Joulu ei tunnu enää miltään.
Tai tuntuu se, suorastaan vituttaa, kaikki on ihan paskaa. Ennen olin jouluihminen, halusin nauttia ja nautin siitä suunnattomasti.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin joulufiilis kateissa. Stressaava syksy takana, ólen joutunut luopumaan minulle tärkeistä asioista, henkireiästä. Haluaisin viettää joulun ihan rauhassa, mieluusti vaikka ihan yksin (kissojeni kanssa). Mutta ei, pitkän kaavan kautta pitäisi sukujoulun viettoon lähteä. Mä en jaksa. Ymmärrystä ei heru, mielensäpahoittajat loukkaantuvat, kun yksi haluaisin viettää joulunsa kerrankin ihan omalla tavallaan, ennen kaikkea täysin rauhassa.
Annat siis toisten sanella joulunviettosi? Mitäpä jos tänä vuonna tekisit poikkeuksen ja ilmoittaisit että on itsekästä vaatia toisia tulemaan joulunviettoon etkä aio sinne mennä.
Jos eivät tajua, oma häpeänsä. Itse jättäisin sukujoulun välistä ja painaisin punaista luuria sillä sekunnilla kun syyllistämistä alkaa kuulua puhelimesta. Aikuinen kun saa itse päättää joulunvietostaan, ihan oikeasti.
Minä tein noin enkä ole katunut kertaakaan. Nykyään nautin jouluvapaista kun saan viettää ne just niin kuin itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Se on tää pimeys. Minua vituttaa koko ajan suunnattomasti :/ mä en selviä Suomen talvea , tai tätä marras-joulukuun vaihdetta.
Minuun ei vaikuta ilmat juurikaan, mutta maassamme vaikuttava henkinen pimeys lähinnä antaa täysin toivottoman tunteen monille.
Monilla ei ole varaa enää juhlia jouluakaan lainkaan ja nälkäisten leipäjonot kasvavat kasvamistaan, mutta poliitikkomme eivät välitä kansasta lainkaan. Vain oma napa on heille rakas ja muukalaisten lelliminen suomalaisten kustannuksella.
Päätäjämme riisto kantasuomalaisa kohtaan saa aikaan syvää vihaa ja masennusta - miten kauan tätä vielä kestä???
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman joulumessuja on jo nyt... Ei kiinnosta. Ei jaksa. Tuntuu että olisi pakko mennä joulumyyjäisiin ostelemaan lisää turhaa tavaraa ihmisille joilla on jo kaikkea ja liikaakin. Ei vaan enää kiinnosta samalla tavalla kuin ennen.
Ei tartte ostaa, sano vaikka että pisnekset pissii etkä voi ostaa nyt lahjoja kellekkään.
Mä en osta ainakaan muille kun vaan "pakolliset paketit"omille vanhoille vanhemmille, kun heidän kanssaan joulua vietän. Muut saa jäädä.
En tiedä, onko oma kokemukseni verrattavissa ap:n ongelmaan, mutta minulla joulun tunnelma kytkeytyy tosi vahvasti lapsuuteni joulumuistoihin: tavallaan etsin aina sitä samaa kokemusta joulusta, joka minulla oli lapsena. Nämä "lapsuuden joulut" jatkuivat minulla aina hieman yli parikymppiseksi asti ilman mitään ongelmia.
Sitten kerran tuli sellainen joulu, jolloin olin surullinen ja onneton fyysisen sairauden takia. Sen jälkeen minulla ei enää ole ollut "lapsuuden jouluja".
Toisaalta senkin jälkeen on useimpina jouluina ollut lyhyitä hetkiä, jolloin koen sitä erityistä tunnelmaa. Tunnelman laukaisee tietyt aistimukset ja tilanteet, jotka ovat toistuneet jouluisin.
Lumi on tärkeä. Tosin lapsena lumettomuuskaan ei vähentänyt joulutunnelmaa.