Päiväkotiin ei sit enää vissiin saa viedä puolipäivähoitoon, ainakin
mulle ohjaaja sanoi niin. Puheenkehityksen häiriön vuoksi suositeltiin päiväkotia ja itse olen äippälomalla ja nyt sit pitää kuskata joka päivä toista lasta hoiton. Kurjaa lähtee vauva mukana joka aamu viemään lasta tarhaan. Hitto, taidan jättää viemättä ja käyköön vaan terapiassa.
Kommentit (8)
Mutta vaikka saisitkin puolipäiväpaikan, niin täytyy kulkea päiväkodin aikataulujen mukaan. Esim meillä oli 09-13.00 Ei käynyt aikaisemmin tai myöhemmin vieminen, tai poishakeminen, kuin ennakkoonsovitusti ja poikkeustapauksissa.
Jos on suositeltu päivähoitoa puheenoppimisen kannalta, niin kannattaa viedä. Saat kuitenkin Kelasta silloinkotihoidontukea myös tuon lapsen osalta. Ainakin meille sanottiin niin. Pitää tosin olla se todistus puheterapeutilta hoidon tarpeesta. Meillä lapsi otti mahtavan harppauksen puheen oppimisessa heti päivähoidon aloitettuaan. Ei kannata jättää pelkkään puheterapiaan. Siitä ei ole niin paljon käytännön apua.
Siis jotkut päiväkodit ei pidä lainkaan " puolipäiväisiä" tai siis osa-aikaisia vaan pitää olla kokopäiväpaikka. Sitten voi sopia vaikka tosiaan 10pv/kk sopparin tai jonkun muun jolloin lapsi on sen määrän kokonaisia päiviä hoidossa.
6pv/kk on minimi, meidän poika on sen verran.
Toive on, että lapsi olisi paikalla klo 9.30, kun varsinainen toiminta alkaa, mutta ei se mikään pakko ole. Ja hakea saa tottakai vaikka milloin, itsekin haen milloin jo 11:sta, milloin kahdelta... Pääasia, että ei mene yli sen 5 tunnin, mistä maksan. Ainoa toivomus on, että jos lapsi ei jonain päivänä syö lounasta (eli hakee jo sitä ennen), niin siitä ilmoitetaan etukäteen.
Vierailija:
Mutta vaikka saisitkin puolipäiväpaikan, niin täytyy kulkea päiväkodin aikataulujen mukaan. Esim meillä oli 09-13.00 Ei käynyt aikaisemmin tai myöhemmin vieminen, tai poishakeminen, kuin ennakkoonsovitusti ja poikkeustapauksissa.
Eikö sun mies voi viedä lasta aamulla hoitoon tai hakea, ettei sun tarvii vauvan kanssa viedä ja hakea?
Mutta todellakaan ei aina nämä päivähoitojen " säännöt" käy yksiin perheen tarpeiden ja nykyelämän vaatimusten mukaan.
Meillä mä teen 6h työpäivää. Meidän muksu on hoitossa 5-6h päivässä tarhassa (mies aika usein ehtii hakemaan niin, että on hoidossa vain sen 5h päivässä), silti me joudutaan maksamaan täysi hoitomaksu.
Vaikka lapsi ei ikinä syö edes aamupalaa siellä.
Vähän korpee.
Olen yrittänyt kysyä, että eikö saisi mitään alennusta, mutta ei saa.
Miehen liikkuvan työnvuoksi ei kuitenkaan voi laittaa lapselle sopimukseen hoitoajaksi sitä 5h päivässä, jolloin saisimme ½päivähoidon, kun ei se mies sitä joka päivä ehdi noutamaan ennen mua.
Siksi olenkin sitten surutta vienyt aina joskus suursiivouspäivänä lapsen hoitoon jo heti aamusta. KÄynyt kampaajalla, hierojalla jne. niin että vien lapsen tarhaan. Koska kerran maksan täyden maksun, niin otan sitten hyödyn joskus siitä.
Yli 90% tarhapäivistä lapsemme on tarhassa vain sen 5-6h /päivä.
VÄhän sekavaa raapustusta toivottavasti sait selvää...
Saatiin ihan itse päättää aikataulut. Tällä hetkellä 3pv/viikko 7.00-12.00
Juu tosi outoa: " Mutta vaikka saisitkin puolipäiväpaikan, niin täytyy kulkea päiväkodin aikataulujen mukaan. Esim meillä oli 09-13.00 Ei käynyt aikaisemmin tai myöhemmin vieminen, tai poishakeminen, kuin ennakkoonsovitusti ja poikkeustapauksissa."
Meillä lapsi menee hoitoon 11.00 ja pois haetaan 16-17.00 välillä.
Eikä ikinä ole ollut mitään napinaa, jos vaikka joskus vienkin 9.30 tai 10.00 tai 10.30 (kuten esim. tänä aamuna)
Vierailija: