Miten v...u voi olla näin vaikeaa?!
Palkkasin alkusyksyllä PT:n tavoitteena saada pysyvä elintapamuutos aikaiseksi. Ikää 40 ja 15kg ylipainoa. Ekaksi laitettiin ruokailu kuntoon, tein syömisissä mielestäni isoja muutoksia. Ateriarytmi säännölliseksi, täysjyväviljat käyttöön, leivän syömisen vähennys, alkoholinkäyttö minimiin ja muu herkuttelu maltilliseksi (kerran viikossa karkkia tai jotain muuta). Pikkuhiljaa arkiliikuntaa enemmän ja ylipäänsä liikuntaa kehiin. 3 kk tätä ja paino tippui 3 kg. Olin aika pettynyt mutta PT kannusti ja painotti sitä että tää on hidasta kun tehdään pysyviä muutoksia eikä pelkkää kuuriluonteista laihdutusta. Tuli joulukuu, pientä lipsumista tuli herkkujen ja alkoholin kanssa useiden pikkujoulujen myötä, ei kuitenkaan mitään kovin isoa muutosta. Pari krapulapäivää jolloin annoin mennä ja tuli syötyä pizzaa ja karkkia. Liikunta myös joulukuussa ollut vähäisempää. Lopputulos 2 kg lisää painoa. 3 kk kurinalaista raatamista ja 1 kk pientä lipsumista niin ollaan melkein lähtötilanteessa! Mitvit?!!
Plius tsempatkaa mua nyt koska olen todella lähellä luovuttaa!
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Hiilareita on jo vähennetty, ei kuitenkaan harppaamiseen asti. Ruoalla otan ihan pienen määrän perunaa/ täysjyväpastaa/ täysjyväriisiä ja yli puolet lautasesta on kasviksia.
Tuo oli hyvä vinkki että asennoitua tähän oppimisen mahdollisuutena. En vain tiedä mitä tästä oppisin. Sitäkö, että minun on elettävä koko loppuelämä hyvin kurinalaisesti? Että juhlat, biletykset ym ei voi kuulua elämääni milloinkaan?
Jos näin, niin silloin joudun toteamaan että tavoite ei ole keinojen arvoinen päämäärä.
Koita oppia ainakin se, että kun et nykyisellä syömisellä laihdu niin tarvitset muutosta. Eikä se tarkoita ruuan vähentämistä minimiin tai kurinalaista elämää. Vaan sitä, että kokeilet itse minkälaisella syömisellä laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin alkusyksyllä PT:n tavoitteena saada pysyvä elintapamuutos aikaiseksi. Ikää 40 ja 15kg ylipainoa. Ekaksi laitettiin ruokailu kuntoon, tein syömisissä mielestäni isoja muutoksia. Ateriarytmi säännölliseksi, täysjyväviljat käyttöön, leivän syömisen vähennys, alkoholinkäyttö minimiin ja muu herkuttelu maltilliseksi (kerran viikossa karkkia tai jotain muuta). Pikkuhiljaa arkiliikuntaa enemmän ja ylipäänsä liikuntaa kehiin. 3 kk tätä ja paino tippui 3 kg. Olin aika pettynyt mutta PT kannusti ja painotti sitä että tää on hidasta kun tehdään pysyviä muutoksia eikä pelkkää kuuriluonteista laihdutusta. Tuli joulukuu, pientä lipsumista tuli herkkujen ja alkoholin kanssa useiden pikkujoulujen myötä, ei kuitenkaan mitään kovin isoa muutosta. Pari krapulapäivää jolloin annoin mennä ja tuli syötyä pizzaa ja karkkia. Liikunta myös joulukuussa ollut vähäisempää. Lopputulos 2 kg lisää painoa. 3 kk kurinalaista raatamista ja 1 kk pientä lipsumista niin ollaan melkein lähtötilanteessa! Mitvit?!!
Plius tsempatkaa mua nyt koska olen todella lähellä luovuttaa!
Et kai kuvittele, että kun maksaa personal trainerille, niin paino putoaa, vaikka välillä mässäileekin?
Lopeta itsepetos ja jätä karkit ja pizzat ja alkoholi oikeasti pois. Muutosta ei tapahdu, ellet oikeasti muutosta tee. Se on joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Hiilareita on jo vähennetty, ei kuitenkaan harppaamiseen asti. Ruoalla otan ihan pienen määrän perunaa/ täysjyväpastaa/ täysjyväriisiä ja yli puolet lautasesta on kasviksia.
Tuo oli hyvä vinkki että asennoitua tähän oppimisen mahdollisuutena. En vain tiedä mitä tästä oppisin. Sitäkö, että minun on elettävä koko loppuelämä hyvin kurinalaisesti? Että juhlat, biletykset ym ei voi kuulua elämääni milloinkaan?
