Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset on tulossa jouluksi luokseni (olen etävanhempi). Lapsilta kuulin että pitää hakea ajoissa

Vierailija
18.12.2016 |

koska siivooja on tulossa ja silloin pitää olla poissa tieltä. Ilmeisesti heillä käy nykyään säännöllisesti siivooja.

Myönnän olevani kateellinen ja ehkä hieman katkerakin siitä että mun elarirahoilla kustannetaan ulkopuolista siivoojaa.

Käynpä tässä omin pikku kätösin hinkkaamaan joulusiivousta. Silleen raivolla.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähivanhempi on ajatellut kerrankin panostaa vaikka kolmen tunnin ammattimaiseen joulusiivoukseen, josta saa verovähennyksetkin, niin siitäkö sinun pitää olla kateellinen? Mistä tiedät, onko kyseessä edes säännöllinen viikkosiivous vai kertaluontoinen apu? Tai jos lähivanhempi on saanut joulusiivouksen lahjaksi? Itsekin tätä harkitsin, koska perheessä on sairasteltu viime ajat ja siivoamattomuus näkyy ja tuntuu. En ole vielä tarpeeksi toipunut, että saisin edes imuroida tai pestä lattioita.

Tiedän että on säännöllinen siivous. Mutta kunhan itsekseni kiukkuan täällä. Jokainen tehköön rahoillaan mitä lystää, mutta ei oo reilua leikkiä tarpeen tullen köyhää että saa lypsettyä mun selkänahasta lisää rahaa. 

-ap

Milläköhän tavalla exä sua lypsää, kun saa vain minimielarit? Vai pitäiskö sun mielestä exän tyytyä vähempään, vaikka sun lapsille ne menee. Sun leveä asuminen ei ole exän syy.

Mun leveä asuminen :D. Lainanlyhennystä maksan 400 euroa kuukaudessa, sähköä tosin palaa, mutta säästöön ei jää talon korjauskustannuksiin. Pitää toivoa että mikään paikka ei repsahda neljään vuoteen. En sanoisi asumistani kovin leveäksi. Yksin kun kaiken maksaa niin leveästi en elä

-ap

Vierailija
22/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kuinka paljon maksat elareita, sen jälkeen voin sanoa mitä tuntisin asemassasi?

jos minimit kahdesta, n. 300€, niin sillä ei paljon siivoojia maksella. Lähihuoltajalla menee paljon enemmän rahaa ja aikaa lapsiin, tosin vain todella vajaamielinen ylipäätään laskee tällaisia, jos kyseessä omat jälkeläiset. 

1500 euron netosta kun makselee  ne minimielarit ja  ylläpitää sen kokoista taloa jossa lapsilla on omat huoneet niin voin sanoa että ei mitään toivoa mihinkään ylimääräiseen. Hyvä kun pysyy just ja just pinnalla. Neljä vuotta enää exälle maksettavaa. Mielelläni makselisin suoraan lapsille 

-ap

Muuta pienempään jos lapset käyvät vain viikonloppuisin. Liian suuri asunto on ihan oma valintasi.Jos luonapito on 50/50, sun ei tarvitsis maksaa elareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kuinka paljon maksat elareita, sen jälkeen voin sanoa mitä tuntisin asemassasi?

jos minimit kahdesta, n. 300€, niin sillä ei paljon siivoojia maksella. Lähihuoltajalla menee paljon enemmän rahaa ja aikaa lapsiin, tosin vain todella vajaamielinen ylipäätään laskee tällaisia, jos kyseessä omat jälkeläiset. 

1500 euron netosta kun makselee  ne minimielarit ja  ylläpitää sen kokoista taloa jossa lapsilla on omat huoneet niin voin sanoa että ei mitään toivoa mihinkään ylimääräiseen. Hyvä kun pysyy just ja just pinnalla. Neljä vuotta enää exälle maksettavaa. Mielelläni makselisin suoraan lapsille 

-ap

Maksat siis minielareiden lisäksi talon ylläpitoa? Minielareilla ei nimittäin makseta edes lasten kuluja ilman asumista, ainakaan teini-ikäisten.

