.
Jos haluatte todistaa, ettei rakettien ampuminen tällaista ole, kertokaa toki järkevät perusteet sille, miksi pitää riskeerata ihmisten terveys, stressata eläimiä ja saastuttaa luontoa tällä turhalla paukesaasteella?
Omasta yksinkertaisuudestaan voi aina päästä yli ryhtymällä ajattelemaan. Se, että toimii typerästi (olen minäkin toiminut) ei tee ihmisestä lopuksi ikäänsä typerää. Ainoastaan siihen saakka, että älyää tarkastella sitä toimintaansa kriittisesti ja joko kykenee sen järkevästi itselleen perustelemaan tai lopettaa typeräksi itsekin toteamansa touhun.
Ap
Hiljaisuuden ystävä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaiset ihmiset myrkyttää itsensä "hyvillä juomilla". Yksi sopii yhdelle toinen asia toiselle. Raketit ovat lapsille ilahduttava tapa juhlistaa vuoden vaihtumista. Lappiin tulevat turistitkin haluaisivat nähdä jo jouluna ilotulituksia..
Lapset pitävät siitä, mitä heille opetetaan. Itse yritin urheasti olla pienenä mukana rakettien ammunnassa, mutta se lähinnä jännitti ja vähän pelottikin. Etenkin tilanteissa, kun turvallisuutta ei noudatettu. Omille lapsilleni aion kertoa rakettien haitoista ja kerron, miksei meillä ammuta raketteja. Voidaan toki käydä katsomassa, kun muut ampuvat, mutta sanon ihan suoraan lapsille, että mieluummin en riskeeraa sitä, että minulta tai isiltä menisi näkö loppuiäksi parin välkkyvalon takia.
Huomautuksesi alkoholin haitoista oli toki aiheellinen, jos nyt puhutaan kohtuuttomista määristä. Kohtuullisella käytöllä (esim. viinilasi illassa) on todettu olevan jopa positiivisia vaikutuksia terveydelle. Ja jokainen voi valita omat "hyvät juomansa" itse ja nauttia vaikka kivennäisvettä, jos tahtoo omaa kehoaan varjella. Toki, jos liikaa viinalla läträä niin siitä on haittaa muillekin, mutta pienemmissä määrin kohtuukäytön lievillä ylityksillä ihminen aiheuttaa valinnallaan haittaa lähinnä itselleen.
Raketeista taas on aina haittaa ympäristölle, eläimelle ja jokaisen raketin laukaisu on periaatteessa terveysriski ampujalle ja katselijoille, jos onkin sutari, lentää väärään suuntaan, tms.
Toki rakettejakin voi ampua kohtuudella. Nuorempana, ennen kuin tulin siihen tulokseen, että koko ilotulitus on aika tarpeetonta, harrastin yhtä paukkua puolilta öin. Se muuttui vähitellen pienemmäksi, kunnes alkoi tuntua turhalta sekin.
Ap
En oikein ymmärrä tuota logiikkaasi: itse ette ammu jotta ei mene näkö mutta muiden paukkuja voitte mennä katsomaan. Eli ne on sitten kuitenkin teidän mielestä ihan kivoja kun menette kerran itsekin niitä ihastelemaan? Ja ei sillä ole kyllä mitään väliä että ampuuko niitä itse vai katsooko vaan: vaarassa on kuitenkin jos ei ole suojavarusteet ja -etäisyydet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap lienee hyvin ankea ihminen, jolla ei ole kavereita. Ilonpilaaja.
Minä olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa asiasta, mutta en ole ankea ihminen ja minulla on kavereita. Kaverit on tulossa meille tänäkin uutenavuotena kun asun ok-talossa ja on tilaa missä bilettää ilman että naapurit häiriintyvät. Syödään ja juodaan hyvin, saunotaan, kuunnellaan musiikkia ja musisoidaan itse. Mutta raketteja meillä ei ammuta koska se on jotenkin noloa, raketteja ampuvat vaan ja ainoastaan köyhät lapsiperheet ja muut wt-ihmiset. Puhumattakaan siitä miten se häiritsee lemmikkejä ja luonnoneläimiä. Meille saa jänikset tulla pihaan suojaan paukutusta pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä rakettien paukuttelusta tarvitse itse tykätä ja kyllähän jotkut valitettavasti käyttää niitä väärin ja vaarallisesti (tunkee toisten postiluukuista sisään, ei käytä suojalaseja, ei välitä suojaetäisyyksistä jne.). Mutta antaa kyllä pikkuisen yksinkertaisen ja idiootin kuvan ihmisestä, jos sanoo että kaikki raketteja paukuttelevat ihmiset olisivat typeriä (yksinkertaisuudella en oikein osaa nähdä yhteyttä em. ilmiöihin).
Johtuu lähinnä siitä, että kaikki kuulemani perustelut rakettien ampumiselle ovat sitä tasoa, ettei niihin ole älyllisesti kovin paljoa panostettu. Mikäli haluatte todistaa, että olen väärässä niin kertokaa HYVIÄ SYITÄ AMPUA RAKETTEJA. Se, että valitatte siitä, että minä pidän typerältä vaikuttavaa toimintaa typeränä, ei todista, että olisin väärässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tänäkään vuonna raketteja osteta. Eli en kuulu parjaamaasi kohderyhmään.
Mutta silti en voi olla kysymättä, että haukutko sinä aina kaikki ihmiset tyhmiksi ja yksinkertaisiksi, jos he eivät tee asioita samalla tavalla, tai ajattele samalla lailla?
Minulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, jos joku ajattelee eri tavalla kuin minä. Ongelma on siinä, etteivät rakettien ampujat tunnu ajattelevan kunnolla tätä asiaa. En ole kuullut mitään järkeviä perusteluita rakettien ampumiseen keneltäkään - olettaakseni sen vuoksi, ettei sellaisia ole. "Perinne" ja "kuuluu uuteen vuoteen" eivät minusta ole järkeviä kunnollisia syitä ja pidän tällaiseen vetoamista ja sen pohjalta toimimista yksinkertaisena ja typeränä, suorastaan hölmönä.
Jos haluatte todistaa, ettei rakettien ampuminen tällaista ole, kertokaa toki järkevät perusteet sille, miksi pitää riskeerata ihmisten terveys, stressata eläimiä ja saastuttaa luontoa tällä turhalla paukesaasteella?
Omasta yksinkertaisuudestaan voi aina päästä yli ryhtymällä ajattelemaan. Se, että toimii typerästi (olen minäkin toiminut) ei tee ihmisestä lopuksi ikäänsä typerää. Ainoastaan siihen saakka, että älyää tarkastella sitä toimintaansa kriittisesti ja joko kykenee sen järkevästi itselleen perustelemaan tai lopettaa typeräksi itsekin toteamansa touhun.
Ap
Sorry nyt mutta itsestäsi annat kyllä harvinaisen yksinkertaisen kuvan. Miksi kenenkään pitäisi keksiä sinulle kelpaavia perusteluja rakettien paukutteluunsa? Eihän kukaan penää sinultakaan perusteluja omasta uuden vuoden vietostasi vaan antaa sinun juhlia sitä juuri kuten itse haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En oikein ymmärrä tuota logiikkaasi: itse ette ammu jotta ei mene näkö mutta muiden paukkuja voitte mennä katsomaan. Eli ne on sitten kuitenkin teidän mielestä ihan kivoja kun menette kerran itsekin niitä ihastelemaan? Ja ei sillä ole kyllä mitään väliä että ampuuko niitä itse vai katsooko vaan: vaarassa on kuitenkin jos ei ole suojavarusteet ja -etäisyydet kunnossa.
Siis silloin, jos lapset nuorempina kokevat sen tärkeäksi. Ja voidaan samalla keskustella siitä ilotulitteiden ampumisen eri puolista. Lapsilla on toki oikeus oppia ajattelemaan itsenäisesti ja päättää aikuisina omasta toiminnastaan ja olla vanhempiensa kanssa eri mieltäkin, jos järkeviä perusteluita sille keksivät.
Ap
Raketithan on ihan ok fiksusti ammuttuna ja sääntöjä noudattaen (kellonajat). Itselläni ei ole mielenkiintoa ammuskeluun ja rakettirahoille on parempaakin käyttöä. Jos joku känninen turhapuro onnistuu typeryyttään itselleen tai toiselle juhlatoverilleen vahinkoa aiheuttamaan, niin kärsikööt nahoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu lähinnä siitä, että kaikki kuulemani perustelut rakettien ampumiselle ovat sitä tasoa, ettei niihin ole älyllisesti kovin paljoa panostettu. Mikäli haluatte todistaa, että olen väärässä niin kertokaa HYVIÄ SYITÄ AMPUA RAKETTEJA. Se, että valitatte siitä, että minä pidän typerältä vaikuttavaa toimintaa typeränä, ei todista, että olisin väärässä.
Ap
No alapas itse luetella HYVIÄ SYITÄ tuohon omaan "hyvien juomien nauttimiseen". Kuten jo todettua, niin alkoholin aiheuttamat haitat ovat kaikkinensa suuri ongelma.
Yksinkertaisuuttasi muuten osoittaa juuri tuo, että ajattelet että tällaiseen kysymykseen olisi jotenkin oikeita tai vääriä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Raketit kuormittaa ihan turhaan ilmastoa.
ÄLYMYSTÖ ILMASTON PUOLESTA. MEILLÄ EI OLE SIJAA RAKETEILLE.
Jokaisen ihmisen mukaantulo on tärkeää.
