Miksi hedelmällisyyden romahtaminen on joillekin niin vaikea asia?
Miksi sitä ei voida hyväksyä?
Itselläni ainakin on paljon muutakin suunnitelmaa ja tekemistä elämälle, kuin lasten tekeminen, eli ei napostele koko biologinen fakta ollenkaan.
Se vain on.
Miksi jotkut tuntuvat kuin taistelevan sitä vastaan?
Aikaa kuitenkin on se parikymmentä vuotta, jos lapsia haluaa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
enemmänkin kuin 20v, pikemminkin 15-45v, tosi se kaikki aika ei ole mitenkään järkevää perheen perustamiselle/lisääntymiselle.
Itseä ei haittaa ollenkaan kun lapset on jo tehty.
Siksi laitoinkin parikymmentä vuotta, koska ideaali on tehdä lapsi/lapset ikävälillä 20-40v, niin miehillä kuin naisillakin.
Toki sitä nuorempana ja vanhempanakin VOI lisääntyä, kaikinpuolin onnistuneestikin.
Yleisimmin kuitenkin tuohon 20-40v väliin osuu.
Ap
Hedelmällisyys voi alentua jo reippaasti alle 30 vuotiaana esimerkiksi sairauden, kuten endometrioosin, vuoksi. Eli kukaan ei voi sanoa varmasti, että aikaa olisi se parikymmentä vuotta lapsia tehdä.
Miksihän? Oletko ehkä hieman tyhmä? Esim siksi ettei vauvaa tule vaikka haluaisi.
Tää on vissii se sama, joka on aamusta jo availlu ketjuja, joissa sanomana, että lapset tehtävä nuorena...
Vierailija kirjoitti:
Miksihän? Oletko ehkä hieman tyhmä? Esim siksi ettei vauvaa tule vaikka haluaisi.
Joku ei siis tajua, ettei vauvaa 50-vuotiaana tule, vaikka kuinka haluaisi?
Vai vedetäänkö tähän nyt taattuun av-tyyliin kaikenmaailman marginaalissa olevat sairaudet, jotka vaikuttavat asiaan tuossa 20-40v välillä?:D
-Ap
On se yksi muistutus kuolevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vissii se sama, joka on aamusta jo availlu ketjuja, joissa sanomana, että lapset tehtävä nuorena...
30-40v on siis mielestäsi nuori äiti/isä?
Koska niinhän mä kirjoitin, että on ainakin se 20-40v ikäväli aikaa tehdä, JOS lapsia haluaa.
Mulle on ihan sama tekeekö joku, kenenkään ei _pidä_ tehdä jos ei halua.
Ihmetyttää vaan tää täällä vellova ihme pullikointi biologiaa vastaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä siinä on taustalla.
-Ap
Koska silloin ei voi sekoilla ja pane*kella ympäriinsä eli viettää villiä "nuoruutta" 35-vuotiaaksi asti. Maisterityttöset tuntevat piston sydämessään.
Siellä taas joku sekopää on unohtanut aamulääkkeet.
Kun niissä vaihdevuosista on muitakin juttuja kuin lasten saamisen loppuminen.
Viimeistään 29 vuotiaana kannattaisi lapset tehdä. Yli 30 vuotiaina synnyttäneiden naisten lapsilla on kasvanut todennäköisyys sairastua vakvasti esim. syöpään. Eli ihan sen lapsen takia kannattaa miettiä, alkaako 35 vuotiaana synnyttelemään.
Tarkoitat siis että ei saa ahdistua jos vauvaa ei tule ja vuodet kuluu, ikää tulee aina vaan lisää? Kannattaa mennä kertomaan asiaasi esim lapsettomien ryhmiin tai useita keskenmenoja ja lasten kuolemia kokeneille.
Kyllä se kuule ahdisti kun 30 tuli täyteen eikä onnistunut. Jäätiin lopulta kokonaan ilman lasta. Kiitos sulle syyllistämisestä. Hyvää joulua!
Vierailija kirjoitti:
Siellä taas joku sekopää on unohtanut aamulääkkeet.
Hieno argumentti sieltä takarivistä, Hermanni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niinhän mä kirjoitin, että on ainakin se 20-40v ikäväli aikaa tehdä, JOS lapsia haluaa.
Mulle on ihan sama tekeekö joku, kenenkään ei _pidä_ tehdä jos ei halua.Ihmetyttää vaan tää täällä vellova ihme pullikointi biologiaa vastaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä siinä on taustalla.-Ap
En ymmärrä ihan, mistä "pullikoinnista biologiaa vastaan" puhut. Täällä av-palstallako on paljon yli 40-vuotiaita haluamassa lapsia ja valittamassa, kun niitä ei tulekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama tekeekö joku, kenenkään ei _pidä_ tehdä jos ei halua.Ihmetyttää vaan tää täällä vellova ihme pullikointi biologiaa vastaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä siinä on taustalla.-Ap
En ole huomannut tällaista. Kyllä ne lasta haluavat täällä istuu tohon 20-40v.-haarukkaan. Ehkä muutama nuorempi tai vähän vanhempikin, mutta ei ole mielestäni noussut mitään varsinaista biologiakapinaa täällä. Jos olet saanut tuon mielikuvan siitä, että yleinen ensisynnytysikä on noussut ja syntyvyys ylipäänsä on yhtä matalalla kuin joskus nälkävuosina Suomessa. Tähän löytyy monia selityksiä , jo vaikkapa googlailemalla.
Jos ei saa lapsia, niin se on Jumalan tahto.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ilmeisesti sekin, että lapsi sairastuu syöpään tai kuolee kivuliaasti 3-vuotiaana, niin kuin tää lääkärin lapsi?
En tiedä. Mä olen 28-vuotiaana varmasti hedelmätön, eikä voisi vähempää kiinnostaa. Olen vaan tyytyväinen kun olen hengissä. Hedelmättömyys tuntuu todella vähäpätöiseltä asialta kaiken muun rinnalla.
Jotenkin se kirpaisi enemmän, kun sisaruksenikaan ei ehkä voi saada lapsia. Hän toisaalta oikeasti haluaakin niitä jossain vaiheessa ja itsekin olisin varmasti paljon hänen mahdollisten lastensa kanssa tekemisissä. Kai ulkoistin geeniemme levittämisen hänelle. Hänellä oli kai jokin pieni kriisi asian kanssa, mutta hänelläkin on isompiakin murheita. Elämä on liian lyhyt, jotta sitä jaksaisi märehtiä asioita, joille ei mitään voi.
Iän takia hedelmällisyyden menettäminen varmaan tuntuu haljulta samalla tavalla kuin muutkin ikääntymiseen liittyvät jutut, joista ei pidä. Naaman rypistyminen, kalkkunankaula, kunnon huonontuminen, harmaantuminen yms. Maailman henki on nyt vähän se, että kaiken voi saavuttaa, mutta eihän vanhenemista voi estää. Ja kaikilla on muutenkin aina jotain supertärkeää meneillään, eikä oikeasti tärkeitä asioita ehditä hoitaa. Lapset voi tehdä myöhemmin, puolison/perheen kanssa vietetään "laatuaikaa" myöhemmin. Arki on niin rankkaa, että sen voi purkaa tiuskimalla läheisilleen. Mitä läheisempi on, sitä törkeämmin voi kohdella. Ja rahalla voi paikata kaiken.
Taisin pudota asiasta kukkaruukkuun, anteeksi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ilmeisesti sekin, että lapsi sairastuu syöpään tai kuolee kivuliaasti 3-vuotiaana, niin kuin tää lääkärin lapsi?
Ei liity mitenkään tähän keskusteluun.
enemmänkin kuin 20v, pikemminkin 15-45v, tosi se kaikki aika ei ole mitenkään järkevää perheen perustamiselle/lisääntymiselle.
Itseä ei haittaa ollenkaan kun lapset on jo tehty.