Totta kai myös mun etävanhempana on asuttava niin että  lapsetkin mahtuu. Ja kuka mulle maksaa siitä? Ei kukaan. Eikä pidäkään. Mä joudun hommaamaan tänne samat vermeet kuin mitä lähikodissakin on ja ihan omasta pussista, toisin kuin lähi. Elareilla ei kaiketi ole tarkoitus maksaa KAIKKIA lasten kuluja. Kyllä sillä lähivanhemmallakin se elatusvelvollisuus on. Kyllä mä sanoisin että sillä reilulla kymppitonnilla vuodessa katetaan jo aika hyvin kahden teinin kustannukset

-ap

Yli viisitonnia vuodessa yhdestä lapsesta ei ole minimielari eli puhut puutaheinää. Eikä kukaan joudu maksamaan lähes tonnin elareita puolentoista tonnin nettopalkasta. Nyt jossain mättää.

Minimielarit * 2 + kahden lapsen lapsilisät vuodessa tekee osapuilleen kymppitonnin. Oletuksena siis että myös lähivanhempi osallistuu lasten elatukseen elareita vastaavalla summalla. 

-ap

Vierailija
24/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Muuta pienempään jos lapset käyvät vain viikonloppuisin. Liian suuri asunto on ihan oma valintasi.Jos luonapito on 50/50, sun ei tarvitsis maksaa elareita.

Meinaatko että saan kaksi teiniä samaan huoneeseen? Lopettavat ne vähäisetkin käynnit sen jälkeen. Vaikea on 50/50 huoltajuus kun välimatkaa on toista sataa kilometriä. Ja ei, mulla ei ole varaa sillä alueella asua. 

-ap

Vierailija
25/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähivanhempi on ajatellut kerrankin panostaa vaikka kolmen tunnin ammattimaiseen joulusiivoukseen, josta saa verovähennyksetkin, niin siitäkö sinun pitää olla kateellinen? Mistä tiedät, onko kyseessä edes säännöllinen viikkosiivous vai kertaluontoinen apu? Tai jos lähivanhempi on saanut joulusiivouksen lahjaksi? Itsekin tätä harkitsin, koska perheessä on sairasteltu viime ajat ja siivoamattomuus näkyy ja tuntuu. En ole vielä tarpeeksi toipunut, että saisin edes imuroida tai pestä lattioita.

Tiedän että on säännöllinen siivous. Mutta kunhan itsekseni kiukkuan täällä. Jokainen tehköön rahoillaan mitä lystää, mutta ei oo reilua leikkiä tarpeen tullen köyhää että saa lypsettyä mun selkänahasta lisää rahaa. 

-ap

Sinun tuloistasi ei paljon lypsämistä ole. Miksi kuljette jatkuvasti niitä elareita muuttelemassa, kumman toiveesta? Yleensä kertasopimus riittää.

Vierailija
26/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tosiaan voisi ottaa enemmän kasvatus- ja hoitovastuuta lapsistaan. Ymmärtäisi varmaan sitten paremmin, minne ne "suuret" minimielarit uppoaa.

Vierailija
27/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sinun tuloistasi ei paljon lypsämistä ole. Miksi kuljette jatkuvasti niitä elareita muuttelemassa, kumman toiveesta? Yleensä kertasopimus riittää.

Ap:n mielestä minimielari on lypsämistä. Ennen varmaan kela maksoi ap:n puolesta ne, mutta nyt työssäkäyvänä joutuu ihan itse elättämään omia lapsiaan ja sekös kismittää. Ja exäkään ei nöyränä kysy lupaa omiin hankintoihinsa...

