OIKEA 23v nainen yksin jouluna ilman perhettä, ilman ystäviä, mitä tehdä?
Tilanne on siis se, että olen 23v nainen ja perheeni on lomalla ilman minua koko joulun. Sukulaisia ei ole juurikaan ja jos on, he ovat kaukana ja tottuneet viettämään joulun keskenään - olemme etäisiä olleet aina, saatamme soittaa kerran kahteen vuoteen. Yleensä olen itse aina ollut joulun perheeni kanssa, tänä vuonna sitten en.
Moniin oikeasti hyviin ystäviini olen menettänyt välini tänä vuonna syistä, jotka osittain omat omaa syytäni ja osittain ei. En myös seurustele enää, erosin avopuolisostani muutama kuukausi sitten.
Olen siis aivan yksin. En edes tapaile ketään. Ennen rakastin joulua, lahjojen paketoimista, perheen kokoontumista, jouluruokia... Nyt olen yksin, pelkkä tekokuusi kotonani enkä ole ostanut kellekkään lahjoja tai tehnyt mitään muutakaan jouluun liittyvää, paitsi ostin tänään pieneen kotiini joulukukkia. Ahdistaa todella paljon ajatus täysin yksinäisestä ja surullisesta joulusta pienessä vuokrakämpässä, ilman jouluruokaa, ilman mitään jouluperinteitä.
Rahaa ei paljoa ole muuta kuin juuri ja juuri selviytymiseen, eikä oikein ketään kenen puoleen kääntyä. En ole koskaan eläessäni ollut tässä tilanteessa.
Mitä te tekisitte asemassani? Onko mitään neuvoja tai vinkkejä antaa?
Kommentit (31)
Minä, samanikäinen nainen, aion tehdä samaa kuin aina muulloinkin tekisin. No, joulu ei olekaan mulle ollut erityisen tärkeä sen jälkeen kun vähäisetkin jouluperinteet vain jäi, olen jo tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä, samanikäinen nainen, aion tehdä samaa kuin aina muulloinkin tekisin. No, joulu ei olekaan mulle ollut erityisen tärkeä sen jälkeen kun vähäisetkin jouluperinteet vain jäi, olen jo tottunut.
Olisipa mulla samanlainen ajatustapa kuin sinulla. Joulu on kuitenkin mulle ollut aina perhejuhla ja odotettu asia. Tänä vuonna kaikki on ihan toisin. Kävin kaupungilla tänään, ja näin paljon ihmisiä jouluostoksilla, ja teki mieli vain ruveta itkemään... Mulla ei ole nyt ketään kenen kanssa jakaa joulua. Kaikki kaverit ja tutut on omien perheidensä kanssa, ja itse olen aivan yksin, eikä ketään edes kiinnosta.
Tuntuu vaan niin pahalta. Toivon ettei koko joulua edes olisi.
Ap
Mee Ikeaan syömään joulubuffetti, en tiedä onko se enää aattona auki, mutta ainakin aaton aattona vissiin vielä, se maksaa reilun kympin ja on kyllä hintansa väärti vaikka kuulostaa ehkä tylsältä.
Osta itselles joku kiva lahja.
Käy joulusaunassa jos taloyhtiö tarjoaa.
Katsele telkkarista jouluohjelmia tai tietokoneelta joululeffoja.
Hillu yksin AV:lla.
Polta kynttilöitä, juo viiniä tai glögiä ja syö juustoja. Jos tykkäät joistain tietyistä jouluruuista niin osta niitä -> graavilohta, joku pieni valmislaatikko, kinkkua pieni pala, leivo torttuja...
Käy joulukirkossa.
Mee kävelylle vaikka hautausmaalle tai keskustaan katseleen jouluvaloja.
Nuku pitkään ja monet päiväunet.
Kyllähän tota tekemistä piisaa :)
Täällä AV:lla meitä yksinäisiä on jouluna monia, olen monet joulut ja juhannukset istunut koneella. Tervetuloa siis joukkoon :)
Suklaata, jotain juotavaa, mukavaa telkkaohjelmaa( joku sarja maraton) ja illalla kävelylle. Jos mahdollista osta ittes joku lahja.
Mitä tarkoitit tuolla oikea-sanalla?
