Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Tyttöjenkin pitäisi luistella hokkareilla"

Vierailija
16.12.2016 |

http://www.hs.fi/elama/art-2000005008207.html?utm_campaign=tf-HS&utm_te…

Tuossa jutussa väitetään että jopa 95% tytöille hankitaan kaunoluistimet.
Lapsi oppii oikean luistelutavan paremmin hokkareilla. N, muistan itsekin lapsuudesta että kaunoluistimilla nilkat tuli kipeäksi nopeammin ja ainakin minä lensin monesti nokalleni niitten piikkien takia. Ainakin omasta mielestäni kaunoluistimet on ihan turhat ellei sitten harrasta kaunoluistelua. Ja niin se sanottiin selvästi tuossa jutussakin.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää oppia luistelemaan ns muka oikein? Moniko lapsi osaa hiihtää oikein, uida oikein, pelata lajia kuin lajia oikein jne?

Oppivatko lapset laulamaan koulussa oikein, ei, sitä ei edes oikeastaan opeteta. Entä osaavatko piirtää, maalata, tehdä käsitöitä, ruokaa jne oikein? Niin...

Hokkarit ovat hyväksi, en sitä kiellä, mutta liika on liikaa näissä vaatimuksissa ja ehdotuksissa.

Väärin luisteleminen, hiihtäminen, laulaminen ja jopa piirtäminen pahimmillaan vahingoittavat ihmisen kehoa, kun ne tekee väärillä lihaksilla. Siksi olisi hyvä tehdä edes suurinpiirtein oikein, että ei riko itseään ja että tekeminen olisi nautittavaa.

Miksi näitä ei siis opeta vanhemmat tai edes opettajat koulussa?

Olen miettinyt samaa. Laitetaan lapset tekemään vaikka ja mitä, jopa kilpaa toisiaan vastaan, mutta aivan perustekniikkaa esim. jostakin luistelusta ei ole koskaan ainakaan itselleni opetettu. Pukattiin vain pikkukoululaiset jäälle, että luistelkaa. Kai opettaja koulussa ajattelee, että kaikille kotona opetetaan...

Vierailija
42/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää oppia luistelemaan ns muka oikein? Moniko lapsi osaa hiihtää oikein, uida oikein, pelata lajia kuin lajia oikein jne?

Oppivatko lapset laulamaan koulussa oikein, ei, sitä ei edes oikeastaan opeteta. Entä osaavatko piirtää, maalata, tehdä käsitöitä, ruokaa jne oikein? Niin...

Hokkarit ovat hyväksi, en sitä kiellä, mutta liika on liikaa näissä vaatimuksissa ja ehdotuksissa.

No onpa puto asenne. Olen kyllä täysin eri mieltä. Kyllä kai lähtökohta pitää olla kaikessa tekemisessä se, että yritetään edes opetella tekemään oikein. Eihän kaikki välttämättä opi, mutta mitä ideaa siinä olisi, että annetaan lapselle luistimet ja sitten ollaan että "tee nyt vähän sinne päin". Oikea tekniikka auttaa välttämään loukkaantumisia ja onhan siitä nyt lapsellekin iloa, kun huomaa, että hei mähän osaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunoilla olen aina luistellut, enkä ikinä piikeillä. Hokkareilla sitä vastoin en osaa luistella ollenkaan, mutta pikaluistimilla on helppo mennä. Varmaankin sama tekniikka kummallakin etenemisessä? Muistaakseni hokkareilla luistelijat taas eivät pärjänneet pikaluistimilla.

Vierailija
44/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaunoluistimista viilattiin aina pari alinta piikkiä pois. Ei niillä lopuilla ollut mitään merkitystä.

Vierailija
45/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä opin aikoinaan oikein hyväksi luistelijaksi kaunoluistimilla. En suostunut pelaamaan jääpalloa luistelutunneilla, vaan minä ja mun bestis saatiin opetella hyppyjä ja kuvioita. Meillä oli kaksi liikunnanopettajaa, joista toinen oli itse taitava taitoluistelija. Oli kyllä ihanaa, kun ei tarvinnut pelata. Olisi pitänyt jatkaa luisteluharrastusta, mutta se jäi heti, kun lukio loppui. 