Jos näin, niin silloin joudun toteamaan että tavoite ei ole keinojen arvoinen päämäärä.
Kyllä, se on nimenomaan opittava, että loppuelämä on elettävä kurinalaisesti. Mutta se ei tarkoita sitä, että biletykset eivät voi milloinkaan kuulua elämääsi. Mutta ei milloinkaan on aivan eri asia kuin useat pikkujoulut ja useammat krapulapäivät pizzoineen ja karkkeineen.
Kaikkiaan laihtumisessa ruokavalio on se oleellisin. Kaikki on kiinni saadun ja kulutetun energian suhteesta. Ja paljon helpompi on vähentää sitä saatua energiaa kuin lisätä kulutusta. Painonhallinnan kannalta on sinänsä sama, tuleeko se energia vaikka pelkästään alkoholista, pizzasta ja karkeista, ellei sitä tule enempää kuin kuluu. Terveellistähän tuo ei tietysti olisi, mutta paino ei silti nousisi.
Kaikki on kiinni määristä. Alkoholin kanssa on eri asia juoda yksi lasi viiniä kuin koko pullo. Viipale pizzaa on eri asia kuin kokonainen perhepizza. Pala suklaata on eri asia kuin puoli kiloa irtokarkkeja ja iso suklaalevy.
Suhteellisuudentajua ja perusmatematiikkaa tuosta voisi yrittää oppia.
Ota huomioon, että kyseessä ei ole pelkkä laihdutus, vaan samalla MUOKKAAT kroppaa. Liikunnalla siis saat lihasta, joka muuten painaa enemmän kuin rasva! Olet siis hyvinkin voinut pudottaa rasvakiloja paljon enemmän kuin mitä vaaka näyttää! Seuraatko muuten myös vyötärönympärystä tai rasvaprosenttia? Nämä voisivat kertoa enemmän kuin pelkkä vaa'an lukema. Todelliset tulokset näkyvät vasta pidemmän ajan jälkeen. Nyt ei ole oikea hetki luovuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista annoskoot! Helposti tulee otettua hieman liikaa sitä ja tätä, jolloin et olekaan enää niin paljon miinuskaloreilla mitä kuvittelet. Punnitse ruuat niin ei tule syötyä liikaa. Nelikymppisenä laihduttaminen on joka tapauksessa vaikeampaa kuin parikymppisenä. Oletko varma, että herkkupäivien herkut ovat niin pieniä kuin kuvittelet? Vaikka viikko on sujunut hyvin syömisten suhteen, voi vapaasyöntipäivä viedä viikon kalorit plussan puolelle, jolloin laihtumista ei luonnollisesti tapahdu. Itsekin totesit, että parina päivänä syömiset on mennyt täysin överiksi. Alkoholissa ja krapularuuassa on paljon kaloreita.
Tässä voi olla perää. Helposti sitä aliarvioi herkkujensa määrän vaikka olen yrittänyt olla rehellinen itselleni.
Ap
Jos on tottunut siihen, että karkkeja ja "herkkuja" on tarjolla ohimennen naposteltavissa, niihin ei edes kiinnitä huomiota, eikä tajua suuhunsa lappaneensa, vaikka niitä viikon mittaan menee melkoiset määrät. Jätät karkit ja vastaavat siis kauppaan, etkä pidä mitään sokeri"herkkuja" napsittavina pöydällä tai kaapissa. Etkä ajattele "biletyksen" jälkeen, että kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan, ja kruunaat homman krapulapizzoilla ja karkkiläjillä. Ylipäätään poista kaikki sokeriroska syötävistäsi. Jos makeaa tekee mieli, syö hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että kyseessä ei ole pelkkä laihdutus, vaan samalla MUOKKAAT kroppaa. Liikunnalla siis saat lihasta, joka muuten painaa enemmän kuin rasva! Olet siis hyvinkin voinut pudottaa rasvakiloja paljon enemmän kuin mitä vaaka näyttää! Seuraatko muuten myös vyötärönympärystä tai rasvaprosenttia? Nämä voisivat kertoa enemmän kuin pelkkä vaa'an lukema. Todelliset tulokset näkyvät vasta pidemmän ajan jälkeen. Nyt ei ole oikea hetki luovuttaa!
Juu vyötärönynympärys on seurannassa myös. Se on kaventunut paremmin, 5cm tuon 3 kk aikana. Mutta nyt tuntuu että sekin on lähtöpisteessään, enkä uskalla sitä tarkistaa nyt. En kestä enempää huonoja uutisia.
Hyviä vinkkejä oon tänne saanut. Ei nyt mitään uutta (paitsi se hiilarit sitoo nestettä- teoria, mihin hieman skeptisesti suhtaudun vielä), mutta oikeastaan en vinkkejä ollutkaan hakemassa vaan kannustusta ja vertaistukea. On tää niin jumalattoman tappista vielä.
