Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä roskapussit, jos kaupoista ei saa enää kassalta ostaa muovipussia ostoksille?

Vierailija
19.12.2016 |

Yleensä kun käymme kaupassa meillä on mukana yksi tai kaksi kestokassia ja ostamme yhden tai kaksi muovipussia, joihin siis myös pakkaamme ostoksia. Nyt tätä muovipussien ostamista ostoksille paheksutaan vähän siellä sun täällä uutisissa ja direktiiveissä. Ilmeisesti muoviroska on Keski-Euroopassa ja maailmalla isoksi haitaksi, mutta ei täällä meilläpäin nyt riesaksi asti muovipusseja ulkona näy hylättyinä.

Mistä roskapussit sitten jatkossa, jos vuoden "turhake" eli muovipussi kielletään? Mistä tarve tähän kieltoon, onko mitään ongelmaa edes olemassa?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään roskapusseja, löytyvät yleensä siivoustarvikkeiden ja pesuaineiden lähistöltä.

Mutta mikä pointti on kieltää toiset ja sallia toiset roskapussit? Kun niistä toisista on hyötyä jo ostosten kantamisessakin.

ap

Ne roskapussiksi tehdyt muovipussit soveltuu siihen hommaan paremmin kuin kauppakassiksi tehdyt muovipussit. Ja jos kovasti aletaan kieltää muovipusseja, niin eiköhän pikkuhiljaa sinne roskapusseiksi ala löytyä muita materiaaleja. Johan siellä on vuosia myyty biohajoavia pussejakin.

Millä tavoin soveltuvat paremmin?

ap

Vierailija
22/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne paperikassit katosivat? Ennen oli joka kaupassa, nykyään näkee tosi harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska homma jos kielletään. Pääsääntöisesti käyn kaupassa kestokassin kanssa, mutta joskus kun päätänkin poiketa kaupassa yllättäen vaikka kotimatkalla, ei välttämättä olekaan mukana mitään kassia. 

En kannata erityisemmin sitä että joka kertaa kaupassa ostaa muovikassin, mutta onhan ne joskus tarpeellisia.

Minulla on aina mukana pieneen tilaan pakattu kestokassi. Jos otan mukaan rahapussin niin otan mukaan myös kestokassin, vaikka vain varmuuden vuoksi.

Kuka hullu käyttää niitä ostoskasseja roskapussina?! Nehän ovat paljon pahempia kuin rullalla myytävät roskapussit.

Ihmisten tyhmyys ei lakkaa hämmästyttämästä minua.

Miten niin pahempia? Kyllä ostoskassi on minusta parempi kuin roskapussi, mutta ostoskassi on pääsääntöiseti liian hyvä roskapussiksi.

Vierailija
24/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan siivoustarvikeosastolta sellaisen rullan missä on roskapusseja, ne maksavat paljon vähemmän kuin kauppakassit. En maksaisi roskapussista 17-20cnt/kpl kuten tekevät ihmiset jotka eivät käytä kestokasseja vaan ostavat muovipussit kassalta.

Kestokassiin mahtuu enempi ostoksia ja se maksaa itsensä nopsaan takas. Olen säästänyt 10 vuodessa vaikka kuinka paljon näin.

Vierailija
25/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne paperikassit katosivat? Ennen oli joka kaupassa, nykyään näkee tosi harvoin.

Paperikassi ei ensinnäkään kestä mitään ja paperin limaukset ovat suurempi ympäristörasite kuin muovikassi.

Vierailija
26/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne roskapussirullien roskapussithan ovat jopa roskapusseiksikin huonompia kuin ostoskassit.

Vierailija
27/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paska homma jos kielletään. Pääsääntöisesti käyn kaupassa kestokassin kanssa, mutta joskus kun päätänkin poiketa kaupassa yllättäen vaikka kotimatkalla, ei välttämättä olekaan mukana mitään kassia. 

En kannata erityisemmin sitä että joka kertaa kaupassa ostaa muovikassin, mutta onhan ne joskus tarpeellisia.

Sitten et käy kotimatkalla kaupassa. Mulla on aina kangaskassi käsilaukun pohjalla. Kun muovikasseista luovutaan, mulla tulee säästymään paljon rahaa, koska ei tule ostettua kaupasta mitään heräteostoksia vaan kaiken on mahduttava pienehköön kangaskassiin. Täytyy ostaa harkiten ja vähän, mikä on pelkästään hyvä asia (paitsi kauppiaan kannalta).  Olenkin ollut aika tuhluri ja nyt tuon uuden lain myötä tuhlaamiselleni tulee loppu. 

Vierailija
28/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa niistä kaupan ostospusseista menee roskiin ilman muita roskia sisällään. Ne tulee muuten halvemmaksi, kun ostaa roskapusseja sieltä siivouspuolelta.

Jaa kuinkahan iso? Itse en tunne ketään kuka heittäisi ne noin vain pois käyttämättä niitä roskien vientiin tms

Vierailija
29/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan siivoustarvikeosastolta sellaisen rullan missä on roskapusseja, ne maksavat paljon vähemmän kuin kauppakassit. En maksaisi roskapussista 17-20cnt/kpl kuten tekevät ihmiset jotka eivät käytä kestokasseja vaan ostavat muovipussit kassalta.

Kestokassiin mahtuu enempi ostoksia ja se maksaa itsensä nopsaan takas. Olen säästänyt 10 vuodessa vaikka kuinka paljon näin.

Tuossahan jää jo monta euroa voitolle vuositasolla.

Vierailija
30/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahteen prisman kestokassiin mahtuu viiden muovikassillisen verran tavaraa. Eli kestokassit maksaa itsensä jo parilla kolmella käyttökerralla. Toki voisihan muovikassinkin käyttää useampaan kertaan.

Vierailija
31/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään roskapusseja, löytyvät yleensä siivoustarvikkeiden ja pesuaineiden lähistöltä.

Mutta mikä pointti on kieltää toiset ja sallia toiset roskapussit? Kun niistä toisista on hyötyä jo ostosten kantamisessakin.

ap

Ne roskapussiksi tehdyt muovipussit soveltuu siihen hommaan paremmin kuin kauppakassiksi tehdyt muovipussit. Ja jos kovasti aletaan kieltää muovipusseja, niin eiköhän pikkuhiljaa sinne roskapusseiksi ala löytyä muita materiaaleja. Johan siellä on vuosia myyty biohajoavia pussejakin.

Millä tavoin soveltuvat paremmin?

ap

Esim. maatuvat paremmin

Vierailija
32/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa niistä kaupan ostospusseista menee roskiin ilman muita roskia sisällään. Ne tulee muuten halvemmaksi, kun ostaa roskapusseja sieltä siivouspuolelta.

Jaa kuinkahan iso? Itse en tunne ketään kuka heittäisi ne noin vain pois käyttämättä niitä roskien vientiin tms

Niitäkin voi käyttää uudestaan ja uudestaan ostoskasseina. Mulla on usein vanhoja muovikasseja mukana kaupassa.

Vierailija
33/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se roskien määrä pysy kuitenkin aika vakiona.

Ei pysy. Meillä on 7hlö ja pieni roska-astia tyhjennetään nykyisin vain kerran kuussa. Kierrätys! Muovikierrätys kun alkoi, niin roskat väheni hurjasti. Nestekartongit on löytäneet tienä kierrätykseen meiltä jo yli 20 vuotta. Tuo kierrätyspisteet on meillä 9km päässä, eli ei omalla pihalla. Helppokos tuo on: menen kaupalle kassit täynnä kierrätettävää ja tulen pois kassit täynnä ruokaa.

Täsmennys. Itsekin kierrätän. Sen jälkeen se muovipussiroskan määrä on aika vakio.

Vierailija
34/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko muovipusseja muka kieltämässä? Ainoastaan ILMAISET muovipussit lopetetaan, kaupassa siis ne jaossa olevat pakastuspussit kassoilta ja vaatekaupoissakin pussista pitäisi hakutessaan maksaa. Maksamalla saa muovipusseja kassoilta ihan niin kuin aiemminkin.

Vierailija
35/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko muovipusseja muka kieltämässä? Ainoastaan ILMAISET muovipussit lopetetaan, kaupassa siis ne jaossa olevat pakastuspussit kassoilta ja vaatekaupoissakin pussista pitäisi hakutessaan maksaa. Maksamalla saa muovipusseja kassoilta ihan niin kuin aiemminkin.

Saako niitä pieniä läpinäkyviä pusseja myös siis ostaa jatkossa? Ne ovat tarpeen moneen asiaan, ei sillä ole väliä jos maksavat 5 senttiä ilmaisen sijaan. Paljon tulee niitä otettua, ja käytettyä.

Vierailija
36/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kestokassia maksaa 1,8€ ja yksi muovikassi 18 senttiä. Meidän viisihenkinen perhe pärjää kahdella kestokassilla ja muovikasseja tulisi ostettua ehkä noin 7 viikossa (suurella kauppakäynnillä 3-5 ja sitten 2-3 täydennyskertaa yhteen kassiin). Kassikulut kulut vuodessa 1,8€ - 56,16€. 30 litran roskapussit maksaa 1,89€/25kpl, näitä menee käytännössä yksi päivässä, ei voi tunkea täpötäyteen koska repeävät helpommin kuin ostoskassit. Roskapussikulut 27,6€ vuodessa. Vajaa 30€ tuli säästöä... ongelmaksi jäi panttipullojen palautus, niitä ei viitsi laittaa kestokassiin koska tökeistä aina valuu jotain ja roskapussi on liian pieni ja heiveröinen. Pullojen palautusta varten täytyy sitten vielä ostaa joko kauppakasseja tai pieniä jätesäkkejä. Jos palautuspussi ei kastu pullokuljetuksessa pahemmin, niin sen voi toki palauttaa kotiin vielä roskapussiksi tai uudestaan pullopussiksi.

Vierailija
37/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt 10 vuodessa vaikka kuinka paljon näin.

Vajaa 30€ tuli säästöä.

Niinhän juuri totesinkin.

Vierailija
38/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en näe mitään ongelmaa niiden irtopussien kieltämisessä. Ne eivät nykyään kestä mitään, vaan hajoavat lähes saman tien. Parempi kantaa ostokset kestokasseissa ja ostaa rulla muovipusseja roskille.

On selvää säästöä kukkarollekin, kun roskapusseja saa 20 kappaleen rullan eurolla, kun se yksittäinen, heti hajoava kassi maksaa kassa 0,20e. Sen irtokassin valmistamiseen menee paljon enemmän muovia kuin rullapussiin.

Käytkö k-kaupassa? Ne k-kaupan kierrätyskassithan ei kestä mitään, mutta s-kaupna kassit ovat ihan hyvin kestäviä.

Vierailija
39/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, siellä kaupassa on iha sellainen osasto, jossa myydään rullassa roskapusseja. On eri kokoisia ja jopa eri värisiä, eri vahvuuksista puhumattakaan. Kappalehinnaltaan ovat halvempia, kuin ostoskasseiksi myytävät.

Ja kun oikeasti kierrättää ei roskia edes paljon kaatopaikalle tule. Vaikeaa ei ole, asennetta ja puentä harjoittelua vaan vaatii.

Itse käytän hedelmäpusseja, kun roskaa tulee yhden hengen taloudessa niin vähän että yhtään isompi rupeaa haisemaan ennen kuin täyttyy.

Vierailija
40/79 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysysteemi on hyvä, ei noita hukkaan mene vaan käyttöönhän ne muovipussit tulevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi