Leikki-ikäisen mustelmista
Miten paljon mielestänne kolme vuotiaalla " saa" olla kolhuja ja
mustelmia ennen kuin siihen pitäisi puuttua ?
Tarkoitan puuttumisella lastensuojeluviranomaisten yhteydenottoa.
Nimim. *naapurissa huolestuneena seuranneena*
Kommentit (14)
mutta paljon harvemmin kuin jaloissa ja käsivarsissa. Naamaan tulleista jäljistä olen varmaan aina maininnut kaikille tutuille nähtäessä jotain tyyliin: " xx putosi tuolilta ja löi otsansa pöydänkulmaan" , " xx tuli mahallaan liukumäestä ja törmäsi hiekkakasaan" . jne. Musta tuntuu, että näin muutkin yleensä tekevät eli ovat vähän noloja lapsen hurjasta ulkonäöstä ja rientävät selittämään sitä. Miten teidän naapuri suhtautuu lapsen mustelmiin? Miten hyvin tunnet heitä, onko muita syitä epäillä jotain? Onko lapsi itse vilkas koheltaja, jolle voisi olettaakin sattuvan kaikenlaista? Itse en kovin herkästi soittaisi lastensuojeluun vain mustelmien takia, niitä kun tosiaan tulee lapsille vähän väliä muutenkin ja jotkut ovat tapaturma-alttiimpia kuin toiset.
Meillä ei ole vielä ihan villinä, mutta naama on välillä aika ruvella, kun juoksee pöydänkulmia tai ovia päin kiireissään. 2-3-vuotiaan jarrutus- ja " pujottelu" ei ole vielä ihan hanskassa.
Tietysti jos on muita syitä arvella, että lasta pahoinpidellään niin kannattaa soittaa vaikka neuvolaan " huolestuneena sivustaseuraajana" . Eli itse en menisi heti soittamaan lastensuojeluun ellei todellista syytä ole.
... Tässä tapauksessa on vaan mukana paljon muutakin, mitä en
tunnistamisen pelossa halua nyt esille tuoda. Ilmoittaminen lasten-
suojeluun on iso askel ja poden kriisiä sisälläni kun sen tekemistä
mietin. Toisaalta taas mietin, että parempi varmistaa asia kuin
kahden viikon päästä nähdä lapsella musta silmä tai pahempaa ...
Kyseinen lapsi on tosi rauhallinen ja kiltti ja siksi kohkaaminen
tuntuu minusta aika oudolta. Olen melko paljon tekemisissä lapsen
kanssa ja tunnen hänen vanhempansa melko hyvin, ovat mielestäni
kummallisia mutta se on vain minun mielipiteeni asiasta.
Lapsi ei ole päivähoidossa ja viettää päivät neljän seinän sisällä
eikä vietä aikaa muiden lapsien kanssa, se minusta asiasta tekee
vielä pelottavamman.
Mustelmista ei kommentoida koskaan mitenkään vaikka pihalla
näemme ja mustelmat ovat selvästi havaittavissa. Kun asiaa kysyy,
saa hyvin epämääräisen vastauksen ja siksi olen huolestunut.
Olen kuitenkin päättänyt vielä seurata tilannetta ja puuttua siihen
vasta jos tämä tällainen jatkuu. Kesä-aikaan kehon mustelmat kun
näkyvät paremmin kun niitä ei voi peittää paksujen toppavaatteiden
ja kypärämyssyjen alle.
havainnoista kaikkineen. Se on lapsen edun mukaista. Jos asiat ovatkin ok, sekin selviää sitten. Aina voi soittaa tietääkseni " nimettömänä" .
jonkin verran mustelmia on, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Meidän lapset olleet suht rauhallisina lapsina aika mustelmattomia.
Jostain kerran luin niitä epäilyttäviä paikkoja mustelmille, ainakin kyljet olivat yksi. Itse olen nähnyt erään lapsen ilman vaatteita ja lapsi oli kauttaaltaan mustelmien peitossa. Kyljessä oli nyrkinkokoinen verestävä mustelma, joka
oli tullut mahdollisesti potkusta. No ko. äidistä oltiin tietoisia neuvolassa (jossa oltiin aika ymmärtäväisiä) ja lastensuojeluun otettu yhteys tiettävästi pariinkiin otteeseen, mutta mitään toimenpiteitä yhteydenotot eivät aiheuttaneet. Edelleen ihmettelen keneltä niitä lapsia otetaan pois.
Meidän vauhdikkaalla kaksivuotiaalla on aina jossakin mustelma. Jos ei paini siskojen kanssa kaatuu pihalla ja satuttaa. Nytkin tuli perjantaina tarhasta ja poski oli mustana, oli kaatunut. Eilen sitten kompastui imurin johtoon ja löi otsan seinään, tuloksena mojova kuhmu ja mustelma keskelle otsaa. Kyllä ottaisi aivoon jos naapuri vain näistä tekisi johtopäätöksen ja ilmoittaisi johonkin... Eli minä vastaisin tapauksen mukaan, jos on jotain muutakin epäilyttävää kun vain mustelmat!
Kyllä herkästi itse puuttuisin tilanteeseen. Ei siitä maailmanloppu tule, vaikka olisikin " väärä halytys" . Mua muuten varoitettiin lapsen uimahalliharrastuksista. Tämän kertoi tuttu uimaopettaja:
Pieni lapsi oli käynyt vauvauinnissa 3kk ikäisestä alkaen ja vähän vanhempana rakasti leikkiä isän kanssa: isä heitti lapsen ilmaan ja lapsi sukelsi altaaseen. Lapsi kikatteli uimahallissa eikä näyttänyt muutenkaan kärsivän.
Vanhempi herrasmies piti toimintaa kuitenkin lapsen pahoinpitelynä ja teki lastensuojeluviranomaisille kantelun. Seurauksena tästä perhe oli n. puoli vuotta seurannassa.
Lapsen kannalta parempi, että asioihin puututaan liian herkästi kuin liian myöhään. Mitä jos tuo mustelma onkin ensi kerralla väärässä paikassa ja aiheuttaa esim kallonsisäisen vuodon tms?
Tietenkin on myös sairauksia, jotka aiheuttavat mustelmia (sisäisiä verenvuotoja).
hurjasti ja mennä koheltavat sen mukaisesti. Ja silloin niitä muksahduksiakin tulee. Meidän vajaa 3v on mustelmilla yleensä juuri otsan alueelta. Muun alueen kuin kasvot peittävät vaatteet ja niihin ei sitten osu pöydät ja muut niin kovasti kun juostaan, kaatuillaan tai liukastellaan, esim. Joskus uusi vahinko sattuu jopa 3:na päivänä peräkkäin, eikä sille mitään voi. Kyllä tekevälle sattuu. Ei se tarkoita että vanhemmat lastaan kolauttelisivat. Voipi hyvinkin olla että mielikuvitus sinulla on nyt liian vauhdikas, kaikilla leikki-ikäisillä niitä vahinkoja sattuu. Jos lapsella on jälkiä muualla kuin kasvojen alueella, silloin olisin huolissani.
josko vanhemmat ovat niin väsyneitä että tarvitsisivat apua esim kodinhoidossa/lapsenhoidossa. Ja auttaisit sitten heitä esim hakemaan itse apua. SILTI eivät mustelmat kasvoissa ole paha asia, kuten näissä monissa vastauksissa selviää, on se normaalia pikku touhupeppujen elämässä. Aina ei tarvitse ajatella ensimmäiseksi pahinta. Eikä niitä päivittäisiä kaatumisia jaksa selitellä joka kyselijälle, varmasti äidillä on muutakin miettimistä kuin että lapsi taas kompastui siihen samaan kynnykseen kuudennen kerran tällä viikolla ja kolhi itseään sen vuoksi. Tai temppuili sohvalla ja kolhaisi pudotessaan päänsä esim sohvapöytään. Täytyy sanoa, että itselläni on monia leikki-ikäisiä lähellä enkä koskaan ole ihmetellyt heidän mustelmiaan, eikä ikinä olisi tullut mieleen kellekkään niistä lähteä ilmottelemaan. Kuinka paljon pahaa mieltä silläkin saisit aikaan koko perheelle jos ilmoitus olisi " turha" . Kyllä sinun täytyy itse nähdä jos jotain sattuu, että voisit hyvällä omalla tunnolla ilmoituksen tehdä. Eli varmista asia ensin. Onko perheessä esim muita (vanhempia) lapsia joita voisit haastatella?