Nuo negatiiviset puolet sopii geokätköilyyn lukuunottamatta vammautumisia. Tai no sopii sekin, tuttavan mies putosi kivikkoon etsiessään hankalaan paikkaan piilotettua kätköä. Ja sopiihan nuo ralliin, jalkapalloon ja vaikka SummerUp -festivaaliin.
Huonot puolet:
- ihmisiä vammautuu, sokeutuu, jopa kuolee rakettien takia
- stressi luonnonvaraisille eläimille ja lemmikeille
- melusaaste
- hukkaan heitetty raha, jolla esim. moni köyhä söisi vatsansa täyteen
- roska ja jätemäärä
- pihoille ja luontoon unohtuvat rakettiroskat
Vierailija kirjoitti:
Ap
Alamme lähestyä keskustelua elämän tarkoituksesta, jos kerta mielihyvä ei kelpaa syyksi tehdä asioita, joiden tarkoitus on tuottaa tekijälleen mielihyvää.
Luonto kiittää kun jätät ne kissanpierusi kauppaan.
Syytteeseen jotka käyttää verovaroja paukutteluun. Miksi niitäkin rahoja ei laiteta ilmaston suojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis silloin, jos lapset nuorempina kokevat sen tärkeäksi. Ja voidaan samalla keskustella siitä ilotulitteiden ampumisen eri puolista. Lapsilla on toki oikeus oppia ajattelemaan itsenäisesti ja päättää aikuisina omasta toiminnastaan ja olla vanhempiensa kanssa eri mieltäkin, jos järkeviä perusteluita sille keksivät.
Ap
Ja natsimutsi sitten määrittelee että mikä on järkevää. Samaan tapaan kuin aloituksessakin listasit ja arvioit toisten mielipiteitä, että "ei kelpaa, ei ole järkeviä". Ja mistä kuvittelet ettei ilotulitteiden ampujat keskustele "ilotulituksen eri puolista"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sorry nyt mutta itsestäsi annat kyllä harvinaisen yksinkertaisen kuvan. Miksi kenenkään pitäisi keksiä sinulle kelpaavia perusteluja rakettien paukutteluunsa? Eihän kukaan penää sinultakaan perusteluja omasta uuden vuoden vietostasi vaan antaa sinun juhlia sitä juuri kuten itse haluat.
Jos joku ilmoittaisi minun juhlimisestani olevan muille haittaa, kuuntelisin kyllä. Tai pyytäisi perusteluita, voisin aika hyvin perustella tapani juhlia. En kokisi tätä ongelmaksi. Sinulla ja minulla taitaa olla hieman eri käsitys yksinkertaisuudesta, mutta meille molemmille oikeus omaan näkemykseeni suotakoon. Minulle yksinkertaisuus on sitä, että toimii ilman, että kykenee kunnella perustelemaan, miksi toimii niinkuin toimii ja suuttuu, jos joku kyseenalaistaa kyseisen toimintatavan ja kehtaa vielä sanoa, että se on huono tapa toimia.
Varmasti minunkin uudenvuoden vietostani olisi löydettävissä epäkohtia. Tosin täällä joku aiheellisesti huomauttikin, että kaikki rakettien ampujat harrastavat noita ihan samoja juttuja sen rakettien ampumisen lisäksi.
Itse henkilökohtaisesti, jos minulla olisi satoja euroja ylimääräistä vaikka taivaalle ammuttavaksi niin mieluummin tekisin mukavan lomamatkan tai lahjoittaisin vähän isompia summia hyväntekeväisyyteen kuin mitä nyt opiskelijabudjetilla kykenen. En moiti, jossei joku näin toimi, mutta toivoisin, että ihmiset osaisivat hieman enemmän arvostaa sitä saavuttamaansa hyvinvoinnin tasoa, eivätkä vaan välinpitämättömästi ampuisi rahojaan melusaasteena taivaalle.
Ilotulitteita voi - kuten sanoin - ostaa ja ampua myös kohtuudella. Mutta sadoille euroille luulisi löytyvän parempaakin käyttöä - vaikka ihan omaksi hyväksi. Jollei ole ihan superyksinkertainen.
Ja nyt joudun valitettavasti poistumaan koneelta, kiitokset mielenkiintoisista keskusteluista. Toivottavasti joku osaa niitä perusteluitakin antaa, eikä vain suutu niiden pyytämisestä. Rattoisaa uuden vuoden odotusta kaikille, myös niille/meille yksinkertaisemmille. :)
Ap
Oletan, että ap ei matkustele, kun on niin syvästi huolissaan asioiden vaikutuksesta ympäristöön. 😉
Kulta pieni, en ole mielenlaadultani yksinkertainen enkä typerä.
Silti tykkään ampua raketteja -osin omaksi/osin lasten iloksi.
Kas niin, olit siis väärässä. Miltä nyt tuntuu?