Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikille teille jotka ostatte H&M:n rättejä

Vierailija
28.12.2016 |

http://yle.fi/uutiset/3-9375182

Enkä ole itsekään viaton. Mutta on tämä väärin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne alipalkatut tehdastyöläiset sitten tekevät ja millä elävät, kun kaikki lopetamme niiden tehtaiden tuotteiden ostamisen? Saako ne kaikki jostain tilalle parempipalkkaisen siistin sisätyön?

Vierailija
22/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla 64 euroa kuussa tuolla enemmän kuin 640 Suomessa. On nimittäin todella siistejä miehiä, harvoin näkee täällä vastaavia. Työttömänä en todellakaan boikotoi H&M:ää. Ainut paikka, josta saa halvalla kivannäköistä.

Mä taas käyn UFF:n rekit läpi europäivänä ja sieltä löytyy eurolla näitä H&M ja veromoda rättejä yllinkyllin. Talvitakki irtosi eurolla, mutta on IIIIK edellisen talven mallistoa, harva sitä on huomannut, kehuvat vain hienoa takkia. Mä en työttömänä maksa hm rätistä euroakaan enempää. Joten jatkakaa rättien ostoa ja heittäkää kuukauden päästä kierrätykseen, kyllä ne mulle kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vaate saadaan sinne sun kassiin vaatii materiaalin, kankaan, ompelun...

Se, ettei koko prosessin aikana välissä ole yhtäkään sorrettua tai lapsikäsiparia, on mahdotonta todentaa. Eiköhän kaikki osta sitä, mihin on varaa.

Ja nämä hienot desing vaatteet suunnitellaan ehkä täällä, mutta ommellaan jossain paskamaassa kammottavalla kiireellä ja ilman mitään omaatuntoa. Kuitenkin se maksaa kuin sen olisi tehnyt joku " ammattilainen"

Vierailija
24/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yleensä katson missä vaate on valmistettu enkä osta hikipaja vaatteita. Varmasti H&M:kin löytyy eri paikoissa tehtyjä vaatteita.

Kenen valmistamia vaatteita käytät? Tiedäthän, että esim. Marimekko laittaa vaatteeseen "Made in Finland" kun siihen ommellaan joku vetoketju tms paikoilleen Suomessa? Muuten vaate kankaita myöten on Kaukoidästä. 

Tiedän ettei niitä suomessa valmisteta, mutta jos prisman kalsareissa lukee made in eu portugal niin tuskin on tuolla valmistettu, käytän eri valmistajien vaatteita. Tarkistan missä ne on tehty ennen valmistamista... Oliko jotenkin epäselvästi kirjoitettu? Pahoillani jos joku kirjoitusvirhe sekoittaa pakan! Eiköhän h&m kaupoissakin löydy eri paikoissa valmistettuja vaatteita.

Tarkoittanet varmaan että tarkistat, mistä ovat tulleet EU:n alueelle viimeistelyä varten? Miten sen teet? Yksikään firma ei noita kerro, ovat keskeinen osa kilpailuetua.

Anteeksi vain, mutta sinun tulisi todistaa made in portugal ensin tuolla tehdyksi eikä vain  väittää niin ja siirtää vastuuta minulle, muuten voin väittää että mummosi kudottaa muka itse tehdyt villa sukkansakkin tuolla ja esittää vain että tekee ne itse.  Tietenkin olet selvästi valinnut olla tuota mieltä ja ilmeisesti vielä kuvittelet olevasi oikeassa, niin ole hyvä vain. En ala kiistelemään aiheesta kanssasi, mutta ilmeisesti sinusta kaikki maailman vaatteet tulee samasta tehtaasta, joten luulisi että nyt katoavat kaikki vaatteet kun noin moni sai kenkää ja luulisi ettei ihmiset sitten enää osta ollenkaan vaatteita kun noilla hikipajoilla menee huonommin kuin ennen. Muista että tuo on VAIN sinun kuvitelmaasi ja mielipiteesi, ei totuus.

Vierailija
25/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpiko on noiden työntekijöiden kannalta eettisempää, tehdä töitä hikipajassa vai kadulla prostituoituna tai kerjäämässä? Pieni palkka ja epäinhimilliset työolot on väärin mutta ei joku prostituutio ole yhtään eettisempää.

