Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä joulua ei saa viettää kuten itsestä hyvältä tuntuu?

Vierailija
22.12.2016 |

Ihan kauheaa, kun monen päivän mieletön sukuhässäkkä. Mielettömästi ruokaa, kaikkien pitää pukeutua ja käyttäytyä tietyllä tavalla, kaikki rituaalit pakko olla jotka kestävät tunteja.

Sama jokainen juhlapyhä, mutta jouluna pahin kun kestää päiväkausia.

Olen yhden joulun viettänyt nuorempana yksin kun olin sinkku ja muu suku USAssa ja se oli ihanaa!!! Hiljaista, rauhallista, levolllista.

Ahdistun jo vähintään pari viikkoa ennen joka juhlaa, oli sitten äitienpäivä tai mikä tahansa, kun äidilleni on mieletön tarve tehdä siitä valtava spektaakkeli johon kenelläkään ei ole pienintäkään sananvaltaa.

Ja jos kaikki ei mene täydellisesti, siitä johdetaan mieletön katastrofin jota muistellaan katkerasti vuosikausia.

Ja jos ei osallistu, niin sekin on ihan hirveä skandaali josta suututaan päiväkausiksi ja muistetaan vihaisena ja katkerana lopunikää.

Inhottaa ja ahdistaa niin mielettömästi koko joulu - ja tätä pitää kestää ainakin seuraavat 5-6 päivää.

Aivan kammottavaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuessani yksin skippasin kaikki velvollisuusjoulut, esim yhtenä jouluaattona olin labrassa viimeistelemässä harkkatyön selkkaria (juu, kulkukortit oli keksitty jo ysärillä...) ja sukulaiset veti pultit tuosta kun en välitä "perinteistä".

Sitten ilmestyi nainen kuvioon ja alkoi velvollisuusjoulut. Nyt 20 vuotta nyöhemmin sain ensimmäisen kerran sanottua etten osallistu mihinkään huushollin ulkopuolella tapahtuvaan aktiviteettii. Huutohan siitä seurasi, ja murjotus jatkuu edelleen mutta tällä kertaa en anna periksi vaikka seksilakollakin kehtasi kiristää - kun nyt ymmärtäisi olla kiristämättä asialla joka hänen toimesta ei ole oikein koskaan ollut galaxeja räjäyttävää touhua ;)

Vierailija
22/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuessani yksin skippasin kaikki velvollisuusjoulut, esim yhtenä jouluaattona olin labrassa viimeistelemässä harkkatyön selkkaria (juu, kulkukortit oli keksitty jo ysärillä...) ja sukulaiset veti pultit tuosta kun en välitä "perinteistä".

Sitten ilmestyi nainen kuvioon ja alkoi velvollisuusjoulut. Nyt 20 vuotta nyöhemmin sain ensimmäisen kerran sanottua etten osallistu mihinkään huushollin ulkopuolella tapahtuvaan aktiviteettii. Huutohan siitä seurasi, ja murjotus jatkuu edelleen mutta tällä kertaa en anna periksi vaikka seksilakollakin kehtasi kiristää - kun nyt ymmärtäisi olla kiristämättä asialla joka hänen toimesta ei ole oikein koskaan ollut galaxeja räjäyttävää touhua ;)

Käyttäydyt kuin lapsi. Miksi olet edes aloittanut velvollisuusjoulut ja syytät vaimoasi? Itsekin kärvistelin entisen miehen kanssa joulunvietossa, eron jälkeen en ole joulua viettänyt. Eipä silti tulisi mieleenkään syyttää eksää siitä, että itse taivuin hänen tahtoonsa. 

N 42

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin painajaista, parhaansa pitää tehdä että pääsee koko juhlasta irti. Silti siitä jää syyllisyys.

Vierailija
24/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku, joka tajuaa. Ihanaa ap, juuri näin. Minä lähtisin matkalla jos olisi varaa, aina.

Vierailija
25/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietä kuten haluat. Ei aikuisella ole velvollisuutta osallistua toisten kirjoittamaan näytelmään. Kunpa ei olisi lapsillakaan, mutta he eivät usein voi valita.

Vierailija
26/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saturnalia, vanha roomalainen juhla:

"After the public rituals, observances continued at home.[14] On 18 and 19 December, which were also holidays from public business, families conducted domestic rituals. They bathed early, and those with means sacrificed a suckling pig."

The Sigillaria on 19 December was a day of gift-giving. Because gifts of value would mark social status contrary to the spirit of the season, these were often the pottery or wax figurines called sigillaria made specially for the day, candles, or "gag gifts", of which Augustus was particularly fond. Children received toys as gifts

https://en.wikipedia.org/wiki/Saturnalia

Vierailija
27/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa voisin olla se, jonka ei tarvitse viettää joulua. Mutta ei, minä olen se joka tekee joulun muille. Stressaan raskaassa työssä ja sen jälkeen stressaan kotona. Olen joskus yrittänyt ostaa ruoat valmiina, ei kuulemma käy. Eikä jouluna ole paikalla kuin lähiomaiset. Joulun jälkeen joudun jäämään sairaslomalle.

Vierailija
28/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheaa, kun monen päivän mieletön sukuhässäkkä. Mielettömästi ruokaa, kaikkien pitää pukeutua ja käyttäytyä tietyllä tavalla, kaikki rituaalit pakko olla jotka kestävät tunteja.

Sama jokainen juhlapyhä, mutta jouluna pahin kun kestää päiväkausia.

Olen yhden joulun viettänyt nuorempana yksin kun olin sinkku ja muu suku USAssa ja se oli ihanaa!!! Hiljaista, rauhallista, levolllista.

Ahdistun jo vähintään pari viikkoa ennen joka juhlaa, oli sitten äitienpäivä tai mikä tahansa, kun äidilleni on mieletön tarve tehdä siitä valtava spektaakkeli johon kenelläkään ei ole pienintäkään sananvaltaa.

Ja jos kaikki ei mene täydellisesti, siitä johdetaan mieletön katastrofin jota muistellaan katkerasti vuosikausia.

Ja jos ei osallistu, niin sekin on ihan hirveä skandaali josta suututaan päiväkausiksi ja muistetaan vihaisena ja katkerana lopunikää.

Inhottaa ja ahdistaa niin mielettömästi koko joulu - ja tätä pitää kestää ainakin seuraavat 5-6 päivää.

Aivan kammottavaa.

Ei ole pakko jos ei taho kun on täysi-ikäinen. Mikään laki ei  pakota pilaamaan omaa joulua sukuloimalla. Minä en ainakaan enää moiseen suostu enkä edes kuuntele kitinöitä. Ilmoitin että elämäni on omani ja vietän joulun niin kuin haluan ja keneltäkään en kuuntele poikkipuolista sanaa. Toimi mulla, miksei sulla?

Laita äidillesi rajat, 10v kuluttua se on jo lakannut kysymästä missä joulusi vietät.MOT.

Vierailija
29/29 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa voisin olla se, jonka ei tarvitse viettää joulua. Mutta ei, minä olen se joka tekee joulun muille. Stressaan raskaassa työssä ja sen jälkeen stressaan kotona. Olen joskus yrittänyt ostaa ruoat valmiina, ei kuulemma käy. Eikä jouluna ole paikalla kuin lähiomaiset. Joulun jälkeen joudun jäämään sairaslomalle.

Kyllä se käy  kun vaan ilmoitat ettet kokkaa ja pidät pääsi. Ethän sinä mikään orja ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme