Tekopyhää hyväntekeväisyyttä joulukorteilla, ärsyttävää
"Hei kaikki tuttavat! Ihanaa joulua kaikille. Tänä vuonna emme lähettäneet yhtään korttia vaan lahjoitamme korttirahat Unicefille (tms)"
Oletteko nähneet tällaisia viestejä facebookissa tai muualla? Musta nää on jotenkin niin typerän tekopyhiä. Miksi ne on just ne joulukorttirahat jotka lahjoitetaan? Ja siitä pitää vielä erikseen ilmoittaa? Ei ole näkynyt viestejä tyyliin "Tänä vuonna kylpyläreissu jäi tekemättä, lahjoitimme siihen varaamamme rahat hyväntekeväisyyteen." Toki tuollainenkin viesti olisi täysin idioottimainen... Mutta ajan tässä takaa sitä, että miksi ne on just ne joulukorttirahat, jotka laitetaan hyväntekeväisyyteen? Yksikin kaveri leveilee fb:ssä kaikenmaailman reissuillaan ja shoppailuillaan, mutta hyväntekeväisyyteen otetaan rahat just sieltä toisten ilahduttamiseen tarkoitetuista joulukorttivaroista.
Älkää käsittäkö väärin, en mangu itselleni joulukortteja ja kannatan hyväntekeväisyyttä. Mutta jos ei aio lähettää joulukortteja niin miksi ei vaan jätä lähetämättä niitä ja that's it. Miksi pitää mainostaa hyväntekeväisyysasialla? Enpä minä sillä tiedolla mitään tee.
Kommentit (26)
En ole nähnyt. Itse olen rehellisesti sanonut, etten laita joulukortteja koska olen niin saatanan laiska etten saa aikaiseksi. Ei ole kukaan alkanut itkemään eikä ottanut loukkauksena.
Minua naurattaa nuo myös. Olen jo useamman päivän harkinnut face-postausta, jossa lukisi: "Lähetin tänäkin vuonna joulukortteja, koska halusin ilahduttaa perheellemme tärkeitä ihmisiä, joita tapaamme liian harvoin. Lisäksi lahjoitin hyväntekeväisyyteen näihin kohteisiin..." En kyllä ikimaailmassa tuota tule postaamaan, tuleepahan aina vaan mieleen kun näitä ap:n kuvaamia päivityksiä luen.
Juu, ärsyttää. Tekis mieli kommentoida että laitapa kuitti tilisiirrosta niin uskon :) Meidän perhe lähettää joulukortit ilahduttaakseen ystäviä ja laitetaan joka joulu viiskymppiä lasten valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen myös, eikä ole tarvetta erikseen facessa mainostaa että katsokaa miten hyviä ihmisiä ollaan.
Mäkin jätin kortit lähettämättä. Lähetin kuvaviestit muutamille tutuille. Lahjoitan joka kuukausi kympin punaiselle ristille mut emmä nyt sen takia ole lähettämättä kortteja. En vaan viitsinyt....
Miksei voi laittaa sukulaisille ja kavereille tekstaria että hei kuule tänä vuonna pistettiin se kolme euroa mikä olisi mennyt sun korttiin sos-lapsikylälle, iloista joulua ja hyvää mieltä teidän perheelle? Ai niin, facessa voi samalla kiilloittaa omaa kilpeään.
No kuule, jos olisin lähettänyt ne 50 korttia Suomeen, jotka jouluna yleensä olisin lähettänyt, olisi se tänä vuonna maksanut minulle 167 € postimaksuina plus korttien hinnat. Todellakin olen sitä mieltä, että postilaitos, joka on hintojen noston lisäksi huonontanut palvelun laatua surkeaksi, ei ansaitse noita rahoja. Ja perhe, ystävät ja tuttavat ilahtuvat ihan varmasti myös sähköisestä tervehdyksestä yhtälailla. Jos eivät ilahdu, ei se ole minun ongelmani, minä olen ainakin heitä muistanut.
Kuinka monen ihmisen sinä luulet hypistelevän ja ihailevan saamiaan joulukortteja? Vai katsovatko saadessaan ja lukevat lähettäjän ja sen jälkeen laittavat pinoon? Olen itse saanut joskus jopa kortin, jossa ei edes ole lähettäjää ollut -siis todellista liukuhihnatuotetta vsilla ajatuksen häivää.
Voisin postittaa kuitin siitä, että rahat ovat tänä vuonna menneet hyväntekeväisyyteen, jos sitä minulta vaadittaisiin.
Juu, muutaman olen nähnyt. Itse lähetin joulukortit ja myös tuin Hyvä Joulumieli-keräystä. En huutanut tästä mihinkään, paitsi nyt tänne.
Ei mua kyllä tuo sinänsä häiritse. Monet firmatkin toimivat näin nykypäivänä. Mielestäni yksi henkilöstönvuokrausfirma oli tehnyt kivan hyväntekeväisyys-tempauksen antamalla joulukortti- ja lahjarahat neljän opaskoiran kouluttamiseen. Kirjoittavat myös blogia siitä, miten näiden koirien koulutus etenee. Se oli mielestäni hyvä kohda ja sai hymyn huulille.
Vierailija kirjoitti:
No kuule, jos olisin lähettänyt ne 50 korttia Suomeen, jotka jouluna yleensä olisin lähettänyt, olisi se tänä vuonna maksanut minulle 167 € postimaksuina plus korttien hinnat. Todellakin olen sitä mieltä, että postilaitos, joka on hintojen noston lisäksi huonontanut palvelun laatua surkeaksi, ei ansaitse noita rahoja. Ja perhe, ystävät ja tuttavat ilahtuvat ihan varmasti myös sähköisestä tervehdyksestä yhtälailla. Jos eivät ilahdu, ei se ole minun ongelmani, minä olen ainakin heitä muistanut.
Kuinka monen ihmisen sinä luulet hypistelevän ja ihailevan saamiaan joulukortteja? Vai katsovatko saadessaan ja lukevat lähettäjän ja sen jälkeen laittavat pinoon? Olen itse saanut joskus jopa kortin, jossa ei edes ole lähettäjää ollut -siis todellista liukuhihnatuotetta vsilla ajatuksen häivää.
Voisin postittaa kuitin siitä, että rahat ovat tänä vuonna menneet hyväntekeväisyyteen, jos sitä minulta vaadittaisiin.
Eihän tästä ollut kysymys vaan siitä, että kehuskellaan hyväntekeväisyyslahjoituksilla! Miksei voi laittaa esim. sinne someen vaan hyvän joulun toivotukset ilman sen kummempia selittelyitä? Miksi pitää sitten kertoa, että korttirahat on lahjoitettu jonnekin.
Olisin voinut olla tän ketjun ap. Mulla on ollut facessa varmaan 10 tollaista päivitystä... huoh.
Ja laittavatkohan edes hyväntekeväisyyteen..
Firmat tekevät samaa. Todellisuudessa ne on niin laiskoja etteivät viitsi kortteja lähettää, helpompi ostaa vuohia afrikkalaisille. Tulee samalla firman kilpeä vähän kiillotettua, kun ollaan suuria hyväntekijöitä. Ihan kuin voitoista ei voisi koko ajan ostella niitä vuohia, jos se on niin tärkeetä.
En ole koskaan ymmärtänyt tahoja, jotka harjoittavat hyvätekeväisyyttä toisten puolesta tai ”toisten rahoilla”. Laitan itse joka joulu hyväntekeväisyyteen joitakin satoja euroja, mutta en koskaan tee sitä toisten kustannuksella, eli kaikki sellaiset läheiset saavat minulta ihan oikean lahjan jotka voivat odottaa sellaisen saavan.
Vierailija kirjoitti:
Firmat tekevät samaa. Todellisuudessa ne on niin laiskoja etteivät viitsi kortteja lähettää, helpompi ostaa vuohia afrikkalaisille. Tulee samalla firman kilpeä vähän kiillotettua, kun ollaan suuria hyväntekijöitä. Ihan kuin voitoista ei voisi koko ajan ostella niitä vuohia, jos se on niin tärkeetä.
Niinpä. Jos firma haluaa tehdä hyväntekeväisyyttä (eli imagotyötä), niin sen kun tekee, mutta ei sitä rahaa pitäisi omilta työntekijöiltä tai yhteistyökumppaneilta ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen joulukortti on todella mukava saada ja laittaa esille. Joku massapostattu tekstiviesti tms. on aivan perseestä ja yhdentekevä.
Olen ostanut välillä noita ”aineettomia joululahjoja” koska tuotto menee hyvään tarkoitukseen, mutta en missään nimessä kehtaa lähettää sitä sähköistä korttia kenellekään (= ”tein hyväntekeväisyyttä sinun lahjaasi varatulla rahalla”), vaan laitan sen tulemaan omaan sähköpostiini.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut välillä noita ”aineettomia joululahjoja” koska tuotto menee hyvään tarkoitukseen, mutta en missään nimessä kehtaa lähettää sitä sähköistä korttia kenellekään (= ”tein hyväntekeväisyyttä sinun lahjaasi varatulla rahalla”), vaan laitan sen tulemaan omaan sähköpostiini.
Tämähän on hyvä!
Itselläni olisi ainakin melko typertynyt olo, jos joku antaisi minulle "lahjaksi" tiedon, että on tehnyt hyväntekeväisyttä. Typertynyt kahdesta syystä; ensinnäkin että en minä tuolla tiedolla mitään tee ja toisekseen, olipa tämä ihminen outo kun lahjoo minua, aikuista ihmistä! En tarvitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin postittaa kuitin siitä, että rahat ovat tänä vuonna menneet hyväntekeväisyyteen, jos sitä minulta vaadittaisiin.Fyysinen joulukortti on todella mukava saada ja laittaa esille. Joku massapostattu tekstiviesti tms. on aivan perseestä ja yhdentekevä.
Samaa mieltä. Laitan jokaisen saamani joulukortin magneetillä jääkaapin oveen ja ne tuottavat iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin postittaa kuitin siitä, että rahat ovat tänä vuonna menneet hyväntekeväisyyteen, jos sitä minulta vaadittaisiin.Fyysinen joulukortti on todella mukava saada ja laittaa esille. Joku massapostattu tekstiviesti tms. on aivan perseestä ja yhdentekevä.
Joulukortit ovat esillä Loppiaisen ylikin. Ovat osa kodin joulukoristeita. Mieluummin se kortti kuin ( valehtelu ? ) hyväntekeväisyydestä kohteeseen, mitä en itse edes olisi valinnut. Esim. tiettyjen organisaatioiden kohteet, joiden keräystuotosta suuri osa menee keräyskuluihin, tv-mainoksiin ym.
Olen aivan varma että yksikään ei ole laittanut senttiäkään yhtään mihinkään, vaan ovat unohtaneey ite lähettää, ovat nyt saaneet kortteja ja kärsivät tunnontuskista.
Jospa ensvuonna ostaisivat punaisen ristin kortteja?