"Tyttöjenkin pitäisi luistella hokkareilla"
http://www.hs.fi/elama/art-2000005008207.html?utm_campaign=tf-HS&utm_te…
Tuossa jutussa väitetään että jopa 95% tytöille hankitaan kaunoluistimet.
Lapsi oppii oikean luistelutavan paremmin hokkareilla. N, muistan itsekin lapsuudesta että kaunoluistimilla nilkat tuli kipeäksi nopeammin ja ainakin minä lensin monesti nokalleni niitten piikkien takia. Ainakin omasta mielestäni kaunoluistimet on ihan turhat ellei sitten harrasta kaunoluistelua. Ja niin se sanottiin selvästi tuossa jutussakin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Jos opettelee ensin hokkareilla, on kaunoluistimiin siirtyminen helpompaa.
Jos opettelee ensin kaunareilla, niin hokkareihin siirtyminen on äärimmäisen hankalaa.
Älkää ostako tytöillenne kaunoluistimia ollenkaan!
No jaa, minä olen lähes koko kouluikäni luistellut kaunoilla, kun siihen aikaan "se oli tapana" eikä asiaa kyseenalaistettu. Isä kyllä (jääkiekkomiehenä) opetti oikean luistelutekniikan ja hiotutti alimmat piikit pois. Myöhemmin hankin hokkarit, opin nopeasti hokkareiden "salat" enkä enää osaa luistella kaunoilla ollenkaan (olen nenälläni heti).
Oma lapseni taasen on aina luistellut hokkareilla. Joskus tokaluokalla alkoi toivoa myös kaunoja, jotka hänelle ostettiin (toisiksi luistimiksi hokkareiden rinnalle, että saa testata). Ei mennyt kauan siihen, että tyttö pyysi myymään kaunot pois kun ei niillä pysty luistelemaan. Luistelee edelleen hokkareilla, tänä talvena minun luistimillani ja seuraavatkin luistimet (kun jalka kasvaa minusta ohi) tulevat olemaan kuulemma hokkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää oppia luistelemaan ns muka oikein? Moniko lapsi osaa hiihtää oikein, uida oikein, pelata lajia kuin lajia oikein jne?
Oppivatko lapset laulamaan koulussa oikein, ei, sitä ei edes oikeastaan opeteta. Entä osaavatko piirtää, maalata, tehdä käsitöitä, ruokaa jne oikein? Niin...
Hokkarit ovat hyväksi, en sitä kiellä, mutta liika on liikaa näissä vaatimuksissa ja ehdotuksissa.Väärin luisteleminen, hiihtäminen, laulaminen ja jopa piirtäminen pahimmillaan vahingoittavat ihmisen kehoa, kun ne tekee väärillä lihaksilla. Siksi olisi hyvä tehdä edes suurinpiirtein oikein, että ei riko itseään ja että tekeminen olisi nautittavaa.
Miksi näitä ei siis opeta vanhemmat tai edes opettajat koulussa?
Milloin te oikein olette käyneet koulua, joilla hokkarit on kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas koulun luistelutunnit olivat tuskaa juuri velen vanhojen hokkareiden vuoksi. Luistelu oli nimittäin kaunoluistelua (mm. hyppyjä) ja se oli jokseenkin vaikeaa ilman piikkejä.
Opetellaanko koulussa tosiaan ihan hyppyjä ja kaunoluistelua? En ole aiemmin tiennytkään.
Olen aina luullut että siellä harjoitellaan perusluistelutaitoa, taaksepäin, sirklaukset, jarrutukset ja sitten pelataan jääkiekkoa/ringetteä/erilaisia pelejä jäällä.
Minullekin tuli tämä uutena tietona. Meillä liikunnanopettaja ihan erikseen kielsi kaikki hypyt ja temput liian vaarallisina, vain pari kaunoluistelua harrastavaa saivat luvan harjoitella hyppyjä ja muita temppuja.
Kuulostaa kyllä hurjalta, kuitenkin hyppyjä varten pitää olla hyvä luistelutaito. Siinä on nilkat entiset jos ilman osaamista alkaa pomppimaan. Noh, jos opet sitten koulutetaan kaunoluisteluun nykyään, niin kai sitä osaa sitten turvallisesti sitä aloittelijoille opettaa, vaikka niitä hyppyjäkin.
