Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko mielestänne tuliaiset laittaa tarjolle?

Vierailija
27.12.2016 |

Onko tämä mielipidekysymys vai riippuuko tilanteesta?

Kommentit (40)

21/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos emännälä on  pöydässä jo tarpeeksi tarjottavia ei ole järkevää avata kaikkien tuomia tuliaisia vielä siihen  lisäksi kuivettumaan.

Vierailija
22/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu, mitä vieras sanoo tuliaisia tuodessaan. Jos vieras ojentaa pullon viiniä tai suklaata ja sanoo "Tää on sitten teille, nauttikaa myöhemmin" tai "Tässä vähän lisää pitopöytään" niin asia on selvä.

Jos vieras ei sano mitään, päätän itse. Jos tarjottavaa on jo runsaasti, jätän lisäpaketit ja pullot avaamatta enkä laita tarjolle.

Jos tuot omaan ruokavalioosi sopivaa syötävää/juotavaa, eihän siinä ole kyse tuliaisista vaan omista eväistä. Kannattaa varmasti sanoa asiasta isäntäväelle ihan suoraan: "Minulla kun on se keliakia, toin gluteenitonta kakkua / olutta pöytään. Toki tästä voi muutkin ottaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuotu? Paljonko? Monta henkeä seurueessa? Mitä isäntäväen puolesta tarjolla? Millainen tilaisuus?

Automaattisesti ei ole oletus, että tuliaiset pistetään tarjolle. Riippuu kokonaisuudesta.

Vierailija
24/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu omasta mielestäni hieman. Esimerkiksi jos minä tuon tuliaisina jotain harvinaisempia karkkeja ulkomailta tms., niin en kyllä lähde syyttelemään, jos niitä ei laitetakaan siihen kahvipöytään. Sen sijaan jos olen vain tulossa kyläilemään ja vähän niin kuin muuten vain tuon vaikka itse leivottuja leivonnaisia, niin vähän ihmettelen, jos niitä ei laiteta tarjolle, kun ne kuitenkin tuoreena on parhaita. Mutta loppupeleissä se on tuliaisten saajan asia, mitä hän niillä tekee, joten en minä jaksa siitä loukkaantua, vaikka niitä ei tarjolle laitettaisikaan.

Vierailija
25/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreet laitan tarjolle. Muuten harkinnan mukaan. Jos tuodaan esim. viiniä, niin se ei välttämättä sovi tarjottavan ruoan kanssa ja tarjoan mieluummin omaa viiniäni, joka on mietitty ruoan kanssa sopivaksi.

Vierailija
26/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos mitenkään sopivat kattaukseen. Etekin alkoholit, mikään ei ole niin tylsää kun että tuo hyvä kalliin punaviinipullon ja se laitetaan nopsaa kaappiin ja tarjotaan jotain kuraa hanapakkauksesta koko illan.

Vierailija
27/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaisista riippuu. Viinit menee kaappiin yms. alkoholijuomat.

Moniallergisille sanon yleiseksi ohjeeksi, että jos on omiksi syötäviksi tarkoitettua niin otatte eväät itsellenne että saatte kyläpaikassa jotain syödäksenne. Nämä ei ole tuliaisia vaan eväät ja tuliaiset viette erikseen.

Jos olisin moniallerginen niin en uskaltaisi edes syödä kyläpaikan tarjottavia (ellen tietäsi tekijän osaavan/olevan ammattilainen), kaikilla ei ole osaamista valmistaa erityisruokavalioihin soveltuvia tuotteita. 

Vierailija
28/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin loukkaantunut ja ihmeissäni jos tuomisiani ei laitettaisi tarjolle, koska tuon nykyään aina jotakin sellaista mitä itse voin varmuudella syödä.  

terveisin moniallergikko

Eli mun mielestä kuuluu laittaa tarjolle.

Mitä jos moniallergikko veisi erikseen ruuat itselleen ja tuliaiset erikseen? Tuliaisilla on tarkoitus ilahduttaa isäntäparia, ei varmistaa se, että saat mieleistäsi syötävää.

Sitten moniallergikolla ei ole varaa viettää sosiaalista elämää. Kuinka moni teistä terveistä pystyy ostamaan kahdet tuliaiset kyläilyreissulle?

Eiväthän ne ole mitään tuliaisia, vaan omat evääsi. Tuliaisilla on tarkoitus ilahduttaa isäntäparia, omilla eväillä taas on tarkoitus varmistaa, että ruokarajoitteinen saa itsekin jotain nautittavaa kahvipöydässä.

Vierailija
29/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tarjolle ja ihmettelen, että kun pöydässä jo on 10 eri laatua, niin oikeastiko nämä vastaleivotut piirakat tms. on siihen vierelle laitettava, eikö vieras usko, että osaan tehdä mitään. Kun vieras lähtee niin kyyn, että millä tavalla pakkaan nämä syömättä jääneet herkut mukaansa.

Tuliaiset on normaalisti tarkoitettu talonväelle, ei vieraille, mutta nykyään perinne on muuttunut. Kaikki pitää laittaa tarjolle, koska vieraat tuovat juotavikseen vähän parempia viinejä ja syötävikseen vähän parempaa suklaata.

Vierailija
30/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos mitenkään sopivat kattaukseen. Etekin alkoholit, mikään ei ole niin tylsää kun että tuo hyvä kalliin punaviinipullon ja se laitetaan nopsaa kaappiin ja tarjotaan jotain kuraa hanapakkauksesta koko illan.

Minä annan ne pullot läksiäislahjaksi, kun vieras poistuu. Otan sen saman kalliin viinipullon ja ojennan sen iloisesti hymyillen ja samalla kiitän kivasta illasta. Ei tule vieraalle paha mieli halvan viinin takia.

Vierailija
31/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan riippuu vierailijioiden määrästä. Jos sitä hyvää, kallista punaviiniä ei riitä tarjottavaksi kaikille, niin silloin sitä pulloa ei ole kohteliasta avata lainkaan.

Vierailija
32/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatuliaiset on selkeästi tarkoitettu laitettavaksi tarjolle.

Laitetaanhan kukatkin maljakkoon ja ruukkukukka myös jollekin pöydälle näkyviin. 

Kahvipaketti ja ehkä viinipullo poikkeuksena.

Vierailija
33/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole yleensä laittanut. Laittaa tarjolle, jos haluaa, ei laita, jos ei halua. Jos joku tuominen on paketoitu, en välttämättä edes avaa sitä siinä heti.

Vierailija
34/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaiset tuovan vieraankin olisi syytä vähän lukea tilannetta. Esimerkiksi että onko kyseessä enemmän nyyttärityyppinen vapaamuotoisempi tilaisuus, jolloin ne tuliaisetkin sopii paremmin muiden tarjoomusten joukkoon, vai onko suunnitellumpi kokonaisuus, johon on jo valmiiksi mietitty kaikki valmiiksi. On ihan eri juttu viedä syötävää vaikka tavalliselle iltapäiväkahville tai kaveriporukan rentoihin illanistujaisiin kuin johonkin muodollisempaan juhlaan.

Vierailija
35/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliaiset tuovan vieraankin olisi syytä vähän lukea tilannetta. Esimerkiksi että onko kyseessä enemmän nyyttärityyppinen vapaamuotoisempi tilaisuus, jolloin ne tuliaisetkin sopii paremmin muiden tarjoomusten joukkoon, vai onko suunnitellumpi kokonaisuus, johon on jo valmiiksi mietitty kaikki valmiiksi. On ihan eri juttu viedä syötävää vaikka tavalliselle iltapäiväkahville tai kaveriporukan rentoihin illanistujaisiin kuin johonkin muodollisempaan juhlaan.

Ei av-mammat käy muodollisissa juhlissa. Olettaisin, että nyt puhutaan ihan kaveriporukoiden, sukulaisten ja perheiden välisistä vierailuista.

Vierailija
36/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää siitä nii voi laittaa esille, jos ei pidä nii ei tarvi. En mie ite ole loukkaantunu jos ei minun ostamia tuliaisia pidetä esillä. Koitan vain seuraavalla kerralla ostaa paremman.

Vierailija
37/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei av-mammat käy muodollisissa juhlissa. Olettaisin, että nyt puhutaan ihan kaveriporukoiden, sukulaisten ja perheiden välisistä vierailuista.

Tässä yhteydessä muodollisempi voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että paikalla on enemmänkin vieraita kuin se yksi kaveri- tai sukulaisperhe, istutaan vaikka pöydän ääressä syömässä päivällistä jne.

Vierailija
38/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vierailija haluaa tarjottavansa pöytään, oletan hänen sanovan tyyliin: "toin tällaista meille hieman maisteltavaksi. Laitan tämän tähän kahvipöydälle". Kuinka ihmeessä pienistäkin asioista voi tehdä noin vaikeita?

Vierailija
39/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuliaiset ovat talonväelle, ei vieraille. Silti laitan ne tarjolle ja pohdin, että olisin voinut jättää itse pöydästä jotain vastaavaa pois. Sitten ne vieraat leipomukset unohtuvat jonnekin kaapinperälle ja kannan ne roskiin viimeistään seuraavalla viikolla. Viinin kanssa vielä vähän tylsempää: jos on laskenut, paljonko viiniä suunnilleen kuluu ja avannut pullot valmiiksi, niin lisäpullojen avaaminen merkitsee sitä, että hankkimani viinit jäävät juomatta. En ole mikään alkoholien ystävä, joten avatut pullot jäävät tyhejntämättä, jos vieraat eivät niitä juo.

Vierailija
40/40 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tilanteen mukaan meen, jos mulla on jotku perus kahvitarjottavat pöydässä perus iltapäivänä ja tuliaiseks tulee vaikka suklaalevy niin laitan kaappiin, konvehdit laitan kippoon, tee/kahvipaketin kaappiin, viinipullonkin kaappiin...

Jos taas jotku viinabileet niin viinit  voidaan avata vaikka saman tien, kyllä ne siinä menee.