Suomesta saadaan elävästi kaksikielinen, kun kaikki pakotetaan opiskelemaan ruotsia A-kielenä
Näin kirjoitti ruotsin kielen opettaja HS:ssa.
Hmm... Elävästi kaksikielinen pakottamalla... Onko tässä teidän mielestä mitään ristiriitaa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin huomaa suomalaisten tuntema vastenmielisyys ruotsinkieltä kohtaa. Suomessa vallitseva ruotsin kielen vastainen ilmapiiri. Miksi? Pakkoruotsi ei ole vastaus.
Persut ja kansallismielinen populismi. "Bättre folkin" viha.
Rehellisesti voin myöntää, että kyse on enimmäkseen kateudesta ja yksinkertaisesta mielenlaadusta.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin huomaa suomalaisten tuntema vastenmielisyys ruotsinkieltä kohtaa. Suomessa vallitseva ruotsin kielen vastainen ilmapiiri. Miksi? Pakkoruotsi ei ole vastaus.
Höpö höpö, Ruotsi on ihan mukava maa ja ruotsalaiset mukavia, kielen opettelu sen sijaan on ihan turha jäänne ruotsin vallan ajalta.
Pakkoruotsi on vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ja kansallismielinen populismi. "Bättre folkin" viha.
Rehellisesti voin myöntää, että kyse on enimmäkseen kateudesta ja yksinkertaisesta mielenlaadusta.
Tämän on hyvin huomannut RKP:läisten kommenteista sairaala-asiaan. Kovin on yksinkertaista porukkaa nuo RKP:läiset. Soittelivat mm. pilapuheluita Seinäjoen sairaalaan eivätkä tajunneet, että ne näkee puhelinnumerot!
Aina ilmestyy ketjuihin näitä "minäkin olen työelämässä tarvinnut ruotsia" -perustelijoita. Väitän, että niitä, jotka eivät tarvitse ruotsia yhtään mihinkään, on monikymmenkertainen määrä, ja tähän nähden on resurssien tuhlausta opettaa ruotsia sillä laajuudella, kuin miten sitä opetetaan, oppimäärän laajentamisesta puhumattakaan.
Samoin on minusta väärin esittää, että pakkoruotsin vastustus johtuisi vain heikosta itsetunnosta tai asenteesta. Olen siis ketjuun aiemmin kirjoittanut opettaja. Minulla ei aivan varmasti ole asenneongelmaa, ja kuten sanottua, opin kouluruotsin aikoinani kiitettävästi. Tietämäni suomenruotsalaiset ja ruotsalaiset ovat mukavia ihmisiä eikä ruotsalaisessa tai ruotsinkielisessä kulttuurissa ole mitään vikaa - se nyt ei vain satu kiinnostamaan minua niin paljon, että haluaisin käyttää aikaani kielitaidon ylläpitämiseen, ja kun ei henkilökohtaista mielenkiintoa tai kontakteja (joitain tuttavia lukuun ottamatta) kieleen ja kulttuuriin ole, pääsee kielitaito rapistumaan. Uskon tarinani olevan aika tyypillinen Suomessa.
Miksi ylläpitää järjestelmää, jossa edes parhaiden oppilaiden kielitaito ei kehity sellaiseksi, että sillä tekisi jotain oikeassa elämässä? Poikkeuksetta ruotsin kielen hyvin hallitsevat tuttavani ovat sellaisia, että heillä joko on sukulaisia Ruotsissa tai he ovat opiskelleet tai työskennelleet Ruotsissa. Kukaan sellainen, jolla ei tällaisia kontakteja ole, ei osaa ruotsia sujuvasti sen jälkeen, kun valmistumisesta on kulunut muutama vuosi. On outoa, että ruotsin pakollisuutta kaikille perustellaan sillä, että joku saattaa joskus muuttaa Ruotsiin tai tarvita ruotsia työssä. Samanlainen tarve voi tulla mille tahansa muullekin kielelle, eikä ole mikään ongelma aloittaa tällöin kielen opiskelua. Tulokset ovat paremmat, kun opiskelu on vapaaehtoista ja pohjautuu selkeään tarpeeseen sekä omaan motivaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa Suomen historiaan, niin ehkä ymmärrät.
PS. Magma-akatemian opit eivät ole ihan puolueettomia, joten kannattaisi perehtyä myös muihin lähteisiin.
Mikä ihme on magma-akatemia?
Kuten sanoin: persut ja kansallismielinen populismi sekä "bättre-folkin" viha. Todistit juuri minun olevan oikeassa, kiitos.
13
Magma-akatemia on RKP:n alainen taho, joka kouluttaa pakkoruotsin puolustajia mm. kirjoittamaan nettikirjoituksia. Pakkoruotsia puolustavissa kirjoituksissa toistuu aina samat valheellisesti teemat, jotka tuolla heille opetetaan. Nämä on helppo tunnistaa ja erottaa ns. tavallisten ihmisten kommenteista.
Miksi suureen ääneen möykätään jostain venäjätrolleista, vaikka heidän olemassaoloaan ei ole edes faktisesti todistettu. Pakkoruotsitrollien olemassaolo ja koulutus sen sijaan on ihan todistettu juttu. Onko RKP rantahurrien varakkaiden säätiöiden tuella ostanut median hiljaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Aina ilmestyy ketjuihin näitä "minäkin olen työelämässä tarvinnut ruotsia" -perustelijoita. Väitän, että niitä, jotka eivät tarvitse ruotsia yhtään mihinkään, on monikymmenkertainen määrä, ja tähän nähden on resurssien tuhlausta opettaa ruotsia sillä laajuudella, kuin miten sitä opetetaan, oppimäärän laajentamisesta puhumattakaan.
Samoin on minusta väärin esittää, että pakkoruotsin vastustus johtuisi vain heikosta itsetunnosta tai asenteesta. Olen siis ketjuun aiemmin kirjoittanut opettaja. Minulla ei aivan varmasti ole asenneongelmaa, ja kuten sanottua, opin kouluruotsin aikoinani kiitettävästi. Tietämäni suomenruotsalaiset ja ruotsalaiset ovat mukavia ihmisiä eikä ruotsalaisessa tai ruotsinkielisessä kulttuurissa ole mitään vikaa - se nyt ei vain satu kiinnostamaan minua niin paljon, että haluaisin käyttää aikaani kielitaidon ylläpitämiseen, ja kun ei henkilökohtaista mielenkiintoa tai kontakteja (joitain tuttavia lukuun ottamatta) kieleen ja kulttuuriin ole, pääsee kielitaito rapistumaan. Uskon tarinani olevan aika tyypillinen Suomessa.
Miksi ylläpitää järjestelmää, jossa edes parhaiden oppilaiden kielitaito ei kehity sellaiseksi, että sillä tekisi jotain oikeassa elämässä? Poikkeuksetta ruotsin kielen hyvin hallitsevat tuttavani ovat sellaisia, että heillä joko on sukulaisia Ruotsissa tai he ovat opiskelleet tai työskennelleet Ruotsissa. Kukaan sellainen, jolla ei tällaisia kontakteja ole, ei osaa ruotsia sujuvasti sen jälkeen, kun valmistumisesta on kulunut muutama vuosi. On outoa, että ruotsin pakollisuutta kaikille perustellaan sillä, että joku saattaa joskus muuttaa Ruotsiin tai tarvita ruotsia työssä. Samanlainen tarve voi tulla mille tahansa muullekin kielelle, eikä ole mikään ongelma aloittaa tällöin kielen opiskelua. Tulokset ovat paremmat, kun opiskelu on vapaaehtoista ja pohjautuu selkeään tarpeeseen sekä omaan motivaatioon.
Äärettömän hyvin kirjoitettu!
En minäkään ole käyttänyt ruotsin kieltä työelämässä kymmeneen vuoteen. Pohjalla on kuitenkin koulun pakkoruotsi ja virkamiesruotsi. Kyllä sen kielitaidon pystyy tällä pohjalla palauttamaan helposti sille tasolle, että tulee toimeen ruotsinkielisen kanssa, jos molemminpuolin halutaan tulla ymmärretyksi. En minäkään suomenkielisenä odota ruotsinkieliseltä asiakaspalvelijalta täydellistä ääntämystä, kielioppia jne.