Miksi saunamummoja häiritsee ei alastamot saunojat niin paljon?
Miksi siis julkisissa saunoissa mummot aina suuttuvat jos joki tulee saunaan pyyhe tai uimapuku päällä? Onko se uikkari sitten tosiaan niin likainen ja bakteereja pullollaan? Itse muistan että murrosiässä oli todella vaikeaa mennä ilkosen alasti uimahallin saunaan kun oltiin liikuntatunnilla uimassa. Menin kerran saunaan ja otin puhtaan pyyhkeen suojaksi niin eiköhän jo saunamummo avannut sanaisen arkkunsa ja hääti minut pois saunasta. Näin on taas käynyt Vantaalla.
Kommentit (44)
Seli seli. Sääntöjä pitää noudattaa. Jos sääntöjä ei halua noudattaa, parempi pysyä poissa.
P.S. Sukeltakaa joskus altaan pohjalle silmät auki/laseilla, niin näette kuinka paljon siellä on ihmisistä irronnutta öllötystä.
Mitä niissä uimahalleissa sitten käytetään, jos ei klooria? Kyllä se vesi ainakin kloorilta haisee.
Uimahallissa? Uikkarit ovat uintia varten ei saunomista, kloori höyrystyy saunan ilmaan ja hiki tarttuu kankaaseen ja ei kun uimaan... kannattaa ottaa selville uimahallin ohjeet.
Älä mene sinne saunaan jos niin hävettää. Oletko sinä suihkussakin pyyhe ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis julkisissa saunoissa mummot aina suuttuvat jos joki tulee saunaan pyyhe tai uimapuku päällä? Onko se uikkari sitten tosiaan niin likainen ja bakteereja pullollaan? Itse muistan että murrosiässä oli todella vaikeaa mennä ilkosen alasti uimahallin saunaan kun oltiin liikuntatunnilla uimassa. Menin kerran saunaan ja otin puhtaan pyyhkeen suojaksi niin eiköhän jo saunamummo avannut sanaisen arkkunsa ja hääti minut pois saunasta. Näin on taas käynyt Vantaalla.
Tietynlaisia mummoja häiritsee kaikki ihmiset, jotka eivät noudata sääntöjä.
Uimapuvusta tosiaan haihtuu klooria, mutta haihtuuhan sitä hiuksistakin jos ei pese niitä altaasta tullessa.
Mä en tajua!! Iiik, iiiik hävettäää, tissi vilahtaa ja ehkä napakin, iiiikkk, mitä mä teen?? No menen uimahalliin jossa ollaan alasti??!! Ööö, suihkuttele kotona ja pidä pyyhe tiukasti ympärilläsi.
Kaikissa Helsingin uimahalleissa on klooria vedessä. Jossain muistaakseni pääasiassa otsonoidaan, joten klooria on _vähemmän_. Siksi ei uimapuvussa saunaan, ainakaan missään uimahallissa.
Muissa saunoissa pointti on minusta se, että on ujoilijalta loukkaava ajatus että muut häntä jotenkin erityisesti tölläisivät, mutta eipä tuo nyt ainakaan minua niin hirveästi tökkisi.
Harjuntorin saunassa olen käynyt ulkomaisten kavereiden kanssa, ja pyyheeseen kietoutujia ei kukaan kyräillyt mitenkään erityisesti. Kalliossa kukin taaplaa tyylillään :)
Älkää menkö sinne uimahalliin, jos on noin vaikeaa noudattaa sääntöjä. Itseänikään ei enää huvita mennä uimahallin, kun tyypit vaan kusee altaisiin, eikä peseydy asianmukaisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimapuvusta tosiaan haihtuu klooria, mutta haihtuuhan sitä hiuksistakin jos ei pese niitä altaasta tullessa.
Ja kukahan ei käy suihkussa altaadta tullessaan? Kyllä mulla ainakin mielikuvitus pelaa niin päin että on ihan paikallaan huuhtoa uimavesi vesijohtovedellä.
Ne säännöt on ihan hygieniasyistä. Jos et halua noudattaa niitä, sauno kotonasi.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene sinne saunaan jos niin hävettää. Oletko sinä suihkussakin pyyhe ympärillä?
Ei enään hävetä mikään juuri, olen nykyään hyvinkin hävytön, käyn nudistirannoillakin, mutta epävarmana murrosikäisenä tuo itsensä alastomana näyttäminen oli todella vaikeaa, joten ymmärrän näitä vantaalaisia tyttöjä joita toinen saunamummo oli haukkunut saastaisiksi bakteeripesiksi ym. Ja ihmettelin mikä siinä uikkarissa esim. on niin pahaa, ettei voi se päällä saunoa, ja sain vastauksen että kloori höyrystyy, selvä!
Ymmärrät varmaan itsekin kun kokeilet että pyyhe päällä saunassa ei ole sama asia kuin pyyhe päällä suihkussa! SAUNAMUMMO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukahan ei käy suihkussa altaadta tullessaan? Kyllä mulla ainakin mielikuvitus pelaa niin päin että on ihan paikallaan huuhtoa uimavesi vesijohtovedellä.
Otat uikkarin pois, huuhdot sen ja itsesi, puet uikkarin takaisin päälle ja menet saunaan?
Ai että pitäisikö oikein selittää miksi? Yleisivistys tai aivot ovat hukassa.
gu kirjoitti:
Ai että pitäisikö oikein selittää miksi? Yleisivistys tai aivot ovat hukassa.
No mun mielestä todellakin on hyvä selittää. Lapsena aina sanottiin, että ei uikkareissa saunaan, ei uikkareissa saunaan. Kukaan ei kertonut miksi. Sitten kerran, kun oltiin koulun kanssa uimassa, joku eläkkeellä oleva terkkari valisti meitä tyttöjä saunassa siitä, miksi niitä uikkareita ei ole hyvä siellä pitää. Enpä koskaan sen jälkeen mennyt uikkareilla saunaan.
Olen käynyt useissa eri maissa kylpylöissä, ja kaikkialla muualla paitsi Suomessa on pukeutumis- ja suihkutiloissa ovellisia koppeja, joiden suojissa voi vaihtaa vaatteita tai peseytyä. Vaikka alastomuus "kuuluu kulttuuriin" Suomessa, ovat toiset häveliäämpiä kuin toiset, eikä minkään kulttuurin nimissä voi pakottaa toista olemaan alasti muiden nähden. Mielestäni näitä koppeja voisi hyvin olla Suomessakin uimahalleissa ja kylpylöissä.
Saunaan (tai höyryhuoneeseen) mennään muuten kaikkialla muualla uimapuku tai pyyhe päällä, poikkeuksena ehkä Japani. Miksi vain Suomessa tämä on merkittävä terveysongelma?
Vierailija kirjoitti:
Mitä niissä uimahalleissa sitten käytetään, jos ei klooria? Kyllä se vesi ainakin kloorilta haisee.
Käytetään myös puhdistuslaitteita, mutta olinkin väärässä ja käytetään noiden lisäksi sitä klooriakin vielä yleensä. /1
Millä kuivaat itsesi peseytymisen jälkeen, jos istut saunassa pyyhkeeseesi kietoutuneena? Ilmassa on vesihöyryä, sinä hikoilet ja lauteella on istunut muutama muukin märällä hikisellä pyllyllään. Ihan siitä syystä vain en itse likaisi pyyhettä, johon aion itseni puhtaana kuivata.
Olen asunut joskusmuinoin englannissa. Siellä kuntokeskuksessa oli ohjattuja jumppia, kuntosali ja uima-altaat. Saunoja ei ollut.
Vaikka suihkut olivat useaan otteeseen rikki niin silti sai jumpan /kuntosalin jälkeen mennä uimaan. HYI YÖK!
Jäi minulta uimiset väliin. Mahtoi olla mahtavat määrät ihmiseritteitä altaassa.
Ja täällä suomessa minua ärsyttää ne ihmiset, jotka menee uimaan täydessä meikissä, parfymoituna ja tukka täynnä hiuslakkaa. Eihän sitä voi edes peseytyä kunnolla ennen altaaseen menoa.
Ja tässä syyt miksi saunaan/suihkuun EI uimapuku päällä.
Hygienia
ENNEN altaisiin menoa on PESEYDYTTÄVÄ Jos uimapuku on päällä, eritteet jäävät siihen ja kulkeutuvat altaaseen.
Saunassa voi käyttää pyyhettä itsensä suojaamiseen jos haluaa.
Peseydyn myös uinnin jälkeen jotta saan klooriveden pois iholta ja hiuksista.
Ja tosiaan sukeltakaapa joskus altaan pohjaan uimalasit päässä...
Sitäpaitsi kloorinen uimapuku saunan lämmössä hapertuu paljon nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Millä kuivaat itsesi peseytymisen jälkeen, jos istut saunassa pyyhkeeseesi kietoutuneena? Ilmassa on vesihöyryä, sinä hikoilet ja lauteella on istunut muutama muukin märällä hikisellä pyllyllään. Ihan siitä syystä vain en itse likaisi pyyhettä, johon aion itseni puhtaana kuivata.
Minulla on varaa kahteen pyyhkeeseen, jotka jaksan itse kantaa uimahalliin ilman vetokärryä, eivätkä tuloni koostu pienestä eläkkeestä.
Ainakin ennenmuinoin uikkareissa saattoi olla klooria, joka ei ole terveellistä kun haihtuu kuumassa saunassa ja menee hengitysteihin.
Nykyään ei klooria kyllä kovin monessa uimahallissa taideta edes käyttää, joten uikkareissa saunominen tuskin on kenellekkään vaaraksi.
Pyyhkeen kanssa saunomisessa ei ole koskaan ollut mitään väärää, paitsi että onhan se vähän kummallista (eihän se kuumuus edes pääse iholle kun pyyhe suojaa).