Mistä saa deevitamiineja?
Kommentit (24)
Minulla on "v-anemia,mistä helpotus puutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin puhuu mitä sattuu riippuen lääkäristä. Nykyiset viralliset d-vitamiinisuositukset on liian alhaisia. Uudet tutkimukset puoltaa paljon isompia annoksia, mutta viralliset suositukset on vielä samat kuin 80-luvulla.
Paitsi että kyseessä oli erikoislääkäri ja itselläni hieman harvinaisempi sairaus jonka vuoksi nämä asiat käytiin tarkasti läpi. Eli KYLLÄ normi ruuasta saa/on mahdollista saada tarvittavat vitamiinit. Tietysti jos sinulla on joku imeytymishäiriö tai jokin muu sairaus joka tuhoaa kyseistä vitamiinia.
Saatkohan sen ruuasta vai auringosta? Ja olisi kiva tietää, millä tasolla olevista lukemista puhutaan. Lääkäreiden mielestä 50 nmol/l saattaa olla tarpeeksi, vaikka se vasta riittää kalsiumin imeytymiseen. Kollageenin riittävä muodostus (pitää luut kimmoisina) ym. hormonaaliset hyödyt saavutetaan vasta tasolla 80-100 nmol/l.
Huomenta, tarkistin nyt aamusta tuon D-vitamiiniarvon, oli siis helmikuussa mitattu 86. En ollut syönyt mitään vitamiinilisiä, enkä oleillut auringossa, pelkästä normi ruuasta tuo lukema enkä edes miettinyt mitä suuhun pistänyt. Liikun ja urheilen kyllä paljon ja päivittäin joten uskon tuollakin olevan osuutta. Toki kyllähän tuokin arvo voisi olla vieläkin parempi mutta kun puhuttiin siitä että ruuasta ei saisi riittävää määrää d-vitamiinia niin omalta osaltani olen erimieltä.
Syötkö kanamunaa ja rahkaa normiverrokkia enemmän? Voisi selittyä sillä.
Kananmunista kyllä pidän mutta rahkaa tuskin syön mitenkään erityisemmin. Hyvähän se toki on että arvo on ok ilman lisiäkin. Nyt tänä talvena olen ottantu sanasolia ja täytyy katsoa onko tullut millainen muutos arvoihin =)
Minä syön loppukesästä paljon sieniä. Käytän Oivariinia. Syön kalas aika usein. En juo maitoa. kananmunia aamulla n. 3 x viikossa. Verikokeen perusteella Dvitamiinitaso ok ilman pilleripurkkia. Miksi ihmisiä kannustetaan syömään vitamiinia tarkistamatta veriarvoja.
Apteekista,on ammattitaitoista neuvontaa.