Millainen asuinpaikka Jyväskylän Keljo lapsiperheen kannalta?
Onko hyvät bussiyhteydet entäpä päivähoidon laatu?
Kokemuksia, mielipiteitä kiitos ;)
Muistakin kaupungin osista tietysti kiinnostaa kuulla; minne et missään nimessä muuttaisi lasten kanssa..
Olemme muuttamassa Jklään toukokuussa kahden lapsen kanssa.
Kommentit (3)
Me asutaan Keljon lähistöllä Kuokkalassa. Itse Keljosta en muuta tiedä kuin isot automarketit siellä. Talot ovat lähinnä kerrostaloja ja käsittääkseni aika paljon kaupungin vuokra-asuntoja ja opiskelija-asuntoja. Palvelut ovat lähellä, päiväkodeista, kouluista ja julkisesta liikenteestä en tiedä.
Kehun siis vähän Kuokkalaa :) Tämähän on aivan lähellä keskustaa, sillan yli kävelee parissakymmenessä minuutissa. Alueella on useita päiväkoteja sekä ala- ja yläaste, jyväskyläläisittäin oikein " hyvämaineiset" koulut - näin olen ope tuttavaltamme kuullut, meidän lapset ovat vasta päiväkoti-iässä. Päiväkotiin olen ollut tosi tyytyväinen.
Kuokkalassa on monenlaista asutusta, on vuokrakerrostaloa, opiskelijaasuntoja, rivareita, omakotitaloja Kuokkalanpellolla. Itse asumme täällä " pellolla" vanhalla puutaloalueella ihan päiväkodin vieressä.
Kuokkalassa on ihan ok ostari josta löytyy kaksi markettia, pizzeria, apteekki, videovuokraamo ja tietenkin " paikallinen" sun muuta. Alkoa ei ole :) Ehkä se ei lapsiperheelle ole niin kauhean suuri puute :) Automarketit löytyy sieltä Keljosta muutaman minuutin ajomatkan päästä.
Helsingistä muuttaneelle koko Jyväskylän julkinen liikenne on ihan painajainen mutta ainakin täältä pääsee bussilla keskustaan ihan ok. Ns. " poikittaisliikennettä" Jyväskylässä ei tunnu edes olevan ja bussit on rattailla matkustajan painajaisia - samoin matkustajat - nostoapua saa huhuilla ja yleensä lopulta kuski vääntäytyy paikaltaan. Lisäksi vaihtosysteemi on jotenkin outo (pitää ostaa joku ihme siirtolippu, eli etukäteen täytyy tietää että vaihtaa bussia vaikka siinä hinnassa ei kai mitään eroa olekaan). Onneksi meillä on nykyisin kaksi autoa, muuten en varmasti liikkuisi lasten kanssa ollenkaan.
Me olemme siis aika uusia jyväskyläläisiä, pääkaupunkiseudulta kotoisin. Ihan hienosti olemme tänne kotiutuneet joten tervetuloa vaan joukkoon!
Me olemme muuttamassa Ruotsista miehen kotiseudulle, joten hän tuntee Jkl jonkin verran. Minä olen käynyt vain satunnaisesti kaupungissa, mutta kivalta paikalta vaikuttaa asua!
Kiitos kovasti tontti tiedoista!!!
Mies on rakennusmestari, joten tiedossa on varmasti talon rakentaminen kunhan löydetään ensin väliaikainen asunto.
Maalla kasvaneena kyllä maaseudun rauha ja kyläkoulut vetävät puoleensa. Toisaalta nyt olemme asuneet n.6vuotta kaupungissa ja vähän on tullut jo sellaista mukavuudenhalua kun palvelut ovat niin lähellä ;)
Toisekseen minä en juurikaan aja autoa, joten täytyy varmasti taas " opetella" kunhan saadaan tämä muuttorumba pois alta.
terv.pyykkivuori
En tiedä Keljosta tarkkaan, mutta on siellä kyllä aika paljon vuokrataloja...varsinkin Roninmäessä.
Itse pidän rauhallisesta ja turvallisesta maalaisympäristöstä, jossa Keski-Suomen parhaat puolet tulevat paremmin esille (puhdas luonto ja ystävälliset ihmiset) ja tutustuu naapureihin nopeammin.
Tämän päivän Keskisuomalaisessa on juttu Savion kylätoimikunnasta, joka on käynnistänyt tonttikampanjan kyläkoulunsa säilyttämiseksi. Erikokoisia tontteja harvalla sijoittelulla 500 vuotta viljellyssä kulttuurimaisemassa myydään 2-3 euron neliöhinnalla. Vesiosuuskunta on tulossa lähiaikoina. Saattaa löytyä valmiitakin asuntoja? Savio on Jyväskylän puoleista Laukaata ison Leppäveden järven rantamaisemissa. Kannattaa ottaa selvää... Isännät eivät joka vuosi tonttejaan myy, mutta kyläkoulun puolesta on nyt noustu taistelemaan ja hyvän syyn takia ihmiset joustavat. www.savio-puttola.net ja Kauko Sinijärvi puh. 0400 699 128