Sijaisperheet ja joulun vietto
Miten vietätte joulua? Saako teillä sijaislapset yhtä paljon paketteja kuin omat lapset? Onko samaa hintaluokkaa ym?
Muutakin saa toki kertoa sijaisperheenä toimimisesta, jos haluaa. Luen mielelläni kokemuksia.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sijaisperheessä n. 20 vuotta sitten. En saanut jouluna kuin yhden lahjan, joka oli suklaarasia tmv. Eli en todellakaan saanut mitään. Uusia vaatteita sain kerran vuodessa, käytettyjä vaatteita sain heidän omilta biologisilta lapsilta, jälkeenpäin ajateltuna, liekkö omien lastensa vaatekulut ilmoittivat sosiaalitoimistoon ja minä olin todellakin vain tulonlähde. Omaa rahaa ei ollut käytettävissä ja mihinkään muualle ei saanut poistua kuin kouluun. En ikinä rikkonut mitään heidän omaisuuttaan, aamulla sanoimme huomenta ja illalla hyvää yötä koko sen ajan kun olin sijoitettuna. Syyni sijoitukseen oli oma väkivaltainen äitini. Parempi olisi ollut kotona, kuin sijaiskodissa. Henkisesti rankempaa on olla hiljaa ja hyljeksitty sekä eristettynä kavereista, kuin ottaa pari kertaa kuussa turpaan.
Todella kurjaa kuulla kokemuksestasi. Pitäisi pystyä valvomaan paremmin, ettei näin pääsisi käymään. Muutenkin voi olla vaikea mennä vieraaseen perheeseen ja jos tilanne on tällainen, on todella ankeaa. Toivottavasti sinulla menee nyt paremmin huonosta alusta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko nyt niin,että tänne eivät kommentoi tästä aiheesta muut kuin sijaisvanhemmat,sillä muut eivät voi tietää millaista helvettiä voi sijaisperheiden vanhemmilla olla,jos ja yleensä(kun) sijoituslapsi rypii ongelmissa ja purkaa pahaa oloaan ympäristöönsä. Ei niitä rahasummia mitä esim.irtaimiston turmelemiseen päivättäin menee,mitkään kulukorvaukset riitä. Omasta pussista ne rahat on kaivettava. Ja tiedoksi,ennenkuin täällä" suurta"palkkaamme lähdetään kadehtimaan,saan 840e palkkaa 24/7 tehtävästä raskaasta (fyys.psyyk.sos) työstä. Silti Rakastan "työtä" ja työni kohdetta.
Jos kerran on niin rakas, mikset auta ilmaiseksi?
Olipas tyhmä kommentti. Pitäähän noi lapset varmaan elättääkin. Vai teetkö sinä työtäsi ilmaiseksi jos pidät siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko nyt niin,että tänne eivät kommentoi tästä aiheesta muut kuin sijaisvanhemmat,sillä muut eivät voi tietää millaista helvettiä voi sijaisperheiden vanhemmilla olla,jos ja yleensä(kun) sijoituslapsi rypii ongelmissa ja purkaa pahaa oloaan ympäristöönsä. Ei niitä rahasummia mitä esim.irtaimiston turmelemiseen päivättäin menee,mitkään kulukorvaukset riitä. Omasta pussista ne rahat on kaivettava. Ja tiedoksi,ennenkuin täällä" suurta"palkkaamme lähdetään kadehtimaan,saan 840e palkkaa 24/7 tehtävästä raskaasta (fyys.psyyk.sos) työstä. Silti Rakastan "työtä" ja työni kohdetta.
Olipas tyhmä kommentti. Pitäähän noi lapset varmaan elättääkin. Vai teetkö sinä työtäsi ilmaiseksi jos pidät siitä?
Lapset ovat sinulle työ ja tulonlähde.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto! Kukaan ei ota koskaan esille miltä tuntuu perheen biologisista lapsista kun maailmanparantajavanhemmat menevät ja ottavat sijaislapsia.Meillä oli tavallinen mukava perhe,kun meille ilmestyi kolme lasta. Kaikki oireili jollakin lailla. Jouduin veljeni kanssa luopumaan huoneestamme ja meille tehtiin pieni koppi huoneeksi(entinen pyykkihuone)just meidän kerrossänky mahtuu sinne. Sijarit sai omat huoneet. Yks niistä huutaa suoraa huutoa yötäpäivää(on vammainen ja ties mitä) sen kaa käydään vaikka missä terapioissa. Kaks on murkkuja ja varastelee ja tekee vaikka mitä kriminaalia. Pahinta on kuunnella kun ne puhuu äidille niin pahasti. Äiti ja isä vain hyssyttelee,että niitä pitää ymmärtää kun ne on niin kovia kokeneet.Ne saa harrastaa mitä vaan ja sossu maksaa niiden harrastukset. Mun piti lopettaa jääkiekko kun on niin kallista. Äidin isän kaikki aika menee noihin kolmeen henkilöön. Hirveesti ne hajottaa tavaroita ja kaikkee ku saavat raivareita. Veli ilmoitti muuttavansa heti kotoa ku tulee täysi ikäiseksi ja teen varmasti samoin siihen vaan on vielä monta vuotta. Ei tää oo enää mikään koti. Pahinta on kun tiedän ettei näin saisi ajatella ku noilla kolmella tyypillä on kyllä ollu kauheeta.Oon paha ja kiittämätön tiedän sen. Turhaa edes vaivaudutte haukkuun mua.
Ymmärrän sinua kyllä. Pitäisi vanhempien ottaa paremmin huomioon myös omat lapset. Tuliko teille kaikki kolme samaan aikaan? Ehkä siinä on jo ylimitoitettu aivan liikaa. Muutenkaan sijaisperhetoiminta ei saa tapahtua omien lasten kustannuksella, pitäisi jutella avoimesti jo ennen sijaisperheeksi ryhtymistä lasten kanssa, te olette ilmeisesti olleet jo suht vanhoja kun teille tuli sijaislapset?
Minä olen saanut elää ihanassa sijaisperheessä,jossa unohdin kokonaan,että en ollut biologinen. Kiitos että on ihmisiä jotka ottavat toisten lapsia ja huolehtivat heistä. Bio vanhempani eivät tuohon pystyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat sijaisperheessä erotettuina omista vanhemmistaan. He ovat sijaisperheen tulonlähde.
Miksi täällä kaikki näkee sijaislapset vain tulonlähteenä? Eikö kukaan halua olla turvallisena aikuisena lapsille, joiden omat vanhemmat ei siihen kykene? Todella surullista.
-ap
Tosiasiat ovat miten ovat. Jokainen voi tietysti nähdä ne miten haluaa.
No me olemme harkitsemassa sijaisperheeksi ryhtymistä ihan auttamisen vuoksi. Molemmat myös pidämme lapsista paljon. On kamala ajatella kuinka tuolla jossain on lapsia, jotka pelkäävät omassa kodissaan, omien biologisten vanhempiensa luona. Meillä on paikka, jossa voi turvallisesti kasvaa. Itse olen alkoholistin kanssa pienenä kasvanut, ei ollut kivaa.
Joten tuo raha ei ole meillä ainakaan se tosiasia. Näet sinä sen miten haluat.
Kyllähän te saatte rahaa siitä. Lisäksi ainakin toinen teistä saa lorvia kotona. Ei tarvitse mennä töihin.
Olen jo muutenkin nyt kotona perhepäivähoitajana. Mies on töissä muualla. Ja lapsen kanssa, joka on kokenut kovia, ei ole kotona olo lorvimista. Vaatii hieman enemmän kuin hoitolapset ja omat yhteensä, miksi se on vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat sinulle työ ja tulonlähde.
Niin no minulla ei sijaislapsia ole,kunhan kommentoin. Saan kyllä palkan työstäni jota rakastan. Olen lastenhoitaja ;)
Jouduimme miltei tappelemaan, ettei lapsi vietä aattoa vanhempiensa luona. Lahjat lapselle tulee omalta suvultaan ja sosiaalihuollon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto! Kukaan ei ota koskaan esille miltä tuntuu perheen biologisista lapsista kun maailmanparantajavanhemmat menevät ja ottavat sijaislapsia.Meillä oli tavallinen mukava perhe,kun meille ilmestyi kolme lasta. Kaikki oireili jollakin lailla. Jouduin veljeni kanssa luopumaan huoneestamme ja meille tehtiin pieni koppi huoneeksi(entinen pyykkihuone)just meidän kerrossänky mahtuu sinne. Sijarit sai omat huoneet. Yks niistä huutaa suoraa huutoa yötäpäivää(on vammainen ja ties mitä) sen kaa käydään vaikka missä terapioissa. Kaks on murkkuja ja varastelee ja tekee vaikka mitä kriminaalia. Pahinta on kuunnella kun ne puhuu äidille niin pahasti. Äiti ja isä vain hyssyttelee,että niitä pitää ymmärtää kun ne on niin kovia kokeneet.Ne saa harrastaa mitä vaan ja sossu maksaa niiden harrastukset. Mun piti lopettaa jääkiekko kun on niin kallista. Äidin isän kaikki aika menee noihin kolmeen henkilöön. Hirveesti ne hajottaa tavaroita ja kaikkee ku saavat raivareita. Veli ilmoitti muuttavansa heti kotoa ku tulee täysi ikäiseksi ja teen varmasti samoin siihen vaan on vielä monta vuotta. Ei tää oo enää mikään koti. Pahinta on kun tiedän ettei näin saisi ajatella ku noilla kolmella tyypillä on kyllä ollu kauheeta.Oon paha ja kiittämätön tiedän sen. Turhaa edes vaivaudutte haukkuun mua.
Kertomasi on kuin meidän naapurista,paitsi siellä eri ikäiset lapset kuin teillä ja siellä myös tyttöjä. Säälin perheen biologisia lapsia niin että pahaa tekee. Sijaislapset pomottavat siellä täysillä. Siellä kyllä perheen omat lapset menettivät vanhempansa (ja kotinsakin)samalla hetkellä kun sijaislapset sinne menivät. Säälittää niin.