Hyviä ehdotuksia olikin jo, mutta annan oman vinkkini... Yritä ajatella asiaa näin: kuka on elämäsi tärkein ihminen? Sinä itse tietenkin! Tee asioita joista nautit, joulu on myös rentoutumisen ja rauhoittumisen aikaa, hemmoittele siis itseäsi. Hae hyvää luettavaa, hyvää ja halpaa syötävää (juuri sitä mistä tykkäät, suklaata, sipsejä, ehkä viiniä?)... Katso lempisarjaasi, jotain sellaista mistä tulee hyvä fiilis. Itsellä Frendit ja Frasier toimii aina. Katso joku hyvä leffa. Nuku just silloin kun nukuttaa, käy saunassa, kylvyssä, kuumassa suihkussa. Tee kasvonaamio tms. Jos tuntuu että seinät kaatuu päälle, niin erilaisissa chateissä ja vaikka täällä on aina ihmisiä. Tutki paikkakuntasi tarjontaa, varmasti myös jouluna on toimintaa. Mieti saisitko joulufiilistä esim. hyväntekeväisyydestä...
Rooooooo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis se, että olen 23v nainen ja perheeni on lomalla ilman minua koko joulun. Sukulaisia ei ole juurikaan ja jos on, he ovat kaukana ja tottuneet viettämään joulun keskenään - olemme etäisiä olleet aina, saatamme soittaa kerran kahteen vuoteen. Yleensä olen itse aina ollut joulun perheeni kanssa, tänä vuonna sitten en.
Moniin oikeasti hyviin ystäviini olen menettänyt välini tänä vuonna syistä, jotka osittain omat omaa syytäni ja osittain ei. En myös seurustele enää, erosin avopuolisostani muutama kuukausi sitten.
Olen siis aivan yksin. En edes tapaile ketään. Ennen rakastin joulua, lahjojen paketoimista, perheen kokoontumista, jouluruokia... Nyt olen yksin, pelkkä tekokuusi kotonani enkä ole ostanut kellekkään lahjoja tai tehnyt mitään muutakaan jouluun liittyvää, paitsi ostin tänään pieneen kotiini joulukukkia. Ahdistaa todella paljon ajatus täysin yksinäisestä ja surullisesta joulusta pienessä vuokrakämpässä, ilman jouluruokaa, ilman mitään jouluperinteitä.
Rahaa ei paljoa ole muuta kuin juuri ja juuri selviytymiseen, eikä oikein ketään kenen puoleen kääntyä. En ole koskaan eläessäni ollut tässä tilanteessa.
TAPA ITTES! C:
Oo hiljaa!
Kyllähän sitä kun ulkoilee, just saunoo, kattoo muuteman oikein pitkän joululeffan, nii hyvä on
Lisäks voisko vaiks skypellä vaihtaa joulukuulumiset
Joulumieli kannattaa kyllä säilyttää :)
Olisiko mahdoton ajatus vaikka mennä pitämään seuraa vanhuksille johonkin vanhainkotiin? Kävisi etukäteen nyt kysymässä sopiiko tulla ja mihin aikaan. Jo vaikka tunnin jutustelu voisi tuoda iloa ja joulumieltä kaikille osapuolille.
Maailman narsistisin eläbä kirjoitti:
Rooooooo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAPA ITTES! C:
Oo hiljaa!
Kyllähän sitä kun ulkoilee, just saunoo, kattoo muuteman oikein pitkän joululeffan, nii hyvä on
Lisäks voisko vaiks skypellä vaihtaa joulukuulumiset
Joulumieli kannattaa kyllä säilyttää :)
Ai nii, ja jos tykkäät nii piparien leipomisessa ja koristelussa kuluu aika mukavasti ja tulee hyvä tuoksu :)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdoton ajatus vaikka mennä pitämään seuraa vanhuksille johonkin vanhainkotiin? Kävisi etukäteen nyt kysymässä sopiiko tulla ja mihin aikaan. Jo vaikka tunnin jutustelu voisi tuoda iloa ja joulumieltä kaikille osapuolille.
Blaaah...
Käy kirjastosta hakemassa mieleinen kirja, siinä menee aika mukavasti, telkkari auki koko aattoilta ja soita joulumusiikkia. Jos naapurissasi asuu joku vanhempi yksinäinen nainen leivo hänelle joulutorttuja ja pyydä kahville. Käy taloyhtiön joulusaunassa ja mene joulukirkkoon, soita ystävälle.
Mä viettäisin joulua yksin, vaikka tylsää olisikin. Ainut vaan, että sanoit, ettei rahaa ole... Jos kuitenkin 20€ liikenisi, niin sillä saisit jo aamulle keiteltyä riisipuuron. Mä katsoisin jouluohjelmia koko päivän 😍 Olisin pyjamassa ja villasukissa. Prismassa oli 1,49€ pakastepiparitaikina, joten tekisin pipareita, että kotiin tulee joulun tuoksu. Leipoisin torttuja, kun nekin maksaa vähän (n. 3€ levyt ja marmeladi). Ostaisin pienet joululaatikot valmiina ja sitten tekisin lihamurekkeen. Siinähän se päivä menisi. Kävisin illalla ehkä vielä rauhallisella kävelyllä ja ehkä hautausmaalla katsomassa kynttilöitä. Glögikään ei paljoa maksa. Keittäisin sitä ja sytyttäisin kynttilät.
Tsemppiä sulle!
Jatkoa edelliseen (15/14). Jos asut pääkaupunkiseudun tienoilla, niin voin ostaa sulle jouluisen ruokapussin parilla kympillä (oon itsekin opiskelija), jos voisit hakea sen multa keskiviikkoon mennessä :)
Mene vapaaehtoistyöhön kriisipuhelimeen, köyhien ja asunnottomien joulunviettoon tms. Näkis ihmisiä ja sais hyvää mieltä.
Jos itse olisin samassa tilanteessa, niin en varmasti sais tehtyä mitään noista mitä jotkut tossa luetteli, koska olisin niin surullinen kun ei ole ketään kenen kanssa viettää joulua :( ei kenenkään pitäisi joutua olemaan yksin jouluna. Itselleni kovin tärkeää aikaa on joulunaika läheisten kanssa. Jos minulla ei olisi perhettä keiden kanssa sitä viettää, niin olisi ystäviä kyllä joiden kanssa voisin olla. Kutsuisin kaikki yksinäiset joulua viettämään meidän kanssa jos se olisi mahdollista! AP:lle paljon haleja, ja toivottavasti löydät esim. kohtalotovereita täältä netistä <3
Tee joulusta hemmotteluaika itsellesi. Osta tai tee hyvää ruokaa ja juomaa. Tai käy vaikka jossakin ravintolassa joulubuffetissa. Käy joulupäivänä tai tapaninpäivänä glögillä baarissa. Käy vanhainkodiasa vierailulla ja vie kukkatervehdys. Katso netflixiä tai lue kirjoja, syö herkkuja. Käy lenkillä ja sen jälkeen joulusaunassa.
Hyvää joulua! <3
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin samassa tilanteessa, niin en varmasti sais tehtyä mitään noista mitä jotkut tossa luetteli, koska olisin niin surullinen kun ei ole ketään kenen kanssa viettää joulua :( ei kenenkään pitäisi joutua olemaan yksin jouluna. Itselleni kovin tärkeää aikaa on joulunaika läheisten kanssa. Jos minulla ei olisi perhettä keiden kanssa sitä viettää, niin olisi ystäviä kyllä joiden kanssa voisin olla. Kutsuisin kaikki yksinäiset joulua viettämään meidän kanssa jos se olisi mahdollista! AP:lle paljon haleja, ja toivottavasti löydät esim. kohtalotovereita täältä netistä <3
Varmasti yritit myötäelää mutta eipä toi nyt kovin lohdulliselta ap:sta varmaan kuulostanut, varsinkin kun hän nimenomaan sanoi ettei ystäviä tai kavereita oikein ole.
Minä vietin ikäisenäsi muutaman joulun niin että kävin tapaamassa vanhempiani, mutta sitten olinkin illan aatoillan lopun yksin omassa kämpässä ja joulupäivänä kävin ehkä syömässä vanhempien luona. Ei siis ihan sama, mutta sen voin kertoa mitä tein. Aattona katsoin televisiota, join glögiä. Varasin kämppääni juusto ja viiniä yms. luin kirjaa, katsoin elokuvia ja nautin vain olosta. Joulupäivänä kävin kävelyllä. Joinakin vuosina kävin myös aattoiltana kirkossa. Tapanina lähdinkin sitten kaupungille viihteelle. Jos jouluruokia kaipaat niin ostat pari suosikkilaatikkoasi, lihatiskistä hyvää kinkkua siivutettuna jokunen siivu ja sitten voit ostaa jotakin kalaa tms. sen verran kuin haluat. Joulupäivänä keität riisipuuron. Ei tule kovin kalliiksi. Kynttilät pöytään ja joululaulut soimaan. Kai sinä perheellesi soittaa voit ulkomaille?
Pahoittelut virheellisestä otsikosta eli OIKEA-sanasta. - Ap