Miksi ihmeessä joulua ei saa viettää kuten itsestä hyvältä tuntuu?
Ihan kauheaa, kun monen päivän mieletön sukuhässäkkä. Mielettömästi ruokaa, kaikkien pitää pukeutua ja käyttäytyä tietyllä tavalla, kaikki rituaalit pakko olla jotka kestävät tunteja.
Sama jokainen juhlapyhä, mutta jouluna pahin kun kestää päiväkausia.
Olen yhden joulun viettänyt nuorempana yksin kun olin sinkku ja muu suku USAssa ja se oli ihanaa!!! Hiljaista, rauhallista, levolllista.
Ahdistun jo vähintään pari viikkoa ennen joka juhlaa, oli sitten äitienpäivä tai mikä tahansa, kun äidilleni on mieletön tarve tehdä siitä valtava spektaakkeli johon kenelläkään ei ole pienintäkään sananvaltaa.
Ja jos kaikki ei mene täydellisesti, siitä johdetaan mieletön katastrofin jota muistellaan katkerasti vuosikausia.
Ja jos ei osallistu, niin sekin on ihan hirveä skandaali josta suututaan päiväkausiksi ja muistetaan vihaisena ja katkerana lopunikää.
Inhottaa ja ahdistaa niin mielettömästi koko joulu - ja tätä pitää kestää ainakin seuraavat 5-6 päivää.
Aivan kammottavaa.
Kommentit (29)
Onneksi meillä on aina ollut rento joulu.
Kasvata selkäranka ja vietä joulu just niinkun itsestäsi parhaalta tuntuu. Mikäli joku siitä loukkaantuu niin se on sen loukkaantujan ongelma, ei sun ongelma.
Katso peiliin ja jää kotio. Tuskin sua kukaan aseella uhaten tulee hakeen.
Aikuinen ihminen päättää tasan itse, millaiseen rääkkiin alistuu.
Katkaiseppa jo napanuora ja nauti elämästä.
Vanhemmat toivovat yhtä , appivanhemmat toista , isovanhemmat, kummit tädit ja omat lapset tuntuu että kukaan ei halua samaa samaan aikaan ja samassa paikassa. Sitten loukkaannutaan ja ollaan marttyyriä- eihän meillä tietenkään mitään erikoista ole. Ja tietysti menette sinne ja sinne, siellä on varmasti hauskempaa ja paremmat tarjoilutkin. Joka ikinen isompi juhlapyhä sama sotku.Ymmärrän niin ap:tä.
Minä vietin vuosikausia laukkaavan sukujoulun, jossa pistäydyttiin kylässä joka paikassa ja riennettiin seuraavaan paikkaan ja lopuksi hautausmaalle. Kaikki olivat aivan poikki illalla kotona.
Vietän nykyisin joulut suosiolla yksin, vaikka voisin mennä useammalle sukulaiselle kylään. Syön mitä huvittaa, teen mitä huvittaa ja nautin joulusta.
Tyyntä, rauhallista ja aivan ihanaa!
PS Jos et kehtaa kieltäytyä suoraan, niin katala tapa on teeskennellä sairasta ennen joulua. Kukaan ei halua oksennustautia potevaa kylään.
Kuvailit juuri ex-anoppilajoulut. Lapset joutuvat siihen vielä joka toinen joulu, mutta joka toinen on sentään rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Minä vietin vuosikausia laukkaavan sukujoulun, jossa pistäydyttiin kylässä joka paikassa ja riennettiin seuraavaan paikkaan ja lopuksi hautausmaalle. Kaikki olivat aivan poikki illalla kotona.
Vietän nykyisin joulut suosiolla yksin, vaikka voisin mennä useammalle sukulaiselle kylään. Syön mitä huvittaa, teen mitä huvittaa ja nautin joulusta.
PS Jos et kehtaa kieltäytyä suoraan, niin katala tapa on teeskennellä sairasta ennen joulua. Kukaan ei halua oksennustautia potevaa kylään.
Tai "sairastua" juuri aattona.
Mä jouduin exän kanssa joka joulu juoksemaan hänen sukulaisten luona. Isäni luona käytiin hätäsesti aatonaattona juomassa kahvit ja sitten autoon hypättiin ja ajettiin exän vanhemmille.
Aatto oltiin hänen vanhemmillaan. Kirkossa täytyi käydä ja haudoilla ja tietty pari joulukukkasta kiikuttaa jonnekin. Muutamana aattona kirkko reissun jätin väliin kun halusin edes hetken olla rauhassa ja sitähän sitten kauhisteltiin. Sillä aikana kylläkin ruokia valmistelin
Joulupäivä vietettiin hänen toisella mummolla jonne kokoontui sukua, rasittavaa muka hienoa ja parempaa väkeä.
Tapaninpäivänä ajettiin toiselle mummolle jonne myös muu suku kokoontui. Ja paluumatkalla usein käväistiin jonkun sukulaisen luona kahvilla.
Onneksi nykyinen avomies ei halua sukulaisten luona joulua viettää. Hänen vanhemmillaan tänään käytiin ja huomenna isäni tulee riisipuurolle ja kahville. Sitten voidaan joulun aika vaan rentoutua.
Olet kynnysmatto. Mitä jos pitäisit puolesi etkä ruikuttaisi netissä?
Totta kai saa viettää kuten haluaa.
Pakko ei ole kuin kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai "sairastua" juuri aattona.
Minun äitiini ei tehonnut oikea sairauskaan kun nenä vuoti kuin rännistä ja posket hohtivat kuumeisina. Äiti jakeli tehtäviä kuin olisin ollut terve, olisi pitänyt lähteä rämpimään hautausmaalle laittamaan noin 20 hautakynttilää. Ja jokaisena seuraavana jouluna äiti jaksoi muistuttaa ja piikitellä 'sairaudesta'. Lopulta sitten päätin ruveta viettämään joulua omalla tavallani.
On se niin hirveää voi voi. Jos et voi pukeutua, tavata sukulaisiasi ja syödä jouluun kuuluvia ruokia kerran vuodessa niin jää yksin kotiin. Ei kukaan pakota osallistumaan.
Vietän jouluni yksin ja joka vuosi siitä saa kuulla ihmettelyjä, tuntuu olevan monille ihan käsittämätöntä miten joku ei haluakkaan viettää pyhiä sukulaisten seurassa. Mutta minulle tämä toimii parhaiten näin, ei ole stressiä, syön omia juhlaruokiani ja vain nautin rauhasta. :)
Minä ainakin aikuisena ihmisenä päätän tasan itse mitä juhlaa juhlin tai en juhli. On kuultu monet saarnat miksen vietä joulua kuten kaikki muutkin. Olen vain tyynesti todennut, että ei ole mun juttu. Mitäs se kellekkään kuuluu, vaikka seisoisin päälläni koko joulun jos itse niin haluan? Mulle ei kukaan tule sanomaan miten mun pitäisi elää ja käyttäytyä. Juhlikoon perinteitä ne jotka haluaa ja loukkaantukoon jos tahtovat siitä etten osallistu. En minä ilkeyttäni sitä silti tee, etten osallistu vaan minua ei yksinkertaisesti kiinnosta vuoden hulluin kulutusjuhla.
On looginen mahdottomuus, että jokainen voisi viettää joulun niin kuin hyvältä (itsestä) tuntuu.
Ap:n äidistä tuntuisi hyvältä, että ap (ja monet muut läheiset) viettävät joulun hänen kanssaan. Ap:stä taas tuntuisi hyvältä viettää joulu yksin (tai ainakin muussa seurassa kuin äidin kanssa).
On siis vääjäämätöntä, että jomman kumman toive ei toteudu.
En ymmärrä mitä se kenenkään toisen persettä kaivelee miten joku aikuinen ihminen joulunsa viettää, kukin tyylillään. Missään ei ole mitään lakia että joulua pitäisi 5-6 päivää juhlia, tai pukeutua tietyllä lailla tai mitään muutakaan. Jos se laki tulee vaikka omilta vanhemmilta, niin kyllä niille voi sanoa että jaa, minä en tee noin, ja sillä selvä. Ja jos jotenkin vaikka mainoksista olettaa että ne kuvaa kaikkien ihmisten joulua, niin siinäkin menee hakoteille, kellään ei ole juuri sellaista joulua, kaikilla on omat juttunsa, suurin osa nyt sattuu syömään kinkkua ja laatikoita ja ostaa kakaroille lahjat ja koristelee joulukuusen, siihen se sitten jääkin.
Vierailija kirjoitti:
On looginen mahdottomuus, että jokainen voisi viettää joulun niin kuin hyvältä (itsestä) tuntuu.
Ap:n äidistä tuntuisi hyvältä, että ap (ja monet muut läheiset) viettävät joulun hänen kanssaan. Ap:stä taas tuntuisi hyvältä viettää joulu yksin (tai ainakin muussa seurassa kuin äidin kanssa).
On siis vääjäämätöntä, että jomman kumman toive ei toteudu.
Ei kukaan voi olettaa että muut ovat tekemässä juuri sitä sun joulua, jokaisella on omansa, kuten peräreijät, siitä ei pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
On se niin hirveää voi voi. Jos et voi pukeutua, tavata sukulaisiasi ja syödä jouluun kuuluvia ruokia kerran vuodessa niin jää yksin kotiin. Ei kukaan pakota osallistumaan.
Tekstissäsi on outo piiloaggressiivinen sävy. Minä nimittäin en voi kerran vuodessa tehdä noita mainitsemiasi asioita, ja jään kotiin erittäin hyvillä mielin. Kihise sinä vain siellä kiukuissasi, minä olen erittäin tyytyväinen omaan jouluuni. :)
Ja itse asiassa koko juhlan monen tuhannen vuoden aihe, eli talvipäivänseisaus, oli jo eilen.