Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KELA+TUKIASIAA! Hermot menee, voiko olla näin?

asasdasdas
20.12.2016 |

Terve! Mä oon itse amk opiskelija, samoin mieheni vielä kevääseen asti jolloin valmistuu. Meille syntyy huhtikuussa esikoinen ja minun äitiysloma alkaa maaliskuussa. Nostan opintotukea siis tammi, ja helmikuun. asumislisä+opintotuki 503e plus opintolaina 400e. Näillä olen aina hoitanut osuuden vuokrastani ja kituutellut muuten sen kuun ruokaostosten ja laskujen maksun jälkeen. Miehellä samat tuet, mutta tekee satunnaisia vuoroja töissä opintojen ohella. Palkka kuusta riippuen 0-600e. Aloittaa vakituisesti tuolla työpaikassaan sitten kesällä kun on valmistunut.

Sitten itse ONGELMAAN.

saan siis viimeisen opintotukeni + lainani 4.2 noin 900e josta maksan vuokraa 450e, puh laskun 25e ja silloin varmaan tulee vesilasku, eli osan siitä. Elämiseen on jäänyt aina joku 100-300e kuussa. SEURAAVA tuleva rahani maksetaan 11.4 (ensimmäinen äitiyspvraha), äitiysloma siis alkaa jo 8.3 mutta ne maksetaan takautuvasti. En saa siis maaliskuuussa rahaa elämiseen senttiäkän! Miten ne olettaa, että ihminen vo elää 4.2 -11.4 välisen ajan max 300eurolla? milllä maksan maaliskuun vuokran?

Soitin jo paniikissa kelaan, että eihän ne voi olettaa että olen koko maaliskuun ilman rahaa. En kuulemma voi hakea edes tt-tukea (tai voin, mutta se peritään tulevista äitiyspäivärahoista takaisin, koska maaliskuu on jo sitä rahaa, vaikka se e ei mulla vielä ole) siis mitää??

En oo koskaan edes ajatellut mahdollisen tt-tuen hakemista, ja nyt ensimmäisen kerran kun ajattelin, niin en saa sitä ellen maksa sitä takaisin pienestä äp-rahastani. Mitä ihmettä? Meneekö tämä oikeesti näin?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette kai vain ole niitä "pariskuntia", joissa nainen kituuttaa minimituilla ja maksaa sekä omat että lapsen kulut ja mies tienaa moninkertaisesti enemmän ja maksaa vain omat kulunsa? Kamalaa, jos näin on. Tällaisten ihmisten ei pitäisi lisääntyä, jos ei ole halua toimia perheenä ja auttaa kumppania silloin, kun hän apua tarvitsee.

Kyllä mies saa käyttää OMAT RAHANSA mihin haluaa, miksi täällä on automaattinen oletus että naisella pitäisi olla käyttöoikeus omien rahojensa lisäksi miehen lompakkoon?

*psst* Sen nimi on PERHE.

Vierailija
22/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ilkeä olla, mutta miksi ihmeessä ihmiset hankkii lapsia opiskeluaikana jolloin ei ole varaa elättää juurikaan edes itseään. Mielestäni esim. lapsilisä tulisi lakkauttaa kokonaan, sillä jokaisen tulisi omat muksut maksaa. Jos ei ole köyhällä varaa niin ei sitä muksua muiden kuulu maksaa. Ja jokaisen ihmisen tilillä kuuluisi mielestäni edes vähintään olla 2500e  jotta selviää yhden kuukauden ilman rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette kai vain ole niitä "pariskuntia", joissa nainen kituuttaa minimituilla ja maksaa sekä omat että lapsen kulut ja mies tienaa moninkertaisesti enemmän ja maksaa vain omat kulunsa? Kamalaa, jos näin on. Tällaisten ihmisten ei pitäisi lisääntyä, jos ei ole halua toimia perheenä ja auttaa kumppania silloin, kun hän apua tarvitsee.

Kyllä mies saa käyttää OMAT RAHANSA mihin haluaa, miksi täällä on automaattinen oletus että naisella pitäisi olla käyttöoikeus omien rahojensa lisäksi miehen lompakkoon?

Jos yhdessä päätetyn  yhteisen lapsen hankkimisesta aiheutuu toiselle osapuolelle tulonmenetyksiä (yleensä äidille, joka jää töistä pois vanhempainvapaalle), niin toisen puolison tulee kompensoida näitä tulonmenetyksiä. Yhteinen hankinta = yhteiset kulut.