Vierailija
26/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M ketjua moititaan, kun on myöntänyt, että valmistavat tuotteensa halpatyövoimalla. Todellisuus on, että siellä valmistetaan kyllä paljon muutakin. Lindex ym. ketjut teettävät vaatteet halpatyövoimalla samoin myös monet urheilumerkit.

Vierailija
27/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä alkuperä määräytyy tuotteen viimeisen merkittävän valmistusvaiheen eli useimmiten ompelupaikan mukaan. Tekstiili- ja muotiteollisuudelle tunnusomainen piirre on pitkä, sirpaloitunut ja globaali tuotantoketju (suunnittelu, kuidunvalmistus, kankaan ja langan valmistus, värjäys, leikkaus, ompelu ja viimeistely). Vaatekappaleen materiaalit voivat olla useaa eri alkuperää. (Päälliskangas, vuori, kovikkeet, vetoketjut, napit).

Pakko lisätä tämä kun joku luulee made in merkinnän tarkoittavan että on oikeasti tehty muualla ja vain hypistelty maassa jossa ilmoitetaan tehdyksi.

Vierailija
28/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut tiedossa jo vuosia. Mutta tulee sieltä hikipajoista kalliita merkkituotteitakin eli kannattaa seurata mielummin sitä, miten asuinolot, koulutus ja terveydenhuolto on työntekijöille järjestetty. Monet isot vaateketjut seuraavat noita ja vaativat hyviä oloja.

Miten sinä kuluttajana seuraat hikipajojen työoloja, asuinoloja, koulutusta ja terveydenhuoltoa?

Minulla on sen verran muitakin hommia, että olen havainnut helpoimmaksi seurata vaatteen pesulapusta löytyvää valmistusmaata. Käytän suomalaisia ja Baltiassa tehtyjä vaatteita, espanjalaisia nahkakenkiä ja englantilaisia lenkkareita.

Vierailija
29/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpiko on noiden työntekijöiden kannalta eettisempää, tehdä töitä hikipajassa vai kadulla prostituoituna tai kerjäämässä? Pieni palkka ja epäinhimilliset työolot on väärin mutta ei joku prostituutio ole yhtään eettisempää.

Tuo prostituutiokortti on niin kulunut. Vaatetehtaita siirretään jatkuvasti alhaisemman kustannustason maihin, joissa työntekijöiden oikeudet ovat heikommat. Eli joka paikassa jää jatkuvasti työntekijöitä työttömiksi -> prostituutioon.

Ostelu on paitsi ympäristölle vahingollista, myös erittäin tehoton tapa harrastaa hyväntekeväisyyttä. Vaikka antaisit vain 1 euron kuussa naisten ja tyttöjen koulutukseen, menee rahaa perille enemmän kuin jos ostat 30 eurolla halpisrättejä.

Vierailija
30/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Siirryn siis asioimaan GAPille ja Zaralle HooÄmmän sijasta! Eikun...

Vierailija
31/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaapa yksikin vaatemerkki, jota ei olisi tehty noissa samoissa tehtaissa?

Suomessa tuotettiin vielä pari vuotta sitten esim. Marimekkoa. Nyt tuotanto ties missä ja hinta sama..

Tee itse.. Noh, kankaat tehdään lapsityövoimalla noissa maissa..

Ei voi voittaa.

Kaikki ei valmista Bangladeshissä. Eettistä valmistusta se ei ole.

Vierailija
32/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä alkuperä määräytyy tuotteen viimeisen merkittävän valmistusvaiheen eli useimmiten ompelupaikan mukaan. Tekstiili- ja muotiteollisuudelle tunnusomainen piirre on pitkä, sirpaloitunut ja globaali tuotantoketju (suunnittelu, kuidunvalmistus, kankaan ja langan valmistus, värjäys, leikkaus, ompelu ja viimeistely). Vaatekappaleen materiaalit voivat olla useaa eri alkuperää. (Päälliskangas, vuori, kovikkeet, vetoketjut, napit).

Pakko lisätä tämä kun joku luulee made in merkinnän tarkoittavan että on oikeasti tehty muualla ja vain hypistelty maassa jossa ilmoitetaan tehdyksi.

Tai nykyäänhän monen suomalaisen brändin lapuissa näkee "designed in Finland". Onko ne siis enää kauheen suomalaisia..?

Vierailija
33/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yleensä katson missä vaate on valmistettu enkä osta hikipaja vaatteita. Varmasti H&M:kin löytyy eri paikoissa tehtyjä vaatteita.

YLEn dokumentin mukaan Afrikassa teettävät jo vaatteita käytännössä orjatyövoimalla.

Vierailija
34/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai nykyäänhän monen suomalaisen brändin lapuissa näkee "designed in Finland". Onko ne siis enää kauheen suomalaisia..?

Suunnittelija ja mallimestari suomalaisia. Toimisto ehkä Suomessa. Varasto Suomessa. Eli työllistää se suomalaisia enemmän kuitenkin kuin ruotsalainen Bangladeshissä tehty vaate. 

Vierailija
35/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelijoiden palkat on Suomessa matalia, siksi täällä on vielä varaa suunnitella. Ompelijoiden palkat ovat maailmalla huomattavasti halvempia kuin suomalaisten duunarien, kun ei ole ammattiliittoja ym. Eihän tuo muusta kerro.

Vierailija
36/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelija ja mallimestari suomalaisia. Toimisto ehkä Suomessa. Varasto Suomessa. Eli työllistää se suomalaisia enemmän kuitenkin kuin ruotsalainen Bangladeshissä tehty vaate. 

En ole muuten ainakaan 10 vuoteen nähnyt yhtään mallimestarin vakanssia yhdessäkään suomalaisessa vaatefirmassa.

T. vaatetusalan ammattilainen vuodesta '97

Vierailija
37/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut tiedossa jo vuosia. Mutta tulee sieltä hikipajoista kalliita merkkituotteitakin eli kannattaa seurata mielummin sitä, miten asuinolot, koulutus ja terveydenhuolto on työntekijöille järjestetty. Monet isot vaateketjut seuraavat noita ja vaativat hyviä oloja.

Miten sinä kuluttajana seuraat hikipajojen työoloja, asuinoloja, koulutusta ja terveydenhuoltoa?

Minulla on sen verran muitakin hommia, että olen havainnut helpoimmaksi seurata vaatteen pesulapusta löytyvää valmistusmaata. Käytän suomalaisia ja Baltiassa tehtyjä vaatteita, espanjalaisia nahkakenkiä ja englantilaisia lenkkareita.

No seuraamalla firmojen eettisiä ohjelmia, lukemalla yhteiskuntavastuuraportteja ja ILO:n tutkimuksia aiheesta. Jokaisella isolla firmalla kannattaa olla yhteiskuntavastuuohjelma koska tuotteet eivät mene kaupaksi kohta ilman sitä. HM muuten petrasi huimasti viime vuosina eettisyyttään kun ongelmat tulivat ilmi.

Vierailija
38/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä mutta näkeehän tuossa että on suunniteltu Suomessa eikä muuta. Niissä tuotteissa lukee aika usein myös Made in China, ainakin mitä minulla on tuollaisia tuotteita. Sanovat että hinta karkaa kolminkertaiseksi jos haluaa olla mahdollisimman eettinen. Kilpailuhan sen määrää eikä kannata hinnoitella itseään ulos kilpailusta tai ei pysty toimimaan alalla ollenkaan. Mieti jos sinä olet tehnyt jotain jonka olet suunnitellut ja valmistanut itse omin käsin omalla ammattitaidolla, haluat sitä myydä kuluttajille, mutta et pysty tuottamaan sitä itse siihen hintaan jonka kuluttaja on valmis maksamaan tuotteesta.

Vierailija
39/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesällä työtön. Tarvitsin kipeästi mustan tavallisen t-paidan, enkä ehtinyt kirpparille kiertelemään. Ostin paidan H&M:n siitä kalliimmasta mallistosta. Se venähti ensimmäisessä pesussa toiselta puolelta enemmän, eli oli aivan kieroon ommeltu. Nyt siinä on jo pieniä reikiä etumus täynnä. Käytän siivouspaitana.

Minulla ei ole pätkätyöläisenä rahaa eettisiin vaatteisiin. Ostan kaiken mitä löydän kirppareilta. Uffilla on yleensä hyvälaatuista tavaraa, vaikka hinnoittelevatkin kalliimmin kuin muut paikat. Jatkossa en osta edes kirpparilta noita H&M:n lumppuja. Kirpparivaatteista onneksi näkee yleensä, ovatko kestäneet edes sen ensimmäisen pesun. 

Vierailija
40/41 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HM:n tyttöjen legginssit ovat ainakin todella huonolaatuisia. Viimeksi ostettuihin tuli kaikkiin reikä suunnilleen parin pesun jälkeen..siis saumat repesivät.