Ystäväni on psykoosissa, mistä hänelle apua?
Ystäväni, joka on ennenkin ollut psykoosissa, osoittaa taas voimakkaasti sellaisia oireita. Mitä voin tehdä?
Itsehän hän on mielestään ok, eikä siis puhettakaan mihinkään hoitoon haluamisesta, mutta sen verran sekopäisiä ne hänen juttunsa, että hänen pärjäämisensä huolestuttaa, enkä itse voi olla hänen tukenaan 24/7, mitä hän nyt saattaa tarvita...
Miten hänet saisi turvalliseen paikkaan / hoitoon? Mihin tahoon ottaa yhteyttä?
Kommentit (9)
112 tai viet itse psykiatrian päivystykseen (tai yhteispäivystykseen). Jos näyttää selviä merkkejä, parempi toimia liian aikaisin kuin liian myöhään.
Kiitos vastauksista, mutten usko, että hän suostuu mihinkään päivystykseen lähtemään. Pitäis varmaan ennemminkin tulla joku ammatti-ihminen juttelemaan hänen luokseen..
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, mutten usko, että hän suostuu mihinkään päivystykseen lähtemään. Pitäis varmaan ennemminkin tulla joku ammatti-ihminen juttelemaan hänen luokseen..
JOS hän on psykoottinen (ajatus maailma ei ole realiteeteissa, kuulee tai näkee harhoja), soita 112.
Jos pelkäät tilanteen pahenevan psykoottiselle tasolla, voit silloinkin soittaa 112 vaikka ystäväsi ei apua haluaisikaan. Mutta silloin voi tietenkin pyrkiä myös saamaan hoitoyhteyttä jonnekin lähemmäs matalalla kynnyksellä, esim. oman alueen MT-toimisto.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa on ammattilaiset, jotka tulevat kotiin. Poislukien perhetyöntekijät ja toimareiden & fyssareiden kotiarvikäynnit..
Soita kuntasi terveysneuvontaan, saat sieltä asialliset ohjeet.
Sukulaisiin yhteyttä? Hienoa että välität! Mutta kaverina voi olla vaikeaa hoitaa toisen asioita. Kirjaa ylös harhoja, tai ota esim. video julkisella paikalla todisteeksi. Läheiset ihmiset yleensä viimeisenä tajuaa tilanteen. Minulle meni aika täydestä kaverini jutut, kun hän kertoi miten asunnolla käydään kun hän on poissa tai sinne kiikaroidaan. Ja se että hänen miehensä on mielenvikainen hullu. Joku viikko sen jälkeen hän olikin psykoosin takia sairaalassa.
Terveyskeskukseen?