Sinähän voisit hyvin soittaa lastensuojelun ammattilaiselle ja kysyä neuvoa ilman, että sinun on pakko yksilöidä ko. perhettä ja tapausta. Siis millaiset merkit, mustelmat ja käytös ovat heidän kokemuksensa mukaan huolestuttavia ja pitäisikö sinun heidän miellestään jotenkin reagoida tilanteeseen. Katso kokonaiskuvaa - jos olet huolestunut, siihen on varmasti muitakin syitä kuin mustelmat, eikö niin?
Itse olen kuullut, että mustelmat vartalon alueella ovat aika huolestuttavia, samoin käsivarsissa sellaiset käsien puristuksesta tulleet jäljet.
Meidän 2,5 vuotiaalla on aina silloin tällöin mustelmia ja niitä tulee nimenomaan kasvoihin ja jalkoihin kaikenlaisesta rönyämisestä, kaatumisista ja kapuilusta. Ja esimerkiksi säärien mustelmista en läheskään aina tiedä mihin ja milloin se on kopsahtanut.
Kiitos kaikille kommenteista ja mielipiteistä !!
Tässä asiassa on tosiaan monta mutkaa mukana ja paljon sellaista
mitä en voi julkisesti kertoa. Olen päättänyt seurata tilannetta vielä
jonkin aikaa ennen toimenpiteisiin ryhtymistä, jotten saisi aikaan
pahaa mieltä turhaan. Vaikka toki tällaisessa asiassa ei periaatteessa
vääriä hälytyksiä olekaan, kyse on lapsen hyvinvoinnista.
Syy, miksi epäilen, etteivät kyseisen lapsen mustelmat ole pelkistä
leikeistä on se, ettei lapsi ole päivähoidossa eikä leiki muiden lasten
kanssa vaan on ainoastaan sisällä kotona äitinsä kanssa. Ja toinen
syy on se, ettei suurista mustelmista mainita vaan yritetään kierrellä
ja kaarrella kun asiaa kysytään. Ja paljon muuta ..
Mielessäni on nyt paljon avoimia kysymyksiä ja seuraan tilannetta
vielä kesään saakka ja katson myös sitä, millainen lapsesta kasvaa ja
miten hän asioihin reagoi.
Mutta siis sydämellinen kiitos teille kaikille asiaa kanssani
pohtineille !!
- Viljoliini
Siis jos mustelmia ei selitetä vaan kierrellään. Tosin joidenkin vanhempien mielestä sekin on asia joka ei muille kuulu, vaikka selitys olis yksinkertainenkin. Onhan se vähän ikävää toisaalta sanoa, että " en ehtinyt vahtia vaan poika meni päin seinää tms."
Ja jos mustelmia on koko ajan. Meilläkin on aika villikko mutta kyllä ne silti paranee. Yleisesti meillä löytyy mustelmia polvista ja sääristä, kun niitä hakkaa aina johonkin pöytään, tuoliin tai kaatuessa. Kasvoissa välillä. Juuri tuli monta naarmua ja mustelmaa ja äidille paljon sydämen tykytyksiä kun poika laski mäkeä ja humpsahtikin mäen päältä suoraan orapihlaja-aitaan (monta kertaa varoitettu, että sillä puolella mäkeä ei saa olla, mutta heti kun silmä vältti niin...)
Mutta tuossa tapauksessa, että lapsi ei ole hoidossa, ei leiki muiden kanssa (voi reppanaa!) vaan on äidin kanssa koko ajan sisällä niin kuulostaa tosi ihmeelliseltä ellei sitten ole kamala koheli sisällä koko ajan tai äiti käytä lapsella liukkaita sukkia tms. mikä olis kans aika ihme.
Toivottavasti kyse on kuitenkin jostain harmittomasta asiasta. Mulle itselle tulee ainakin tosi herkästi mustelmia. Just oli käden päällä aivan hirveän iso mustelma ja mietin tosi paljon (enkä keksinyt) mistä se olis tullut!
Kyllä meidän kolmevuotiaalla ainakin on joka paikka aina mustemilla.Vähän väliä kolhii itsensä tai kaatuu ja lyö itsensä johonkin.Joten jos meidän poikaa katsoo niin eipä ihan helpolla kyllä kannata mihinkään soitella:)Kyllä vilkkaille kolmivuotiailla sattuu ja tapahtuu!