Se oli sitten viimeinen jouluaatto sukulaisten kanssa!
Pakko tulla avautumaan kun ottaa niin kovaa päähän!
Meillä on siis tapana viettää joka toinen joulu anoppilassa ja paikalla on myös miehen sisko perheineen. Meillä on 2-vuotias lapsi ja miehen siskolla on 9 ja 6-vuotiaat lapset. Miehen siskon lapset ovat joka vuosi tähän mennessä saaneet aivan mielettömän määrän joululahjoja, noin 30 pakettia / lapsi. Tänä vuonna miehen sisko miehineen oli sitten päättänyt, että lapset saavat "vain" rahaa, pari lahjakorttia ja pari pientä pakettia. Olivat siis myös kieltäneet muita sukulaisia ostamasta tavaroita lahjaksi, mutta ei meitä. Tämä tuli tietysti järkytyksenä pilalle hemmotelluille lapsille, jotka ovat tottuneet saamaan monta pakettia ja he rupesivat itkemään kun meidän 2-vuotias sai enemmän lahjoja. Meidän lapsi sai 10 pakettia ja nekin enimmäkseen hyötytavaraa.
Miehen sisko sitten kehtasi moittia kuinka meidän lapsi sai niin monta pakettia, että "ei varmaan jaksa kaikkia avata yhtenä iltana". Miten tekopyhää paskapuhetta ihmiseltä, jonka omat lapset ovat aikaisemmin saaneet mielettömän määrän paketteja joka vuosi. Sitä paitsi miehen sisko ei ollut kertonut meille etukäteen, että tänä vuonna hänen lapset saavat "vain" pari pakettia rahan ja lahjakorttien lisäksi. Jos olisimme tämän tienneet olisimme voineet vaikka jättää muutama meidän lapsen pakettia kotiin.
Taitaa olla jatkossa parempi viettää joulua kotona oman perheen kesken. (Tämä lahjajuttu ei ole ainoa asia joka vituttaa, vaan joka vuosi joku pahoittaa mielensä ja nostaa metelin jostain asiasta jouluna)
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan kaikkien lapsiperheiden pitäs opetella viettämään oma joulu, ilman muita sukulaisia. Luulis, että sukua voi tavata pitkin vuotta, eikä tarvitse pilata tunnelmaa jouluna?
Lasten kuuluu saada kokemuksia joulunvietosta oman ydinperheen kanssa. Vain äiti, isä ja sisarukset ja lämmin mieleenpainuva oman perheen näköinen joulu.
Toki joskus voi viettää isomman suvun kanssa yhteisen joulun, mutta oman kokemuksen mukaan kannattaa tosi harvoin. Paras joulumuisto jää oman perheen kanssa vietetystä joulusta.
Varmaan riippuu niin perheistä. Omat hienot joulumuistot liittyvät isovanhempien luona vietettyihin moniin jouluihin. Asuimme kaikki samalla paikkakunnalla, joten menimme kaikki omaan kotiin aatto-iltana nukkumaan. Äidin siskot perheineen olivat paikalla ja samanikäisiä serkkuja monta. Pukkikin tuli, vaikka kukaan ei enää uskonutkaan. Se oli mukava perinne. Joulupäivän aamuna oli mukava heräillä omasta sängystä ja tutkia rauhassa saamiani joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan kaikkien lapsiperheiden pitäs opetella viettämään oma joulu, ilman muita sukulaisia. Luulis, että sukua voi tavata pitkin vuotta, eikä tarvitse pilata tunnelmaa jouluna?
Lasten kuuluu saada kokemuksia joulunvietosta oman ydinperheen kanssa. Vain äiti, isä ja sisarukset ja lämmin mieleenpainuva oman perheen näköinen joulu.
Toki joskus voi viettää isomman suvun kanssa yhteisen joulun, mutta oman kokemuksen mukaan kannattaa tosi harvoin. Paras joulumuisto jää oman perheen kanssa vietetystä joulusta.
Kannatan täysin, että yhä useampi joulu on hyvä viettää oman perheen kanssa. Ei mitään tai ketään muuta sukulaista.
Siinä voi samalla mitata oman perheen yhtenäisyyttä. Jos joulua ei synny oman perheen kesken, niin mättää aika pahoin. Onko arjessakaan yhteistä liimaa, vai mikä pitää yhdessä.
mä kirjoitti:
Pakko tulla avautumaan kun ottaa niin kovaa päähän!
Meillä on siis tapana viettää joka toinen joulu anoppilassa ja paikalla on myös miehen sisko perheineen. Meillä on 2-vuotias lapsi ja miehen siskolla on 9 ja 6-vuotiaat lapset. Miehen siskon lapset ovat joka vuosi tähän mennessä saaneet aivan mielettömän määrän joululahjoja, noin 30 pakettia / lapsi. Tänä vuonna miehen sisko miehineen oli sitten päättänyt, että lapset saavat "vain" rahaa, pari lahjakorttia ja pari pientä pakettia. Olivat siis myös kieltäneet muita sukulaisia ostamasta tavaroita lahjaksi, mutta ei meitä. Tämä tuli tietysti järkytyksenä pilalle hemmotelluille lapsille, jotka ovat tottuneet saamaan monta pakettia ja he rupesivat itkemään kun meidän 2-vuotias sai enemmän lahjoja. Meidän lapsi sai 10 pakettia ja nekin enimmäkseen hyötytavaraa.
Miehen sisko sitten kehtasi moittia kuinka meidän lapsi sai niin monta pakettia, että "ei varmaan jaksa kaikkia avata yhtenä iltana". Miten tekopyhää paskapuhetta ihmiseltä, jonka omat lapset ovat aikaisemmin saaneet mielettömän määrän paketteja joka vuosi. Sitä paitsi miehen sisko ei ollut kertonut meille etukäteen, että tänä vuonna hänen lapset saavat "vain" pari pakettia rahan ja lahjakorttien lisäksi. Jos olisimme tämän tienneet olisimme voineet vaikka jättää muutama meidän lapsen pakettia kotiin.
Taitaa olla jatkossa parempi viettää joulua kotona oman perheen kesken. (Tämä lahjajuttu ei ole ainoa asia joka vituttaa, vaan joka vuosi joku pahoittaa mielensä ja nostaa metelin jostain asiasta jouluna)
heh on se tuo naisten elämä vaikeaa..
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain joulunviettoon omien vanhempien ja sisarusten kanssa? Josko olisivat ihanampia luin miehen? 😂
eikö se aika perus ole, että aikaa vietetään enemmän naisen vanhempien luona kuin miehen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain joulunviettoon omien vanhempien ja sisarusten kanssa? Josko olisivat ihanampia luin miehen? 😂
eikö se aika perus ole, että aikaa vietetään enemmän naisen vanhempien luona kuin miehen..
Kuka mahtaa raataa eniten joulun vuoksi? Ettei vaan mummi , joka voi haaveilla rauhallisesta joulusta, jossa sais istua valmiiseen pöytään. Monikaan ei ilkeä esittää lapsilleen et isovanhemmat haluuvat joskus rauhallisen ja kiireettömän joulun.
Nykyään on kaikenmaailman whatsapit ja edelleen valitetaan tällaisista asioista. Kannattaisiko ehkä itsekkin olla hiukan etukäteen viisas ja laittaa vaikka viestiä toiselle äidille, että minkälaista ajatusta heillä on lahjojen antamisen suhteen. Jotenkin en jaksa ymmärtää tämmöistä valittamista, kun viestintävälineitä on ja voisi todellakin nauttia itse myös läheisten lapsista ja heidän onnestaan, kun asioista olisi puhuttu jo etukäteen. Oma filosofiani on uskoa hyvään myös läheisissä eikä arvostella heitä... tuskin hekään tuollaista mielipahaa haluaisi järjestää. Kun itse suhtautuu positiivisesti kanssaihmisiin alkaa hyvää tipahtaa myös omaan laariin... sen olen itse omakohtaisesti monta kertaa todistanut. Yrittäkää rakastaa myös niitä muiden lapsia ja ajatella heillekkin kaikkea hyvää. Tätä toivon myös sinulle ja perheellesi, jolla varmaan on aivan ihana perhe ja rakastavat vanhemmat.
Ap täällä taas. Kiitos kaikille vastauksista. Edelleen kyllä pidän miehen siskon käytöstä typeränä, mutta olen toki jo leppynyt ja jatkanut elämää :)
Jäin kuitenkin miettimään näin jälkikäteen miehen siskon lapsien reagointia jouluaattona. Vanhin lapsi on siis jo 9-vuotias eikä tietenkään enää usko joulupukkiin. Eikö sen ikäiselle voi jo selittää jotain että "sinä olet nyt niin iso poika/tyttö, joten et tule saamaan yhtä monta pakettia kuin pieni taaperoserkkusi. Sen sijaan saat lahjakortteja, jotka maksavat taatusti enemmän kuin serkkusi kaikki pikkupaketit yhteensä ja niillä lahjakorteilla sinä saat ostaa itsellesi ihan mitä vain itse haluat". Miehen siskon 9-vuotiaalle ei kyllä oltu selitetty mitään etukäteen, koska hän todellakin odotti saavansa enemmän paketteja.
Miehen siskon nuorempi on 6-vuotias ja hän ilmeisesti uskoo vielä joulupukkiin. Hän on kiltti lapsi ja hänelle ollaan uskoteltu, että pukki tuo lahjoja kilteille lapsille. Hänen puolesta minulla onkin nyt hieman paha olo, kun hän näki serkkunsa saavan (tänä vuonna) enemmän lahjoja.
Väittämiseltä tuo kuulostaa, aika ihanaa kun on noin paljon ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita lapsistasi. Kokeile joskus kiitosta ja rakkautta heille, saatat yllättyä, että saat sitä takaisin myös itse. Ja oman mieheni suvun kanssa oen päättänyt, että kun en niitä voi valita arvostan ja kunnioitan heitä siksi, koska he ovat iso osa mieheni elämää. Oma mies kunnioittaa myös minua enemmän kuin hyväksyn hänen sukunsa. Yhdessä olemme tiimi ja asetamme toisillemme rajoja, kun toimimme sukulaisten kanssa ja tuemme toisiamme myös joulupöydässä. Toivottavasti tekin vielä löydätte tien toimia sukulaisten kanssa... se on hankalaa, mutta ilahduttaa kun sen saa toimimaan, rakkaudella.
Onneksi minut on hienovaraisesti ulkoistettu suvun (=yksi sisar, hänen lapsensa, lapsenlapsensa ja vanhempani) joulunvietosta. Tuon säätämisen koreografia on laadittu niin taidolla, että ei sitten tule käytyä edes piipahtamassa vanhempia tapaamassa joulun aikaan. Olen huomannut, että vanhenpani eivät uskalla kertoa minusta mitään positiivista, että siskoni ei saisi pahaa mieltä ja sama koskee itse asiassa koko muutakin suvun osaa, jossa menestytään kaikenlaisessa mahtailussa.
Lapsiperheet nyt ovat ylipäätään vihonviimeistä juhlaseuraa, kannattaa välttää aina kun mahdollista.
voi teit finskei, ette vaan osaa olla ihmisten lailla. Oisitte jääny vaan sinne kartanoiden maille maaorjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan joulu on tulossa.
Tää on kuules joulut 2016, 2017 ja kohta myös -2018 ketju.
Entäs, jos kaikissa perheissä ei puhutakaan selän takana? Ihan oikeasti, sellaisiakin perheitä on. Iloista Tapania!