Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset eivät osaa jonottaa

Vierailija
23.12.2016 |

Vihaan jonottamista, mutta näin joulun alla sitä joutuu harjoittamaan postissa ja kaupassa ja milloin missäkin. Olen hämmästänyt siitä miten tyhmiä ihmiset ovat. Otetaan jonotuslappu ja huomataan että omaa vuoroa ennen on noin 50 muuta. Tästä huolimatta jäädään seisomaan ikään kuin jonossa ensimäiselle odotuspaikalle ja sitten ne joiden vuoro tulee, joutuvat luovimaan tämän idioottiväen läpi päästäkseen palvelupisteelle.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos aukeaa kaupassa uusi kassa niin ihmiset säntäävät kuin mullilauma sille kassalle. Ei suinkaan siinä järjestyksessä missä ovat jonottaneet. Noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa matkustella, näkee muutakin.

Vierailija
4/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos aukeaa kaupassa uusi kassa niin ihmiset säntäävät kuin mullilauma sille kassalle. Ei suinkaan siinä järjestyksessä missä ovat jonottaneet. Noloa.

Juu, sieltä jonon hänniltä rynnitään avautuvalle kassalle iloiten, että sattuipa hyvä tuuri kun ei tarvinnut jonottaa. 

Vierailija
5/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti suomalaiset nimen omaan osaavat jonottaa, vaikkei se aina täydellistä olekaan... En toivoisi muunlaisen jonotuskulttuurin leviävän tänne, mutta kyllä nykyään joutuu jo pitelemään puoliaan.

Vierailija
6/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tällaisesta "säännöstä" kuullutkaan, hih....

Onhan joillain toki maantielläkin sen tukkirekan perässä nysvätessä jonotusvuorot. Sitten ollaan niin pahana kun joku sieltä perältä ohittaa koko jonon ja varastaa paikan joltain toiselta. Vaikka syy on vain ja ainoastaan siinä että itse ei osata/uskalleta.

Pitäkää saatana ne silmänne auki. Kun uusi kassa avataan niin TEHKÄÄ jotain älkääkä jääkö siihen paikallanne suu auki toljottamaan kun muut reagoivat -sitten kun hitaisiin aivoihinne hiipii tietoisuus siitä mitä juuri tapahtui niin alkaa murjotus.

Tuolla tyylillä katselette edelleenkin selkääni ja saatte ihailla kun pääsen kassalta läpi ennen teitä. Tai sitten maantiellä valitattu kun "tuo tunkee jonon ohi vaikka minä olin tässä ensin. En toki käyttänyt ohituspaikkaa hyödykseni mutta tuo on silti ETUILIA! (sic)

Vierailija
7/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onneksi kaikilla muilla elämänaloilla edellä etuiliaa nro 6. 

Vierailija
8/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää jonotuksen sijainti. Kampin terminaalissa lähiliikenteen busseihin menijät seisovat kävelykäytävällä tukkien sen kokonaan, vaikka laituriovien viereen on varattu jonottajille oma tila. Samoin esimerkiksi kadulla olevien automaattien luona jonotetaan keskellä väylää, eikä osata siirtyä seinän viereen jonottamaan.

Vierailija
9/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olen "jonossa seuraava" ja kyseessä on tyypillinen ruokakauppa, niin paljon helpompaa kaikkien kannalta on, että minä en lähde rynnimään ostoksineni sinne vapautuvalle kassalle karkki-purkka-kortsusermin toiselle puolen. Joku helpommin liikkuva menköön puolestani.

Eikoisliikkeissä kyllä on sitten tapana, että vapautuvalle kassalle otetaan jonossa seuraava. Usein ihan sanovat "Jonosta seuraava!"

Vierailija
10/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, briteissä asuvana Suomalaisena olen kuin lehmä kosmetologilla jonotustilanteissa. Brittien jonottaminen on taidetta. 

Ensinnäkin, useimmiten mitään jonoa ei ole. Silti jokainen tietää tarkalleen kenen vuoro on seuraavaksi. 

Toinen vaihtoehto on kolmikantajono. Tämä on yleistä bussiasemilla joissa on penkkirivistö ovea kohden. Ensin tullut istuu rivistön keskelle. Seuraavat hänen vierensä istumajonoon ovesta poispäin. Jos ei halua istua, saa henkisesti paikan istujien välistä. Kun ekana tulleen jälkeiset paikat ovat täynnä, täyttyvät tyhjät ensimmäiset istuimet pikkuhiljaa. Sitten muodostuu seisojien ympärille lauma. Sitten jono seisojien taakse.

Ja kun bussi tulee, kaikki menevät sisään täsmälleen tulojärjestyksessä. Jos joku (minä) ei tunne etikettiä, ja esimerkiksi parviseisoskelee kun olisi liityttävä jonoseisoskeluun, tai istuttava jälkityhjyyspaikalle, aiheuttaa se hyväntahtoista katseidenvaihtoa (eli Brittiläisittäin, maailmanloppua).

Käytössä on myös yksi-jono-joka-eriää-aukenevan-kassan-mukaan- systeemi, sulassa sovussa monijonoisen järjestelmän kanssa. Jonottaa kuuluu kassasta vasemmalla, tai oikealla.

Kymmenen brittivuotta lisää ja ehkä alan osata nämä jutut....  :D 

Vierailija
11/14 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen onneksi kaikilla muilla elämänaloilla edellä etuiliaa nro 6. 

Hieno juttu sinulle. Respect!

t.6.

Vierailija
12/14 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan jonottamista, mutta näin joulun alla sitä joutuu harjoittamaan postissa ja kaupassa ja milloin missäkin. Olen hämmästänyt siitä miten tyhmiä ihmiset ovat. Otetaan jonotuslappu ja huomataan että omaa vuoroa ennen on noin 50 muuta. Tästä huolimatta jäädään seisomaan ikään kuin jonossa ensimäiselle odotuspaikalle ja sitten ne joiden vuoro tulee, joutuvat luovimaan tämän idioottiväen läpi päästäkseen palvelupisteelle.

Jonoja ei edes pitäisi olla.

Jos Suomessa olisi oikeasti markkinatalous niin mitään jonottamista ei edes olisi sillä ihmiset siirtyisivät muualle.

Vierailija
13/14 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on parhaita jonottajia. Kiitos että nostit tämän vanhan ketjun ja sait suomalaisen kansan ymmärtämään miten hyviä ollaan jonossa.

Vierailija
14/14 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sieltä jonon hänniltä rynnitään avautuvalle kassalle iloiten, että sattuipa hyvä tuuri kun ei tarvinnut jonottaa. 

No eihän ne jonojen kärjiltä lähde uudelle kassalle, kun on jo melkein laittamassa ostoksiaan hihnalle. Eniten ne peräpäässä olevat hyötyy.