Vierailija
28/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä maksat 150 eur / kk yhdestä teinistä, exäsi saa lapsilisää 150 eur / kk ja oletetaan, että hän käyttää lapsiin yhtä paljon kuin sinäkin, eli 150 eur / kk. Yhteensä tästä tulee 450 / kk yhtä teiniä kohti.

Kolmen teinin äitinä (en ole ikinä ollut yh tai saanut elareita) voin kertoa, että pelkästään teinin normaaliin ruokaan kuluu 200 eur / kk. Ja tämä tarkoittaa ihan perusruokaa eikä mitään ihmeellistä. Jos lasketaan teinin tarvitsevan tilaa 10 m2, niin sen vuokra on vähintään 150 eur / kk. Jos teini on lukiossa, menee koulukirjoihin ja -tarvikkeisiin vähintään 50 eur / kk. Tässä ollaan päästy jo 400 euroon, ja vielä ei ole laskettu senttiäkään esimerkiksi harrastuksiin, vaatteisiin, bussilippuihin, matkustamisiin, polkupyörään, luistimiin jne.

Exäsi ei siis todellakaan juhli maksamillasi elareilla. Päinvastoin, näyttää siltä, että hän kustantaa omista tuloistaan selvästi enemmmän lastesi kustannuksia kuin sinä. Jos hän on nyt sinua parempipalkkaisessa työssä, niin en näe mitään väärää siinä, että hän omasta palkastaan kustantaa kotiinsa siivoojan.

Vierailija
29/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset? Saako elarirahoja laittaa suoraan lapsen tilille? Sen pitäisi olla mahdollista, jos ei.

Vierailija
30/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö teitä yhtään ottaisi päähän jos olisitte asemassani? Edes ihan pikkuriikkisen salaa? Kyllä olette ilmeisesti superihmisiä

-ap

Olen itse ollut etä ja maksanut elareita. Minimielari  eli Kelan maksimi on alle 150e/kk/muksu joten yhteensä kahteen muksuun menisi 3600 euroa vuodessa, ei kymppitonnia. Jos maksat ylisuurta elaria, lasketa se uudelleen. Ilmeisesti bruttotulosi ovat suuret jos joudut kymppitonnin vuodessa maksamaan, muuten tuo summa ei käy järkeen mitenkään.

Vierailija
31/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Maksat siis minielareiden lisäksi talon ylläpitoa? Minielareilla ei nimittäin makseta edes lasten kuluja ilman asumista, ainakaan teini-ikäisten.

Totta kai myös mun etävanhempana on asuttava niin että  lapsetkin mahtuu. Ja kuka mulle maksaa siitä? Ei kukaan. Eikä pidäkään. Mä joudun hommaamaan tänne samat vermeet kuin mitä lähikodissakin on ja ihan omasta pussista, toisin kuin lähi. Elareilla ei kaiketi ole tarkoitus maksaa KAIKKIA lasten kuluja. Kyllä sillä lähivanhemmallakin se elatusvelvollisuus on. Kyllä mä sanoisin että sillä reilulla kymppitonnilla vuodessa katetaan jo aika hyvin kahden teinin kustannukset

-ap

Mistä sait tuon reilun kymppitonnin? Jos maksat kahdesta lapsesta minimielareita, on se vuodessa kyllä vain 3200 e. Laskitko lapsilisät mukaan? Edes niiden kanssa summasta ei tule reilua kymppitonnia.

Vierailija
32/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, ettei avioliittosi kestänyt.

Vierailija
33/33 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat samanlaiselta vonkujalta kuin exäni. Lapset ovat meillä viikko-viikko, mitään elareja ei maksella. Lasten osoite on mun luona, joten saan lapsilisät, tämä on exästä väärin, vaikka maksan lasten päivähoitomaksut, jotka ovat suuremmat kuin lapsilisät. Tämän lisäksi kustannan vielä kaikki isommat hankinnat.

Mutta silti kaikki on epistä ja väärin ja häntä sorretaan. Varmaan hänen mielestä minun pitäisi edelleen maksaa hänenkin elämisensä eron jälkeen.