Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaetaan lapsen kulut viikko/viikko-systeemissä?

Vierailija
18.12.2016 |

Ollaan miehen kanssa hiljattain erottu, ja teinin huolto jaettiin tasan. Nyt piti maksaa pojan harrastukseen liittyvä leirimaksu. Minä maksoin ja lähetin lapsen kautta eksälle viestin, että voisi lähettää rahaa. Hän lähettikin - puolet leirimaksun suuruudesta.

Koska mies on meistä se, joka jotain tienaa ja omistaa, hän maksoi avioliiton aikana kokonaan kaikki tällaiset isommat maksut. Onko nyt niin, että avioliiton aikaisesta kulujaosta riippumatta nämä tällaiset maksut menevät puoliksi? Elareitahan tässä järjestelyssä ei kumpikaan maksa kummallekaan.

En haluaisi riitaa tehdä, ainoastaan selvittää oikeuteni. Kiihkottomia vastauksia siis, kiitos.

N42

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teinistä vielä lapsilisää? Kumpi sen saa? Vai laitatteko senkin puoliksi?

Meillä on menty niin, että elareita ei makseta ja minä, joka saan lapsilisät kahdesta, olen maksanut kaikki lasten kulut. Joskus mulla ei mene koko summaa/kk, joskus menee enemmän. Sentilleen en ole koskaan laskenut, enkä aiokaan.

Vierailija
2/3 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisit lykännyt koko laskun sille suoraan.. Ens kerralla sit, periaatteessahan tuo on ihan reilua juuri noin. Toisaalta, jos sinulla ei ole varaa maksaa nii isukki luultavasti sitten maksaa, jotta lapsi saa edelleen harrastaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen jatkaa vielä sen verran, että onko lainsäädäntö muuttunut elatusmaksujen suhteen? Me erosimme kolme vuotta sitten, ja silloin lastenvalvojalla vahvistettiin sopimus, jonka mukaan etän (exän) pitäisi maksaa lähille (minulle) viikko-viikkojärjestelmästä huolimatta. Lastenvalvoja laski lasten elatuksen kulut ja molempien maksukyvyn. Me tosin ei siis sopimusta ole noudatettu, eli etä ei ole maksanut senttiäkään elatusta, koska minä saan lapsilisät ja käytän ne lasten kulujen kattamiseen. Isä toki vastaa lasten elämisen (ruoat jne) kuluista omilla viikoillaan, mutta vaatehankinnat ja harrastukset yms. menee lapsilisistä.

Aloittajan kysymykseen sen verran, että avioliiton aikaisella järjestelyllä ei tosiaankaan käsittääkseni ole mitään merkitystä erotilanteessa. Mutta jos ex-puolisoiden tulotasot ovat kovin erilaiset, elatusmaksut isompituloiselta pienempituloiselle voi olla paikallaan vuoroviikkosysteemissäkin, ettei lasten/lapsen elintaso ole kovin erilainen vuoroviikoin. Siinä tapauksessa taas elatusmaksuja saavan tulee minusta maksaa kaikki lapsen harrastuskulut...pyytäähän toki aina voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi