Miksi tätä tunnetilaa voisi kutsua mikäli se ei ole ihastumista?
Oon törmännyt netissä sellaiseen väitteeseen että ihastuminen on aina 90% seksuaalista. Miksi tätä seuraavanlaista tunnetilaa voisi sitten kutsua jos kyse ei ole ihastumisesta? Eli tykkää jostain ihmisestä äärimmäisen paljon, mutta tuntee 0% seksuaalista himoa. Ajattelee häntä lukuisia kertoja päivässä ja ikävöi suunnattomasti jos ei pitkään aikaan näe. Hänen ollessa lähistöllä on itse yhtä hymyä ja suunnattoman iloinen ja onnellinen. Hänen hymyillessä ja katsoessa silmiin hymyilee itse sisäisesti koko loppupäivän. Häntä on kiehtovaa tuijotella pitkään silmiin. Hänen lähellään on ihana olla ja tekisi mieli koskettaa tai halata tai paijata, mutta ei tosiaan mitään seksuaalista (ei suutelemista yms.) Jos tällä ihmisellä menee huonosti, niin on itse äärimmäisen huolissaan yms. Ja tuollainen olotila tätä ihmistä kohtaan kestää parikin vuotta, mutta ei muutu missään vaiheessa seksuaaliseksi, vaan lopulta vain muuttuu tavalliseksi tykkäämiseksi…Tuon määritelmän mukaan että ihastuminen on aina 90% seksuaalista se ei voi siis olla ihastumista, mutta mitä se sitten on? Miksi sitä pitäisi kutsua ettei tule väärinymmärretyksi? Onko kukaan kokenut vastaavaa?
Kommentit (30)
Kaveri-ihastuminen, rakkaus?
Onko toisessa jotain sellaista, joka estää seksuaaliset ajatukset tai muistuttaa jostain muusta henkilöstä?
Ole ihan rauhassa ihastunut. Ei sille tunteelle tarvi järkevää ilmaisua keksiä tai ei oikeastaan voikaan. Ihminen voi ihastua monella tapaa ja vaikka useampaan eri henkilöön yhtäaikaisesti.
Ihastuminen on luonnollista.
Mutta ikävä kyllä usein myös yksipuolistakin. Sellaista elämä on.❤
Sanotaan kiintymys.
Samoja fiiliksiä voi olla esim. lemmikkiä kohtaan.
Kannattaa myös huomata, että se toinen ei välttämättä tiedosta mitään tai voi kokea toisen tungetteleva/epämiellyttävänä. Näin ainakin koen yhden henkilön suhteen. Olipa mitä tahansa, niin välisten ei kannata yrittää tutustua, jos toinen selvästikään ei ole kiinnostunut. Jos kyseessä on ihailu toisen osaamisen vuoksi tms. niin sama juttu, sekin voi tuntua epämiellyttävältä, jos toinen on ihan eri aaltopituudella.
Mulla on ihan samanlaisia tunteita erästä ihmistä kohtaan ja se johtuu pitkälti siitä, että meillä on jopa minun mittapuullani liikaa ikäeroa.
Olet ihastunut. Jos olet vähemmän seksuaalinen, niin ei tietenkään ihastumisesi voi olla 90% seksuaalista. Ihastunut olet silti. Naurettavia muutenkin tuollaiset prosentit mittaamassa ja arvottamassa kenenkään tunteita. Ihmiset ovat yksilöitä. Minä puolestani tunnen aina ihastustani kohtaan ihan järjetöntä seksuaalista vetoa. Joku tilastonikkari varmaan siitäkin sanoisi, että ei ole OIKEAA ihastumista vaan pelkkää himoa!
Ihastusta tuo on. Seksuaalinen ulottuvuus puuttuu ehkä siksi, ettet ole saanut vastakaikua. Jos pääsisit lähelle halimaan ja paijaamaan ja toinen olisi myös mukana jutussa, niin aika varmasti tunteet pääsisivät roihahtamaan kunnolla..ihan turhaan yrität järkeistää tuota asiaa etsimällä jotain muka "tieteellistä" määritelmää ja tuijottamalla jonkun keksimiä prosentteja.
Rakkaus.
Ei siihen kuulu pakollista himoa. Se voi tulla vasta jälkikäteen. Kokemusta on.
Etenkin nuorena rakkaus alkaa ystävyydestä ja yhteenkuuluvuuden tunne johtaa rakastumiseen.