Minä en ole luistellut enää vuosikausiin, mutta muistan kaunoista vaan sen, että nilkat tuli tosiaan kipeiksi, ja ne nilkkaosat oli aina vuosien sisäänajonkin jälkeen edelleen niin jäykät, että jalat oli niissä kuin pökkelöt. Tuntui, ettei jalkoja tästä syystä hallinnut kunnolla. En myöskään koskaan oppinut kaunoluistimilla sitä "aurajarrutusta" sivuttain kääntyen, ehkä juurikin tästä syystä. Nyt jälkeenpäin miettiessä, hokkarit olisi varmaan olleet parempi valinta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas koulun luistelutunnit olivat tuskaa juuri velen vanhojen hokkareiden vuoksi. Luistelu oli nimittäin kaunoluistelua (mm. hyppyjä) ja se oli jokseenkin vaikeaa ilman piikkejä.
Opetellaanko koulussa tosiaan ihan hyppyjä ja kaunoluistelua? En ole aiemmin tiennytkään.
Olen aina luullut että siellä harjoitellaan perusluistelutaitoa, taaksepäin, sirklaukset, jarrutukset ja sitten pelataan jääkiekkoa/ringetteä/erilaisia pelejä jäällä.
Minullekin tuli tämä uutena tietona. Meillä liikunnanopettaja ihan erikseen kielsi kaikki hypyt ja temput liian vaarallisina, vain pari kaunoluistelua harrastavaa saivat luvan harjoitella hyppyjä ja muita temppuja.
Ei meilläkään ollut hyppyjä, kolmosia vaan. En kyllä niitäkään oppinut...
Kolmosia muistan itsekin harjoitelleen koulussa, tosin hokkarit jalassa, kun se niilläkin onnistuu ihan hyvin.
Onko tärkeämpää oikea luistelutekniikka vai se, että yleensä on kiva liikkua, myös luistellen?
Tätä kysyy äiti, joka ei itse osaa luistella kuin kaunoluistimilla, eikä ole hajuakaan oikeasta luistelu- ja hiihtotekniikasta. Lasten kaunoluistimista viilattiin ensimmäiseksi terät pois, koska niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä luistelusta. Yksi heistä pelasi jääkiekkoa, ja se onnistuu helpoimmin oikealla tekniikalla, siis hokkareilla.
Onko vielä vuonna 2016 koulussa eri lajit tytöille ja pojille, ja eikö oikean tekniikan oppiminen olekaan tärkeintä lajissa kuin lajissa, jossa liikunta tuottaisi iloa eikä kipua? 9:n kokemus lienee viime vuosisadalta.
Mulla on ollut hokkarit kuudennelta luokalta lähtien. Kyllä mä koen, että ovat helpot ja ennen kaikkea kivat luistella. Käyn joka vuosi ainakin muutaman hassun kerran tuossa viereisellä kentällä luistelemassa. Tykkään oikeasti luistelusta. Olen 45v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä hurjalta, kuitenkin hyppyjä varten pitää olla hyvä luistelutaito. Siinä on nilkat entiset jos ilman osaamista alkaa pomppimaan. Noh, jos opet sitten koulutetaan kaunoluisteluun nykyään, niin kai sitä osaa sitten turvallisesti sitä aloittelijoille opettaa, vaikka niitä hyppyjäkin.
Kävin yläastetta ja lukiota vuosina 79 - 85 ja kyllä meillä pientä hyppyä harjoiteltiin. Tietysti ensin peruspotkut, jarrutukset, sirklaukset eteen ja taakse, "kolmoskäännökset", piruetin perusteet ja sitten se valssihyppy (? en ole varma nimestä), eli eteenpäinluistelusta yhdeltä jalalta hyppykäännös taaksepäin luisteluun toiselle jalalle. Ei siellä mitään axeleita tai lutzeja hypitty ja tuskin hypitään nytkään, mutta hyppy se on tuokin eikä taida hokkareilla onnistua. Kuudessa talvessa ehtii ja meillä oli perusteellinen liikunnanope. Ja vielä se, että toki kaikki osasivat luistella jo ennen 7. luokkaa, mutta teknisesti oikeita potkuja alettiin tunnilla opettaa vasta tuolloin. Kävin pientä kyläkoulua ala-asteen, siellä oli luonnonjäät ja omaksi iloksi luisteltiin ilman tekniikkaopetusta, mitä nyt isommat joskus neuvoivat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää oppia luistelemaan ns muka oikein? Moniko lapsi osaa hiihtää oikein, uida oikein, pelata lajia kuin lajia oikein jne?
