Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä roskapussit, jos kaupoista ei saa enää kassalta ostaa muovipussia ostoksille?

Vierailija
19.12.2016 |

Yleensä kun käymme kaupassa meillä on mukana yksi tai kaksi kestokassia ja ostamme yhden tai kaksi muovipussia, joihin siis myös pakkaamme ostoksia. Nyt tätä muovipussien ostamista ostoksille paheksutaan vähän siellä sun täällä uutisissa ja direktiiveissä. Ilmeisesti muoviroska on Keski-Euroopassa ja maailmalla isoksi haitaksi, mutta ei täällä meilläpäin nyt riesaksi asti muovipusseja ulkona näy hylättyinä.

Mistä roskapussit sitten jatkossa, jos vuoden "turhake" eli muovipussi kielletään? Mistä tarve tähän kieltoon, onko mitään ongelmaa edes olemassa?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on suuri kestokassi,sinne mahtuu paljon tavaraa.Mielestäni muovipussit ovat liian pieniä,ja niitä pitää ottaa useita kerralla että tavarat mahtuu mukaan.Isoon kestokassiin mahtuu kaikki kerralla,eikä tarvita niitä muovipusseja.Tulee halvemmaksikin kun ei joka kaupasta tarvitse ostaa niitä muovipusseja.

Mä olen lyhyt ja sen vuoksi mun on helpompaa kantaa ostokset kaupasta kotiin kahdessa pienemmässä kassissa kuin yhdessä isossa. Myöskin paino jakautuu tasaisemmin eikä tarvitse olla vartalo vinossa, kuten yhden ison ja painavan kassain kanssa joutuu. Mutta ei mua silti tuo muovikassiuudistus haittaa, ostan sitten vain sen verran tavaraa, mikä mahtuu yhteen pieneen kangaskassiin. 

Vierailija
62/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä toimis.

Yritän aina ennakoida ja ottaa kestokasseja autoon. No, kassalla huomaan, että autossa ovat yhä.

Samoin mulla noin julkisilla liikkuessa vaihtuu takit, laukut/ei laukkua ollenkaan. En vaan näihin ikävuosiin ole pystynyt siihen, että aina olis pieni kassi matkassa, aina se on väärän laukun pohjalla jne. 

En kyllä tajua miten moinen hölmö uudistus menisi edes läpi, johan tossa kaupan ala älähtää. Eli ihminen on aikeissa ostaa vaikka 3 litraa maitoa, leivän, purkin mehua, juuston, jauhelihaa, perunoita ja hedelmiä. Mukana on ekokassi ja se on täynnä maitojen ja leivän kohdalla. Jättääkö tää tyyppi sitten ostamatta ne tuotteet koska hänelle ei saa myydä muovipussia?

Meillä menee kauppakassit roskapusseiksi varmaan 99 % - no pieni osa menee palautustölkkien mukana, mutta palautuspullopisteissä on nykyisin muoville oma roskiksena, eli menee kiertoon. Roskan määrä on kyllä vähentynyt nyt kun muoviakin kierrätetään. Toisaalta välillä mietin mikä järki niitä on huuhtoa ja valutella, näkyy varmaan vesilaskussa kohta sekin. Meillä on, kuvitelkaa, myös niitä ostettavia jätekasseja, ne on vessojen roskiksissa, kodinhoitohuoneessa ja lastenhuoneiden roskiksissa, koska ne ovat paremman kokoisia noihin pienempiin roskiksiin ja on kätevää pitää rullaa yläkerrassa vessan kaapissa, josta uusi pussi on helppo vaihtaa. Kun taas kaupan ostospussit ovat parempia isoon keittiön roskikseen. Ei mulla hinta ratkaise, vaan käytännöllisyys.

Minä ainakin aion jättää. Tosin ostaisin tuosta listasta vain yhden maidon, jauhelihan, perunoita ja hedelmiä. Pärjään ilman leipää, mehua ja juustoakin. Jatkossa aion pakata ostokseni jo ostoskärryssä kangaskassiini, jotta ei kassalla tule ikävää yllätystä. Säästyy rahaakin, kun ei osta mitään turhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliöt maksaa yhdestä roskapussista 20 senttiä :D

Vierailija
64/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee hieman OT, mutta -

Kauppakasseina meillä on käytössä kestokassit (tosin Stockan kassit hajoavat parin pesun jälkeen, Alkon kassit kestävät vuosikausia) mutta hedelmäpusseja otan siekailematta. Syy on niinkin hassu kuin kissanhiekka. Kaikki paperi-, bio- mitä näitä ekologisia syitä onkin niin kissanhiekka ei tietääkseni maadu (meidän katti ei puupelletteihin pissi). Siksi meillä laitetaan pissipaakut hedelmäpusseihin. Kun se ekopussi ei paljon pelasta maailmaa jos siinä on hiekkapaakkuja jotka ei kuitenkaan maadu. Tai jos maatuu, niin kertokaa toki, ihan mielelläni säästäisin planeettaa jos kertoisitte vaihtoehdon

:)

hedelmäpussi rullia myydään veljekset Keskisellä.

Vierailija
65/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppakasseina meillä on käytössä kestokassit (tosin Stockan kassit hajoavat parin pesun jälkeen, Alkon kassit kestävät vuosikausia) mutta hedelmäpusseja otan siekailematta. Syy on niinkin hassu kuin kissanhiekka. Kaikki paperi-, bio- mitä näitä ekologisia syitä onkin niin kissanhiekka ei tietääkseni maadu (meidän katti ei puupelletteihin pissi). Siksi meillä laitetaan pissipaakut hedelmäpusseihin. Kun se ekopussi ei paljon pelasta maailmaa jos siinä on hiekkapaakkuja jotka ei kuitenkaan maadu. Tai jos maatuu, niin kertokaa toki, ihan mielelläni säästäisin planeettaa jos kertoisitte vaihtoehdon

Hitsi kun asutaan pk seudulla ja mökki on itä-hämeessä, taitaisi tulla vähemmän ekologisemmaksi (sp?) kiertää sitä kautta :D

Vierailija
66/79 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun asutaan pk seudulla ja mökki on itä-hämeessä, taitaisi tulla vähemmän ekologisemmaksi (sp?) kiertää sitä kautta :D

joo keskiseltä vaan hakemaan niitä hedelmäpusseja.Minä myös käytän niitä kissan hiekkalaatikom putsaamiseen.Ostin 3:n vuotta sitten isoimpia mitä löytyi,näin niihin mahtuu useamman laatikonputsauksen kerta ennenkuin alkavat painaa sen verta että pitää viedä roskikseen.Tällä hetkellä on vielä puolet jäljellä pusseista,joten 3:e vuotta vielä menee ennenkuin pussit loppuu.Että ei tule kovin isoa haittaa luonnolle jos keskiseltä hakee rullan kerran 6 vuodessa.

Vierailija
67/79 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäänkuin niille hedelmäpusseille ja kissanhiekalle ei olisi olemassa jotain muutakin vaihtoehtoa. Itse käytän 3 litran pakastepusseja, hyvin mahtuu monen kissan jätökset.

Vierailija
68/79 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään roskapusseja, löytyvät yleensä siivoustarvikkeiden ja pesuaineiden lähistöltä.

Mutta mikä pointti on kieltää toiset ja sallia toiset roskapussit? Kun niistä toisista on hyötyä jo ostosten kantamisessakin.

ap

Koska toiset niistä päätyy varmemmin kaatopaikalle poltettavaksi. Siksi.

Vierailija
69/79 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskasseina myytävissä muovikasseissa on lähes aina pohjassa reikä, kylkeen tulee myös helposti pitkä repeämä jos vaikka leikkelemakkarapaketin laittaa väärin sinne kassiin. En käytä sellaista kassia sitten enää roskapussina, koska sieltä valuu kaikki läpi tai tursuaa siitä kyljen reiästä ulos. Ainakaan kissanhiekkaroskiksena se ei enää toimi. Siksi ostan niitä roskapusseja sieltä siivousosastolta rullallisen. Parhaiksi olen havainnut Pirkka sangallinen roskakassi, se on saman kokoinen kuin ostos muovikassi.

Vierailija
70/79 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vaan jaksa kiinnostaa tarpeeksi, että arjessani miettisin, mitä eri kassejaja pussejamullamilloinkin on mukana. Ei pysty. Mielummin maksan 20 senttiä, siihen ei tosiaan talous kaadu. Yritän kyllä ottaa kangaskasseja mukaan, mutta muistan ne vain silloin kun lähden erikseen kauppaan jos silloinkaan.

Vierailija
71/79 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulevaisuudedssa kassalta voi ostaa yksittäiiä roskakasseja.

Vierailija
72/79 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo kaupan (ostos)muovikassit tehdä yleensä uusiomuovista ja ne roskapussit taasen eivät? Eikö ole parempi käyttää kierrätettyä materiaalia kuin valmistaa öljystä uutta muovia? Lisäksi ne roskapussit ovat todella ohuita ja repeävät jostain reunasta sen verran usein, että laitan usein niitä kaksi päällekäin roskaämpäriin. Suurin osa näistä uusista säännöksistä on vain pientä kosmeettista puuhastelua kun ei uskalleta tarttua niihin oikeasti saastuttaviin asioihin (maatalous, teollisuus, ympäristön keinotekoiset kemikaalit ja torjunta-aineet, lääkejäämät jne).

Vierailija
73/79 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääliöt maksaa yhdestä roskapussista 20 senttiä :D

Väärin, minä maksan yleensä 40 senttiä siitä ilosta, ettei tarvitse kantaa ostoksia kotiin muutama tuote kerrallaan, vaan saan ne kätevästi pakattua yhteen pussiin joka on helppo kantaa kotiin. Tosin enhän voi muiden puolesta olla varma, jos joku käykin varta vasten hakemassa roskapussinsa kaupasta yksi kerrallaan.

Vierailija
74/79 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään roskapusseja, löytyvät yleensä siivoustarvikkeiden ja pesuaineiden lähistöltä.

Mutta mikä pointti on kieltää toiset ja sallia toiset roskapussit? Kun niistä toisista on hyötyä jo ostosten kantamisessakin.

ap

Ei kukaan eikä mikään säädös kiellä kantamassa ostoksia roskapusseissa.

Ne ovat sekä halvempia että ekologisempia = sisältävät vähemmän muovia kuin varsinaiset kassalla myytävät muovipussit.

Roskien määrä ei pysy vakiona, siis nimenomaan sekajätteeseen menevän roskan. Jos erikseen lajittelee kaiken, ei-palavaa roskaa ei monta litraa vuodessa kerry, ja palavaa yhä vähemmän.

Vierailija
75/79 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi mielenkiintoinen aspekti asiaan. Mietityttää, miksi tätä jo ei ole tehty, jos kerran asia on ongelma. 

https://noinkohan.com/ekoteko-muovipussit-ongelma/

Vierailija
76/79 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostan mieluummin niitä kauppakasseja roskiksi.

Olen kyllä tietoinen roskapussi-rullista, mutta ne ovat niin heppoisia että reikiintyvät lähes aina ja roskisvedet valuvat roska-astiaan.

Vierailija
77/79 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitähän ei suinkaa saa eri kokoja tai eri vahvuisia...

Varmasti saa, mutta ei ainakaan kummastakaan kaupasta, jossa itse arkisin asioin, eikä minua huvita ajella edes takaisin eri kauppoihin roskapussien takia. Ja aivan turhaan, kun ostoskassi ajaa saman asian. 

Vierailija
78/79 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla on suuri kestokassi,sinne mahtuu paljon tavaraa.Mielestäni muovipussit ovat liian pieniä,ja niitä pitää ottaa useita kerralla että tavarat mahtuu mukaan.Isoon kestokassiin mahtuu kaikki kerralla,eikä tarvita niitä muovipusseja.Tulee halvemmaksikin kun ei joka kaupasta tarvitse ostaa niitä muovipusseja.

Mä olen lyhyt ja sen vuoksi mun on helpompaa kantaa ostokset kaupasta kotiin kahdessa pienemmässä kassissa kuin yhdessä isossa. Myöskin paino jakautuu tasaisemmin eikä tarvitse olla vartalo vinossa, kuten yhden ison ja painavan kassain kanssa joutuu. Mutta ei mua silti tuo muovikassiuudistus haittaa, ostan sitten vain sen verran tavaraa, mikä mahtuu yhteen pieneen kangaskassiin. 

Tai sitten... sä voit ottaa KAKSI pientä kangaskassia mukaan kauppaan! Jos sulle siis on parempi kantaa kahdella kädellä. Ei missään ole kielletty useamman kassin käyttöä. Mulla on itselläni kaksi verkkokassia ja muutama kierrätyskankaista tehty peruskassi hajasijoitettuina takkien taskuihin ja reppuun jotta aina on kauppakassi tai pari mukana.

Vierailija
79/79 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostoskasseina myytävissä muovikasseissa on lähes aina pohjassa reikä, kylkeen tulee myös helposti pitkä repeämä jos vaikka leikkelemakkarapaketin laittaa väärin sinne kassiin. En käytä sellaista kassia sitten enää roskapussina, koska sieltä valuu kaikki läpi tai tursuaa siitä kyljen reiästä ulos. Ainakaan kissanhiekkaroskiksena se ei enää toimi. Siksi ostan niitä roskapusseja sieltä siivousosastolta rullallisen. Parhaiksi olen havainnut Pirkka sangallinen roskakassi, se on saman kokoinen kuin ostos muovikassi.

Tämä. Mä olen huomannut jopa maitotölkin kulman repivän kaupan muovikassin rikki nykyään - eikä kaupalla ole väliä, samoin käy olipa kyseessä S-marketin, Citymarketin, Lidlin tai Tokmannin kassi. Mieluummin kankainen kestokassi tai vetoketjullinen ostoskassi joka ei hajoa ostosten takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä