Yksinäinen ja köyhä joulu tulossa
Onko täällä muita jakamaan samaa kokemusta? Yksinäisyyteen jo tavallaan tottuu, mutta se että tässä joulun lähestyessä joutuu ottamaan pikavippejä että saisi ruokaa kirpaisee hieman. Iltasanomissa oli juuri artikkeli että vähävaraisille "perheille" on satanut lahjoja ja siinä tuntee olonsa vähemmän arvokkaaksi. Jotenkin sitä ei edes kehtaa pyytää apua jos on nuorehko yksin elävä naishenkilö. Ja työtön sekä työkyvytön. Silloin vasta kokeekin olevansa alinta pohjasakkaa koska ei ole "hyödyllinen". Pikavippien otto johtuu siitä että olin odottanut kuukauden verran että saan sairaspäivä rahaa, mutta väistikään sain selville että en tule saamaan mitään koska minun tuloni vuodelta 2014 alittaa tietyn summan. Ihan vain jos joku saa sen kuvan että olen typerästi käyttänyt rahaa ja sen vuoksi pikavipit.
Kommentit (24)
Ei ole ketään sukulaista/ystävää jonka luokse voisi mennä viettämään joulua? Kukaan lähipiirissäsi ei ihmettele miksi vietät joulun yksin?
Meitä lahjoittajia on, jotka mielummin auttaisivat sitä yksinäistä. Kokemukseni mukaan kuitenkin yhteiskunta tukee heikko-osaisista kaikkein parhaiten lapsiperheitä (ja mitä useampi lapsi, sen tukevammin). Mutta mikä on tuo reitti auttaa heitä yksinäisiä vähävaraisia?[/quote]
Onko joka helvetin ketjuun pakko vetää monilapsiset perheet mukaan? Kyllä olen minä ostanut ja maksanut ihan jokaisen paketin ja ruokatarvikkeen ihan ilman kerjäilyä. Mistään en sen "tukevammin" apua saa. Työttömänä olen ekaa kertaa nyt nelikymppisenä. Tukia tulee työttömyysraha (koska olen ollut töissä riittävästi) ja lapsilisät.
Jep tuo diakonia toimisto nimenoman oli se jonne lähetin viestiä. Tavallaan haluasin käsitellä asiani spostin kautta koska kynnys ylipäätään hakea apua ja puhua on aika suuri minulle. Taidan olla vähän ylikiltti. Mutta katsotaan. Todennäköisesti päädyn soittamaan jos rohkeus kasvaa.
Ja minulla ei oikein ole tiiviitä suhteita sukuun. Enkä halua vaivata varsinkaan nyt kun vanhemmillani on kalliit lääkärihoidot menossa. Kiitos tuesta ja vastauksista :) kyllä tämä tästä. Ap