Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

matala verenpaine ja kova huimaus!

13.03.2006 |

empä olisi uskonut, että matalasta verenpaineesta vosi olla haittaa,ilmeisesti kuitenkin on, sillä mittasin paineeni kotimittarilla tänään tuli lukemat 109/66 ja ilmeisesti siitä johtuen on nyt neljän päivän ajan huimannut ja pyörryttänyt melko jatkuvasti. Aina kun nousee ylös tai menee makuulle todella inhottava tunne. joskus herään keskellä yötä ja kun käännä päätä, rupeaa huone pyörimään silmissä. päässä on koko aja hutera olo. Onko muilla ollut vastaavaa? olen nyt raskausvko:lla 19. Miten saisin oloni helpottumaan?

kiitos vinkeistä!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolmas raskaus menossa viikolla 13+3, kävin viimeeksi neuvolassa viikolla 10 ja silloin oli jo paineet 114/56 ja oon huomannut tuota samanlaista huimausta nukkumaan käydessä.

Aiemmissa raskauksissa alaverenpaine on tippunut jopa 40:een ja olo on ollut ihan kamala. Teen seisomatyötä ja paikalla ollessa alkoi kamalan huono olo, vapina, huimaus ja tuskanhiki nousi pintaan. Sitä pelkäsi koko ajan, että milloin pyörtyy ja kaatuu, mutta neuvolassa siitä ei oltu ollenkaan huolissaan eikä annettu sairauslomaa vaikka olo ei enää siitä paljon huonommaksi olisi voinut mennä. Sanoivat vaan, että kohtu painaa alavatsassa olevia isoja verisuonia vaikeuttaen näin verenkiertoa...?

Saa nähdä, kuinka tässä raskaudessa käy. Toivottavasti sun olo kohenee tai ainakin saisit apua vaivaan! Onnellista odotusta!

Vierailija
2/5 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vkon 10 kieppeilla niin hirvittava huimaus, etta konttasin lattialla kun en pysynyt muuten pystyssa. Ja siihen liittyi kammottava pahoinvointi (mita mula ei muuten ollut lainkaan). Ja just sellanen kumma keinuva (melkein kuin ois ollut kannissa)olo sangysta noustessa, sinne mennessa seka makuuasennossa kaantyessa.Menin laakarin ja verenpaineet oli ok. Sanoi, etta se on ' vertigo' , en tieda laaketieteellista termia suomeksi, mutta periaatteessa sama kuin korkeanpaikankammo! Tasapainoelin korvassa oli vaan mennyt ihan sekaisin, saattoi johtua raskaudesta, mutta ei suoranaisesti sen syy. Siihen ois saanut laaketta, mutta ei raskaana ollessa. Sain kuitenkin laaketta pahoinvointiin. Huimaus kesti noin 3 paivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, miten tämäkin on yksilöllistä. Mulla on kahdella viimeisellä neuvolakäynnillä paineet olleet 110/50 ja 106/56, mutta ei mua oikeastaan huimaa. Kerran muistan kesken sunnuntaipäivälevon huoneen alkaneen pyöriä ja pari kertaa on alkanut huimata, kun olen aamusella seissyt pitkän aikaa. Muuten ei mitään.

Mä olen lisännyt vähän suolaa ja salmiakkia ruokavalioon, mutta enpä tiedä, auttaako oikeesti paineita ylöspäin. Hyvä tekosyy lakunsyöntiin kuitenkin =)

Katalin 27+jotain

Vierailija
4/5 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka74:

Sanoi, etta se on ' vertigo' , en tieda laaketieteellista termia suomeksi, mutta periaatteessa sama kuin korkeanpaikankammo! Tasapainoelin korvassa oli vaan mennyt ihan sekaisin

Sori, mutta ' vertigo' :lla ei korkeanpaikankammon kanssa ole m i t ä ä n tekemistä vaan se johtuu just tuosta (korvan) tasapainoelimen häiriöstä riippumatta missä olet (korkealla/matalalla).

Minullakin on matalat (veren)paineet. Neuvoloissa mitatut: 107/60 ja 110/62, mutta koska minulla on a i n a olleet matalat paineet olen niihin tottunut niin, ettei mua enää pahemmin huimaile :-) Että yksilöllistä siis! Mutta lääkkeeksi sanoisin riittävää juomista (jossa olisi suolaakin mukana: esim. vichy original) ja liikuntaa raittiissa ilmassa!!!

Millivan rv 22+3

Vierailija
5/5 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana verenpaineeni oli ok, mutta nuorempana minulla oli matalat paineet ja kun harrastin pistooliammuntaa, jossa saatetaan seistä kisassa kolmekin tuntia lähes paikallaan, verenpaine laski niin alas ja veri pakkasi jalkoihin, mistä seurasi se, että tarkkuus kärsi.

Lyhytaikaista pika-apua matalasta verenpaineesta johtuvaan huimaukseen toi ainakin silloin se, että otti nenästä kiinni ja siis sulki sieraimet tiukasti ja samoin suun ja " puhalsi" . Siis sillä lailla, että tulee pää punaiseksi :o) tuo yksinkertainen juttu " ajaa" verta päähän enemmän ja vähentää huimauksen tunnetta. Eikä varmastikaan ole vaarallinen itselle tai vauvalle. En tiedä auttaako, jos verenpaine on tosi matalalla tai ylipäätään raskauden aikana, mutta ei myöskään maksa mitään testata.