Hyvä ammatti vähän ujolle introvertille?
Jolta ujoudesta huolimatta löytyy sosiaalisia taitoja, ja halu tehdä työtä, jossa voi olla ihmisille apuna/tukena?
Missä ammatissa te muut introvertit työskentelette, ja viihdyttekö työssänne?
Kommentit (28)
Puheterapeutti. Heistä on myös pulaa. Jos olisin nuorempi, hakisin noihin opintoihin. Tosin hakijoita paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos päätä löytyy opiskella, niin kannattaa mennä yliopistoon ja ruveta tutkijaksi. Aloja on paljon mistä valita. Myös koodari on hyvä vaihtoehto, koska työ on itsekseen tekemistä enimmäkseen.
Tutkijan työ voi olla ujolle tosi raskasta, koska oma työ on jatkuvasti suurennuslasin alla ja alttiina arvostelulle ja kritiikille. Työhön kuuluu myös paljon suhteiden rakentamista/ylläpitoa yhteistyökumppaneihin ja kollegoihin sekä seminaareissa esiintymistä.
Mulle kirjastonhoitajan työ oli aivan liian uuvuttavaa, liikaa ihmisiä, opastuskäyntejä kouluryhmille ja päiväkotilapsille, kiirettä ja hälinää. Mistähän tuollainen mielikuva on tullut, että kirjastossa saisi tehdä töitä yksin hiljaisuudessa?
Yksilöpsykoterapeutti. Painopiste asiakkaassa.
Mä oon toimittaja. Sopivasti sosiaalisuutta ja yksinoloa. Toisaalta nyt töitä on vaikea saada ja pitäisi myydä itseä, mikä voi olla rankkaa.
Mä oon introvertti ja ammatiltani talousassistentti. Ihan sopivaa mulle.
Rakennusinsinööriksi opiskelen. Lähes kaiken kouluun liittyvän teen tietokoneella, ja työelämässä tulee menemään samoin. Pakollisen pahan ryhmätyön joutuu tekemään, ehkä esimiestehtävissä enemmän ihmisten parissa. Mutta ei mitään sellaista ylitsepääsemätöntä. Jos haluaa, voi viikon tai parinkin varmasti istuskella tietokoneen ääres aivan itsekseen.
Introvertti voi työskennellä missä ammatissa tahansa, kun vain sitten huolehtii omasta jaksamisesta lataamalla akkuja omassa rauhassa.