Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki vaatii reiluutta elämältä?

Vierailija
22.12.2016 |

Kuka sanoi, että elämän pitäisi olla jotenkin reilua? Niinkuin joku jossain laskisi reiluuspisteitä, että kun tuolle osui lottovoitto, eli 7 miljoonaa pistettä, niin täytyy kompensoida sen naapuria sitten kans jotenkin.

Ei, ei se niin mene. Jokainen on vastuussa itsestään ja omasta elämästään. Haluatko töitä? Etsi niitä, tyydy vähempään kuin unelmatyöhösi, ole valmis muuttamaan. Pettikö mies? No harmi. Sellaista se on, jotkut vaan ovat kusipäitä, eikä sillä ole väliä oletko sinä ollut kiltti hälle vai et. Mummi kuoli? Vanhat tuppaa kuolemaan, sinä ja minäkin kuollaan joku päivä.

Jokainen meistä taaplaa omalla polullaan, ja se mitä se polku sitten kätkeekään sisälleen, niin sillä mennään. Ei ole multa tai sulta pois, jos naapurin Virtanen voittaa lotossa. Eikä se ole meille saatavia, jos Virtanen saa syövän.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saisi olla jonkinlainen elämänreiluuskomissio. En nyt sanoa että juuri minun pitäisi saada hyvitystä. Monilla on oikeasti niin hirveitä juttuja takana että ihme kun ovat pysyneet ihmisinä. Pedofiilien uhrit, usein uskovaisten uhreja. Sotien uhrit, niissäkin ideologia tai uskonto syinä.

Joku mitätätön ininä että mulla on huonosti vaikka maha on täynnä ja katto pään päällä ei ole vielä elämän epäreiluutta. Se jos noi puitteet on kunnossa ja vanhemmat hakkaa on epäreilua. Mä en ole koskaan pystynyt ymmärtämään ihmisen pahuutta? Mikä helvetti ajaa vanhemman pieksemään toistuvasti omaa lasta? Eihän tuollaista halua ajatella vaikka monille se on todellisuutta.

Olen eri mieltä. Mun mielestä kusipäät saa ampua. Coltti jokaiselle vyölle se lisää kummasti tasa-arvoa.

Mielestäni on aivan turha mankua, että kun ei saa vähän lyödä toisia tai vähän tehdä pahaa toisille. Aivan ehdottomat rajat voidaan vetää ja joku tulee sinua huitomaan, niin losautat silmien väliin coltilla. Mielestäni lait on säädetty päin vittua. Kenelläkään ei ole mitään oikeuksia ottaa millimetriäkään itselleen etua tehdä muille pahaa.

Vierailija
22/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluus on ihmisen omassa päässä. Mikään muu tällä planeettalla ei pohdi onko joku reilua vai ei, kuin ihminen. Siitä pitäsisi jo osata päätellä että reilu elämä on ihmisen itse keksimä kusetus itselleen siitä, että kun tekee hyviä asioita, ja oikein, hän saa itse elämältä jonkun palkinnon. Universumi ei välitä viddujakaan kenenkään mistään. Ainoa joka välittää on ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että elämän pitäisi olla jotenkin reilua? Niinkuin joku jossain laskisi reiluuspisteitä, että kun tuolle osui lottovoitto, eli 7 miljoonaa pistettä, niin täytyy kompensoida sen naapuria sitten kans jotenkin.

Ei, ei se niin mene. Jokainen on vastuussa itsestään ja omasta elämästään. Haluatko töitä? Etsi niitä, tyydy vähempään kuin unelmatyöhösi, ole valmis muuttamaan. Pettikö mies? No harmi. Sellaista se on, jotkut vaan ovat kusipäitä, eikä sillä ole väliä oletko sinä ollut kiltti hälle vai et. Mummi kuoli? Vanhat tuppaa kuolemaan, sinä ja minäkin kuollaan joku päivä.

Jokainen meistä taaplaa omalla polullaan, ja se mitä se polku sitten kätkeekään sisälleen, niin sillä mennään. Ei ole multa tai sulta pois, jos naapurin Virtanen voittaa lotossa. Eikä se ole meille saatavia, jos Virtanen saa syövän.

Näet asian melko yksisilmäisesti. "Reiluuden" taustalla on oikeudenmukaisuuden taju, mikä on melko tärkeä ominaisuus kansakunnalle, jos halutaan rakentaa kestävä yhteiskunta. Toisella puolen ovat viidakon lait, joita ei kovin toimiviksi todettu, koska emme jääneet sinne viidakkoon.

Taustalla juu, mutta loppujen lopuksi reiluus on katsojan silmässä. Esim. lainsäädäntö ei perustu reiluuteen, korkeintaan kohtuullisuuteen joskus, ja sekin on osin subjektiivista.

Ei perustu ei, mutta kun maailma on yhdessä rakennettu on hyvä kysymys, että pitäisikö perustua.

Vierailija
24/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen ihmetellyt, ja varsinkin nykyaikana kun harva enää varsinaisesti uskoo esim. Jumalaan tai jumaliin. Jumalia sisältävässä maailmankuvassahan tavallaan reiluususko voisi olla järkevääkin: kaikkea hallitseva Jumala tai jumalat määräävät ihmisten tekojen mukaan palkkioita tai rangaistuksia. Tosin monissa maailman uskontojen pyhissä kirjoissa esiintyy jo sitä että ihmiset huomaa että ei tämä toimi. Raamatussakin Job valittaa kovasti sitä että miksi paha vaan juhlii ja häntä hurskasta miestä kohtaa sairaus, vaivat ja epäonni.

Ateistisessa tai agnostisessa maailmankuvassa ei ole mitään järkeä odottaa mitään reiluutta, koska tosiaan, kuten joku sanoi, ei ole mitään reiluuskomissiota, ei mitään jumalallista palkitsijaa tai rankaisijaa, vaan kaikki tapahtuu tämän maailman luonnollisten lakien ja sattumien mukaan. On täysin mahdollista joskus selvitä rikoksista jäämättä kiinni, eikä tule mitään mystistä karman kostoa tässä eikä seuraavassa elämässä silti. 

Vierailija
25/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reiluus on ihmisen omassa päässä. Mikään muu tällä planeettalla ei pohdi onko joku reilua vai ei, kuin ihminen. Siitä pitäsisi jo osata päätellä että reilu elämä on ihmisen itse keksimä kusetus itselleen siitä, että kun tekee hyviä asioita, ja oikein, hän saa itse elämältä jonkun palkinnon. Universumi ei välitä viddujakaan kenenkään mistään. Ainoa joka välittää on ihminen.

Niin mutta jos joku tulee sitä karhua kohtelemaan väärin, niin se puree niskan poikki. Tämähän perustuu ensin pelkurimaiseen lakien takana piilotteluun ja sitten niiden puitteissa tehdään toisille pahaa. 

Siinä vaiheessa kun voit lyödä vasaralla kusipäätä ei tarvitse mussuttaa, että pitääkö olla reilua. Ymmärrätkö? Ei voi ensin säätää lakeja ja sitten ihmetellä miksi ihmiset vaativat reiluutta, koska sen takia ne lait pitäisivät olla olemassa.

Vierailija
26/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisten lakien mukaan huonoja tapahtumia ei tule peräjälkeen kuin aaltoja. Luonnollisten sattumien mukaan ne tulisivat randomina, mutta näinhän ei ole.

Vierailija
27/27 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa aina ihmetellyt tätä. Miten jotkut aikuiset, muuten järkevät ihmiset uskovat, että paha saa aina palkkansa ja että kiltteyestä ja oikein tekemisestä saisi jollain toisella elämän alueella mahdollisesti jotain palkintoja. Oikein tekemisestä voi saada hyvän mielen ja luotettavan ihmisen mainetta, mutta siinä se.

Elämä ei anna palkkioita, mutta hyvää voi seurata sillä tapaa, että muut reilut ja luotettavat arvostavat niitä samoja ominaisuuksia muissa. Näin voi saada lähipiiriinsä oikeudenmukaisia, reiluja ja hyvin kohtelevia ihmisiä, joiden seurassa on hyvä elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän