Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoito huononee soten takia. Yksityinen saa tietyn summan per potilas vuodessa. Ei sit hoida kunnolla

Vierailija
22.12.2016 |

Eli yksityiset alkaa saada tietyn summan per potilas. Tähän vuosittaiseen summaan vaikuttaa ikä ja onko perussairauksia.

Aivan varmaan yksityiset haluavat tuotta osakkeenomistajilleen voittoa ja eivät määrää tarpeeksi tutkimuksiin ihmisiä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako seuraava eduskunta ehtiä perumaan tämänbkoko yksityistämishässäkän. Ei tästä yksityistämisestä ainakaan potilaalle ole kuin haittaa.

Vierailija
2/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... Kunnat on riemuissaan, kun ne kaikkein sairaimmat / eniten palveluja vaativat, säntää yksityiselle. Tuottavat siellä naurettavan kapitaatiosumman vuoksi tappiota yrityksille ja jos oikeasti jotain tutkimuksia tarvitaan, napsahtaa lähete erikoissairaanhoitoon kun yksityisellä ei osata ja haluta tutkia. Ja kunta maksaa, jonot kasvaa. Kunnalle jää ne, jotka ei käytä palveluita ja taseet paranee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo... Kunnat on riemuissaan, kun ne kaikkein sairaimmat / eniten palveluja vaativat, säntää yksityiselle. Tuottavat siellä naurettavan kapitaatiosumman vuoksi tappiota yrityksille ja jos oikeasti jotain tutkimuksia tarvitaan, napsahtaa lähete erikoissairaanhoitoon kun yksityisellä ei osata ja haluta tutkia. Ja kunta maksaa, jonot kasvaa. Kunnalle jää ne, jotka ei käytä palveluita ja taseet paranee. 

Samaa mieltä. Tuon lopputuleman näkee jo otsallaan ja siinä ei tule lopulta hyvin käymään.

Itse asun jo nyt alueella, jossa kunnallinen hoito on "yksityisellä" lääkäriasemalla ja ei voi kyllä edes verrata oikeaan yksityiseen lääkäriin, jossa lääkäri maksetaan itse.

Tuonne kunnalliselle yksityiselle on aivan surkeat soittoajat, lääkäriaikoja ei saa edes keuhkokuumetta sairastavalle lapselle puhelimitse. Sitten jos vain marssit paikalle päivystävälle sairaanhoitajalle, niin aula humisee tyhjyyttä ja sairaanhoitajalta pääseekin lääkärille viidessä minuutissa. En ymmärrä.

Lisäksi aikoja ei voi varata 24/7 kunnan terveysneuvonnasta, kun heillä on se oma ajanvaraussysteemi. Yrität sitten vain päästä läpi siinä aamun tunnin soittoajassa.

Vierailija
4/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se määräraha on kunnallisella on ollut pieni jo vuosikausia. Ja lähettä et saa millään erikoissairaanhoidon puolelle.

Silmälääkäriin et pääse kuin vaatimalla ja sanomalla että tiedät että se kuuluu hoitotakuuseen.

Vierailija
5/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi yksityissektorilla ei ole sellaista verkostoa, mikä perusterveydenhuollon pyörittämisessä tarvitaan. Yksittäisiä lääkäreitä, mutta perusterveydenhuollon tapaista moniammatillista tiimiä ei ole, eikä saada koottuakaan sillä rahoituksella, jonka SOTE mukanaan tuo. 

Kauhean vaikea nähdä, miten nykyinen yksityissektori, joka on tottunut hoitamaan flunssapotilaita 60-70€/käyntikerta, taipuu hoitamaan monisairasta turvatonta mummoa parin sadan vuosibudjetilla. Taitaa houkuttavuus työpaikkana kärsiä pahemman kerran!

Vierailija
6/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se määräraha on kunnallisella on ollut pieni jo vuosikausia. Ja lähettä et saa millään erikoissairaanhoidon puolelle.

Silmälääkäriin et pääse kuin vaatimalla ja sanomalla että tiedät että se kuuluu hoitotakuuseen.

Kyllä kustannuksia on aina ajateltava niin kunnallisella kuin yksityiselläkin, mutta fakta on kuitenkin, että kunnallisella ne budjetin ylitykset korjautuu kunnan budjetista, kun taas yksityissektorilla suoraan firman/yrittäjän katteesta. Hieman eri asia. 

