Nainen, pystytkö pidättämään henkeä? Työelämän t-a ei voi onnistua.
Harjoitustöissä koululla tutkittiin hengityselimistön toimintaa. Puhalleltiin mm. jokainen yhteensä kymmeniä kertoja spirometreihin niin, että räkä lensi. Kumpikin sukupuoli. Kukaan ei ollut enää hehkeimmillään, joten siitä ei ollut varmastikaan kysymys:
Yhtenä tehtävänä oli pidättää hengitystä, ja tästä sitten otettiin aikaa. Järjestään naisten ajat oli ihan surkeita, jotain 15-30 sekuntia, tämän jälkeen olivat ihan että "ei pysty enää!!". JOKAINEN mies ylsi yli puolentoista minuutin, monet siitä eteenpäin jonnekin 3-4minuuttiin. Eikä nämäkään ajat mitään huipputuloksia tai äärimmilleen tehtyjä ole: ei ollut tarkoitus tehtailla ennätyksiä :D
Mielestäni tämä kuvaa hyvin sitä, ettei nainen paljoa siedä epämukavuutta tai stressiä (lukuunottamatta esim lasten yövalvomiset, biologisesti sopeutunut siihen).
Naiset työelämässäkin yleensä valitsee ne helpoimmat ja turvallisimmat julkisen sektorin hommat, miehet pyrkii vastuullisempiin tehtäviin. Miksi vuosiansioiden tulisi tällöin olla samat? :D Olen myös yritysnaailmaßa nähnyt, kuinka naiset pyrkii välttelemään epämieluisia hommia, mieluummin askarrellaan mukavia.
DISCLAIMER : Ei koske ihan kaikkia naisia!
Kommentit (62)
Oletan, että olet vielä (korkea-)kouluikäinen. En minäkään olisi 20-vuotiaana halunnut pidättää henkeä kahta minuuttia muiden nähden, naamahan menee ihan punaiseksi silloin :-)
Vierailija kirjoitti:
Löysin aiheesta tehdyn tieteellisen julkaisun:
"It was concluded that despite gender differences in physiological and anthropometrical traits, breath-hold ability was not different between males and females, both not experienced in apneas."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23187428Eli periaatteessa naisten ois pitänyt pystyä pidättämään yhtä kauan kuin miesten.
-ap
Miten tästä on muodostunut näin tärkeä asia? En ole kuullut kenenkään muun valittavan tällaisesta :D :D :D
Jos ne muijat oli kaikki tupakoivia?!
Minusta tuntuu ap, että nämä sinun havaintosi ovat todella merkitykselliset. Niiden täytyy heijastella todellisuutta, olihan otanta tässä kuitenkin selvästi tilastollisesti pätevä.
En yhtään ihmettele tuota tulosta, jos se on tehty sellaisessa toimistossa, jossa minä olen töissä. Naiset pyyleviä ja hikoileva keski-ikäisiä tanttoja, jotka eivät kestä minuuttiakaan puhumatta. Miehet valjuja laihoja melkein-insinöörejä, jotka näyttävät koko ajan siltä kuin hautoisivat itsemurhaa. Toivoivat varmaan kuolevansa tuohon testiin.
Oliko hyvätkin palkinnot tuossa kilpailussa? Ehkä miehet oli motivoituneempia voittamaan kilpailun.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu ap, että nämä sinun havaintosi ovat todella merkitykselliset. Niiden täytyy heijastella todellisuutta, olihan otanta tässä kuitenkin selvästi tilastollisesti pätevä.
Kyllä. Ensi vuonna tähän aikaan on fysiikan Nobelin palkinto ap:n plakkarissa.
Minä= epäurheilullinen plösö, voitin lukiossa nuorten sm-tason yleisurheilijan (pojan) hengenpidätyskisassa. Tämähän kertoo suoraan siitä, että minä... öö... pidätän hengitystä kauemmin. Voin sanoa 100 % varmuudella että kunto ja voima eivät olleet parempia kuin tällä pojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ap! Olen ihan samaa mieltä että somalit sun muut afrikaanit ovat herrarotua, niillähän on suuremmat keuhkot ja parempi kestävyys. Valkoiset ovat vain tiellä.
Eihän tässä nyt oo kyse hengenpidätyskyvystä :D Vaan siitä, että naiset luovutti niin nopeasti... ja postasinkin äsken tuon tutkimuksen, jonka perusteella naisten ja miesten hengenpidätyskyky on sama!
-ap
Naiset harvoin tuhlaavat energiaa ja aivosolujaan täysin yhdentekevään toimintaan. Yläkouluissa on nyt villityksenä tuo hengittämättömyys ja paras jätkä pyörtyy. Jostain syystä tytöt eivät osallistu tuohon urpoiluun.
Hieno johtopäätös - joku typerä 'pidätä-henkeäsi-kunnes-naama-sinertää' kisa jossa ei voisi vähemmän kiinnostaa päteä (paitsi miehet, koska heidän mielestä kaikesta voi pistää kisan pystyyn), niin ap vetää johtopäätöksen, että naiset eivät ole tosissaan työelämässä.
Nainen, lakimies yksityisessä toimistossa, 1:16 ilman edeltävää syvähengitystä
Missähän koulussa ap on? Tuskinpa ainakaan missään liike-elämän supervaativiin ja stressaaviin esimiestöihin valmistavassa koulussa pidätetään hengitystä. Taidat olla ihan lähäriopiskelija ellet sitten katkeruuksissasi muistele jotain vuosien takaista yläasteen bilsantuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ap! Olen ihan samaa mieltä että somalit sun muut afrikaanit ovat herrarotua, niillähän on suuremmat keuhkot ja parempi kestävyys. Valkoiset ovat vain tiellä.
Eihän tässä nyt oo kyse hengenpidätyskyvystä :D Vaan siitä, että naiset luovutti niin nopeasti... ja postasinkin äsken tuon tutkimuksen, jonka perusteella naisten ja miesten hengenpidätyskyky on sama!
-apNaiset harvoin tuhlaavat energiaa ja aivosolujaan täysin yhdentekevään toimintaan. Yläkouluissa on nyt villityksenä tuo hengittämättömyys ja paras jätkä pyörtyy. Jostain syystä tytöt eivät osallistu tuohon urpoiluun.
Ai, ap onkin joku yläasteikäinen jonne? No sitten ymmärrän tämänkin aloituksen. Ap, joko olette kisanneet siitä, kuka osaa kusaista pisimmälle? Olen melko varma, että pojat voittavat tytöt siinäkin kilpailussa :D :D :D
Ap, oletat, että naisetkin olivat tosissaan mukana kisailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä= epäurheilullinen plösö, voitin lukiossa nuorten sm-tason yleisurheilijan (pojan) hengenpidätyskisassa. Tämähän kertoo suoraan siitä, että minä... öö... pidätän hengitystä kauemmin. Voin sanoa 100 % varmuudella että kunto ja voima eivät olleet parempia kuin tällä pojalla.
Joo, ja minulla oli luokan toiseksi isoimmat keuhkot, yli 5 litraa (168 cm / 55 kg) Voittaja oli lähes kaksimetrinen urheilija. Puhkun ja puhallan vieläkin Ulin lisänäytön nurin.
Ja minkähänlainen otanta tässä kokeessasi oli? Luulen että sun virhemarginaali on 100%.
Oli pakko kokeilla, 36 sekuntia!!! Olipa rankkaa
Vierailija kirjoitti:
Missähän koulussa ap on? Tuskinpa ainakaan missään liike-elämän supervaativiin ja stressaaviin esimiestöihin valmistavassa koulussa pidätetään hengitystä. Taidat olla ihan lähäriopiskelija ellet sitten katkeruuksissasi muistele jotain vuosien takaista yläasteen bilsantuntia.
Uliopistolla on totuttu pidättämään hengitystä apurahoja odotellessa
Mikä on t-a?
Ihan vaan tiedoksi ap:lle, että saa siellä töissä hengittää. Ei ole pakko pidättää hengitystä ;)
Sukeltajatkin käyttää happipulloja, joten pystyvät hengittämään hekin.
Enpä muista töissä joutuneeni sellaiseen tilanteeseen että joutuisi hengitystä pidättämään.
Ainoastaan uidessa (vapaa-ajalla) ja röntgenissä käydessäni olen joutunut pidättämään hengitystä lyhyitä aikoja.
Olen nuori ja johtotehtävissä miesvaltaisella alalla. Kuulin opiskeluaikana tietyn miestyypin edustajilta säännöllisesti, miten miehillä vaan on luonnostaan auktoriteettia ja parempi kyky johtaa ja/tai joukkueurheilu, AUK ja RUK ovat siihen valmistaneet paremmin kuin mikään muu. Kuinkas kävikään, näistä tyypeistä kukaan ei ole kovin kummoisissa töissä, kaikki eivät edes töissä, eikä yksikään esimiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko kokeilla, 36 sekuntia!!! Olipa rankkaa
Mä en uskalla edes kokeilla. Olen tupakoija, joten saatan kuolla kupsahtaa saman tien.
-ap