Vierailija
46/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas koulun luistelutunnit olivat tuskaa juuri velen vanhojen hokkareiden vuoksi. Luistelu oli nimittäin kaunoluistelua (mm. hyppyjä) ja se oli jokseenkin vaikeaa ilman piikkejä.

Samoin, aina sai hävetä vanhoja käytettynä ostettuja kuluneita hokkareita. Muut tytöt luistelivat kauniilla valkoisilla tai jopa punaisilla kaunoluistimilla. Teräsuojiakaan minulla ei ollut. Osasin luistella, mutta iloa siitä en muista kokeneeni, muistan vain muiden naurun ja sen valtavan häpeän tunteen.

Vierailija
47/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse kouluni 70- ja 80-luvuilla ja lapsena opettelin luistelemaan hokkareilla. Jossain välissä minullla oli kaunoluistimetkin, mutta yläasteella ja lukiossa oli enempi jääpalloa, niin silloin käytin hokkareita. Olin ainoa tyttö, jolla oli hokkarit. Tuohon aikaan kyllä opetettiin valssihyppy ja se ei ilman piikkejä onnistu. 

Omalle tytölle ostin myös hokkarit, koska halusin että hän oppii luistelemaan kunnolla. Hänkin oli luokallaan ainoa tyttö, jolla oli hokkarit, mutta onneksi naisopettajalla oli myös ja hän oli saanut opettajalta kehuja :-)

Ne kaunoluistimet on ihan belsebuubista ja pitäisi kieltää koulun liikuntatunneilta.

Vierailija
48/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin luisteleminen, hiihtäminen, laulaminen ja jopa piirtäminen pahimmillaan vahingoittavat ihmisen kehoa, kun ne tekee väärillä lihaksilla. Siksi olisi hyvä tehdä edes suurinpiirtein oikein, että ei riko itseään ja että tekeminen olisi nautittavaa.

Miksi näitä ei siis opeta vanhemmat tai edes opettajat koulussa?

No ei kaikki vanhemmat osaa jokaisen urheilulajien oikeita tekniikoita. Siihenhän pitäisi juuri kouluista tulla opit. Toki täysin älytöntä vaatia että yksi opettaja pystyisi opettamaan koko luokan luistelemaan oikein kun luistelukertoja saattaa säiden takia eteläsuomessa tulla 3 kun ei ole jäitä missä luistella. Ja jos koululiikuntaa on 2h/ vko sisältäen jäälle menon, luistimien laiton ja nämä pakolliset suihkut ei luisteluun jää aikaa mitään. Sama pätee muihin lajeihin.

Vierailija
49/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin itse kouluni 70- ja 80-luvuilla ja lapsena opettelin luistelemaan hokkareilla. Jossain välissä minullla oli kaunoluistimetkin, mutta yläasteella ja lukiossa oli enempi jääpalloa, niin silloin käytin hokkareita. Olin ainoa tyttö, jolla oli hokkarit. Tuohon aikaan kyllä opetettiin valssihyppy ja se ei ilman piikkejä onnistu. 

Omalle tytölle ostin myös hokkarit, koska halusin että hän oppii luistelemaan kunnolla. Hänkin oli luokallaan ainoa tyttö, jolla oli hokkarit, mutta onneksi naisopettajalla oli myös ja hän oli saanut opettajalta kehuja :-)

Ne kaunoluistimet on ihan belsebuubista ja pitäisi kieltää koulun liikuntatunneilta.

Eiköhän jokainen saa valita millä luistelee, myös niillä koulun liikuntatunneilla.Minä valitsen taitoluistimet, hyppyjen, kuvioiden ja piruettien vuoksi. Ne vaan on kivoja... Ja hyvin osaan luistella niillä...

Vierailija
50/50 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsillani on luistelu alkanut sujua vasta kun saivat kaunarit. He ovat hiukan kömpelöitä ja varovaisia liikkumaan, ja hokkareiden takaa pyöristetty terä mahdollisti pyllähtämisen joka käänteessä. Eikä ne susirumat hokkarit yhtään motivoineet luistelemaan. Nyt luistelu sujuu ja käyvät mielellään. Eikä kukaan potki piikeillä vauhtia.

Omana kouluaikananikin kaikki oppivat kaunareilla luistelemaan. Ihan turhaa hapatusta tämä hokkarien ihannointi.