Mitä dissosioiminen tarkoittaa käytännössä? Esimerkkejä?
Tiedän kyllä teoriassa,mutta voisitteko antaa käytännön esimerkkejä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on dissosiaatiolla ja traumatakaumalla? Eikö dissosiaatio kuitenkin perustu traumaan?
Kyllä. Mulla on dissosiaatiodiagnoosi.
Dissosiaatio on ajatusten, tunteiden, tekojen erillisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on dissosiaatiolla ja traumatakaumalla? Eikö dissosiaatio kuitenkin perustu traumaan?
Dissosiaatio on ajatusten, tunteiden, tekojen erillisyyttä.
No eikö traumoissa ole sama kuvio. Ihminen, joka kokee trauman, kritisoi sitä tapaa, joka on aiheuttanut trauman. Kokee sen erillisyytenä ajatuksissa ja tunteissa. Edelleen kyseenalaistan, mikä ero on noilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tämä johtuu väkivaltaisesta exästä. Kun kuulen autonoven pamahduksen ikkunan alla tai joku rymistelee rappukäytävässä, menen paniikkiin. Varmistan missä on avaimet ja puhelin, ja sitten olenkin jo niin tärisevä hermokimppu, että kykenen vain pyörimään ympäri kämppää. Hetken päästä tajuan, että ex ei ole tulossa, se oli joku muu. Mitään vaaraa ei siis oikeasti ole, mutta minä hätäännyn ja palaan hetkeksi siihen vanhaan.
Mistä alapeukku? En ole hyvä kirjoittamaan varsinkaan mobiililla.
Mieleni siis siirtyy ajassa taaksepäin jonkun aivan arkisen ja harmittoman asian laukaisemana. Yhtä nopeasti palaudun tajuamaan, mitä todellisuudessa tapahtuu (eli ei mitään vaarallista). Aikuisiän trauma on taustalla.
Kyseessä ei ole dissosiaatio, vaan traumatakauma.
Huoh. Traumaperäinen dissosiaatiohäiriö.
Toisaalta aivan se ja sama minulle. Ihmettelen vain, miksi joku palstalainen väittää saatua diagnoosia vastaan. Minä voisin mieluusti tästä luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dissosiaatio on ajatusten, tunteiden, tekojen erillisyyttä.No eikö traumoissa ole sama kuvio. Ihminen, joka kokee trauman, kritisoi sitä tapaa, joka on aiheuttanut trauman. Kokee sen erillisyytenä ajatuksissa ja tunteissa. Edelleen kyseenalaistan, mikä ero on noilla?
Ero mihin?
Vierailija kirjoitti:
Takauma on oire, dissosiointi on häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä, kun ihmisen normaalinoloiset, järkevät puolet ovat erillään agitoituneista, voimakkaasti tuntevista, eivätkä välttämättä edes muista niiden tekemisiä. Helppo esimerkki: Täälläkin palstalla kirjoittelee yksi hätääntynyt epäkypsä ihminen, joka on huolissaan muiden ajatuksista, yksi vihainen lapsellinen ihminen, joka haluaa maksaa kaikille potut pottuina, ja yksi aikuinen, oivaltava ja ihan järkevä ihminen ja kuitenkin ne ovat yksi ja sama ihminen.
Öö... Kyllähän minäkin voisi kirjoittaa noilla tavoilla eri vastaajille, eikä minulla ole mt-ongelmia...
Ei olekaan, mutta jos et pystyisi kontrolloimaan tuota käytöstä, osat olisivat säännönmukaisesti samoja, eikä se olisi tietoista vähäistä rölläilyä, sinulla olisi mt-ongelma.
Olet siis moderaattori? Mistä tiedät ettei trollaa?
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan tavaroita jäljettömiin.
Sama mulla. Myös paperit hukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä kyse dissosiaatiosta, jos mielestään kokee ruumiistairtautumisia ja yliluonnollisia asioita?
Kyllä siinä voi olla siitä kyse. Rikosten ja onnettomuuksien yhteydessä ruumiistairtautumiskokemus on melko yleinen. Jotkut uhrit jopa kuvittelevat, että he oikeasti kuolivat traumaattisen kokemuksen aikana, ja etteivät he ole enää oikeasti elossa. Terapeutti joutuu sitten selittämään heille, että kyse ei ole siitä.
Uup