Nainen, pystytkö pidättämään henkeä? Työelämän t-a ei voi onnistua.
Harjoitustöissä koululla tutkittiin hengityselimistön toimintaa. Puhalleltiin mm. jokainen yhteensä kymmeniä kertoja spirometreihin niin, että räkä lensi. Kumpikin sukupuoli. Kukaan ei ollut enää hehkeimmillään, joten siitä ei ollut varmastikaan kysymys:
Yhtenä tehtävänä oli pidättää hengitystä, ja tästä sitten otettiin aikaa. Järjestään naisten ajat oli ihan surkeita, jotain 15-30 sekuntia, tämän jälkeen olivat ihan että "ei pysty enää!!". JOKAINEN mies ylsi yli puolentoista minuutin, monet siitä eteenpäin jonnekin 3-4minuuttiin. Eikä nämäkään ajat mitään huipputuloksia tai äärimmilleen tehtyjä ole: ei ollut tarkoitus tehtailla ennätyksiä :D
Mielestäni tämä kuvaa hyvin sitä, ettei nainen paljoa siedä epämukavuutta tai stressiä (lukuunottamatta esim lasten yövalvomiset, biologisesti sopeutunut siihen).
Naiset työelämässäkin yleensä valitsee ne helpoimmat ja turvallisimmat julkisen sektorin hommat, miehet pyrkii vastuullisempiin tehtäviin. Miksi vuosiansioiden tulisi tällöin olla samat? :D Olen myös yritysnaailmaßa nähnyt, kuinka naiset pyrkii välttelemään epämieluisia hommia, mieluummin askarrellaan mukavia.
DISCLAIMER : Ei koske ihan kaikkia naisia!
Kommentit (62)
Miehet raiskaa ja pahoinpitelee.
DISCLAIMER : Ei koske ihan kaikkia miehiä!
Pelatessani uppopalloo niin kyllä ne naiset oli siellä 5 metrissä altaan pohjalla yhtä kauan kuin miehet. Naisilla on jopa oma uppopalloseura Najadit. Näkyy edelleen olevan voimissaan.
Kyllä on muusta kyse kuin hengen pidättämisestä.
Missä ammatissa tai työssä tarvitsee pidättää hengitystä 1,5 minuuttia? Ja mikä on työelämän t-a?
Palkka maksetaan tuloksen ja tarpeellisuuden perustella edelleen. Palkkaa saadaan myös alemmaksi kun koulutetaan liikaa tekijöitä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001254678.html
Minä sinulle hengen pidättämisen näytän.
Jukra. Tuohan se vasta hyödyllinen taito onkin. Miksi miehiä sitten hukkuu paljon enemmän kuin naisia? Sitä henkeä kannattaa pidellä myös veden alla, ihan vaan vinkiksi.
Voi herran jumala. Kyllä te nykyajan miehet olette sekaisin. Olette ehkä pidätelleet liian kauan henkeä? Huh huh.
Täti47
Wow, nyt se on sitten todistettu ihan aukottomasti. Kyllä mies on viisas :)
Olen ollut työelämässä yli 30 vuotta enkä vielä missään työtehtävässä ole joutunut pidättämään hengitystä. Epämukavuuden sietäminen ja sinnikkyys on kyllä jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jumala. Kyllä te nykyajan miehet olette sekaisin. Olette ehkä pidätelleet liian kauan henkeä? Huh huh.
Täti47
Argumentum ad hominem
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ammatissa tai työssä tarvitsee pidättää hengitystä 1,5 minuuttia? Ja mikä on työelämän t-a?
Työelämän t-a= "tasa-arvo" (vaikkakin mielestäni sellainen on jo nyt).
Ei tietenkään juuri missään tartte pidättää henkeä, ei tarvitse heittäytyä yksinkertaiseksi siellä :D Mutta testi kuvaakin hyvin yleistä epämukavuuden sietämistä ja sinnikkyyttä. Näitä ominaisuuksia tarvitaan yleisesti "oikeissa", lisä-arvoa tuottavissa työpaikoissa ja vastuullisissa tehtävissä.
Hengityksen pidätyskyky riippuu keuhkojen koosta. Minulla ei ole kovin häävi mutta tunsin aikoinaan yhden urheiljatytön jolla oli luokan suurimmat keuhkot, suuremmat kuin miehillä. Keuhkojen koolla ei ole mitään tekemistä epämukavuuden sietämisen tai sinnikkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti47
Argumentum ad hominem
Olet sinä fiksu, kun osaat ihan latinaakin. Osaat varmaan pidätellä hengitystäsikin ainakin 10 minuuttia. Kokeilepa!
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat heikkoja. He eivät kestä vaativien työtehtävien aiheuttamia paineita. Tämä on monet kerrat työelämässä todistettu.
Kun nainen joutuu stressaavaan tilanteeseen, jossa asiakas tai työnantaja vaatii häneltä menemistä epämukavuusalueelle, on naisen reaktio yleensä pakoilla vastuuta. Nainen rupeaa syyttelemään muita ja hakeutuu tilanteeseen, jossa vastuu työstä luisuu jonkun muun niskaan.
Niin monet kerrat olen hoitanut juuri oikeaan aikaan saikuttelevan nais kollegan hommia. Aina saa kuulla miten hänellä on niin kiirettä ja lapset on kipeenä ja blää blää. Armeijassakin sai naisten varusteita olla kantamassa jatkuvasti.
Sitten nämä uhriutujat ovat vielä ulisemassa parempia palkkoja. Saatana.
Uli tuli :D
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten te palstan naiset selitätte nämä naisten surkeat tulokset testissä jos ei pääasiassa epävarmuuden-/paineensietokyvyn puutteena? Kyllä naisen pitäisi fyysisesti kyetä pidättämään henkeään minuuttikaupalla siin missä miehenkin...
"Keuhkojen tilavuudet tarkoittaa keuhkojen eri hengitystilavuuksia. Tilavuudet ovat isompia miehillä, pitkillä ihmisillä, urheilijoilla ja pienempiä tupakoijilla."
Tämä tosin Wikipediasta, mutta kyllähän tämä ihan yleistä tietoa on...
Vähän ohis mutta ihmettelen, miten ap jaksat. En minäkään pidä vaikkapa jääkiekkoilijoista ja mielestäni joka käänteessä tulee esiin, että he ovat yliarvostettuja juntteja ja käyttävät kamaa, lajiin pistetään kohtuuttomasti rahaa fiksumpien lajien kustannuksella. Silti ei tulisi mieleenkään käyttää päivästäni aikaa tällaisten kirjoitteluun jääkiekkoilijoista, ketä kiinnostaa.
Disclaimer! Ei koska kaikkia jääkiekkoilijoita
Niinpä, ap! Olen ihan samaa mieltä että somalit sun muut afrikaanit ovat herrarotua, niillähän on suuremmat keuhkot ja parempi kestävyys. Valkoiset ovat vain tiellä.
-monet naiset pintahengittävät, eivät vedä tarpeeksi syvään henkeä. Tämä siksi, ettei rintakehä ja maha pullistuisi hengittäessä. Pintahengitys auttaa myös osallistumaan nopeammin keskusteluun. Tämän olen havainnut lauluharjoituksissa.
-Yhteisöllisessä tilanteessa nainen ei välttämättä myöskään halua laittaa itseään huonoon valoon pinkuen punaisena miesten edessä.
Löysin aiheesta tehdyn tieteellisen julkaisun:
"It was concluded that despite gender differences in physiological and anthropometrical traits, breath-hold ability was not different between males and females, both not experienced in apneas."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23187428
Eli periaatteessa naisten ois pitänyt pystyä pidättämään yhtä kauan kuin miesten.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat heikkoja. He eivät kestä vaativien työtehtävien aiheuttamia paineita. Tämä on monet kerrat työelämässä todistettu.
Kun nainen joutuu stressaavaan tilanteeseen, jossa asiakas tai työnantaja vaatii häneltä menemistä epämukavuusalueelle, on naisen reaktio yleensä pakoilla vastuuta. Nainen rupeaa syyttelemään muita ja hakeutuu tilanteeseen, jossa vastuu työstä luisuu jonkun muun niskaan.
Niin monet kerrat olen hoitanut juuri oikeaan aikaan saikuttelevan nais kollegan hommia. Aina saa kuulla miten hänellä on niin kiirettä ja lapset on kipeenä ja blää blää. Armeijassakin sai naisten varusteita olla kantamassa jatkuvasti.
Sitten nämä uhriutujat ovat vielä ulisemassa parempia palkkoja. Saatana.
No jaa, fyysisesti naiset ovat miehiä heikompia mutta ihmisellä muutenkin voima loppuu aina. Olemme heikkoja eläimiä, vaikka miten päin kääntäisi. Muut samankokoiset apinat katkovat helposti luita paljain käsin. Ihmisrodun vahvuus on aina perustunut kykyyn käyttää rakentamiseen suurta määrää orjia, eläimiä ja koneita, yksittäisen miehen tai naisen voimilla ei tee mitään.
Kivun siedosta taas olen eri mieltä. Monesti on nähty, miten miehet kitisevät ja valittavat ja jäävät pois töistä ranteen murtuman tms. takia ja kärsivät omien sanojensa mukaan helvetillisistä kivuista. Minä olen synnyttänyt kolmesti ja käden murtuminen oli siihen kipuun verrattuna lähinnä vitsi. Useimmat naiset kuitenkin synnyttävät monta kertaa ihan vapaaehtoisesti.
Naisvihaprovot muuttuu päivä päivältä mielikuvituksellisemmiksi
Just nyt jokaikinen palstamamma pidättää henkeä... :D