Miksi ihmiset sanoo "VALIKOI" sanan "VALITSE" sijaan?
Valikoiminen tarkoittaa suuren määrän valitsemista eri lajisista asioista, jossa on niitä kutakin samanlaista paljon. Syntyy ottajan oma, pienempi valikoima. Mutta jos valitaan yksi tai kaksi tai vähäinen määrä, se on VALITSEMISTA! Miksi käytätte kieltä väärin?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mä valitsen omenalajikkeen, mutta valikoin omenat. Joten väitteesi on väärin.
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan mä juuri tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan mä juuri tarkoitin.
Mutta ei se valinnan määrä vaikuta, voin valikoida vain yhdenkin omenan.
Vierailija kirjoitti:
Valikoiminen tarkoittaa suuren määrän valitsemista eri lajisista asioista, jossa on niitä kutakin samanlaista paljon. Syntyy ottajan oma, pienempi valikoima. Mutta jos valitaan yksi tai kaksi tai vähäinen määrä, se on VALITSEMISTA! Miksi käytätte kieltä väärin?
Jaa. Kuka näin sanoo ja missä yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kuka näin sanoo ja missä yhteydessä?
Aika moni juurikin näissä yhteyksissä joissa valitaan yhtä tai kahta
No käytännösä kyllä valitaan esim omanat yksi kerrallaan vaikka niitä valittaisiin kuinka monta. Ei siis voi oikeasti edes valikoida mitään, jos ap on oikeassa.
Asian voi esim kaupassa ymmärtää niin, että kerätään ostoskoriin valikoimaa. Valikoidaan siis esim omena ja banaani ostoskorin valikoimaan. Valikoimassa voi myös olla vain yksi tuote. Huono valikoima mutta valikoima kuitenkin.
valikoi - valitse - valkkaa se on sitä kielen monimuotoisuutta. Lisäksi yhdellä ja samalla sanalla voi olla eri puolilla maata, eri murteissa erilainen merkitys, joskus jopa ihan vastakkainen. Vrt. 'tuima', joka itäsuomalaisessa puheenparressa on suolaton, mutta lännessä voimakassuolainen.
Vierailija kirjoitti:
. Vrt. 'tuima', joka itäsuomalaisessa puheenparressa on suolaton, mutta lännessä voimakassuolainen.
Ja pohjoisessa osassa maata sillä ei ole tekemistä suolan kanssa ollenkaan, se tarkoittaa vaikka huonotuulista tai äkeää. Tai vaikka pakkasesta tai tuulesta, että sitä on paljon.