Vierailija
7/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suoraan sanoen, sori ilkäestä ilmauksesta, pitänyt ihan taulapäinä niitä, jotka kuvittelivat soteuudistuksen myötä saavansa yksityissektorilta sellaista hoitoa mitä he ovat tottuneet omalla rahalla maksamalla saamaan. Jos soteuudistuksen tavoitteena on saada aikaan SÄÄSTÖJÄ, niin luuletteko tosissanne, että jatkossa pääsette lääkäriin helpommin, nopeammin, useammin ja vielä päälle paremmat tutkimukset kuin nykyään?

Vierailija
8/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, en ymmärrä, miksei voitu vaan tyytyä viilaamaan vanhaa hyvää järjestelmää.

Jossa julkisen puolen jonoja voitiin purkaa maksamalla yksittäinen tutkimus/hoito yksityisellä puolella, josta löytyy mahdollisia resursseja.

Tämä on aivan suoraan helvetistä tämä yksityistämismeno nyt. Ja juhlapuheissa varmasti varmistellaan, että onhan joku puolueeton ylin valvontaviranomainen Valvira, joka valvoo asianmukaista hoitoa.

Ja saletisti varma, että valvontakin kohta yksityistetään.

Ja mitä tässä kaikessa on loppujen lopuksi SÄÄSTETTY? Kustannuslaskelmia ei uskalleta edes esittää.

Vierailija
9/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suoraan sanoen, sori ilkäestä ilmauksesta, pitänyt ihan taulapäinä niitä, jotka kuvittelivat soteuudistuksen myötä saavansa yksityissektorilta sellaista hoitoa mitä he ovat tottuneet omalla rahalla maksamalla saamaan. Jos soteuudistuksen tavoitteena on saada aikaan SÄÄSTÖJÄ, niin luuletteko tosissanne, että jatkossa pääsette lääkäriin helpommin, nopeammin, useammin ja vielä päälle paremmat tutkimukset kuin nykyään?

Aivan totta! Ei sote-uudistuksen tarkoituksena ole missään vaiheessa ollut, että kansalainen saisi yksityislääkäriltä yksityislääkäripalvelut terveyskeskusmaksun hinnalla. Kansalainen saa valita, haluaako terveyskeskuspalvelunsa terveyskeskuksesta vai yksityiseltä. Jos haluaa yksityislääkäripalveluita, niistä joutuu maksamaan itse ihan kuten  aina ennenkin. 

Vierailija
10/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa toki, mutta ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että sinne erikoislääkärille on tietyt kriteerit joita ilman sinne ei ole asiaa. Hoitotakuusta sönköttämisellä ei asiaan ole mitään vaikutusta eikä hoitotakuussa taata mitään älykääpiöiden subjektiivisesti koettua erikoislääkärin tarvetta.

Vierailija
11/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa teistä taitaa olla kunnallisessa arvauskeskuksessa töissä ja pelkäätte että työpaikkanne menee alta kun tyytymättömät asiakkaat siirtyvät muualle.

Yksityseiltä saa helpommin lähetetteen jatkotutkimuksiin mitä terkkarista et saa, vaikka kuolemaa tekisit. Jos nyt yleensä edes pääset terkkarissa lekuriin. Yleensä pääset vain ja ainoastaan sairaanhoitajalle. Siitäkö me maksetaaan ??

Vierailija
12/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran pelkäät yksityisten hoitavan huonosti, mikset sitten käytä kunnan tai kolmannen sektorin tarjoamaa palvelua?

Koko valinnanvapauden idea ja ratkaisee täysin ongelmasi. Miksi sinun pitäisi juuri yksityiseen mennä, jos et luota niiden hoitoon?

Taas valitetaan asioista ajattelematta isoa kuvaa ja kokonaisuutta.

Vierailija
13/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valinnanvapautta on se, että joutuu menemään erikoissairaanhoitoon ensin oman maakunnan keskussairaalaan jotain hiton hoitotarpeen arviointia varten, ja vasta sitten saa  palvelusetelin, jolla sitten menee minne haluaa? Nykyään saan halutessani omasta terveyskeskuksesta tai yksityiseltä lähetteen suoraan naapurisairaanhoitopiirin keskussairaalaan, jonne meiltä on huomattavasti lyhyempi matka kuin omaan.

Vierailija
14/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa teistä taitaa olla kunnallisessa arvauskeskuksessa töissä ja pelkäätte että työpaikkanne menee alta kun tyytymättömät asiakkaat siirtyvät muualle.

Yksityseiltä saa helpommin lähetetteen jatkotutkimuksiin mitä terkkarista et saa, vaikka kuolemaa tekisit. Jos nyt yleensä edes pääset terkkarissa lekuriin. Yleensä pääset vain ja ainoastaan sairaanhoitajalle. Siitäkö me maksetaaan ??

Yksityiseltä saa enemmän tutkimuksia, kun maksaa itse. Tämä ei tule muuttumaan millään tavalla. Kunnat antavat ykstyisille lääkäriasemille tarkat ohjeet, mitä tutkimuksia missäkin sairauksissa yksityinen saa kunnan rahoilla tehdä ja miten paljon. Yksityislääkärillä saat siis aivan samat tutkimukset kuin saat terveyskeskuksessakin. Paitsi jos maksat itse. Sote-uudistuksen myötä yksityisillä on kahdenlaisia potilaita: terveyskeskuspotilaita, joiden hoidon maksaa yhteiskunta, sekä yksityispotilaita, jotka maksavat hoitonsa itse. Vain jälkimmäinen potilasryhmä saa helpommin lähetteen jatkotutkimuksiin. 

Vierailija
15/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä valinnanvapautta on se, että joutuu menemään erikoissairaanhoitoon ensin oman maakunnan keskussairaalaan jotain hiton hoitotarpeen arviointia varten, ja vasta sitten saa  palvelusetelin, jolla sitten menee minne haluaa? Nykyään saan halutessani omasta terveyskeskuksesta tai yksityiseltä lähetteen suoraan naapurisairaanhoitopiirin keskussairaalaan, jonne meiltä on huomattavasti lyhyempi matka kuin omaan.

Tämä on aika jännä juttu.

terveyskeskuksessa tutkitaan mahavaivoja, tehdään lopulta lähete keskussairaalaan. Ensin lähetteen perusteella katsotaan, onko tarvetta hoidolle ja jos on, kutsutaan paikalle hoitotarpeen arviointiin. Aikaa kuluu ja ennen kuin pääsen hoitoon, olen jo kuollut syöpään. Kun jokainen taso pallottelee, että tehdäkö jotain, mikä maksaa.

Vierailija
16/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta! Ei sote-uudistuksen tarkoituksena ole missään vaiheessa ollut, että kansalainen saisi yksityislääkäriltä yksityislääkäripalvelut terveyskeskusmaksun hinnalla. Kansalainen saa valita, haluaako terveyskeskuspalvelunsa terveyskeskuksesta vai yksityiseltä. Jos haluaa yksityislääkäripalveluita, niistä joutuu maksamaan itse ihan kuten  aina ennenkin. 

Jatkossa yksityislääkäripalveluista itseasiassa maksetaan enemmän kuin nyt, kun Kela-korvaukset poistuvat. Katselin juuri, että esim. IVF-hoidon hinta nousee Kela-korvauksen poistumisen jälkeen n. 400 euroa/kierros. Ei ihan mitätön juttu.

Vierailija
17/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, olen töissä terveyskeskuksessa. Mutta myös ajoittain sairaalalla ja yksityissektorilla, joten katson että mulla on ihan hyvät perustelut mielipiteilleni. 

Olen ylpeä ammattitaidostani ja olen varma siitä, että sille on kysyntää järjestelmästä riippumatta. Mut henkilökohtaisesti toivon, että saan jatkaa kunnalla ainakin niin kauan kuin yksityiselle saadaan oikeasti toimivat hoito- ja potilastietojärjestelmät. Nyt niitä ei ole, ja käytännössä yksityislääkärin on todella vaikea kantaa hoitovastuuta mistään yksittäistä käyntiä monimutkaisemmasta. 

t. 2, 5 ja 6 viestit kirjoittanut lääkäri

Vierailija
18/18 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhassairaus enkä ole saanut kunnalliselta puolelta mitään hoitoa. Joten ei se hoito voi tästä heiketä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme