Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko muille syyllinen olo siitä, ettette ehdi tai kykene järjestämään sellaista joulua kuin sen pitäisi olla?

Vierailija
16.12.2016 |

Eikä nyt juututa siihen, että millainen sen pitäisi olla, vaan että jos ette ehdi saada siitä sellaista kuin sen teistä pitäisi olla, niin tuleeko syyllinen olo? Mulle tulee niin, etten enää edes koita järkestellä joulua. Tulee vain niin paha mieli. Se ei tosin auta, sillä mulle tulee paha mieli myös siitä, ettei joulu ole sellainen kuin sen pitäisi olla, jotta tuntisin itseni ihmisen arvoiseksi.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin. Kun saisi palkata jonkun siivoamaan ja laittamaan pöydän koreaksi. Kyllä miehillä on helppoa.

Vierailija
2/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuu kun joulu on juuri sellainen, kun sen ehdin laittaa. Ei aina tarvii olla kaikki tip top! =))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule, äitini teki näitä pitäisi olla jouluja, ja muistoksi on jäänyt joulukilahtamiset. En halua omalle lapselle samaa.

Vierailija
4/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole laittanut vielä tikkua ristiin joulun eteen. Tai suurin osa lahjoista on sentään hankittu. On tosi kiireinen marras- ja joulukuu. Isovanhemmat tulevat kylään ja lupasi tuoda mukanaan kinkut ja laatikon, kaiken muun haen kaupasta loppuviikosta kerralla. Samoin oltiin yksi päivä siellä kylässä, jolloin leivottiin pipareita lasten kanssa. Koristeita olen saanut paikalleen tasan kaksi. Parit verhot ajattelin vaihtaa, laittaa joululiinan ja siivota pahimmat sotkut pois. Kuusi koristellaan joku päivä lasten kanssa ja samalla koristeita sinne tänne sen verran kuin sattuu viitsimään. Kyllähän tuon tässä ehtii ja jos ei ehdi kaikkea, tulee se joulu siltikin.

Vierailija
5/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun jouluni tulee olemaan ihan juuri sellainen kuin sen kuuluukin olla. eli täydellinen.

Vierailija
6/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole joulun suhteen mitään täydellinen joulu-syndroomaa. Mun jouluani ei määrittele kukaan muu kuin minä ja viittaan kintaalla kaikelle muulle. Joulua ei kuulu suorittaa eikä siitä  syyllistyä. Ei sellaista ole kuin oikea joulu vaan jokaisella on lupa viettää sitä just siten kun haluaa ilman että ulkopuoliset pyrkivät sanelemaan millainen sen joulun pitäisi tai ei pitäisi olla.

Vierailija
7/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule, äitini teki näitä pitäisi olla jouluja, ja muistoksi on jäänyt joulukilahtamiset. En halua omalle lapselle samaa.

Juuri samaa olin tulossa kirjoittamaan! Lapsuuden jouluista jäänyt ahdistava muisto tämän takia. Ensin ennen joulua monta päivää kamalaa stressiä ja riitelyä kotona, sitten aattona samaa ruokien ja pöydän kattamisen kanssa. Monena jouluna oli vielä niin, ettei mitään ruokaa saanut ennen kuin joskus klo 17. Siis ei edes aamupalaa vaan pelkkää suklaata koko päivä, kun äiti on keittiössä eikä sinne saa mennä häiritsemään ja sotkemaan. 

Mitään laatikoita en tee itse ja piparitkin ostan valmiina. Pullaa tykkään leipoa. Melkein kaikenhan saa nykyään ostettua valmiina. Itse asiassa joku aika sitten mietin, että olisi joskus kiva toteuttaa 100% "valmis joulu" sillä tavalla, että jos ei jotain saa ihan valmiina, niin sitä ei sitten ole. Joulukinkkujakin saa valmiiksi paistettuina, jopa valmiiksi siivutettuina. Muutenkin pyrin sellaiseen elämäntapaan, että tavaraa on vain sen verran, ettei siivoamiseen mene paljoa aikaa.

Vierailija
8/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina täydellinen joulu, joten en ymmärrä tuota ollenkaan. Mun jouluni on sellainen kuin sen kuuluukin olla: on kynttilöitä, uunista tulee ihania tuoksuja, joulukuusi, lahjoja, joulusauna. Sohva, punkkulasi. Aaaaaaah!

Ikinä en ole stressannut mistään. Teen mitä jaksan. Aika usein tällä lunkilla asenteella olen jaksanut paljonkin. Aina en ihan kaikkea, täydellistä ollut siltikin.

Vierailija
9/40 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän ketjun ap ja tajusin jo tässä välissä (kiitos erään toisen ketjun) että mikä siinä joulussa niin ahdistaa. Se, että joku voi tulla ja lytätä sen, mitä mä olen tai mitä mä olen tehnyt. Tuli siis tuosta lyttääkö ystäväsi -ketjusta oivallus. Olen joutunut antamaan äitini lytätä minua niin pahasti, että siitä on jäänyt isot arvet. Meilläkin äiti suoritti joulua, esim. koristelut hoiti äiti, jotta olisi nättiä, minä en saanut mennä niihin sotkemaan, no, kuusta sain koristella, mutta niillä koristeilla, jotka äiti hyväksyi ja valitsi. Minut ja isän ajoi pois kotoa tätejä kiertämään jotta sai rauhassa valmistella ruokia. Ei siinä, meillä oli kyllä ihan mukavaa, mutta äiti piti ihan lyttäämisen arvoisena sellaista joulua, johon ei panosteta suu kireällä ja otsa rypyssä. Sellainen ettei panosteta on kuulemma epäkohteliaisuutta. Ja mä olen sitten vissiin äidistäni just sellainen.

En kyllä ymmärrä, että tuleeko mahdolliset vieraat seuran vai ruokaan käytetyn työmäärän takia kylään? Yksinkertainenkin voi maistua hyvälle.

Vierailija
10/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuudelle on pakko keksiä syitä. Tämä on kyllä paha. Pikkukoululaisten äiti ei valmistele lainkaan joulua. Ja vielä oikeuttaa sen. Muttakun Minä! Minä!

Vierailija
11/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän joulun sanoma ole suorittaminen, siivous ja itse tehty ruoka. Joulun sanoma on rauha ja rakkaus.

Vierailija
12/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihullun jaarituksia tuttuun tapaan

Vierailija
13/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuudelle on pakko keksiä syitä. Tämä on kyllä paha. Pikkukoululaisten äiti ei valmistele lainkaan joulua. Ja vielä oikeuttaa sen. Muttakun Minä! Minä!

Näytä mulle se kohta Suomen laista missä joulun valmistelu on määrätty pakolliseksi. Joulu on kolme päivää ja sen eteen pitäisi raataa monta viikkoa? Missä ons uhteellisuusdentajua? Miksi naisen, äidin pitäisi  kolmen ***** päivän takia viettää monta viikkoa keittiössä ja komeroissa kokaten jotain perinneruokaa joka ei edes maistu kaikille  ja siivoten kolmen tai oikeastaan yhden päivän takia?

Nykyäidit käyvät töissä ja onneksi osaavat ajatella omilla aivoillaan mikä kannattaa ja mihin omat rahkeet riittävät. Ei ole oikein että muiden iloitessa kuusen ympärillä se kaikkensa antanut äiti on loppuunpalanut yhden p*rhanan päivän takia.Se ei ole nykypäivää.

Sinä arvostelija olet lukenut liikaa naistenlehtiä joissa hehkutetaan tietynlaista joulua. ja kuvittelet että siihen on kaikkien pyrittävä. Ei ole. Ei ne jouluartikkelit ole mitään jumalansanaa. Jotain suhteellisuudentajua  näihin joulusyyllistämisiin. Kaiken saa kaupasta valmiina jos on tarvis, fiksu käyttää aikansa tuottavammin kuin  laatikoiden (yäk) okkaamiseen yms. Ainakaan mun itsetuntoni ei ole mistään jouluvalmisteluista kiinni. Lopettakaa se joulun suorittaminen, naiset!

Vierailija
14/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä mulle se kohta Suomen laista missä joulun valmistelu on määrätty pakolliseksi. Joulu on kolme päivää ja sen eteen pitäisi raataa monta viikkoa? Missä ons uhteellisuusdentajua? Miksi naisen, äidin pitäisi  kolmen ***** päivän takia viettää monta viikkoa keittiössä ja komeroissa kokaten jotain perinneruokaa joka ei edes maistu kaikille  ja siivoten kolmen tai oikeastaan yhden päivän takia?

Nykyäidit käyvät töissä ja onneksi osaavat ajatella omilla aivoillaan mikä kannattaa ja mihin omat rahkeet riittävät. Ei ole oikein että muiden iloitessa kuusen ympärillä se kaikkensa antanut äiti on loppuunpalanut yhden p*rhanan päivän takia.Se ei ole nykypäivää.

Sinä arvostelija olet lukenut liikaa naistenlehtiä joissa hehkutetaan tietynlaista joulua. ja kuvittelet että siihen on kaikkien pyrittävä. Ei ole. Ei ne jouluartikkelit ole mitään jumalansanaa. Jotain suhteellisuudentajua  näihin joulusyyllistämisiin. Kaiken saa kaupasta valmiina jos on tarvis, fiksu käyttää aikansa tuottavammin kuin  laatikoiden (yäk) okkaamiseen yms. Ainakaan mun itsetuntoni ei ole mistään jouluvalmisteluista kiinni. Lopettakaa se joulun suorittaminen, naiset!

Täsmälleen samaa mieltä. Joulua ehtii ja voi laittaa täysin ilman suorittamista. Mutta jos on pikkukoululaisia, täytyy kyllä jotain tehdä joulun eteen. Vaikka ostaa ne ruuat, lahjat ja jotenkin saada koti jouluiseksi. Ei se kovin paljoa tarvitse olla.

Tämä aloittaja ei aio tehdä mitään. Ei kyllä muulloinkaan hoida lapsiaan. Eikä kotiaan.

Tuo ettei tee mitään on täysin kirjaimellista.

Syynä 100% laiskuus

Vierailija
15/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän joulun sanoma ole suorittaminen, siivous ja itse tehty ruoka. Joulun sanoma on rauha ja rakkaus.

Tuntuu se suorittaminen, siivous ja itse tehty ruoka olevan vielä sellaisia juttuja että jos niitä ei tee, on huono nainen. Tämä viesti siirtyy tuleville polville vanhempien naisten ja tällaisten keskustelupalstojen ja naistenlehtien välityksella. Joulu ei ole syy syödä pahaa ruokaa, siksi heivasin laatikot enkä varmasti  paistele kinkkua. Normi viikkosiivous riittää joulusiivoukseksi. Oma äitini muisteli juuri kuinka oli  aivan poikki aattona kaikesta leipomisesta yms eikä  oikeastaan voinut joulusta nauttia. Nyt vanhemmiten hän on  oppinut ottamaan rennommin eikä tee enää sataa sorttia rykmentille. Minun jouluni ei ole täydellinen ilman äidin leipomia lihapasteijoita. Muulla ruoalla ei ole oikeastaan mitään väliä. Opettelen tässä itse leipomaan äitini reseptillä, kaiken muun hommaan kaupasta.

Ajat muuttuvat, niin myös perinteet. Minua ahdistaa ajatus joulun vietosta tiukasti perinteiden mukaan harvoin nähtyjen sukulaisten seurassa  inhoamiani jouluruokia syöden joten olen valinnut viettää jouluni kotona puolisoni kanssa hyvästä ruoasta, viinistä ja lautapeleistä nauttien. Jouluruokaa syö se joka sitä haluaa, muiden ei ole pakko.

Vierailija
16/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitihullun jaarituksia tuttuun tapaan

Missä sä näet täällä äitihullun? Paitsi omassa päässäsi...

Vierailija
17/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule, vihaan koko jouluhössötystä.

Vierailija
18/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ratkaisivat ongelman aikanaan viemällä meidät valmiiseen jouluun maatilamatkailupaikkoihin ja hotelleihin.

Itse olen kotona ja joulu on kyllä tullut, kerran remontinkin keskellä.

Vierailija
19/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä. Joulua ehtii ja voi laittaa täysin ilman suorittamista. Mutta jos on pikkukoululaisia, täytyy kyllä jotain tehdä joulun eteen. Vaikka ostaa ne ruuat, lahjat ja jotenkin saada koti jouluiseksi. Ei se kovin paljoa tarvitse olla.

Tämä aloittaja ei aio tehdä mitään. Ei kyllä muulloinkaan hoida lapsiaan. Eikä kotiaan.

Tuo ettei tee mitään on täysin kirjaimellista.

Syynä 100% laiskuus

lääkkeet!!

Vierailija
20/40 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Taidan olla aika paatunut, kun en tunne pienintäkään syyllisyyttä monista tavallisista asioista, josta omituisen monet syyllistyvät. En siinäkään tapauksessa, että joku suorastaan syyllistää minua tarkoituksella.

Minä haluan itselleni ja perheelleni täsmälleen sellaisen joulun kuin mitä kykenen järjestämään. Raha kieltämättä toisinaan rajoittaa, mutta olen aika vaatimaton. Siivous kuuluu olennaisesti niin jouluun kuin muihinkin juhliin, ja se on ilmaista kun itse tekee.

Lasten ollessa pieniä mulla meni useampia jouluja niin, että oli juuri jouluviikolla kiireisintä aivan muualla kuin kotona. Ei sitten mitään elämää suurempaa ongelmaa silloinkaan, kun oli lapsen valmistujaisjuhlapäivänä toisella paikkakunnalla töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän