Raskauden jälkeen alkanut ärsyttävä pahoinvointi?
Mulle tehtiin muutama viikko sitten sektio, ja ehkä viikon olen nyt kärsinyt huonosta olosta jota voisi verrata aikalailla alkuraskauden pahoinvointiin. Jatkuvaa kuvotuksen tunnetta ja muutaman kerran on meinannut yrjökin lentää. :( Onko normaalia, että raskauden/synnytyksen jälkeen on tämmöistä oloa? Hormonit heittelee? Mulle laitettiin sairaalassa hieman ennen kotiutumista myös ehkäisykapseli (nexplanon), ja hieman kyllä tympii jos se aiheuttais tämmöistä koska ei hirveästi huvittaisi käydä poistatuttamassa heti, kun tämän kanssa ei tarvitse sen kummempia muistaa tai stressata ehkäisyä toisinkun pillereiden kanssa.. Kärsin muutenkin lähes koko raskausajan pahoinvoinnista enemmän tai vähemmän, esimerkiksi alhaisen hemoglobiinin ja alhaisen verenpaineen takia mutta ne ovat nyt taas ok ettei pitäis olla noista kyse. Ajattelin nyt tsuumailla tilannetta jälkitarkastukseen asti jos vaikka olotila tästä muuttuis, kun ei viitsisi lähteä valittamaan pelkästä ällötyksen tunteesta lääkärille..
Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (6)
Imetätkö? Muistathan syödä ja juoda tarpeeksi? Varsinkin nesteitä kuluu aivan uskomaton määrä imettäessä. Minulla on pariviikkoinen vauva, ja tuntuu, ettei millään muista ja jaksa syödä ja juoda tarpeeksi. Se sitten näkyy huonona olona ja päänsärkynä. Tietysti syy voi olla hormoneissakin tai jossain muualla.
Söin myös vaan ekat kaks päivää särkylääkkeitä, ettei niidenkään aiheuttamaa voi olla. Epäilen kanssa tuota ehkäisykapselia... Syön Piimax C kalkki D valmistetta ja maitohappobakteerit päälle, mutta niin olen tehnyt jo ennen raskautta kuin myös sen aikana etten uskois niistäkään johtuvan kun mitään ei ennen oo tullut. :o
Ja juu imetän kyllä, sen mitä pystyn! Pikkunen tuppaa jäämään lähes aina rinnalta nälkäiseksi ja on annettava vielä aika iso määrä korviketta päälle vaikka mun maidoneritys on sellaista että kastuu paidat ja takitkin... Täytyy myöntää etten ehkä muista syödä ja juoda samaan tahtiin kun aikaisemmin, mutta melkeimpä enemmän kun tarpeeksi kuitenkin. Tokihan tietysti tää valvominen ja kesken unien heräily varmaan vaikuttaa suuriltakin osin asiaan :) Jospa tää tästä tasaantuis pikkuhiljaa!
lettheguiltgo kirjoitti:
Söin myös vaan ekat kaks päivää särkylääkkeitä, ettei niidenkään aiheuttamaa voi olla. Epäilen kanssa tuota ehkäisykapselia... Syön Piimax C kalkki D valmistetta ja maitohappobakteerit päälle, mutta niin olen tehnyt jo ennen raskautta kuin myös sen aikana etten uskois niistäkään johtuvan kun mitään ei ennen oo tullut. :o
Ja juu imetän kyllä, sen mitä pystyn! Pikkunen tuppaa jäämään lähes aina rinnalta nälkäiseksi ja on annettava vielä aika iso määrä korviketta päälle vaikka mun maidoneritys on sellaista että kastuu paidat ja takitkin... Täytyy myöntää etten ehkä muista syödä ja juoda samaan tahtiin kun aikaisemmin, mutta melkeimpä enemmän kun tarpeeksi kuitenkin. Tokihan tietysti tää valvominen ja kesken unien heräily varmaan vaikuttaa suuriltakin osin asiaan :) Jospa tää tästä tasaantuis pikkuhiljaa!
Jos haluat jatkaa imettämistä, niin jätä se lisämaito pois ja imetä vain. Eihän se vauva nyt nälkäiseksi jää, kun vaihdat rinnalta toiselle. Itsekin sanot, että sulla tulee paljon maitoa!
Ja siis jos imetyksen sijaan annat korviketta, maidonerityksesi vähenee. Kun imetät niin paljon, että vauva on kylläinen, maidoneritys tasaantuu ajan myötä vauvan tarvitsemalle tasolle. Ja jos vauva tarvitsee lisää, se tilaa lisää olemalla rinnalla enemmän.
Mulle itseasiassa sairaalalla opastettiin antamaan lisämaitoa näin aluksi koska ei selvästi jaksa juoda rinnalta tarpeeksi kun väsyy niin nopsaa, pikkunen syntyi siis monta viikkoa etuajassa ja punnituksien perusteella käskettiin antamaan lisuketta. Lypsän itseltäni toki minkä pystyn, mutta rintapumppuni hajosi heti alkuunsa ja odottelen parhaillaan että lähettävät uuden hajonneen tilalle... Ilman sitä on ollut hieman vaivalloista saada niin isoja määriä :)
Mutta keskustelu ei nyt varsinaisesti koskenut tätä aihetta........
Ei kuulosta yhtään tutulta. Itse muistan vain kipulääkkeiden aiheuttaman pökkelöolon parilta ekalta päivältä sektion jälkeen, mutta kolmannesta päivästä lähtien olin taas elämäni kunnossa.
Uskoisin, että olosi aiheutuu ehkäisykapselista - tai ethän ole alkanut ottaa mitään multivitamiinejä/sinkkiä tms. aamiaisen yhteydessä tyhjähköön vatsaan? Minulle imetyksen aikainen monivitamiini aiheutti pahoinvointia, jos otin sen muulloin kun pääruoan yhteydessä.