Miten aiot viettää aatonaaton?
Mulla on selkeä suunnitelma: kun kello lyö aatonaattona seitsemän, niin tekemättömät hommat saa jäädä tekemättä ja siitä eteenpäin sitten rentoudutaan ja nautitaan joulusta! Miehellä on huomenna vapaa, joten on luvannut siivota aamupäivällä ja lähtee sitten lasten kanssa käymään anoppilassa. Mä pääsen neljältä töistä ja siinä jotakin pientä tarvittavaa ehdin tehdä, mutta illalla ajattelin lukea hyvää kirjaa, juoda glögiä ja syödä suklaata.
Kommentit (46)
Ehkä siivoilua ja aaton ruokien valmistelua. Leivinuuni pitää lämmittää, että saa kinkun yöksi uuniin. Sieni- ja perunasalaatin ajattelin valmistaa huomenna valmiiksi.
Juon kaljaa ja tilaan pizzan. Nukun.
Käyn aamupäivällä kaupassa ostamassa jouluruuat ja teen etätöitä kotona päivän. Illaksi on tietty leffa varattuna jonka meinaan katsoa. En ole vielä varma söisinkö jo semijouluisia ruokia vai jotain muuta.
Kaikkien työkavereiden ihmetykseksi olen yksin kotona joulun. Ilmeisesti sinkun pitäisi mennä vanhempiensa luokse jos ei kerran omaa perhettä ole.
Aamulla kinkku uuniin 100 asteeseen. Sitten Fazerille aamiaiselle siskoa tapaamaan, vaihdetaan jouluruokia samalla.
Päivällä kinkun vahtimista ja rosollin ja haukitetriinin valmistamista. Illalla vielä luumut likoamaan vesitilkkaan kanelitangon kanssa.
Töissä. Työpäivän jälkeen valmistellaan ne ruuat mitkä voi valmistella ellei mies ole vapaapäivänään kaikkea ehtinyt. Tänään on siivottu se mitä siivotaan, eli imuroitu, pesty vessa ja sauna, raivattu keittiö. Ennen muksun nukkumaanmenoa kaivetaan koristeet esiin.
Sitten vois lämmitellä glögiä ja houkutella miehen peiton alle.
Leivon
Jaan muutamia lahjoja
Siivoan
Kuusi jalkaan ja sisälle
M
Jos saan ite valita, niin meen naimisiin ja nussin loppupäivän. Mutta todellisuudessa vietän luultavasti peruspäivän suljetulla osastolla, omia rutiinejani noudattaen.
Mä meen illalla naapuriin juomaan glögiä. Päivällä varmasti paketoin lahjoja. Mulla on jalka kipeänä, en voi tehdä paljon mitään. Just tajusin, että mun pitää viettää joulunpyhät lähinnä sisällä, kun en voi kävellä enkä ajaa autoakaan toistaiseksi. Voi vitun vittu. Tuntuu, että tulen mökkihöperöksi :(
Ihan tavallinen perjantai. Töihin ja päiväkotiin. Illalla arkisia askareita ja aattona sitten reissuun.
Siivoan normaalin viikkosiivouksen ja vaihdan kissojen hiekat. Pyykkään pyykkikorin tyhjäksi. Keittelen rusinasopan. Käyn viimehetken ostokset ja paketoin viimeiset lahjat. Toivonmukaan klo 17 on valmista näiden osalta. Sitten käyn tätini luona viemässä joulumuistamisen, koira tulee lenkitettyä siinä samalla. Yöksi sitten vielä kinkku uuniin.
Pitääkö sitä viettää jotenkin? Kuulostaa aivan älyttömältä joidenkin tehtävälistat. Hirvee hössötys parin päivän takia..
Mahdollisimman rennosti. Nukun pitkään, ehkä vähän siivoilen aamupäivästä ja voi olla että vielä pitää käydä kaupassa hakemassa jotain. Teen karjalanpaistia ja joulutorttuja. Illalla luen ja siemailen punkkua.
Käyn töissä, sit käyn vanhempieni luona, vien lahjat myös veljeni perheelle ja pojan perheelle ja käydään parilla hautausmaalla. Illalla tehdään rosolli ja otetaan laatikot pakasteesta sulamaan, valikoin vähän astioita seuraavan päivän kattaukseen ja noin. Hyvin pitkälti on meillä paketissa jo tää joulu. Ei kun nauttimaan.
Iltavuoroon töihin menen huomenna, siinä ohjelmaa ihan tarpeeksi. Luulen että kiireinen ilta tulossa kun ihmiset hysteerisesti hamstraa viimeisiä lahjoja...
Puuron ja sopan teko ensin. Osa puurosta porkkanalaatikkoon. Perinteiset laatikot on. Vain maksalaatikko on kaupan, muut teen itse. Naapurin mummulle vien imelletyn per.laatikon, kunhan paistuu valmiiksi. Teen italiansalaatin ja rosollin itse.
Taidan laittaa kiilteen ja vadelmia kakun päälle. Siinä on muutenkin vadelmaa.
Saunomista illalla. Siivous oli keskiviikkona jo. Tuntuu sujuvan ilman paineita. En ole enää töissä, joten aikaa on tehdä kaikki rauhassa.
Aattona sitten mennään porukalla hartaushetkeen kirkkoon. On hyvä muistaa, miksi joulua vietetään. Mieli on iloinen, eikä yhtään sellainen, kuin svenssonit arvelevat:)
Töissä, salille ja sit paistaa karjalanpiirakoita ja juon tuhtia glögiä. Jos aikaa on, menen joulurauhan julistukseen.
Päivällä imuroin, vaihdan lakanat ja pyykkään sekä teen laatikot ja joulun jälkiruoat valmiiksi. Illalla lasten mentyä nukkumaan paketoin lahjat juon glögiä ja varmaan katsellaan jotain leffaa samalla. Viimeiseksi vielä kinkku yöksi uuniin.
Hyvää joulua sinulle!