Haaveena olis että saisin terveellisen syömisen ja liikunnan tavaksi SEN takia, että ne tekee minulle hyvää eikä laihtumisen takia. Silloin tää touhu ei tuntuisi pinnistelyltä vaan minä HALUAISIN toimia niin. Sitä päivää odotellessa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu vyötärönynympärys on seurannassa myös. Se on kaventunut paremmin, 5cm tuon 3 kk aikana. Mutta nyt tuntuu että sekin on lähtöpisteessään, enkä uskalla sitä tarkistaa nyt. En kestä enempää huonoja uutisia.
Hyviä vinkkejä oon tänne saanut. Ei nyt mitään uutta (paitsi se hiilarit sitoo nestettä- teoria, mihin hieman skeptisesti suhtaudun vielä), mutta oikeastaan en vinkkejä ollutkaan hakemassa vaan kannustusta ja vertaistukea. On tää niin jumalattoman tappista vielä.
Haaveena olis että saisin terveellisen syömisen ja liikunnan tavaksi SEN takia, että ne tekee minulle hyvää eikä laihtumisen takia. Silloin tää touhu ei tuntuisi pinnistelyltä vaan minä HALUAISIN toimia niin. Sitä päivää odotellessa...
Ap
No, sinun kannattaa miettiä, tekivätkö esimerkiksi ne useammat pikkujoulubiletykset ja seuranneet krapulamässäilyt oikeasti sinulle hyvää vai ei? Oliko olo miellyttävä, tuntuiko hyvältä? Haluatko samanlaista lisää ja uudestaan? Vai haluatko jotain muuta? Milloin oikeasti tuntuu hyvältä?
Edellä taas erittäin hyviä pointteja.
Joskus minusta tuntuu että saan liikaa kiksejä hyvästä ruoasta ja herkuista. Todellakin krapulapäivän pizza ja karkit tuntuu hyvälle!
Miellyttävä olohan siitä ei tule, vaan vetämätön väsynyt olo. Kuten myös valvotuista öistä.
Energinen olohan tulee terveellisestä ruoasta ja erityisesti liikunnasta. Mutta liikkeelle lähtö ei tunnu hyvälle. Niin, lyhyen tähtäimen nautinto on tällä hetkellä motivoivampi kuin pitkän tähtäimen hyvinvointi. Siinäpä se vika, olen niin heikko luonne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Edellä taas erittäin hyviä pointteja.
Joskus minusta tuntuu että saan liikaa kiksejä hyvästä ruoasta ja herkuista. Todellakin krapulapäivän pizza ja karkit tuntuu hyvälle!
Miellyttävä olohan siitä ei tule, vaan vetämätön väsynyt olo. Kuten myös valvotuista öistä.
Energinen olohan tulee terveellisestä ruoasta ja erityisesti liikunnasta. Mutta liikkeelle lähtö ei tunnu hyvälle. Niin, lyhyen tähtäimen nautinto on tällä hetkellä motivoivampi kuin pitkän tähtäimen hyvinvointi. Siinäpä se vika, olen niin heikko luonne.
Ap
Et ole heikko luonne, vaan muutosvastainen.
Ap, saatko tarpeeksi hyviä rasvoja? Voi syödä hyvinkin terveellisesti, mutta jos ruokavaliosi on rasvaton niin paino jumittaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, mutta en tosiaankaan tajua, miksi joku viitsii tuhlata rahaansa personal traineriin 15 kilon takia... Ei laihduttaminen ole mitään tähtitiedettä, siitä tehdään nykyään semmosta, mutta oikeesti se on todella helppoa. Ei nopeeta, mutta helppoa.
Sanoo ihminen jonka ei ole koskaan tarvinnut laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, saatko tarpeeksi hyviä rasvoja? Voi syödä hyvinkin terveellisesti, mutta jos ruokavaliosi on rasvaton niin paino jumittaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, mutta en tosiaankaan tajua, miksi joku viitsii tuhlata rahaansa personal traineriin 15 kilon takia... Ei laihduttaminen ole mitään tähtitiedettä, siitä tehdään nykyään semmosta, mutta oikeesti se on todella helppoa. Ei nopeeta, mutta helppoa.
Jospa kertoisit, mitä tarkoitat hyvillä rasvoilla?
Karkkia kerran viikossa on myrkkyä. Siinä menee 3-5 päivää sokerihimossa, vaikka et sokeria söisi niin syöt jotain korvaavaa. Karkkia kerran kuussa, ehkä, jos sitä on syötävä.
Jos ruokasi ei kulje keittiövaa'an kautta, et tiedä paljonko syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jonka ei ole tarvinnut koskaan laihduttaa tietää miten paino pysyy hallinnassa.
Tässä voi olla perää. Helposti sitä aliarvioi herkkujensa määrän vaikka olen yrittänyt olla rehellinen itselleni.
Ap