Apua, 5.luokkalaisen murtoluku lasku
http://aijaa.com/CJS8Iz
Eli kuvassa on laskun tehtävä C. Pullossa on ennestään 90ml maitoa ja jos pulloon lisää sitä maito kolmas osan pullossa ennestään olevasta määrästä niin minun laskutapani mukaan se menisi niinkuin näin: 90:3=30, joka lisätään siihen 90:n päälle näin ollen vastaus on se 120ml. Mutta, tytön open mukaan sen pitäisi laskea tyyliin 90+90:3=30...
Kumpi tapa se nyt on mielestänne oikein?
Kommentit (8)
Siis opettajan mukaan pitäisi laskea 90 + 90 : 3? Tämä on oikein ja ihan samalla tavalla kuin sinäkin laskit. Mutta jos opettajan mielestä lopputulos on 30 ml, niin se on väärin. Oikea lopputulos on toki 120 ml.
DI
Eihän noissa laskutavoissa ole muuta eroa, kun opettaja laittaa molemmat laskutoimitukset samaan kaavaan ja sinä lasket ne erikseen. Matematiikassa on tapana laittaa koko lauseke näkyville, eikä laittaa vain satunnaisia laskutoimituksia leijumaan paperille.
Elämänkoululainen kirjoitti:
http://aijaa.com/CJS8Iz
Eli kuvassa on laskun tehtävä C. Pullossa on ennestään 90ml maitoa ja jos pulloon lisää sitä maito kolmas osan pullossa ennestään olevasta määrästä niin minun laskutapani mukaan se menisi niinkuin näin: 90:3=30, joka lisätään siihen 90:n päälle näin ollen vastaus on se 120ml. Mutta, tytön open mukaan sen pitäisi laskea tyyliin 90+90:3=30...
Kumpi tapa se nyt on mielestänne oikein?
Kumpikin. 90 + 90:3 = 90:3 + 90 = 120.
Sinänsä laskutapa on sama, mutta tässä nyt varmaan haetaan sitä että oppilas osaisi muodostaa yhden lausekkeen koko tehtävästä.
Laskujärjestyksen mukaan jakolasku lasketaan ennen yhteenlaskua, eli kun kirjoitetaan
90+90:3
Niin silloin just tuo 90:3 lasketaan ensin, jolloin tulee
90+30
joka on 120.
Ainakin silloin kun itse kävin ala-astetta ysärillä, olisi kirjoitettu allekkain
90+90:3
=90+30
= 120
Niin no, siinähän sulle pähkinää purtavaksi, että kumpi on oikeassa, opettaja vai sinä. Paha kysymys, varsinkin jos sulla on "vahva fiilis" asioista.
Toivottavasti et opeta lastasi äidinkielessä, yhdyssanoissa varsinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, siinähän sulle pähkinää purtavaksi, että kumpi on oikeassa, opettaja vai sinä. Paha kysymys, varsinkin jos sulla on "vahva fiilis" asioista.
Ei titteli tarkoita koskaan sitä, että toinen on automaattisesti oikeassa. Olen joutunut korjaamaan opettajia lukuisia kertoja.
Miten niin kumpi. Sama tapahan se on molemmissa.