Oppivatko lapset laulamaan koulussa oikein, ei, sitä ei edes oikeastaan opeteta. Entä osaavatko piirtää, maalata, tehdä käsitöitä, ruokaa jne oikein? Niin...
Hokkarit ovat hyväksi, en sitä kiellä, mutta liika on liikaa näissä vaatimuksissa ja ehdotuksissa.
Tollero! Kysymys on siitä, että tytöille tyrkytetään automaattisesti kaunoluistimet, vaikka he oppisivat luistelemaan nopeammin hokkareilla ja myös saisivat todennäköisemmin positiivisen kokemuksen koko touhusta.
Vaikka vastustan sukupuolineutraalia hössötystä koko sydämestäni, niin tässä on nyt yksi niistä harvoista paikoista, jossa se on oikeasti perusteltua.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan tavata sen liikunnanopettajan, joka pystyy opettamaan oppilaille oikeaa hyppytekniikkaa ja muita taitoluistelutemppuja. Taakseluistelua, sirklausta ym. osaisi opettaa jopa minä - kaunoluistimille, kun en ole koskaan muilla luistellutkaan. Onneksi en ole (liikunnan)opettaja, kun oikeaa luistelutekniikkaa en osaisi opettaa suksilla enkä luistimilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tärkeämpää oikea luistelutekniikka vai se, että yleensä on kiva liikkua, myös luistellen?
Yleensä oikea tekniikka (ja sopivat välineet) tekee liikkumisesta kivaa.
Ohis, mutta muistan kun itse olin ala-asteella 1990-luvun alussa, niin mua aina harmitti kun pojat sai pelata jääkiekkoa tai jääpalloa. Mutta tytöt vaan harjoitteli erilaisia luistelutekniikoita. Mä oisin halunnu pelata myös! Kyllä korpesi!
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta muistan kun itse olin ala-asteella 1990-luvun alussa, niin mua aina harmitti kun pojat sai pelata jääkiekkoa tai jääpalloa. Mutta tytöt vaan harjoitteli erilaisia luistelutekniikoita. Mä oisin halunnu pelata myös! Kyllä korpesi!
Minua ärsytti kun oli pakko pelata noita pelejä kaunoluistimilla. Olisin halunnut opetella paremmin luistelutekniikkaa mutta ei kun piti pelata jotain jääpalloa.
Minä taas en ole ikinä osannut luistella hokkareilla, jotenkin tönkömmät ja vaikeammin hallittavat kuin kaunot. Ihan omasta tahdosta luistelin alakoulusta lukioon kaunoilla, ja ihan samalla tavalla niilläkin voi luistella kuin hokkareilla. Ei niitä piikkejä ole pakko käyttää enkä minä ainakaan käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Milloin te oikein olette käyneet koulua, joilla hokkarit on kielletty?
80-90-luvuilla, yläasteella ja lukiossa toivottoman vanhanaikainen liikkamaikka (tytöt ei esim. saaneet pelata jääkiekkoa tai jalkapalloa, se ei ollut tarpeeksi naisellista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmosia muistan itsekin harjoitelleen koulussa, tosin hokkarit jalassa, kun se niilläkin onnistuu ihan hyvin.
Mä luulen että hokkareilla olisin ehkä oppinutkin, mulla se meinaan aina tökkäsi niihin piikkeihin.
Yyhhh! Muistan vielä kun lapsena sain serkun tai kenen lie kaunoluistimet käyttööni ja ne varret oli jo ihan pehmeät lörppänät ja eivät todellakaan tukeneet nilkkaa ollenkaan.. vihasin luistelua, eikä ihme!
Vierailija kirjoitti:
Opin oikeastaan luistelemaan vasta, kun ostin hetken mielijohteessa "tyttöjen hokkarit" (hokkarin terät, mutta kenkä erilainen) jostain alesta. Kaunareilla jäällä olo oli sipsuttelua ja jalat tuli kipeäksi, joten ei viittiny kauaa luistella. Toisilla saatto huomaamatta mennä vajaa tunti. Pitäski ostaa uudet, kun noi hyvät luistimet lähti kellarirosvon mukaan.
Sama homma. Opin siis luistelemaan kunnolla (ja tykkäämään luistelusta) vasta lähes kolmekymppisenä. Oli helppo sittemmin valita omalle tyttärelle hokkarit ja niillä mennään edelleen, vaikka tytär on jo 11.