Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko 13-14-vuotiaat jo ihan aikuisten kirjoja?

Vierailija
25.12.2016 |

Romaaneja, tietokirjoja jne?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas kysymys.

Minä luin tuo ikäisenä Sotaa ja Rauhaa sekä Saatanaa, joka saapui Moskovaan. Moni muu luki jotain muuta. Moni ei lukenut lainkaan.

Vierailija
2/24 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin yläasteikäisenä sekä nuorten että aikuisten romaaneja. Tietokirjat luonnollisesti aikuisten versioina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lukee, varsinkin tytöt. Oma lapsi on sen verran lapsellinen etten vois kuvitellakaan että lukisi jotain aikuisten romaania  ( 13-v poika). Lukee kyllä jotain fantasiajuttuja ja tietokirjaa tms, mutta ei mitään aikuisten kaunokirjallisuutta.

Vierailija
4/24 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin ala-asteella kaikki Paasilinnat. Kasvoin pysyvästi ihan kieroon 😀

Vierailija
5/24 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nuoresta, jotkut lukee jotkut ei.

Vierailija
6/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuankkaa

Vierailija
7/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin 12-vuotiaana aikuisten kirjoja.

Vierailija
8/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 10-vuotiaasta asti lukenut ihan aikuisten kirjoja.

Vierailija
9/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ne olla liian aikuismaisia tuon ikäisille? Sotaa, kauhua, yliluonnollista?! Vai onko ne jo nähneet kaiken netistä tai tv:stä?

Vierailija
10/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 14-vuotias poikani lukee, JOS siinä ei ole onneton loppu. Mun pitää tsekata :-)

Vierailija
11/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan sitä luettua "liian järkyttäviä" kirjoja tuossa iässä, mutta jotenkin ne ei kirjan sivuilta tulleet minulle samalla tavalla iholle. Äidillä taisi olla sellainen filosofia, että jos jotain itse jaksan lukea niin sitten luen. Oli kuulemma muutamasta runsaasti seksiä sisältäneestä kirjasta meinannut ehdottaa, että jätän väliin (olin varmaan just sen 13 v) mutta kun naama peruslukemilla luin menemään, niin antoi olla. Mitään traumoja en ole kirjoista saanut. Paljon ajateltavaa kylläkin. Rakastan kirjoja!

Vierailija
12/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lukenut 11-vuotiaasta asti aikuisten kirjoja, toki siinä sivussa luin myös nuorten kirjoja paljon. Lukeminen on aina ollut rakas harrastus, niin ei pelkät nuorten kirjat mulle riittäneet. Riippuu siis täysin lukijasta. Ja ekat aikuisten kirjathan mulla tais olla Stephen Kingin koko siihen astinen tuotanto, eikä kauhusta mitään traumoja jäänyt.

Vierailija
13/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö 13v lukee sekä aikuisten että nuorten kirjoja. Lukee joskus aika rankkojakin juttuja, että ihan hirvittää, esim. Deborah Spungenin Nancyn luki vasta ja Torey Haydenin kirjat on lukenut kai kaikki. 

Vierailija
14/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan sitä luettua kaikennäköistä siinä 11-15 vuotiaana, eikä kirjastossakaan muistaakseni millään tavoin puututtu, kun 'Herra Jackin huone' ja muutama muu aikuisille tarkoitettu teos tuli kotiin kannettua ja luettua. Hurjin kirja, jonka nimestä en ole enää varma, jäi kyllä kesken, ja sen aiheuttamasta traumastakin kai selvisin.

Eikä minua olisi estänyt kukaan, vaikka olisi halunnutkin, 12 vuotiaana keksin loputtomasti keinoja ohittaa vanhempieni normaali valvonta. Tuskin edes päivittäinen tavaroideni penkominen olisi estänyt minua lukemasta "kiellettyä" materiaalia.

Vierailija
15/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lukee, varsinkin tytöt. Oma lapsi on sen verran lapsellinen etten vois kuvitellakaan että lukisi jotain aikuisten romaania  ( 13-v poika). Lukee kyllä jotain fantasiajuttuja ja tietokirjaa tms, mutta ei mitään aikuisten kaunokirjallisuutta.

Varmistan nyt, etten ymmärtänyt väärin, mutta sinusta siis kaikki genreen fantasia kuuluvat kirjat on lasten- ja nuortenkirjoja..?

Vierailija
16/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nuoresta. Meidän kuopus 13v ei hirveästi ns kunnon romaaneja lue ja inhoaa fiktiopohjaisia tekstejä. Ja 15v lukenut jo vuosikausia kaikkea mahdollista, esim.Dostojevskin "Rikos&Rangaistus" oli kirja jonka valitsi 8-luokalla erääksi lukuprojektikirjakseen. Ja nyt pukki toi mm "Vuosisata"-kirjan suomen historiasta ja "Gestapo" natsisaksan salaisen poliisin historia-kirjat. Kotiin tulee myös useita lehtiä jotka lukee aina huolella läpi, esim.Tieteen Kuvalehdi jonka sai aikanaan 10v lahjaksi, Tiede ja Geo.

Vierailija
17/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luin ala-asteella kaikki Paasilinnat. Kasvoin pysyvästi ihan kieroon 😀

Hah, luin myös ihan kakarana paasilinnat. Ns. aikuisten kirjoja luin muutenkin varmaan 10 vuotiaasta alkaen.

Vierailija
18/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo T. 14v

Vierailija
19/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin luin. Luin tosin myös joitain nuortenkirjoja. Mut oon ollut aina kova lukemaan. Tiedän joitain aikuisia ihmisiä jotka ei oo koko elämässään lukenu ku ehkä yhden romaanin.

Vierailija
20/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten pitäisi lukea? Lasten kuvakirjoja...? Itse aloitin "aikuisten kirjojen" lukemisen mennessäni seiskalle, enkä ole kasvanut kieroon tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan