Onko vaimosi feministi?
Muistathan antaa hänelle tasa-arvon nimissä ei-sukupuolittuneen joululahjan.
Kommentit (29)
Tietteks mitä samaa on naisten oikeuksilla ja harambella? ne on molemmat kuollu
Feminismi on kuin muutkin ismit, sanan alle mahtuu kaikenlaista. Vaikka allekirjoitan kaikki feministien perusperiaatteet, en silti voi tajuta niitä yliopistohörhöjä, joiden maailmassa sukuelimen kutsuminen sukupuolielimeksi tai transsukupuolisen kutsuminen mieheksi on kansanmurhaan verrattava rikos.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi ole. Tasa-arvoa kannattaa.
Taas yksi urpå, joka ei tiedä mikä on feministi.
No kerro, miten feministi ajaa miesten tasa-arvo-ongelmia?
Miksi luulet että miesten kokemat tasa-arvo-ongelmat eivät helpottuisi, jos naisia kohdeltaisiin tasa-arvoisina?
Naiset siis vastustavat naisten tasa-arvoa , kun eivät hyväksy miesten tasa-arvoa. Siis, ainoastaan nainen on toiselle susi. Eiks nniiii.
Maskulinisti kirjoitti:
Ihme juttu. Yksikään naisystäväni tai naispuolinen kaverini tai sukulaiseni ei koskaan ole nimittänyt itseään feministiksi. Tasa-arvoa toki kaikki kannattavat. Silti julkisuudessa todella moni nainen julistautuu feministiksi. Tosin en muista yhtään julkifeministiä, joka vaikuttaisi minusta miellyttävältä naiselta, vaikka noin muuten pidän naisista ja arvostan heitä.
En muista yhtään miestä, joka olisi vaikuttanut minusta miellyttävältä mieheltä sanottuaan tuon mitä juuri sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni on feministi. Kuten tietysti olen itsekin. Enpä ole pohtinut lahjoja sukupuolinäkökulmasta, tuskin hänkään.
Feministihän pohtii nimenomaan kaikkea sukupuolinäkökulmasta. Kuinka hän muuten voisi olla sovinistinen?
Eli kannatat siis sukupuolten kieltämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan vaimon kanssa molemmat feministejä. Ajatus siitä, että feministille ei saisi antaa vaikkapa vaatteita tai hajuvettä on tollo - ei feminismi sitä aja, että naisten pitää olla miehiä ollakseen tasa-arvoisia.
Tämä. Lisäksi AP ilmeisesti ymmärtää sukupuolineutraalin väärin: sehän tässä tapauksessa tarkoittaa vain, että antaa lahjan saajalle lahjan josta hän henkilönä ilahtuu riippumatta siitä, onko lahja tyypillinen saajan sukupuolelle. Esim. juuri minulle henkilökohtaisesti saa antaa vaikka hajuvettä josta minä henkilönä ilahtuisin, tai läppärin tai konsolipelejä joista myös ilahtuisin. Sen sijaan ei kannata todeta vaan että juu, olen nainen, ja näin ollen mikä tahansa tyypillinen naisten lahja on oikein hyvä, esim. astiat tai sisustuskrääsä joista en ilahdu, ja mitään tyypillistä miesten lahjaa ei voi antaa, esimerkiksi noita edellämainittuja joista ilahtuisin. Lahjan saajaa tulee siis kohdella yksilönä, ei pelkkänä sukupuolensa edustajana.
Termit eivät ole vakiintuneet ja yleensä heteronormatiivisessa suhteessa on vaikea olla sukupuolineutraali.
Jos taas katsotaan termien käyttöä vaikka kasvatuksen näkökulmasta, niin tulisi erottaa sukupuolineutraali ja -sensitiivinen. Vaikka voitte täällä viisastella siitä, että sukupuolineturaalius nimenomaan huomioi yksilön, niin termi on kuitenkin käytössä niillä kasvattajilla jotka eivät esim. osta lapsilleen omasta mielestään sukupuolittuneita leluja, kuten autoja, nukkeja jne. Tällä tavallahan he itse ylläpitävät sukupuolista järjestelmää, mutta kuitenkin.
Eli tavallaan nämä "te ette tiedä mitä sukupuolineutraalisuus tai feminismi" lällättelijät ovat henkilöitä, jotka eivät itse seuraa koko keskustelua. Heillä on oma määritelmä, se oikea ja heistä on ihmeellistä, että muitakin määritelmiä on.
Käytin tässä nyt AP:n termiä sukupuolineutraali vaikka sukupuolisensitiivinen olisi tietysti parempi. Ei minulla ainakaan ole mitään vaikeuksia olla sukupuolisensitiivinen heteronormatiivisessa parisuhteessa. Millaisia nämä vaikeudet voisivat olla? Miten lasten kasvattaminen liittyy puolisolle ostettavaan lahjaan? Ei minusta ole ihmeellistä että sukupuolisensitiivisyys tai -neutraalius ymmärretään väärin tai eri lailla kuin itse sen ymmärrän, näen sitä joka päivä. Minä kuitenkin käytän termejä kunkin alan asiantuntijoiden ja tutkimuksen vakiinnuttamassa merkityksessä. Jos nyt mennään taas sinne lapsipuolelle niin ei esimerkiksi koulujen ja päiväkotien tasa-arvosuunnitelmat ja niiden toiminnan tutkimus käytä tätä änkyräsukupuolineutraaliutta jossa nuket ja leikkiautot on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Sovinisti(ko?) kirjoitti:
Miksi naiset eivät itse ota paikkaansa perheessä ja yhteiskunnassa? Miksi miesten pitää mukamas vielä nykyisinkin antaa naisille jotain? Onko nainen sittenkin ns. heikompi sukupuoli muutenkin kuin fyysisesti?
sitähän tässä on yritetty sulle 70 vuotta kertoa, että naisen asema ei ole yhtä hyvä kuin miehen. Miehelle on kaikki tarjolla valmiina lautasella
Mikä tässä yhteiskunnassa ei ole vielä naisille tarjolla? Meillä on ollut naispresidentti, pääministeri, Suomen pankin pääjohtaja, korkeimman oikeuden presidentti jne. Naiset saavat koulussa parempia numeroita ja suurin osa yliopisto-opiskelijoista on naisia.
Onko tasa-arvoongelma, että palomiehistä ja asfalttimiehistä suurin osa on miehiä?
Ei varmaan.
Ei ainakaan koskaan puhu mitään feministijuttuja ja kyllä se ainakin joskus vaikutti tykkäävän minusta vaikka olen mies. Enää en ole aina ihan varma 😁
Ollaan miespari. Minä olen feministi, puoliso kannattaa samoja asioita muttei halua käyttää sanaa. Minua ei yhtään hävetä miesporukassa sanoa asiaa, koska kaverit tietävät minun myös mm. kannattavan tasa-arvoista asepalvelusta.