Mikä sulla on se ehdoton mikä pitää joulupöydässä olla (muuta kuin kinkku ja laatikot)?
Kommentit (51)
Ei tule joulu ilman hedelmärahkaa ❤
Kylmäsavuporoa ruisleivällä, mäti, suolakala, savulohi, taatelikakku ja tortut.
Kalaa lämpimänä ja kylmänä. Ja rosollia. Meillä ei syö kukaan muu rosollia kuin minä, eikä niitä laatikoitakaan. Mieheni on tottunut lapsena siihen, että pöydässä on todella runsaasti vaihtoehtoja: mm. silliä usealla tavalla, lohta, kuhaa, siikaa tai mätiä, salaatteja, karjalanpiirakoita, kastikkeita ja vaahtoja, herneitä, puolikkaita kananmunia, joululimppua, suolakurkkua, karpalohyytelöä, naudan paistia ja sitten kinkku ja laatikot. Kun olin ekan joulun anoppilassa, tuijotin suu auki sitä ruokamäärää. Anoppi oli ollut vuosilomalla töistä ennen joulua saadakseen kaiken valmiiksi. Minulle tuon tyyppinen mässäily ei ole kotoa tuttua ja siksi ae oikein hävetti. Käytännössä asutaan kaukana ja ei olla 10 vuoteen oltu anoppilassa jouluna. Tuskin hänkään eläkeläisenä pystyy niin hurjaan jouluruokamäärään enää.
Pizza (kinkku-ananas-aurajuusto). Saattaa kuulostaa hassulta, mutta olen aina inhonnut jouluruokaa. Sen vuoksi mieheni perhe tilaa minulle aina pizzaa <3
Laatikot, kalkkuna, pastasalaatti, rosolli, hyvä punaviini.
Itsetehtyjä (tai mun tapauksessa iskän tekemiä) lihapasteijoita ja lihalientä. Tänä vuonna anoppikin tekee näitä koska me vietetään joulu siellä ja puhun näistä aina ympäri vuoden. :D <3
Kotikaljaa, mätiä.
Äidin tekemä graavilohi. Runsaalla tillillä, rosepippurilla ja lorauksella konjakkia maustettu. Valovuosien päässä kaupan ällöstä graavilohesta. Mätimoussekakku ja perunat lisäksi.
Itse paistettu perinteinen kinkku.
Itse tehdyt lanttulaatikko. porkkanalaatikko, maksalaatikko, rosolli. Sienisalaatti itse poimituista sienistä. Itse kraavattu lohi. Itse tehdyt valkosipulisilakat. Itse tehtyä raikasta hedelmäsalaattia.
Itse tehty kinkkukastike,ilman kermaa.