Olen sijaisvanhempi ja jäisin mielelläni kotiin. En lorvimaan vaan minun olisi helpompi hoitaa terapiapalaverit ja sossupalaverit ja kotikäynnit ja poliklinikkakäynnit. Nyt ne täytyy setviä työn lomassa ja ottaa palkatonta tai yrittää saada lomapäiviä käyttöön. Vaan kun ei sijaishoidon palkkio riitä toimeentuloon. Se kun ei ole järin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat sijaisperheessä erotettuina omista vanhemmistaan. He ovat sijaisperheen tulonlähde.
Miksi täällä kaikki näkee sijaislapset vain tulonlähteenä? Eikö kukaan halua olla turvallisena aikuisena lapsille, joiden omat vanhemmat ei siihen kykene? Todella surullista.
-ap
Mä tunnen yhden tällaisen sijaisäidin, joka käyttää näitä sijaislapsiaan pitkälti tulonlähteinä ja tähän toki päälle vielä muutakin keplottelua. Lapsiraukat.
Minä tunnen myös. Sossun laskuun hankitaan kaikkea, mutta ne menevätkin biologisille lapsille. Ämmä aukoo ja salaa sijaislapselle lähetetyt postitkin.
Pakko olla sijaislapsi, että saa maksettua isot talon lainaerät Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No me olemme harkitsemassa sijaisperheeksi ryhtymistä ihan auttamisen vuoksi. Molemmat myös pidämme lapsista paljon. On kamala ajatella kuinka tuolla jossain on lapsia, jotka pelkäävät omassa kodissaan, omien biologisten vanhempiensa luona. Meillä on paikka, jossa voi turvallisesti kasvaa. Itse olen alkoholistin kanssa pienenä kasvanut, ei ollut kivaa.
Kyllähän te saatte rahaa siitä. Lisäksi ainakin toinen teistä saa lorvia kotona. Ei tarvitse mennä töihin.
Olen jo muutenkin nyt kotona perhepäivähoitajana. Mies on töissä muualla. Ja lapsen kanssa, joka on kokenut kovia, ei ole kotona olo lorvimista. Vaatii hieman enemmän kuin hoitolapset ja omat yhteensä, miksi se on vaikea ymmärtää?
Onko oikein että otat tuohon kuvioon vielä sijaislapsen joka vaatii huomiota ja turvaa 24/7? Ensinnäkin omat lapsesi jakamassa huomiota mutta myös nämä perhepäivähoidossa olevat lapset! Jos vielä oman/omiesi lasten kohdalla koet pystyväsi antamaan huomion sijaislapselle (joka yleisemmin vaatii erityishuomiota kokemustensa vuoksi) niin altistat/pakotat vielä perhepäivähoidossa olevatkin lapset samaan jakamiseen/toisarvoiseen huomioon jne. Heidän vanhemmat maksavat sinulle hoidosta ja huomiosta! Voiko ahneempaa enää olla!
Yksi pyyntö sijaisvanhemmuutta suunnitteleville. Älkää ottako sijaislapsia,jos teillä on biologisiakin lapsia. Se yhtälö ei vain toimi. Ulospäin voikin näyttää toimivalta,mutta syvemmältä kun asiaa ajattelee(uskaltaa ajatella)niin huono juttu. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla sijaislapsi, että saa maksettua isot talon lainaerät Helsingissä.
Taas näitä kadehtijoita liikkeellä. Ota kuule sijaislapsi ja kommentoi vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sijaisvanhempana et välttämättä pysty tekemään perhepäivähoitajan työtä. Mistä saat silloin toimeentulon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mä tunnen yhden tällaisen sijaisäidin, joka käyttää näitä sijaislapsiaan pitkälti tulonlähteinä ja tähän toki päälle vielä muutakin keplottelua. Lapsiraukat.
Minä tunnen myös. Sossun laskuun hankitaan kaikkea, mutta ne menevätkin biologisille lapsille. Ämmä aukoo ja salaa sijaislapselle lähetetyt postitkin.
Oho. Aikamoisia salapoliiseja täällä mammapalstalla. Mistäs te nyt noin hyvin tiedätte. Juoruakat:D
En lukenut kommentteja olen itse 2 lapsen isä ja haluan kaikille lapsille joulun itse antanut suoraan sossuun josta hoitavat itselle ainakin ei noi kerää rahaa mutta itku mun tulee kun lapsi ihan vaan flunssa ja miten moni perhe siel sairaalassa joulun hyvää joulua ja rakastakaa lapsianne ja olkaa niiden kanssa olen itse työni takia tajunnut sen vasta..
Näkee,että täällä kirjoittelevat asiasta mitään tietämättömät. Sossun laskuun ei kuule hankita kuin polkupyörä(joka toinen vuosi lapselle) silmälasit ja kerran korvaavat koulupöydän(150e) maksavan. Kaiken muun revit pienestä kulukorvauksesta(arvaa riittääkö murkun-muotitietoisen-tarpeisiin?) Älkää please sekaantuko te naapurin kaikkitietävät kateelliset juoruakat.