G: Oulun paras ruokapaikka.
Kommentit (20)
Matalassa en tosin ole koskaan käynyt.
jos tykkää pitsasta ja muusta sellaisesta. Varsin viihtyisä paikka.
Ehdottomasti Rannan Matala on suosikkini, myös Uleåborgissa olen syönyt hyvin. Intialaisen ruuan ystävälle New Bombay. Myös se kreikkalainen vähän keskustasta Heinäpäähän päin oli hyvä paikka, joskin rokottaa myös kukkaroa.
jos tykkää pitsasta ja muusta sellaisesta. Varsin viihtyisä paikka.
Ehdottomasti Rannan Matala on suosikkini, myös Uleåborgissa olen syönyt hyvin. Intialaisen ruuan ystävälle New Bombay. Myös se kreikkalainen vähän keskustasta Heinäpäähän päin oli hyvä paikka, joskin rokottaa myös kukkaroa.
Crecianin vieressä on Marracesh. Sielläkin on erinomaista ruokaa.
muuta kuin turistikamaa. Se marracesh näyttä kivalta ulospäin, millaista ruoka on: tulista, cuscusia, kuvailkaa vähän tietämättömälle. Käyttävätkö paljon pähkinöitä, olen niille allerginen ja arkailen siksi ulkomaalaisia keittiöherkkuja. Miten intialaisessa keittiössä?
sille kreikkalaiselle ravintolalle! Miten se nyt kirjoitetaankaan.... :)
Siellä on aivan ihanaa ruokaa!!!!! Nam!
Kerran erehdyin käymään, enkä toiste mene. Kamalaa moskaa. Naan leivätkin ilmeisesti niitä kaupasta ostettavia valmisnaaneja. Yäk!
Teidän New Bombayssa käyvien tulisi käydä Helsingissä jossain intialaisessa ravintolassa niin tietäisitte mikä on OIKEAA intialaista ruokaa.
kokeilisin mieluusti mutta harvoin puhuvat ja ymmärtävät kunnolla suomea, jotta tietäisin voiko hengenvaaratta syödä
Eikä Istanbul mikään kallis ole. Tai, saahan sieltä tosi hinnakkaitakin ruokia, mutta yleisesti taso on mielestäni ihan kohtuullinen. Ei saa ajatella niin, että kebabia saa halvemmallakin, koska kyse ei kuitenkaan ole mistään grillistä, vaan todellisesta gourmet-ravintolasta, jossa on kuitenkin ihanan rento ja viihtyisä henki.
Grecianissa ruoka on ihanaa ja henkilökunta tosi iloista ja ystävällistä. Puitteet eivät kuitenkaan ole ihan niin viihtyisät kuin Istanbulissa.
Pannu taas on sellainen rento perheravintola, josta löytyy jokaiselle jotain.
No intialaisessa käydessä yleensä vain valitaan se curry mitä halutaan syödä. Valmiiksi annokseen sisältyy yleensä basmati-riisiä, linssejä ja naan-leipää.
Curryistä suosittelen palak paneeria (kotijuustoa pinaattikastikkeessa) on yleensä lähes paikasta riippumatta herkullista, eikä polta suuta liiaksi. Ihana ruoka aloittelijalle ;)
Helsingissäkin välttelisin kuitenkin namaskaar-expressiä sillä ruoka on hyvin hyvin mietoa. Pikku-Nepalissa Annankadulla ihanaa palak paneeria, samoin Lönnrotin Sandeepissa (on tosin hieman mausteisempaa).
Intialaisissa ravintoloissa ainoastaan pohjois-intialaista ruokaa, etelä-intia on jo sitten asia erikseen.
12
kyllä siellä etelässäkin tulee silloin tällöin käytyä.
Tulisuus ei ole ongelma, vaan noi ruoka-aineet, joista allergeenit eivät poistu kypsennettäessä. Varsinkin ulkomailla ongelma, kun listassa ei kerrota mitä ruoka sisältää ja henkilökunta ei tiedä tai ei viitsi ottaa selvää. Tai kielitaito ei riitä puolin jos toisin. Olisin kokeilunhaluinen mutta ei viitsi olla varuillaan adrenaliiniruiskun kanssa tai maksaa kunnon annoksesta maltaita ja todeta että joo, en voi syödä....
Olen kuullut, että annosket todella pieniä ja maksaa paljon.
soija, pähkinät+manteli, hiivauute, raakana: omena, porkkana, peruna. Perunoiden ja porkkanoiden kuoriminen saa kädet tulipunaisiksi
soijaa intialaisessa ruoassa ei käytetä, pähkinöitä jonkin verran, mutta minusta se on yleensä mainittuna jos johonkin currykastikkeeseen on käytetty pähkinöitä. Hiivauute on minulle outo? Mitä se oikein on?
Perunaa ja porkkanaa on toki joissakin currylisäkkeissä, mutta sekin lukee kyllä menussa.
Toivottavasti pääset joskus kokeilemaan. Kyllä keskustelu onnistuu suomeksikin ja ovat varmasti ainakin Helsingissä tottuneet allergioiden yleisyyteen.
Mausteina on yleensä mm. sipulia, valkosipulia, juustokuminaa, korianteria, inkivääriä, neilikkaa, kurkumaa ja tietenkin chiliä.
Matala ja Istanbul on laadukkaita, mutta kalliita.
Rannassa on esim. Uleåborg
Sitten on ketjuruokapaikoista esim. Amarillo, jos sen tyyppisestä tykkää (itse tykkään vaikka tiedänkin, että tekevät puolivalmisteista ja kastikkeet on pulloissa valmiina jne. eli ei mitään gourmet ruokaa)